Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w miesiącu

Maj, 2012

Dystans całkowity:563.41 km (w terenie 8.50 km; 1.51%)
Czas w ruchu:31:33
Średnia prędkość:17.86 km/h
Maksymalna prędkość:34.80 km/h
Suma podjazdów:427 m
Liczba aktywności:25
Średnio na aktywność:22.54 km i 1h 15m
Więcej statystyk
  • DST 31.74km
  • Czas 01:48
  • VAVG 17.63km/h
  • VMAX 32.20km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Lotnisko Bielany

Czwartek, 31 maja 2012 · dodano: 07.06.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - Aleje Jerozolimskie - Emilii Plater - pl. Grzybowski - Grzybowska - Ogrodowa - Żelazna - Nowolipie - al. Jana Pawła II - Broniewskiego -- Izabelli - Broniewskiego - Rudnickiego - Kochanowskiego - Reymonta - Wolumen - Wergiliusza - Kasprowicza - Przy Agorze - Marymoncka - Podleśna - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Załatwianie pewnej sprawy na Broniewskiego było też dobrym powodem do zajrzenia w inne miejsca Żoliborza i Bielan. Mniej przyjemne było stopniowe psucie się pogody z przelotną mżawką a na Podleśnej nawet całkiem gęstym, chwilowym deszczem, co trochę zmodyfikowało moje plany, ale i tak dotarłem w miejsce może mało widowiskowe, ale z ciekawą historią.

Lotnisko Bielany © oelka

Ulica Marymoncka. Po lewej stronie zdjęcia Las Bielański, tory tramwajowe, dalej w prawo ulica z latarniami założonymi nie na normalnych słupach a na żerdziach betonowych stosowanych w enenergetyce i na koniec stare ogrodzenie z siatki rozpiętej na betonowych słupach.
Kiedyś mniej więcej w miejscu jezdni prowadzącej w stronę centrum Warszawy, czyli blisko ogrodzenia leżał tor kolejowy linii Warszawa Gdańska - Młociny, o której pisałem już w marcu docierając na Młociny.
Ogrodzenie z siatki to chyba ostatni ślad po lotniczym epizodzie w historii Bielan. Pod koniec lat 30. w tym rejonie uruchomiono lotnisko sportowe. Pole wzlotów znajdowało się na obszarze pomiędzy ulicami Wrzeciono i Kasprowicza, przez środek pola wzlotów przechodzi obecnie ulica Przy Agorze. W czasie wojny lotnisko wykorzystywali Niemcy dla swoich samolotów wojskowych. Posiadało bocznicę kolejową, wyprowadzoną z linii na Młociny. Co można zobaczyć na ortofotomapie (o ile akurat działa, bo bywa z tym różnie).
Po wojnie lotnisko zlikwidowano gdzieś koło 1960 roku. Zapewne wpływ na to miało bliskie sąsiedztwo rozbudowanego mocno lotniska na Bemowie. Jednak część terenu pozostała we władaniu wojska. Przeczytać o tym można na blogu poświęconemu osiedlu przy ulicy Wrzeciono. Są tam również opublikowane wspomnienia żołnierza ze stacjonującej przy Marymonckiej jednostki Wojsk Nadwiślańskich podległych MSW - 103 Pułk Lotniczy (JW 1159) opisujące różne przygody żołnierzy. Poza nielegalnymi wycieczkami do sklepów, piciem różnych oryginalnych drinków mieli też trochę nazwijmy to "uciechy" z niektórymi chętnymi białogłowami w tzw. "małpim gaju" koło istniejącego do dzisiaj transformatora.

Wracałem też przez pętlę tramwajową na Bielanach, obecnie figurującą pod nazwą Twardowska. Pętla na Bielanach była końcem trasy tramwajowej w latach 1933 - 1953, gdy zbudowano jej przedłużenie na Młociny, o czym pisałem w marcu.

Pętla na Bielanach © oelka

4 listopada 1933 roku dotarła tu linia 15A z Dworskiej, zapewniając dojazd do Centralnego Instytutu Wychowania Fizycznego, znanego obecnie pod nazwą Akademii Wychowania Fizycznego. Po wojnie kończyły tu swoją jazdę między innymi linie 5, 6 i 15. Obecnie Tramwaje Warszawskie prowadzą tu dość powoli remont torów.




  • DST 11.15km
  • Czas 00:40
  • VAVG 16.73km/h
  • VMAX 30.20km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (350)

Środa, 30 maja 2012 · dodano: 06.06.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Rokitnicka - Ondraszka - Wawelska - Łęczycka - Błogosławionego Ładysława z Gielniowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Nie dawno pokazałem kładkę nad ulicą Wawelską, stanowiącą część Trasy Łazienkowskiej. Na wykonanie odbiorów przez odpowiednie instytucje czekała blisko pół roku i końca tej procedury nie było widać. Kiedy o zamkniętej kładce zrobiła się głośno w prasie, nagle sprawa przyśpieszyła i... można już przejechać górą.

Stadion Skry © oelka

Po lewej na dole widać podjazd na kładkę a powyżej pomiędzy drzewami fragment trybuny stadionu "Skry" i charakterystyczną wieżę górującą nad stadionem. O zrujnowanych basenach tego klubu pisałem niedawno. To tym razem kilka słów o stadionie. Stadion w tym miejscu istniał już przed wojną, lecz był on własnością innego klubu - "Warszawianki". Po wojnie teren przejęła Skra, która przywędrowała w to miejsce z Woli. Stadion w obecnym kształcie powstał w latach 1948-53 według projektu M. Kokozowa i J. Wasilewskiego. Początkowo posiadał bieżnię pokrytą żużlem. W 1969 roku na bieżni położono pierwszy raz w Polsce nawierzchnię tartanową, pozwalającą na urządzanie poważnych imprez lekkoatletycznych. Stadion jednak posiada wadę, która może unieważnić rekordowe wyniki osiągnięte na nim. Nie jest to obiekt zamknięty. Trybuny mają kształt podkowy otwartej na południe, co zmienia cyrkulację powietrza na stadionie. Obecnie, aby mógł pełnić funkcję stadionu lekkoatletycznego należałoby zbudować południowy łuk trybuny, oraz wyremontować mocno zaniedbany stadion. Od 1966 roku do 2005 w budynku trybun mieściło się Muzeum Sportu, które przeprowadziło się na Wawelską z Rozbrat. A w 2005 roku ponownie do siedziby PKOL przy Wybrzeżu Gdyńskim 4.

Jeszcze może widok na zachód, z góry na Wawelską z kładki:

Wawelska w stronę Pomnika Lotnika © oelka

Na środku zdjęcia można próbować dojrzeć Pomnik Lotnika. Pomnik z rzeźbą autorstwa Edwarda Wittiga został odsłonięty 11.11.1932 roku na środku Placu Unii Lubelskiej. Zniszczony przez Niemców został ponownie odsłonięty w 1967 roku w obecnym miejscu na skrzyżowaniu Wawelskiej, Raszyńskiej oraz Żwirki i Wigury.
Po lewej stronie pomiędzy drzewami widać budynek Dyrekcji Lasów Państwowych przy Wawelskiej 52/54, zbudowany według projektu Stefana Tomorowicza, przy współpracy Jana Zabłockiego w latach 1934-37. Obecnie urzęduje tam Ministerstwo Środowiska.




  • DST 17.33km
  • Czas 01:06
  • VAVG 15.75km/h
  • VMAX 31.10km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (349)

Poniedziałek, 28 maja 2012 · dodano: 03.06.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Leszowa - Ondraszka - Rokitnicka - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Grójecka - Opaczewska - Szczęśliwicka - Bitwy Warszawskiej 1920 - al. Prymasa Tysiąclecia - Prosta - (Kolejowa) - Sienna - Towarowa - Prosta - Pańska - Miedziana - Twarda - Żelazna - pl. Starynkiewicza - Lindleya - Koszykowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Wydłużyłem sobie powrót. Nie planowałem specjalnie tej trasy. Jadąc z Ochoty przez Wolę do Śródmieścia.
Ulica Kolejowa. W wielu miastach jest to ulica w pobliżu stacji, często prowadząca do stacji. W Warszawie jest to ulica w sąsiedztwie kolei, ale na terenach, które przez wiele lat były związane z przemysłem. Niebagatelną rolę w rozbudowie tego rejonu Woli odegrała również inna szerokość torów na terenie Rosji. Granicą szerokości torów stała się Wisła. Na lewym brzegu Wisły funkcjonowała Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska od 1845 roku, natomiast na prawym powstały trzy linie kolejowe szerokotorowe: Moskiewska, Petersburska i Nadwiślańska. Najpierw połączenie zapewniał tramwaj konny łączący stacje kolejowe. W 1875 roku Kolej Nadwiślańska uzyskała połączenie przez most koło Cytadeli (obecnie Most Gdański) z lewym brzegiem Wisły. Tu powstała stacja - obecna Warszawa Gdańska i linia obwodowa do obecnej stacji Warszawa Zachodnia. W rejonie Warszawy Zachodniej spotykały się dwie szerokości toru: normalna 1435mm i szeroka 1524mm. W pobliżu na Czystem powstał cały szereg magazynów i punktów przeładunkowych. Bocznice dochodziły do ulicy Towarowej. Powstały też fabryki.
Większe zmiany zaszły dopiero po II wojnie światowej. Tuż po wojnie kilka magazynów przebudowano i rozbudowano jako dworzec i stację Warszawa Główna Osobowa. Pojawiły się nowe fabryki, ale część starych dalej kontynuowała swoją działalność czasem zmieniając branże. Tak było z Zakładami Warszawskiej Spółki Akcyjnej Budowy Parowozów. Miejsca jak na potrzeby takiego zakładu było mało i fabryka funkcjonowała w dość specyficznych warunkach. Posiadała oczywiście połączenie z siecią kolejową poprzez ciąg bocznic ciągnących się aż do Grzybowskiej i Elektrowni Tramwajowej przy ulicy Przyokopowej. Po wojnie fabryka zmieniła co prawda profil produkcji produkując zamiast parowozów i kotłów koparki pod nazwą Warszawskie Zakłady Maszyn Budowlanych im. Ludwika Waryńskiego, ale bocznica była dalej wykorzystywana. Gdy przed 2007 rokiem zakład wyprowadził się do swojej drugiej warszawskiej siedziby przy ulicy Jana Kazimierza rozebrano cały zestaw budynków łącznie z zabytkową halą z lat 20. Zniknęła też resztka bocznic w rejonie Kolejowej.
Ulica powstała przed 1875 rokiem. Początkowo funkcjonowała jako Zaokopowa, a od 1901 roku pod obecną nazwą. Biegła łukiem wzdłuż torów od ulicy Prądzyńskiego do Grzybowskiej. Co można obserwować na planie Warszawy z 1908 roku. W latach 60. częściowo zmieniła przebieg, została wyprostowana dochodząc do Towarowej. Część starego biegu ulicy znalazła się na terenie zakładów "Waryńskiego". Jednak dalej na północ przetrwał krótki odcinek ulicy. Dostępny jest z krótkiego odcinka Siennej, jaki uchował się po zachodniej stronie Towarowej. W jezdni zachowały się też resztki torów dawnych bocznic.

Przejazd przez Kolejową © oelka

Ale dla mnie ciekawszy jest drugi tor:

Szeroki tor na Kolejowej © oelka

Od dawna miałem podejrzenia, że jest to resztka toru szerokiego. Dzisiaj miałem miarkę i zmierzyłem, że faktycznie jest to ponad metr i 52 centymetry. Jest wiec to fragment toru, który może pamiętać czasy zaboru rosyjskiego.




  • DST 14.99km
  • Czas 00:59
  • VAVG 15.24km/h
  • VMAX 33.30km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 8m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Leniwa niedziela na... Mokotowie

Niedziela, 27 maja 2012 · dodano: 30.05.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Klonowa - Flory - Bagatela - Boya - Batorego - Wiśniowa - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - św. Szczepana - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Olszewska - Sandomierska - Olesińska - Grażyny - Puławska - Dąbrowskiego - Bałuckiego - Wiktorska - Racławicka - Szczekocińska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Waryńskiego - Puławska - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Zacznijmy od początku, czyli od Puławskiej.

Ulica Puławska © oelka

Kiedyś obowiązywała zasada, że na terenie Warszawy ulice są numerowane wzdłuż biegu Wisły, natomiast poza miastem od granic Warszawy. Dlatego w okresie międzywojennym kilka ulic (np. Grochowska) miało zmienianą numerację. Jednak na Puławskiej po jej włączeniu do Warszawy w 1916 roku nikt numeracji nie odwrócił. Dzięki temu po kolejnych zmianach granic wystarczyło przedłużyć ulicę, która również i poza granicami Warszawy nosi swoją nazwę. W 1881 roku przy Puławskiej zbudowano zajezdnię tramwajów konnych dzisiaj w tym miejscu stoi potężny biurowiec na rogu z ulicą Goworka. W 1908 roku pojawiły się tramwaje elektryczne. Linia 10 na której jedzie "swing" o numerze 3192, na Puławskiej pojawiła się w 1947 roku już jako normalnotorowa, łącząc Wolę z Mokotowem. Przed wojną tak jak inne linie z numerami pełnych dziesiątek (10, 20, 30... 90) była linią nocną. Puławska natomiast była też jedną z pierwszych ulic w Warszawie, gdzie zmieniono rozstaw torów z szerokiego 1525mm na normalny - 1435mm. Pierwszą linią normalnotorową była 12 kursująca od 15.01.1946 z Pl. Unii Lubelskiej, Puławską do Służewa.
Dziesiątka tym odcinkiem Puławskiej kursowała do 1956 roku. Wówczas przeniosła się na tzw. "trasę N-S", czyli ciąg Marchlewskiego (ob. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości. I zamiast Nowowiejską zaczęła kursować do Puławskiej Rakowiecką. W 1967 roku, po zlikwidowaniu trasy tramwajowej na Rakowieckiej dziesiątka pożegnała się z Puławską aż do 2009 roku, gdy przejęła część trasy zlikwidowanej 19.



W tle zdjęcia widać budynki przy Puławskiej 1 i 3. Kamienica przy Puławskiej 3 powstała w czasach, gdy jeszcze Puławska nazywała się Nowoaleksandryjską i była poza granicami miasta. Nazwa ta obowiązywała od 1870 roku do 1917, gdy zmieniono ją na Puławską. Jest to też jeden z budynków, gdzie zamieszkiwali moi przodkowie. Ciągnąc ten wątek rodzinny kolejny mokotowski adres związany z dziejami mojej rodziny to Sandomierska 17.

Olszewska i Sandomierska © oelka

Dzisiejszy wygląd tego budynku to efekt odbudowy po zniszczeniach wojennych. Kamienica przez wiele lat po wojnie straszyła nietynkowaną, ceglaną elewacją. Na wprost budynku znajduje się ulica Olszewska, przy której można zauważyć w głębi posesji budynek dawnej drukarni, dziś w trakcie przebudowy.

Drukarnia przy Olszewskiej © oelka

Na rogu Olszewskiej i Puławskiej, oraz na rogu Puławskiej i Grażyny można zauważyć bardzo podobne do siebie kapliczki. Na moim zdjęciu widać kapliczkę przy narożniku Puławskiej i Grażyny.

Kaplica przy Puławskiej © oelka

Kapliczka przy Olszewskiej jest zdecydowanie lepiej utrzymana.
Wróćmy jeszcze na Sandomierską, gdzie można zobaczyć garaż zbudowany przez władze miejskie dla Zakładu Oczyszczania Miasta w 1927 roku według projektu Tadeusza Emmela.

Hala z Syrenką © oelka

Obecnie obiekt ma zostać przebudowany na siedzibę teatru. Chociaż ostatnio sprawa odsunęła się w przyszłość z powodów finansowych.
A na koniec jeszcze równoległa do Sandomierskiej ulica św. Szczepana kiedyś funkcjonująca jako Łomnicka. Najpierw opuszczony budynek zaadresowany do ulicy Narbutta:

Dom przy Narbutta © oelka

I jeszcze kościół parafialny pod wezwaniem św. Szczepana.

Kościół św. Szczepana © oelka

Chociaż parafia została erygowana w 1949 roku, to sam kościół zbudowano dopiero w latach 1998-2003. Wcześniej funkcjonowała tylko kaplica w jednym z budynków w sąsiedztwie kościoła.




  • DST 39.85km
  • Czas 02:09
  • VAVG 18.53km/h
  • VMAX 30.60km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

To był maj, Pachniała Saska Kępa

Sobota, 26 maja 2012 · dodano: 29.05.2012 | Komentarze 10

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Nowowiejska - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętkorzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński - Zwyciezców - Katowicka - Obrońców - Nobla - Walecznych - Kanał Wystawowy - al. Stanów Zjednoczonych - Ostrzycka - Motorowa - Poligonowa - Kompasowa - Nowaka-Jeziorańskiego - Kapelanów AK - gen. Abrahama - Fieldorfa - Bora-Komorowskiego - Stoczniowców - Poprawna - Kadetów - Sęczkowa - Wojsławicka - Wał Miedzeszyński - Ligustrowa - Bronowska - Trakt Lubelski - Bronowska - Masłowiecka - Jeziorowa - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



To był maj
Pachniała Saska Kępa
Szalonym zielonym bzem
To był maj
Gotowa była ta sukienka
I noc się stawała dniem


Tytuł dzisiejszej wycieczki pochodzi z Małgośki autorstwa Katarzyny Gärtner (muzyka) i Agnieszki Osieckiej (słowa). Druga z autorek faktycznie mieszkała na Saskiej Kępie. Obecnie ma pomnik w postaci siedzącej przy stoliku, koło narożnika Francuskiej i Obrońców.
Ale pora przejść do właściwego tematu. W drodze do włości w Miedzeszynie nieco się bowiem pokręciłem po Saskiej Kępie.
Do początków XX wieku Saska Kępa była prawie niezamieszkała. Nazwę zawdzięcza Augustowi III Mocnemu, który dostrzegł rekreacyjne walory tego miejsca. Był to teren zalewany przez Wisłę. Dopiero budowa Wału Miedzeszyńskiego i Gocławskiego, oraz budowa Trzeciego Mostu nazwanego później Mostem Poniatowskiego w latach 1903 - 1913 zachęciła do szukania na Saskiej Kępie miejsca pod zabudowę. Po 1916 roku znalazła się w granicach Warszawy i zaczęła się parcelacja tych terenów pod zabudowę willową otoczoną zielenią. Największy ruch budowlany panował w latach 30. Powstawały tu luksusowe wille, na co wpływ miał dobry dojazd do Śródmieścia z Saskiej Kępy.
Na początek ulica Katowicka i trzy budynki. Pod numerem 8 znajduje się dom Jana Toeplitza zbudowany w 1935 roku według projektu Henryka Oderfelda.

Dom Jana Toeplitza © oelka

Dwa kolejne budynki związane są z osobą Bohdana Lacherta i współpracującego z nim Józefem Szanajcą. Pierwszy z nich to dom pod numerem 7.

Katowicka 7 © oelka

A drugi to zestaw trzech willi po numerami 9, 11 i 11a z 1928 roku. Dom pod numerem 9 był zamieszkiwany przez samego projektanta czyli Bohdana Lacherta i jego rodzinę. O tym domu i jego mieszkańcach więcej informacji można znaleźć na stronie pracowni architektonicznej prowadzonej przez jego potomków.

Willa Lacherta © oelka

Drzewa po lewej stronie zdjęcia kryją kręcone schody prowadzące z drugiego piętra na taras znajdujący się na dachu willi Lachertów.
Skręcamy w ulicę Obrońców, za Francuską można napotkać rzadziej opisywany w przewodnikach i podręcznikach architektury zbudowany w 1936 roku, według projektu Juliana Ambroziewicza dom własny.

Na Obrońców © oelka

Ulica Obrońców zaczyna się od ulicy Nobla i stojącego na jej osi kościoła św. Andrzeja Boboli parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy.

Kościól przy ulicy Nobla © oelka

W okresie między wojennym projekt świątyni przygotował Piotr Lubiński. Budowę rozpoczęto w 1938 roku. Przerwana przez wybuch wojny była kontynuowana po 1946 roku, jednak według zmodyfikowanego projektu. Nową wersję projektu przygotowali architekci Józef Łowiński i Jan Bogusławski. Przed wojną kościół miał być budowlą modernistyczną z wysoką wieżą umieszczoną po lewej stronie bliżej tyłu świątyni. Natomiast zrealizowany powojenny projekt stworzył kościół z elementami architektury gotyckiej.

Potem była droga do Miedzeszyna. Po drodze zajrzałem jeszcze do Zerzenia, gdzie pod Traktem Lubelskim buduje się kanalizacja. Z tego powodu na Bronowskiej, która straciła właśnie wyjazd na Trakt Lubelski, zbudowano tymczasową pętlę dla linii 119, Z19 i jako zawrót na części trasy dla 142. Widać, że kierowcy autobusów muszą się nieco napracować, aby się tu zmieścić, bo plac z płyt prefabrykowanych jest dość wąski.

Tymczasowa pętla przy Kombajnostów © oelka


A na koniec jeszcze przejazd dla rowerów w Osiedlu Las przez ulicę Sęczkową przy skrzyżowaniu z Kadetów.

Coś nie wyszło tak jak trzeba © oelka

Skoro zaczęliśmy od piosenki to i piosenką może warto skończyć. Myślę, że ktoś kto wyznaczył ten przejazd dla rowerów powinien obowiązkowo co rano głośno śpiewać piosenkę Budki Suflera - Sen o Dolinie. A przynajmniej pierwszą zwrotkę:

Znowu w życiu mi nie wyszło
Uciec pragnę w wielki sen
Na dno tamtej mej doliny
Gdzie sprzed dni doganiam dzień
W tamten czas lub jego cień




  • DST 32.09km
  • Czas 01:44
  • VAVG 18.51km/h
  • VMAX 32.70km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dojrzała Panorama

Piątek, 25 maja 2012 · dodano: 28.05.2012 | Komentarze 3

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Nowowiejska - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Targ, bazar, centrum handlowe, supermarket, hipermarket różne nazwy a chodzi o to samo. Mowa o miejscu, gdzie można zrobić zakupy.
Centra handlowe, czy hipermarkety w stylu zachodnim pojawiły się w Polsce w ostatnim dwudziestoleciu. Jednym z najstarszych jest Panorama zbudowana w 1993 roku u zbiegu ulic Witosa i Czerniakowskiej. Wówczas to miejsce nie było jeszcze węzłem komunikacyjnym. Okolica była luźniej zabudowana niż obecnie. Budynek Panoramy jest typowy dla swojej epoki. Można się doszukiwać podobieństw do Hotelu Holiday Inn w Warszawie przy Złotej, lub nieistniejącego domu towarowego w miejscu, gdzie obecnie buduje się wieżowiec, również przy Złotej.

Centrum Panorama © oelka




  • DST 13.49km
  • Czas 00:48
  • VAVG 16.86km/h
  • VMAX 31.50km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (348)

Czwartek, 24 maja 2012 · dodano: 28.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Boboli - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Pogranicze obecnego Śródmieścia i Mokotowa przez wiele lat było terenem hazardu i wojska. Przy Polnej funkcjonował bowiem tor wyścigów konnych (1841 - 1939), a dalej już przy Puławskiej znajdowały się koszary wojska carskiego.
Obecnie po wyścigach konnych jedynym chyba śladem jest położenie tylnej oficyny szpitala psychiatrycznego przy Nowowiejskiej. Dawne koszary do dzisiaj są w rekach wojska, a część tego terenu zajmuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

Gdzie Boy wita Waryńskiego © oelka

Gdy budowano MDM pojawił się pomysł zbudowania ulicy odciążającej węższy początkowy odcinek Marszałkowskiej. Projektanci MDMu w ten sposób chcieli pozostawić wąski odcinek Marszałkowskiej i układ gwiaździsty placów Ujazdowa, a jednocześnie zapewnić dobre połączenie Śródmieścia z Mokotowem. I tak rozpoczęto budowę ulicy Waryńskiego. W latach 1952-54 gotowy był odcinek końcowy pomiędzy Nowowiejską i Waryńskiego. W 1967 roku rozebrano budynki przy Jaworzyńskiej 10, 13 i 15, a Waryńskiego została wydłużona do Puławskiej. Ruch poprowadzono w ten sposób, że samochody jadące na Mokotów jechały Waryńskiego, a w stronę centrum Puławską i Marszałkowską. Następny etap budowy tej ulicy został przeprowadzony przy okazji budowy Trasy Łazienkowskiej w 1973. Zbudowano wówczas rondo (Rondo Jazdy Polskiej) nad trasą i fragment jezdni w stronę Mokotowa. Jezdnia zbudowana w 1967 roku stała się na ponad dwadzieścia lat parkingiem, koło Domu studenckiego Riviera. Na planach Warszawy można obserwować te zmiany. Po kolei: rok 1958, 1970 i 1993.



Kolejny etap budowy ulicy Waryńskiego przeprowadzono w latach 1990 - 1995 przy okazji budowy stacji metra Politechnika, poszerzając odcinek od Ronda Jazdy Polskiej do Nowowiejskiej. A ostatecznie zakończono budowę ulicy w 2002 roku przebudowując jej wylot na Puławską.
Z tyłu tuż za zdjęciem znajduje się skrzyżowanie Waryńskiego, Boya i Batorego. Kiedyś planowano przebudowę Batorego i połączenie jej bezpośrednio z niedaleko położoną ulicą Goworka, Spacerową, a w przeciwną stronę z Banacha. Obecnie ze względu na konieczność przeprowadzenia takiego ciągu przez Pole Mokotowskie szanse na taki ciąg komunikacyjny są znikome. A budowa tunelu jak na razie zbyt kosztowna.




  • DST 11.06km
  • Czas 00:35
  • VAVG 18.96km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (347)

Środa, 23 maja 2012 · dodano: 27.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Leszowa - Ondraszka - Rokitnicka - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Witamy w buszu © oelka


Podejrzewam, że trudno będzie wielu osobom zlokalizować to zdjęcie. Dzisiaj to gęsto zarośnięte krzaki, a kiedyś miejsce gdzie ludzie podczas upałów szukali ochłody. Ale nie szukali jej w gęstych krzakach, lecz w... wodzie.
Po wojnie Warszawa dorobiła się kilku basenów. Odbudowano przedwojenne baseny na terenie Legii. Dzisiaj jest tam parking dla samochodów. Zbudowano baseny na Warszawiance w pobliżu Puławskiej (obecnie jest tam kompleks basenów krytych), przy Inflanckiej, które później przykryto namiotem, na Moczydle - na Woli, a także na Ochocie, na terenie klubu sportowego Skra. Wejście znajdowało się z od ulicy Ondraszka, od strony Pola Mokotowskiego. Skra była klubem o bogatych tradycjach sięgających pierwszych lat po I wojnie światowej. Przed wojną klub mieścił się na Woli przy ulicach Okopowej i Mireckiego. Po wojnie przeniósł się na Pole Mokotowskie zajmując miejsce, gdzie przed wojną urzędował inny warszawski klub - Warszawianka. Tu też w 1973 roku otwarto obok stadionu i boisk, również kompleks basenów. Niestety zaniedbane baseny zostały zamknięte już wiele lat temu. Obecnie jest to gąszcz krzaków i śmietnik. Klub też jest mocno zaniedbany przez działaczy i jest tylko cieniem swojej dawnej działalności.




  • DST 12.73km
  • Czas 00:45
  • VAVG 16.97km/h
  • VMAX 31.00km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (346)

Wtorek, 22 maja 2012 · dodano: 27.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna - Marszałkowska

Wiosna jest w tym roku stosunkowo sucha. Pewnie czerwiec jak zawsze będzie bardziej mokry. A tymczasem:

Wiosna © oelka




  • DST 16.29km
  • Czas 01:00
  • VAVG 16.29km/h
  • VMAX 30.90km/h
  • Temperatura 23.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (345), i... kupowaniem obręczy

Poniedziałek, 21 maja 2012 · dodano: 27.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - WUM -- WUM - Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Miłobędzka - Gimnastyczna - Wołoska - Boboli - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

W singlu obręcz w tylnym kole zaczyna pokazywać, że się już zużyła. Można zobaczyć już odpowiedni ślad w miejscu gdzie styka się z klockiem hamulca. Stąd też wizyta w sklepie na Racławickiej, gdzie jak zawsze u nich obiekt zainteresowania stanowiła rama singla. A potem była podróż z zakupioną obręczą przywiązaną do plecaka. Ciekawe dźwięki wydaje w czasie jazdy, pod wpływem wiatru.