Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w miesiącu

Kwiecień, 2012

Dystans całkowity:326.11 km (w terenie 10.71 km; 3.28%)
Czas w ruchu:17:18
Średnia prędkość:18.85 km/h
Maksymalna prędkość:37.70 km/h
Suma podjazdów:240 m
Liczba aktywności:14
Średnio na aktywność:23.29 km i 1h 14m
Więcej statystyk
  • DST 11.58km
  • Czas 00:36
  • VAVG 19.30km/h
  • VMAX 32.80km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (332)

Poniedziałek, 30 kwietnia 2012 · dodano: 02.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Jednym z miejsc które ostatnio pokonuję dość często jest Plac Narutowicza.

Plac Narutowicza © oelka

Plac został wytyczony w 1923 roku, mając być częścią większego założenia na czele z ulicą Uniwersytecką, łączącą poprzez nową dzielnicę na Polu Mokotowskim Ochotę z Mokotowem. W tym też czasie rozpoczęto budowę kompleksu domów akademickich.
Na zdjęciu widać Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny będący siedzibą parafii św Jakuba. Konkurs na projekt kościoła wygrał w 1908 roku Oskar Sosnowski. W 1911 roku rozpoczęto budowę kościoła. W 1914 roku prace przerwano. Wznowiono w 1927 kładąc dachy nad nawami kościoła. Prace wykończeniowe ciągnęły się długo i nie skończono ich przed wybuchem wojny.
Skoro na zdjęciu jest skład wagonów z rodziny 105N w najnowszej wersji malowania Tramwajów Warszawskich, to widać, że plac jest też węzłem komunikacyjnym.
Tramwaje na Grójecką do Opaczewskiej dotarły 1 października 1921 roku (linia 7). Dwa lata później przy okazji wytyczenia placu Narutowicza i połączeniu z nim ulicy Filtrowej zbudowano trasę tramwajową od skrzyżowania al. Niepodległości i Nowowiejskiej do Grójeckiej. Nową trasą przez ulice Nowowiejską, Suchą (ob. Krzywickiego) i Filtrową pojechała począwszy od 15 listopada 1923 roku linia 17.
W 1961 roku, przy okazji modernizacji i przebudowy Grójeckiej przebudowano również plac Narutowicza oraz pętlę tramwajową do stanu obecnego. Co można zobaczyć na schemacie pętli tramwajowych autorstwa Leszka Pohorylesa - nr. 2a i 2b. Nieznacznej zmiany w układzie torowym pętli dokonano w 1995 roku dobudowując dodatkowy wjazd z pętli w ulicę Filtrową. W ten sposób na pętli znajdują obecnie dwa tory z możliwością wjazdu w ulicę Filtrową, oraz tor przelotowy od strony Okęcia z wjazdem w Filtrową.

Udało się mi zerwać w singlu linkę do tylnego hamulca:

Urwało się... © oelka

Pomógł mi w tym delikwent w napompowanym SUWie, który uważa, że zielona strzałka pozwala mu na wymuszanie pierwszeństwa gdy ma ochotę skręcić z Batorego w al. Niepodległości. Zatrzymać się dałem rady i nawet udało się mi zwymyślać tego zwieńczonego krawatem osobnika. Mam jednak wrażenie, że do niego niewiele docierało. Od dawna już jestem zdania, że wszyscy przyszli kierowcy powinni być poddawani badaniom psychologicznym.




  • DST 41.72km
  • Teren 4.50km
  • Czas 02:01
  • VAVG 20.69km/h
  • VMAX 34.10km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wędrująca Czerniakowska

Niedziela, 29 kwietnia 2012 · dodano: 30.04.2012 | Komentarze 3

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Czerniakowska - pl. Bernardyński - Bernardyński - Gołkowska - Statkowskiego - Augustówka - Antoniewska - Korzenna - Kobylańska - Spiralna - Tuzinowa - Syta - Glebowa - Wał Zawadowski - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - Al. Szucha - Litewska - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



O przesuwaniu ulic pisałem już przynajmniej dwukrotnie przedstawiając ulice Księcia Trojdena na Ochocie, oraz Racławicką. Dzisiaj przyjrzymy się fragmentowi Czerniakowskiej.
Ulica ta zapewniała połączenie Czerniakowa, Sielc i Sadyby z Warszawą kończąc się przy Ludnej, koło skrzyżowania z Książęcą. W drugą stronę zapewniała dostęp do brodu, który pozwalał przebyć Wisłę. Preludium do zmian była budowa osiedla charakterystycznych bloków przy Górnośląskiej według projektu Oskara Hansena, zaliczanych do Osiedla Torwar. W 1968 roku z tego powodu przerwano ciągłość Czerniakowskiej od Fabrycznej do Górnośląskiej. Gdy w początkach lat 70. budowano Trasę Łazienkowską równolegle powstawała Wisłostrada w układzie północ - południe. Czerniakowska w swoim początkowym odcinku stała się częścią tego rozwiązania drogowego. Zniknął wówczas odcinek Czerniakowskiej od Solca do Fabrycznej, a drogowcy rozprawili się również z początkowym odcinkiem Czerniakowskiej przy Placu Bernardyńskim.
Na osi ulicy stał kościół św. Antoniego Padewskiego. Po prawej stronie kościoła znajdował się wlot ulicy Powsińskiej. Ulica przed kościołem była dość gęsto zabudowana. Nie były to jednak kamienice, lecz wiejskie, drewniane chałupy z obejściami. Zdaje się, że przynajmniej część z nich dotrwała do czasów budowy Wisłostrady.

Relikty Czerniakowskiej (2) © oelka

Pierwszym środkiem transportu publicznego jaki pojawił się na Czerniakowskiej była kolej wąskotorowa do Wilanowa. Pierwsze wagony prowadzone w trakcji konnej przyjechały do Czerniakowa 16 maja 1891 roku. Kolej kursowała Czerniakowską do 1913 roku. W związku z protestami mieszkańców Sielc po wprowadzeniu trakcji parowej, linię usunięto z obecnej ulicy Chełmskiej, a więc również i z Czerniakowskiej. Kolej poprowadzono ulicami Sobieskiego i w pobliżu obecnej ulicy Idzikowskiego do Powsińskiej.
Na Czerniakowską zawitał po dziesięciu latach tramwaj. W 1922 roku dotarł od placu Trzech Krzyży do Chełmskiej (Wójtówka). Na gwiazdkę 1922 roku lina tramwajowa "2" dotarła do zbudowanej właśnie pętli przy Placu Bernardyńskim. W 1924 roku linię przedłużono Powsińska do Sadyby, a potem do Wilanowa. Taka sytuacja przetrwała do wybuchu Powstania Warszawskiego. Co widać na planie Warszawy z 1936 roku. Po wojnie początkowo nie odbudowywano linii tramwajowej do Wilanowa, a więc i na Czerniaków. Dopiero w 1957 roku zbudowano nową linię tramwajową od Puławskiej przez nowo wytyczone ulice: Spacerową, Goworka i Gagarina do Czerniakowskiej. Odbudowano wówczas pętlę na Czerniakowskiej jednak w nowym kstałcie mniej więcej tam, gdzie na zdjęciu powyżej stoją kosze na posegregowane odpady. Pętla nie zawsze była wykorzystywana w ruchu liniowym. Taka sytuacja trwała do 1973 roku. gdy rozpoczęto budowę Wisłostrady, 16 listopada 1973 roku zamknięto całą trasę od Puławskiej do Sadyby. Co ciekawe projekt ulicy zostawiał rezerwę pod budowę torowiska. Nie została ona jednak wykorzystana.
Dalsze zacieranie przebiegu Czerniakowskiej nastąpiło podczas budowy wielopoziomowego skrzyżowania z Trasą Siekierkowską:

Relikty Czerniakowskiej (1) © oelka

Tydzień temu pokazałem nową szutrową drogę dla rowerów na Wale Zawadowskim pomiędzy Trasą Siekierkowską a terenem Wodociągu Centralnego.
Dzisiaj przejechałem odcinek po drugiej stronie Trasy Siekierkowskiej, od Wału Zawadowskiego do samej trasy. Nowa droga dla rowerów zaczyna się od wylotu ulic Korzennej i Spiralnej.
Widok na południe:

Wał Zawadowski (1) © oelka

A teraz w stronę Trasy Siekierkowskiej:

Wał Zawadowski (2) © oelka

Trzeba przyznać, że nawierzchnia jest nieźle ubita i da się po tym całkiem szybko jechać. W przyszłości po remoncie wiekowego już wału Zawadowskiego jest planowana droga z nawierzchnią bitumiczną. Ale to chyba dość jeszcze odległa przyszłość.

Przy ulicy Glebowej leży taka oto pamiątka po Bożym Narodzeniu. Przyszło mi do głowy, że ktoś mógłby je chcieć sprzedać w tym roku, po pewnym liftingu i niższej cenie. Niby abstrakcja, ale czy na pewno?

Choinki tanio sprzedam © oelka

A na koniec by nie było aż tak smutno, księżyc akurat wczoraj wypadła I kwadra. Na koniec długiego weekendu czeka nas pełnia (6 maja):

Wiosenny księżyc © oelka

Pogoda spowodowała, że jazdy na rowerze postanowili zażyć tzw. niedzielni rowerzyści. Z jednej strony to ciekawe, gdy na światło przez Chełmską czeka przede mną dziesięć osób, jednak z drugiej strony ci ludzie często nie potrafią jeździć i fantastycznie utrudniają moją jazdę nieprzewidywalnością swojego zachowania. Zresztą nie tylko ja mam takie odczucia - lea również.




  • DST 12.81km
  • Czas 00:43
  • VAVG 17.87km/h
  • VMAX 33.80km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (331)

Piątek, 27 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Piątek przed tzw. długim weekendem. Podobno kto żyw opuszcza Warszawę, na czele z tą grupą, która złośliwie określa się mianem "słoików" jadących do mamusi po wyprawkę na kolejny tydzień. Może i tak było, ale wieczorem po 21.30 przebijałem się przez Pole Mokotowskie z tłumem spacerujących, siedzących w knajpach i nad stawem. Ciężko się lawirowało w tej gromadzie. Do tego mogę jeszcze doliczyć dwóch "batmanów" i gościa jadącego pod prąd w moją stronę na zderzenie czołowe, bo sobie wyprzedzał pieszych. Ten szczęśliwie był oświetlony, ale mógłby pamiętać, że nawet na DDPiR obowiązuje ruch prawostronny. Wystarczy tych narzekań.



Teraz nocny widok świątyni związanej od ponad stu lat z południowym Śródmieściem.

Zbawiciel nocą © oelka

Niestety nie udało się mi tak ustawić, aby w kadrze nie znalazł się żaden z masztów oświetlających Plac Zbawiciela gdzieś od wczesnych lat 70. - stąd ta plama wyglądająca jak spadający meteoryt.

O Osi Stanisławowskiej pisałem już w przeszłości: ostatnio w marcu, a wcześniej w grudniu i w listopadzie przy okazji większego opisu ulicy Śniadeckich.
Plac na styku ulic Marszałkowskiej, Nowowiejskiej i Mokotowskiej nazywany był Rotundą. Coś w tym było jak się weźmie pod uwagę, że mógł być podobnie jak okoliczne ulice obsadzony topolami włoskimi. W 1815 roku założono po tej stronie Marszałkowskiej ogrody Louisa Lerauda. Nieco później bo w 1829 roku dla Piotra Garniera wzniesiono pomiędzy Marszałkowską a Mokotowską murowany, zapewne pierwotnie nietynkowany budynek funkcjonujący do 1901 roku, jako "Czerwona Karczma". Obecne południowe Śródmieście zaczęło się żywiołowo rozwijać po zbudowaniu i uruchomieniu dworca Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w 1845 roku u zbiegu Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. A także dzięki zbudowaniu Cytadeli w latach 1832-34 i zablokowaniu rozwoju miasta na północ.
Pod koniec XIX wieku pojawiła się inicjatywa budowy świątyni, jako wotum przejścia w kolejne stulecie. Zdecydowano się na budowę właśnie przy Rotundzie. W 1900 roku komitet budowy ogłosił konkurs, na który przesłano 36 prac. Główną nagrodę zdobyła praca Stefana Szyllera znanego z projektów w stylu neorenesansowym. Szyller tym razem zaproponował projekt świątyni w stylu neogotyckim. Dokładnie odwrotnie postąpił znany ówczesny gotycysta Józef Pius Dziekoński, proponując kościół w stylu neorenesansowym, za który zdobył drugą nagrodę. Komitet pod przewodnictwem ks Jana Siemca wybrał do realizacji projekt Dziekońskiego. Budowa świątyni trwała od 1901 do 1911 roku. W 1907 roku poświęcono budowlę, w 1911 roku erygowana została parafia pod wezwaniem Najświętszego Zbawiciela, a konsekracji dokonał arcybiskup Stanisław Gall 23 października 1927 roku. Co ciekawe cześć wyposażenia świątyni zaprojektował konkurent Dziekońskiego - Stefan Szyller. Jego dziełem jest ambona i ołtarz główny.
W okresie przed drugą wojną światową kościół różnił się od obecnego wizerunku dodatkową iglicą zlokalizowaną nad transeptem oraz figurą Chrystusa Zmartwychwstałego na szczycie od strony placu.
Iglica jest widoczna na zdjęciu lotniczym z lat 20. XX wieku.


Za pl.wikipedia.org

W czasie wojny kościół był zniszczony, ale nowoczesna konstrukcja przetrwała wojnę. Już w 1939 roku zniszczony został dach, iglica i spalona został chełm zachodniej wieży kościoła. Po Powstaniu Niemcy próbowali wysadzić kościół, ale zniszczyli tylko kościół dolny. Mury świątyni ocalały.
Po wojnie kościół stał się problemem dla zespołu projektującego MDM. Poszerzenie Marszałkowskiej spowodowało, że kościół znalazł się dokładnie na osi poszerzonej ulicy. Projektanci przymierzali się bądź do rozbiórki wież kościoła, bądź do zasłonięcia go wysokim budynkiem w miejscu obecnego Hotelu MDM. Ostatecznie jednak kościół pozostał nienaruszony, a wieże można podziwiać z dalszej perspektywy Marszałkowskiej, gdy wyrastają ponad bryłę socrealistycznego hotelu zamykającego od południa Plac Konstytucji. Odbudowa kościoła ciągnęła się z przerwami do lat 70.

Miejscem szczególnym jest umiejscowiona od strony Marszałkowskiej kaplica Matki Zbawiciela z kopią obrazu Matki Boskiej z Częstochowy, z Jasnej Góry. Kopię obrazu jasnogórskiego wykonał Franciszek Jędrzejczyk. Obraz ten został 13 czerwca 1999 roku ukoronowany przez papieża Jana Pawła II. Obecnie kościół jest siedzibą Sanktuarium Najświętszego Zbawiciela. Jest też jedną z tych świątyń Warszawy, które są najczęściej odwiedzane przez wiernych. Nie wątpliwie duży wpływ ma na to lokalizacja kościoła w pobliżu przystanków tramwajowych. Jest to takie miejsce w Śródmieściu, gdzie ze zgiełku ulicznego można nagle przedostać się do miejsca ciszy i spokoju. Tylko od czasu do czasu przerywanej przytłumionym dźwiękiem przejeżdżających tramwajów, przypominającym o tym, że to jednak środek wielkiego miasta.




  • DST 12.03km
  • Czas 00:38
  • VAVG 18.99km/h
  • VMAX 33.70km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (330)

Czwartek, 26 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - Wilcza - Koszykowa - Lindleya - pl. Starynkiewicza -- Lindeya - Koszykowa - Krzywickiego - Wawelska - Ondraszka - Rokitnicka -Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Jest w Warszawie taki budynek z zegarem na szczycie. Zegar od wielu lat odmierza czas. Dla niektórych ten czas płynie za szybko, szczególnie gdy powinni złożyć wizytę w tym budynku przed 30 kwietnia, a dokumenty jeszcze nie gotowe.

Finanse pod zegarem © oelka

Lindleya 14 to zbudowany ok. 1930 roku Gmach Okręgowej Izby Skarbowej. Co ciekawe, do dzisiaj spełnia tę funkcję. To tu właśnie pielgrzymują petenci do I i III Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście. Co ciekawe żaden z trzech Urzędów Skarbowych Warszawa Śródmieście nie znajduje się w granicach administracyjnych Śródmieścia. I i III są na Ochocie, a II na Pradze Północ, przy Jagiellońskiej 15.
Podejrzewam, że mało kto z odwiedzających stronę internetową Izby Skarbowej w Warszawie zadał sobie trud przeczytania ciekawego rysu historycznego opisującego historię administracji skarbowej w Polsce (pdf).
Na zdjęciu widać również sąsiednią kamienicę Czyża przy Lindleya 14A (ex Lindleya 16A). Ten budynek powstał w 1938 roku według projektu Lucjana Korngolda.

W moim przypadku w tym roku wypadło to wyjątkowo późno, ale to akurat nie efekt zostawiania sprawy na sam koniec, tylko wynik różnych przeszkód, których od początku tego roku wyjątkowo mi nie brakuje. Nie byłem jedyną osobą, która przyjechała do US na rowerze:

"Parking" pod urzędem © oelka

W okolicy niestety nie ma stojaków rowerowych, a bariera przy podjeździe dla niepełnosprawnych jest raczej solidnie wykonana.




  • DST 11.32km
  • Czas 00:36
  • VAVG 18.87km/h
  • VMAX 30.10km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (329)

Środa, 25 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

I jeszcze kolejny obrazek z Pola Mokotowskiego. Coś do sielankowego widoku parku nie pasuje. Myślę, że każdy będzie wiedział jaki obiekt tu nie pasuje.

Znajdź nie pasujący element © oelka

Niepasujący element stał, a w środku dwie panie: ta po lewej drzemała, a ta po prawej czytała sobie gazetę...




  • DST 11.30km
  • Czas 00:35
  • VAVG 19.37km/h
  • VMAX 31.70km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (328)

Wtorek, 24 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Dwa lata temu pokazywałem to miejsce. Nawet później natrafiłem na robotnika, który na kolanach pieczołowicie starał się coś z tym zrobić. A efekt jak widać jest żaden:

Pęknięta droga © oelka

Trochę bliżej skrzyżowania al. Niepodległości jest identyczne zapadlisko, tylko trochę płytsze...




  • DST 12.81km
  • Czas 00:43
  • VAVG 17.87km/h
  • VMAX 31.30km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (327)

Poniedziałek, 23 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Rano padało mocno, ale ja wyruszałem już na tyle późno, że deszcz mnie nie straszył.
A dzisiaj dwa przykłady wiosny z dnia wczorajszego. Za nim do nich dotrę jeden już przekwitnie a drugi? Albo będzie w trakcie, albo też już po. Najpewniej okaże się to za tydzień.

Wiosna w ogrodzie (1) © oelka

Wiosna w ogrodzie (2) © oelka




  • DST 55.79km
  • Teren 4.00km
  • Czas 02:57
  • VAVG 18.91km/h
  • VMAX 37.70km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Radością przez Kaczy Dół

Niedziela, 22 kwietnia 2012 · dodano: 27.04.2012 | Komentarze 3

Marszałkowska - Pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Gwintowa - Gościniec - Bartycka - Rodzynkowa - Wał Zawadowski - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Chodzieska - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Malwowa - Mozaikowa - Kruszwicka - Halki - Ślimaka - Zasobna - Panny Wodnej - Kąkolowa - Tomaszowska - Żwanowiecka - Limby - Wilgi - Trakt Napoleoński - Osterwy - Pajęcza - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Hafciarska - Konopna - Czatów - Pożaryskiego - Kajki - Zorzy - Alpejska - Szoferska - Odrodzenia - Kajki - Kościuszkowców - Bychowska - Kaczeńca - Korkowa - Naddnieprzańska - Tytoniowa - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Bora-Komorowskiego - Fieldorfa - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Mam nadzieję, że mieszkańcy Międzylesia nie będą mieć mi za złe wykorzystanie nazwy Międzylesia używanej przed 1932 rokiem. Pisałem o tym we wrześniu ubiegłego roku. Jednak za nim dojechałem do Międzylesia najpierw znalazłem się nad Wisła.

Z żaglem na Siekierkach © oelka

Jest to brzeg Wisły pomiędzy Mostem Siekierkowskim, a terenem Wodociągu Centralnego. Okazją do tego była modernizacja drogi na Wale Zawadowskim, która prezentuje się obecnie tak:

Wał Zawadowski © oelka

Niestety ta droga kończy się ślepo na murze otaczającym teren MPWiK. Pokazywałem to miejsce rok temu przy okazji opisu ścieżki na plaży po stronie praskiej. Dotrzeć na nią można na trzy sposoby:
- wjazd z Trasy Siekierkowskiej.
- ulicą Bananową
- ulicą Rodzynkową:

Ulica Rodzynkowa © oelka

Ja wybrałem akurat ten ostatni. Również za Trasa Siekierkowską ścieżka jest modernizowana, o czym również pisałem niedawno.
Potem pojechałem sobie przez okolice kościoła będącego siedzibą parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zerzeniu. Kościół pokazywałem też rok temu.

Widok na kościół © oelka

Okolice kościoła powoli zabudowują się. Chociaż ten widok na kościół od tyłu ma szanse jeszcze trochę przetrwać, gdyż jest to rezerwa pod trasę nazywaną obecnie Trasą Mostu Na Zaporze. Ta dziwna nazwa jest pamiątka po zaniechanym przed laty projekcie spiętrzenia Wisły zaporami i stopniami wodnymi. Częścią tych planów jest obecnie jedna zapora na Wiśle, we Włocławku.
Most Na Zaporze miał powstać właśnie na koronie stopnia wodnego.
W ramach poszukiwania drewnianych budynków na terenie całego Wawra dziś dwa obiekty. Mocno zniszczony dom przy ulicy Kruszwickiej 7.

Studium upadku - Kruszwicka 7 © oelka

I drugi budynek przy ulicy Osterwy. ten jest w lepszym stanie. Ciekawe są przybudówki dobudowane w późniejszym czasie, do prostej bryły drewnianego budynku.

Drewniak przy Osterwy © oelka

Do tego drugiego budynku trafiłem przypadkiem. A to przez modne od jakiegoś czasu grodzenie lasu.
Przez pasmo lasów pomiędzy Aninem i Józefowem prowadzi długa prosta droga. Jej część to ulica Pożaryskiego w Międzylesiu, a ciąg dalszy to Trakt Napoleoński ciągnący się aż do drogi 721 łączącej Józefów z Wiązowną. Został niedawno zagrodzony fragment Traktu Napoleońskiego w Radości pomiędzy ulicami Krasnoludków i Pajęczą.

Brama na Trakcie Napoleońskim © oelka

Nie podoba się mi takie grodzenie lasów, aby tylko zaznaczyć swoją własność. Niektórzy gotowi by nawet i niebo nad swoją działką zagrodzić (Po moim niebie lata)...

Opisywałem jakiś czas temu bocznice prowadzące do ZWAR-u w Miedzylesie. Zarówno tą do ciepłowni, jak też tą drugą do samego zakładu.
Ta druga bocznica prowadziła również na teren Instytutu Elektrotechniki. Obecnie pozostał jeszcze przejazd przez ulicę Pożaryskiego.

Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (1) © oelka

Jest też fragment toru za ulicą w stronę Instytutu:
Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (2) © oelka

Dawna bocznica jest obecnie przecięta terenem prywatnym, na którym stoi dom z ogrodem. Pozostały jeszcze relikty toru na ulicy Hafciarskiej.
Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (3) © oelka

Kontynuując wątek kolejowy przejeżdżałem przez przystanek Warszawa Gocławek. W związku z remontem torów zamknięty jest jeden tor pomiędzy Wawrem i Falenicą. W związku z tym część pociągów SKM. Kończy bieg i zaczyna bieg na przystanku Gocławek, a postój odbywa na torach stacji Wawer. Niestety w Wawrze nie ma możliwości aby zatrzymać się przy peronie, a potem zjechać na tory dodatkowe.

Gdy Gocławek jest stacją początkową © oelka

A na koniec jeszcze "niespodzianka" na jaką można wpaść jadąc Wałem Miedzeszyńskim koło Mostu Poniatowskiego.

Betonowa niespodzianka (1) © oelka

To był widok w stronę mostu, a teraz w stronę południową:

Betonowa niespodzianka © oelka

Niedawno wpadła na to CheEvara, co skończyło się nieprzyjemną w skutkach wywrotką.
Najciekawsze jest jednak to, że podczas ostatniej wymiany nawierzchni nikomu nie przyszło do głowy by tak ułożyć płyty chodnikowe, aby zlikwidować ten występ. Za to obłożono go betonowymi krawężnikami. Ponieważ w tym miejscu jest Droga dla pieszych i rowerzystów, więc niespodzianka czyha nie tylko na rowerzystę, ale również na pieszych, szczególnie tych ze słabszym wzrokiem.




  • DST 29.02km
  • Czas 01:39
  • VAVG 17.59km/h
  • VMAX 32.70km/h
  • Temperatura 14.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (326)

Piątek, 20 kwietnia 2012 · dodano: 22.04.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - Pawińskiego -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Opaczewska - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 - al. Prymasa Tysiąclecia - al. Obrońców Grodna - Literacka - Broniewskiego - al. Wojska Polskiego - ks. Boguckiego - Rydygiera - Felińskiego - Zajączka - Mickiewicza - Słomińskiego - Szymanowska - Zakroczymska - Wenedów - Wybrzeże Gdańskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola- Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Wydłużyłem sobie trochę powrót do domu, jadąc na północ.
Sporo osób korzysta z tej ulicy i niezbyt wygodnej drogi dla rowerów:

Tu była pętla tramwajowa Nowo-Bema © oelka

To oczywiście Nowo-Bema lub jak kto woli al. Rewolucji Październikowej.
A jeśli żadna z tych nazw nie pasuje to można jeszcze dopisać ostatnią - al. Prymasa Tysiąclecia. Ten najstarszy fragment tej ulicy figurował pod wszystkimi trzema. Powstał w okresie pomiędzy 1961 a 1963 rokiem. W tym samym czasie przebudowywano ulicę Kasprzaka (dawną Dworską) łącząc ją z Prostą i Świętokrzyską. Na Kasprzaka zaplanowano budowę linii tramwajowej miało to zapewnić dojazd do fabryk zbudowanych w okolicach ulicy Kasprzaka: Polfy, Zakładów Wytwórczych Lamp Elektrycznych im. Róży Luksemburg, Zakładów Radiowych im. Kasprzaka i Fabryki Wyrobów Precyzyjnych im. Gen. Świerczewskiego. W 1963 roku na Kasprzaka pojawiły się tramwaje. Początkowo koniec był przy skrzyżowaniu ówczesnej Nowo-Bema z Kasprzaka w postaci trójkąta do zawracania, a w nastęnym roku oddano do użytku linię wzdłuż Nowo-Bema.
Zmiany lokalizacji pętli można zobaczyć na schemacie pętli tramwajowych w Warszawie autorstwa Leszka Pohorylesa - pętla Wolska jest pod numerem 27C i 27D.
Taki układ widoczny jest też na planie Warszawy z 1970 roku:



Na tej trasie można było napotkać linie 10 jadącą do Cmentarza Wolskiego, 11 i 34 kończące na pętli "Wolska". W 1977 roku 11 przedłużono do Cmentarza Wolskiego. W 1985 roku 34 zyskał towarzystwo linii 42 jadącej w godzinach szczytu na pętlę przy FSO. I tak zostało do 30 czerwca 1990 roku, gdy ze względu na przebudowę ulicy zamknięto pętlę i cała trasę.
Jak wyglądała pętla można zobaczyć na zdjęciu Tomasz Igielskiego z 1990 roku. Więcej zdjęć z pętli i z ostatnich dni istnienia linii jest na podstronie Tramwaru.
Po zakończeniu przebudowy tramwaje miały powrócić w al. Prymasa Tysiąclecia. Jednak minęło już 22 lata i tramwaje nadal nie mają szans tu dojechać.
Następne zmiany w wyglądzie ulicy pojawiły się w początkach lat 70. W 1973 roku przekopano tunel, korzystając z niedokończonej przedwojennej konstrukcji, pod torami koło stacji Warszawa Zachodnia i połączono al. Rewolucji Październikowej z nowym odcinkiem Alej Jerozolimskich i ulicą Wery Kostrzewy (obecna Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Równocześnie ulicę przedłużono też na północ do Górczewskiej.



Taka sytuacja utrzymała się do początku lat 90. gdy postanowiono poszerzyć ulicę, zbudować wiadukty nad skrzyżowaniami z Kasprzaka, Wolską i Górczewską. Wówczas jak wspomniałem zlikwidowano na czas budowy trasę i pętlę tramwajową w al. Prymasa Tysiąclecia. Po odbudowie tramwaje miały jechać dołem pod wiaduktami. Jednak odbudowa trasy nie doszła do skutku do dnia dzisiejszego.
W założeniach trasa w al. Prymasa Tysiąclecia miała przez tunel koło Dworca Zachodniego łaczyć Wolę z Ochotą i Mokotowem. Jednak po przebudowie Ronda Zesłańców Syberyjskich i wprowadzeniu "tymczasowo" ruchu samochodowego do przyszłego tunelu tramwajowego szanse na budowę tej trasy zmalały chyba do zera. Obecnie Tramwaje Warszawskiego rozpatrują możliwość zbudowania tunelu pod peronami Warszawy Zachodniej, a jako ewentualne połączenie torów na Kasprzaka z Wolską przewiduje się ulicę Ordona. Tak więc chyba już w al. Prymasa Tysiąclecia tramwajów nie zobaczymy.
A na koniec jeszcze obrazek z budowy stacji metra na Powiślu.

Stacja Powiśle © oelka

Zdjęcie jest z niedzieli, ale przez kilka dni raczej niewiele straciło na aktualności.




  • DST 15.02km
  • Czas 00:54
  • VAVG 16.69km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (325)

Środa, 18 kwietnia 2012 · dodano: 20.04.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - Pawińskiego -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Kielecka - Łowicka - Rakowiecka - Bruna - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Ostatnio, czyli 15 kwietnia 2012, poruszyłem temat budynków, które straszą puste, a były zamieszkiwane kiedyś przez pracowników ambasady i przedstawicielstw ZSRR. Dziś do kompletu jeszcze jeden obiekt, cały czas użytkowany przez Rosjan.

Rosyjska szkoła w Warszawie © oelka

Ten budynek zaadresowany jako Kielecka 45 mieści od wielu lat szkołę dla Rosjan. Pamiętam, że kiedyś było to takie miejsce, gdzie na własne oczy można było zobaczyć radzieckich Pionierów z czerwonymi chustami na szyi.
Budynek przy Kieleckiej 45 został przekazany ambasadzie ZSRR w 1953 roku. Przed wojną według jednej z publikacji miała to być własność Jana Kiepury. Jednak do tej informacji jak na razie wolę zachować dystans. Więcej na ten temat można znaleźć w artykułach jakie ukazały się w prasie.