Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 28.37km
  • Czas 01:34
  • VAVG 18.11km/h
  • VMAX 33.10km/h
  • Temperatura 11.0°C
  • Podjazdy 21m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (273)

Sobota, 29 października 2011 · dodano: 04.11.2011 | Komentarze 1

Wilcza - Koszykowa - Lindleya - pl. Starynkiewicza - Żelazna - Chłodna - Biała - Ogrodowa - Żelazna - Nowolipie - al. Jana Pawła II - Stawki - Dzika - Słomińskiego - Bonifraterska - Andersa - Mickiewicza - pl. Inwalidów - al. Wojska Polskiego - Kozietulskiego - Niegolewskiego - pl. Henkla - Wyspiańskiego - al. Wojska Polskiego - Broniewskiego - Literacka - al. Armii Krajowej - al. Prymasa Tysiąclecia - Bitwy Warszawskiej 1920 - Grójecka - Majewskiego-Skorochód - Archiwalna -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Sobota, ale do pracy zajrzeć trzeba. A ponieważ na krótko, to trasa dojazdowa mocno się wydłużyła. Dawno już nie było okazji pokręcić się po mieście i nadrobić zaległości. Na początek Chłodna, którą pokazywałem już w porze nocnej. Tym razem w dzień.

Odnowiona Chłodna i Elektoralna © oelka

Ciąg ulic: Chłodna, Wolska Połczyńska do 1949 roku zapewniał dojazd do Śródmieścia od zachodu. Po zbudowaniu Trasy WZ Chłodna znalazła się na uboczu. W drugiej połowie lat 50. odcinek przed Żelazną znalazł się na brzegu budowanego wówczas Mirowa, a w końcu lat 60. po drugiej stronie pojawiły się zwaliste bloki Osiedla za Żelazną Bramą. A na środku, pomiędzy Chłodną a Elektoralną od 1849 roku stoi neorenesansowy kościół św. Karola Boromeusza, zaprojektowany przez Henryka Marconiego.
Na lewo od kościoła na osi ulicy Elektoralnej w oddali osoby spostrzegawcze mogą zauważyć wieżę pałacu Jabłonowskich przy placu Teatralnym. Dla tej perspektywy warto było odbudować cała zachodnią pierzeję placu Teatralnego.
Na zasadzie kontrastu kolejny obiekt to budynek przy al. Solidarności 153. Kamienica od lat stoi opuszczona i może niedługo podzielić los budynku przy Wolskiej 6.

Aleja Solidarności 153 © oelka

Kolejny budynek to chyba jedyny jaki może pamiętać okres świetności ulicy Dzikiej. A była to kiedyś najkrótsza droga z miasta na Cmentarz Powązkowski. Tędy kursowały tramwaje na Powązki. Kamienica przy Dzikiej 17 jest najmłodszym budynkiem jaki zbudowano przy tej ulicy. Ukończony został w 1939 roku i jako jedyny przetrwał. Stanowił własność braci Goldbandów, a powstał na podstawie projektu Edwarda Hersteina. Pozostałe wypalone budynki rozebrano w 1946 roku.

Kamienica braci Golbandów, Dzika 17 © oelka

Kolejny ciekawy budynek to już Żoliborz.
W latach 1927-289 przy ulicy Niegolewskiego 8 małżeństwo architektów Barbara i Stanisław Brukalscy wnieśli na swoje potrzeby dom, który stał się później jednym z przykładów modernizmu w polskiej architekturze. Trzeba przyznać, (co nie często się zdarza) że szczęśliwie do dzisiaj nie został w żaden sposób przebudowany.

Willa Brukalskich © oelka


A teraz trochę o komunikacji w mieście.
Budowa II linii metra spowodowała zamknięcie ulicy Prostej. Od 1964 roku było to alternatywne dla Trasy WZ połączenie Woli ze Śródmieściem. Teraz część ulicy jest rozkopana a reszta tej zakorkowanej zawsze ulicy jest pusta.

Pusta Prosta (1) © oelka

Pusta Prosta (2) © oelka


Po długim czasie zamknięcia otwarto zbudowany od nowa wiadukt łączący Śródmieście z Żoliborzem. Pierwszy raz został uruchomiony w 1937 roku. Po zniszczeniach wojennych odbudowany został w 1946 roku i otwarty 15 grudnia.
Tym razem otwierany był na raty. Najpierw jezdnia, a teraz tory tramwajowe.

Droga do Śródmieścia © oelka


Widoczną drogę dla rowerów bardziej szczegółowo opisałem na SSC.
Od czasu powstania w 1937 roku wiadukt przy Dworcu Gdańskim łączył ulice Mickiewicza z Bonifraterską. Co widać na planie z 1939 roku. W 1947 roku przez ruiny Getta zbudowano przedłużenie Marszałkowskiej i zjazd z wiaduktu skierowano w tę stronę. Nowa ulica za patrona otrzymała komunistycznego działacza Marcelego Nowotkę, który na początku lat 90. został zastąpiony przez gen. Władysława Andersa. Bonifraterską połączono z Dworcem Gdańskim, gdzie powstała pętla trolejbusowa jeszcze w 1946 roku. W 1959 roku gdy budowano Most Gdański i ulicę Buczka, jako dojazd do mostu, pętlę przeniesiono na Bonifraterską. I taki stan widać na planie z 1970 roku:



Do Dworca Gdańskiego docierały trolejbusy linii C, a po zakończeniu budowy Trasy WZ i otwarciu Miodowej w 1949 roku, dotarła tu linia 53, gdyż zmieniono oznaczenia linii z literowych na liczbowe. Trolejbusy kursowały tu do 12 kwietnia 1970 roku. Wówczas linie 53 i 53 bis skrócono do Franciszkańskiej ze względu na remont skrzyżowania Bonifraterskiej z Muranowską. Trolejbusy już tu nie powróciły. Chociaż oficjalnie linie trolejbusowe na Bonifraterskiej zlikwidowano w 1972 roku. Na Bonifraterską zaczęły kursować autobusy różnych linii. Pierwsza była linia 171, którą wprowadzono za trolejbusy linii 56. 171 dotarło do Dworca Gdańskiego w 1971 roku. Obecnie pętla jest nieużywana.

Dawna pętla trolejbusowa przy Dw. Gdańskim (2) © oelka

Dawna pętla trolejbusowa przy Dw. Gdańskim (1) © oelka





Komentarze
completny
| 10:49 piątek, 4 listopada 2011 | linkuj fajnie w WaWie nawet jesienią...
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa itree
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]