Info
![avatar](http://www.bikestats.pl/images/avatars/06/652fa6306.jpeg)
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.
![baton rowerowy bikestats.pl](https://www.bikestats.pl/buttonstats/u6306v3.gif)
Wykres roczny
![Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl](https://quickchart.io/chart?chs=400x150&cht=lc&chdl=2012|2013|2014|2015&chbh=16&chxt=y,x&chxl=0:|0|185|370|555|740|1:|sty|lut|mar|kwi|maj|cze|lip|sie|wrz|paź|lis|gru&chg=9.09,25,1,5&chco=77abef,df6fa8,fdff0f,ff8c2f,29df64&chd=s:OIjbvu4umhaM,GIMdlpgp9dXS,KRafqmubwlUL,PIRGAAAAAAAA&chxr=&chls=1,1,0|1,1,0|1,1,0|2,1,0&oelka.png)
Archiwum bloga
- 2015, Kwiecień2 - 5
- 2015, Marzec8 - 7
- 2015, Luty3 - 7
- 2015, Styczeń4 - 4
- 2014, Grudzień6 - 17
- 2014, Listopad10 - 37
- 2014, Październik13 - 25
- 2014, Wrzesień17 - 34
- 2014, Sierpień9 - 26
- 2014, Lipiec16 - 45
- 2014, Czerwiec13 - 43
- 2014, Maj12 - 37
- 2014, Kwiecień12 - 29
- 2014, Marzec9 - 23
- 2014, Luty8 - 12
- 2014, Styczeń6 - 6
- 2013, Grudzień8 - 40
- 2013, Listopad9 - 20
- 2013, Październik11 - 25
- 2013, Wrzesień17 - 51
- 2013, Sierpień12 - 31
- 2013, Lipiec10 - 25
- 2013, Czerwiec11 - 36
- 2013, Maj13 - 61
- 2013, Kwiecień11 - 31
- 2013, Marzec7 - 46
- 2013, Luty5 - 22
- 2013, Styczeń4 - 32
- 2012, Grudzień5 - 26
- 2012, Listopad11 - 58
- 2012, Październik12 - 32
- 2012, Wrzesień15 - 44
- 2012, Sierpień25 - 62
- 2012, Lipiec28 - 56
- 2012, Czerwiec25 - 26
- 2012, Maj25 - 55
- 2012, Kwiecień14 - 27
- 2012, Marzec12 - 38
- 2012, Luty5 - 32
- 2012, Styczeń6 - 36
- 2011, Grudzień25 - 37
- 2011, Listopad29 - 30
- 2011, Październik26 - 12
- 2011, Wrzesień26 - 11
- 2011, Sierpień24 - 24
- 2011, Lipiec22 - 20
- 2011, Czerwiec24 - 17
- 2011, Maj29 - 28
- 2011, Kwiecień25 - 23
- 2011, Marzec3 - 0
- 2011, Luty4 - 5
- 2011, Styczeń4 - 2
- 2010, Listopad10 - 0
- 2010, Październik27 - 3
- 2010, Wrzesień23 - 3
- 2010, Sierpień17 - 0
- 2010, Lipiec28 - 4
- 2010, Czerwiec26 - 0
- 2010, Maj23 - 2
- 2010, Kwiecień24 - 0
- 2010, Marzec9 - 1
- 2010, Luty1 - 0
- 2010, Styczeń1 - 0
Wpisy archiwalne w kategorii
Tu było, tu stało
Dystans całkowity: | 51.57 km (w terenie 3.24 km; 6.28%) |
Czas w ruchu: | 02:37 |
Średnia prędkość: | 19.71 km/h |
Maksymalna prędkość: | 38.80 km/h |
Suma podjazdów: | 33 m |
Liczba aktywności: | 1 |
Średnio na aktywność: | 51.57 km i 2h 37m |
Więcej statystyk |
- DST 51.57km
- Teren 3.24km
- Czas 02:37
- VAVG 19.71km/h
- VMAX 38.80km/h
- Temperatura 13.3°C
- Podjazdy 33m
- Sprzęt ??? [Singel]
- Aktywność Jazda na rowerze
Tam był, tam stał dom
Niedziela, 12 kwietnia 2015 · dodano: 30.01.2020 | Komentarze 3
Marszałkowska - Wilcza - Koszykowa - pl. Zawiszy - Towarowa - Kolejowa - Towarowa - WGO - Towarowa - Srebrna - Twarda - Prosta - Świętokrzyska - Kopernika - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński - Ligustrowa - Bronowska - Masłowiecka - Jeziorowa - Panoramy - Peonii - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Panny Wodnej - Patriotów - Wilgi - Trakt Napoleoński - Świebodzińska - Krupnicza - Kożuchowska -
Patriotów - Zwoleńska - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Klimontowska - Błękitna - Spółdzielcza - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Korkowa - Wieniawy-Długoszowskiego - Most Siekierkowski - al. Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Spacerowa - Belwederska - Klonowa - al. Szucha - al. Armii Ludowej - Sempołowskiej - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Waryńskiego - pl. Konstytucji - Marszałkowska
Był późny wieczór 30 stycznia 2010 roku, gdy uruchomiłem tu na bikestats.pl konto i umieściłem pierwszy wpis na tym blogu.
Minęło 10 lat, od momentu, gdy jazda na rowerze zaczęła mieć odzwierciedlenie w publicznie dostępnych opisach, a nie tylko ściśle prywatne w arkuszu Excela. Na początek jednak jeden z kolejnych moich przejazdów, który jest dobrym powiązaniem mojej twórczości tu, z tym czym się zajmuję od sześciu lat. Rocznicą i związaną z nią ciekawostką zajmiemy się na końcu.
Pisanie o przejechanych po Warszawie i okolicy kilometrach ze znacznym opóźnieniem ma z oczywistych powodów wymiar historyczny i archiwalny.
A tym razem ten wymiar historyczny jest szczególnie widoczny, gdyż przez ostatnie pięć lat miejsce z tytułowego zdjęcia zmieniło się całkowicie. I niestety trudno tą zmianę uznać, za zmianę na lepsze, bo centrum Międzylesia praktycznie przestało istnieć zamieniając się niemal w węzeł autostradowy. Jest to natomiast bardzo kiepsko zaprojektowany węzeł przesiadkowy między autobusami i koleją. Szkoda, bo tunel niewątpliwie ułatwia przejazd, szkoda, że utrudnia poruszanie się pieszym i osobom chcącym skorzystać z transportu publicznego. Nie wiele brakowało, a jadąc rowerem lądowało by się na schodach. Z tego rozwiązania wycofano się w już w trakcie inwestycji unikając w ten sposób kompromitacji takiej jak kiedyś przy rondzie Zesłańców Syberyjskich.
Międzylesie gościło już na blogu w przeszłości.
1 maja 2011 roku pokazałem pętle autobusowe w Międzylesiu - obecną i zlikwidowaną przy Bursztynowej. Natomiast budynek dworca kolei wąskotorowej do Karczewa prezentował się 5 czerwca 2011 roku. Szerzej o kolei do Karczewa pisałem 3 listopada 2013. 14 stycznia 2015 roku zaprezentowałem szpital kolejowy w Międzylesiu. Z kolei bliskie sąsiedztwo dzisiejszego miejsca - ulica Żegańska prezentowała się 28 września 2011. Jeszcze chciałbym przypomnieć 22 kwietnia 2012 i poszukiwanie śladów bocznicy do zakładów ZWAR w Międzylesiu.
A teraz spojrzenie w przeszłość, czyli na dom przy Żegańskiej 2.
Minęło 10 lat, od momentu, gdy jazda na rowerze zaczęła mieć odzwierciedlenie w publicznie dostępnych opisach, a nie tylko ściśle prywatne w arkuszu Excela. Na początek jednak jeden z kolejnych moich przejazdów, który jest dobrym powiązaniem mojej twórczości tu, z tym czym się zajmuję od sześciu lat. Rocznicą i związaną z nią ciekawostką zajmiemy się na końcu.
Pisanie o przejechanych po Warszawie i okolicy kilometrach ze znacznym opóźnieniem ma z oczywistych powodów wymiar historyczny i archiwalny.
A tym razem ten wymiar historyczny jest szczególnie widoczny, gdyż przez ostatnie pięć lat miejsce z tytułowego zdjęcia zmieniło się całkowicie. I niestety trudno tą zmianę uznać, za zmianę na lepsze, bo centrum Międzylesia praktycznie przestało istnieć zamieniając się niemal w węzeł autostradowy. Jest to natomiast bardzo kiepsko zaprojektowany węzeł przesiadkowy między autobusami i koleją. Szkoda, bo tunel niewątpliwie ułatwia przejazd, szkoda, że utrudnia poruszanie się pieszym i osobom chcącym skorzystać z transportu publicznego. Nie wiele brakowało, a jadąc rowerem lądowało by się na schodach. Z tego rozwiązania wycofano się w już w trakcie inwestycji unikając w ten sposób kompromitacji takiej jak kiedyś przy rondzie Zesłańców Syberyjskich.
Międzylesie gościło już na blogu w przeszłości.
1 maja 2011 roku pokazałem pętle autobusowe w Międzylesiu - obecną i zlikwidowaną przy Bursztynowej. Natomiast budynek dworca kolei wąskotorowej do Karczewa prezentował się 5 czerwca 2011 roku. Szerzej o kolei do Karczewa pisałem 3 listopada 2013. 14 stycznia 2015 roku zaprezentowałem szpital kolejowy w Międzylesiu. Z kolei bliskie sąsiedztwo dzisiejszego miejsca - ulica Żegańska prezentowała się 28 września 2011. Jeszcze chciałbym przypomnieć 22 kwietnia 2012 i poszukiwanie śladów bocznicy do zakładów ZWAR w Międzylesiu.
A teraz spojrzenie w przeszłość, czyli na dom przy Żegańskiej 2.
![Pożegnanie z domem](https://images.photo.bikestats.eu/images/photo/2019/05/09/753726_600.jpg)
Pożegnanie z domem © oelka
Do końca lat 20. Międzylesie funkcjonowało pod mało wdzięczną nazwą Kaczy Dół. Nazwa wzięła się od karczmy funkcjonującej przy skrzyżowaniu traktów, czyli w okolicy obecnego skrzyżowania Żegańskiej i Pożaryskiego. Tam też znajdował się ów Kaczy Dół, czyli staw w zagłębieniu gruntu bardzo przydatny również jako wodopój dla zwierząt.
Ulica Żegańska najpierw nazywana była Główną, następnie funkcjonowała pod nazwą Niepodległości. Historycznie jest to dawny trakt z Zerzenia do Węgrowa. Centrum Kaczego Dołu można było więc zlokalizować przy skrzyżowaniu ulic Niepodległości i 11 Listopada (obecnie Żegańskiej i Pożaryskiego). Warto też zwrócić uwagę na powojenną zmianę nazwy z Niepodległości na Żegańską. Żegań (niem. Sagan) to historyczna nazwa Żagania używana oficjalnie po przejściu frontu w lutym 1945 roku aż do 19 maja 1946 roku, gdy wprowadzono wersję obecnie używaną.
Ważną inwestycją dla Kaczego Dołu i sąsiednich miejscowości była budowa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej w 1877 roku ( pisałem o tym szerzej prezentując stację Falenicy 14 lipca 2013) i późniejsza modernizacja oraz elektryfikacja linii ukończona w 1936 roku. Wówczas centrum już teraz Międzylesia rozciągnęło się wzdłuż ulicy Niepodległości do skrzyżowania z Patriotów (wówczas Piłsudskiego), gdzie też funkcjonował przejazd przez tory. Przez wiele lat aż do 2015 roku przejazd był pilnowany przez dróżnika, który zamykał i otwierał zapory urzędując w niewielkim budyneczku stylowo pasującym do modernistycznego przystanku kolejowego.
Ulica Żegańska najpierw nazywana była Główną, następnie funkcjonowała pod nazwą Niepodległości. Historycznie jest to dawny trakt z Zerzenia do Węgrowa. Centrum Kaczego Dołu można było więc zlokalizować przy skrzyżowaniu ulic Niepodległości i 11 Listopada (obecnie Żegańskiej i Pożaryskiego). Warto też zwrócić uwagę na powojenną zmianę nazwy z Niepodległości na Żegańską. Żegań (niem. Sagan) to historyczna nazwa Żagania używana oficjalnie po przejściu frontu w lutym 1945 roku aż do 19 maja 1946 roku, gdy wprowadzono wersję obecnie używaną.
Ważną inwestycją dla Kaczego Dołu i sąsiednich miejscowości była budowa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej w 1877 roku ( pisałem o tym szerzej prezentując stację Falenicy 14 lipca 2013) i późniejsza modernizacja oraz elektryfikacja linii ukończona w 1936 roku. Wówczas centrum już teraz Międzylesia rozciągnęło się wzdłuż ulicy Niepodległości do skrzyżowania z Patriotów (wówczas Piłsudskiego), gdzie też funkcjonował przejazd przez tory. Przez wiele lat aż do 2015 roku przejazd był pilnowany przez dróżnika, który zamykał i otwierał zapory urzędując w niewielkim budyneczku stylowo pasującym do modernistycznego przystanku kolejowego.
![](https://live.staticflickr.com/65535/49463082253_dcef9a4274_z.jpg)
Kolejny narożnik ulic Niepodległości i Piłsudskiego związany był z przemysłem. W 1895 roku działkę z nieruchomości kaczy Dół 13 została sprzedana spółce komandytowej Huta Szkła I. Malinowski. Jednak już dwa lata później działka zmienia właścicieli. A w 1900 roku pojawia się w tym miejscu „Towarzystwo Akcyjne fabryki wyrobów metalowych "Wawer". Fabryka produkowała różne odlewy i wyroby metalowe - na przykład łóżka. Po I wojnie światowej spalone budynki fabryki przejął Maksymilian Lisowski w celu uruchomienia produkcji wagonów wąskotorowych. W 1938 roku zabudowania fabryczne w Międzylesiu zostały nabyte przez Fabrykę Aparatów Elektrycznych K. Szpotański i S-ka S.A. Po II wojnie zakład funkcjonował jako Pierwsza Państwowa Fabryka Aparatów Elektrycznych, a później ZWAR - Zakłady Wytwórcze Aparatury Wysokiego Napięcia. Fabryka po 1989 roku została przejęta przez ABB. do 2002 roku produkcję przeniesiono do innych zakładów koncernu między innymi w Łodzi, Przasnyszu i Wrocławiu. W 2015 roku w danych budynkach fabrycznych w Międzylesiu otwarto galerię handlową.
To w takim właśnie miejscu znalazł swoje miejsce prezentowany na tytułowym zdjęciu dom przy Żegańskiej 2. Właściele budynku podają, że ich dom powstał w 1935 roku. O mieszkającym w nim małżeństwie Wróblów wspominają Bogdan Birnbaum i Wiktor Kulerski w Gazecie Wawerskiej.
W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego, w Archiwum Grażyny Rutowskiej możemy zobaczyć jak prezentował się budynek na przełomie lat 60. i 70.
![](https://live.staticflickr.com/65535/49465446231_57f62179c8_z.jpg)
Narożnik zajmował wówczas sklep z artykułami gospodarstwa domowego.
Wnętrza sklepu można również zobaczyć w zbiorze zdjęć Grażyny Rutowskiej.
Po wielu latach przy okazji budowy centrum handlowego w budynkach dawnego ZWARu powstał projekt tunelu pod torami kolejowymi i cały zespół skrzyżowań powiązany z tym tunelem. Dom przy Żegańskiej 2 kolidował z tą inwestycją. W efekcie został rozebrany w lipcu 2015 roku, po 80 latach istnienia. O jego historii opowiada profil na Facebooku.
Jak obecnie wygląda to miejsce można zobaczyć poniżej.
Po wielu latach przy okazji budowy centrum handlowego w budynkach dawnego ZWARu powstał projekt tunelu pod torami kolejowymi i cały zespół skrzyżowań powiązany z tym tunelem. Dom przy Żegańskiej 2 kolidował z tą inwestycją. W efekcie został rozebrany w lipcu 2015 roku, po 80 latach istnienia. O jego historii opowiada profil na Facebooku.
Jak obecnie wygląda to miejsce można zobaczyć poniżej.
![](https://live.staticflickr.com/65535/49442542801_7b35c5be3b_z.jpg)
Dzisiaj to już zupełnie inne miejsce niż pięć lat temu wiosną 2015 roku.
Jak już pisałem dzisiaj mija 10 lat od założenia bloga to 876 opisanych wyjazdów i 696 oczekujących na publikację. Niestety ilość różnych zajęć nie zawsze pozwala na szybkie zebranie informacji i publikację. A mój świat to nie tylko ten blog. Ale mam zamiar publikować dalej w miarę możliwości i czasu.
Tytuł wpisu ma też głębszy sens, gdyż dzięki temu co tu zostało opublikowane doszło do współpracy z projektem " Tu było, tu stało". Ta współpraca ma też wymiar rowerowy, gdy prowadzę wycieczki rowerowe po Warszawie - np. w ramach cyklu "Po woli do Woli".
A gdzie jeżdżę po Warszawie - pokazuje mapa jaką udało się wygenerować dzięki danym na Stravie.
![](https://live.staticflickr.com/65535/49465919767_05fffe1ab4_z.jpg)
Mapa pokazuje lata od 2014 do 2020 roku. Nie ma tam wszystkich moich przejazdów, szczególnie tych starszych, które nie były rejestrowane a prowadziły przez miejsca gdzie na mapie jest pusto - np. na terenie Białołęki. Ciekawe czy i co będzie można pokazać za kolejne dziesięć lat?
Niedługo w trasę wyruszy mój kolejny rower to już trzecie wcielenie singla po uszkodzeniu poprzedniej ramy. Kolejna mam nadzieję, że wytrzyma więcej niż poprzednia rama - 32751,22 kilometrów.
A tymczasem mogę zaprosić wszystkich na wycieczki jakie mam nadzieję będę miał okazję poprowadzić na Woli. A może jeszcze w innych miejscach Warszawy.
A może są chętni na wycieczkę rowerową po Warszawie i najbliższej okolicy z przewodnikiem? To bardzo ciekawe odkrywanie różnych miejsc również dla prowadzącego.
Niedługo w trasę wyruszy mój kolejny rower to już trzecie wcielenie singla po uszkodzeniu poprzedniej ramy. Kolejna mam nadzieję, że wytrzyma więcej niż poprzednia rama - 32751,22 kilometrów.
A tymczasem mogę zaprosić wszystkich na wycieczki jakie mam nadzieję będę miał okazję poprowadzić na Woli. A może jeszcze w innych miejscach Warszawy.
A może są chętni na wycieczkę rowerową po Warszawie i najbliższej okolicy z przewodnikiem? To bardzo ciekawe odkrywanie różnych miejsc również dla prowadzącego.