Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.





Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa ezmys
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]