• Sprzęt Trek 800 Sport

Przez Ujazdów do Miedzeszyna

Niedziela, 11 grudnia 2011 · dodano: 13.12.2011 | Komentarze 3

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śnadeckich - pl. Politechniki - Nowowiejska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Lennona - Jazdów - Agrykola - Myśliwiecka - 29 Listopada - Czerniakowska - Suligowskiego - Podchorążych - Czerska - Gagrina - Nehru - al. Polski Walczącej - WSK - Bluszczańska - Siekierkowska - Gościniec - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Peonii - Panoramy - Heliotropów - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Solec - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Ładna pogoda się wyklarowała w niedzielne południe. W takich okolicznościach przyrody warto jechać poza własny próg.
W ostatnich dniach głośno się zrobiło wokół "domków fińskich" przy ulicy Jazdów. Urzędnicy dzielnicy Śródmieście i Zarządu Gospodarowania Nieruchomościami dążą bowiem do takiego przygotowania planu zagospodarowania przestrzennego Ujazdowa, aby domki zostały rozebrane. Szerzej o domkach pisałem 29 czerwca, podając wówczas miejsca gdzie kiedyś zostały zbudowane. I tam też odsyłam do opisu domków. Przypomnę tylko, że te drewniane domy stoją dwa kroki od Sejmu i blisko Łazienek. Taka podmiejska cicha enklawa w samym centrum miasta. Dziś więc mniej treści a więcej zdjęć.
Na początek dom pod adresem ul. Jazdów 7/8. Jeden z nielicznych, którego stan jest zbliżony do wyglądu oryginalnego, gdyż większość z nich jest mniej lub więcej zmodyfikowana. Ten niestety stwarza wrażenie opuszczonego.

Klasyczny domek fiński © oelka

A teraz jego sąsiad widziany z ulicy której patronem jest John Lennon:

Jazdów. Za ścianą żywopłotu... © oelka

Dziś część z domków została ogrodzona. Kiedyś jedynym ogrodzeniem były niskie żywopłoty. A teraz domki przy ulicy Jazdów. Szereg obok ambasady Niemiec:

Ulica Jazdów. Domki w szeregu. © oelka

I jeszcze dwa bliżej Trasy Łazienkowskiej:

Domki przy ulicy Jazdów © oelka

Na końcu tego odcinka ulicy Jazdów przed łukową kładką nad Trasą Łazienkowską stoi rzeźba. Jedna z kilku ustawionych w tym miejscu w latach 70.

Rzeźba w Ujazdowie © oelka

A w tle za krzakami i Trasą Łazienkowską widać kolejny obiekt do omówienia choć nie bezpośrednio. Zamek Ujazdowski i związany z nim szpital wojskowy.
Kiedy niedawno pisałem o gwiaździstych placach południowego Śródmieścia i łączących je ulicach wspomniałem o osi widokowej związanej z Zamkiem Ujazdowskim (zwaną również Osią Stanisławowską od ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego, inicjatora tego założenia urbanistycznego). Szkoda, że nie jest ona wycięta pomiędzy drzewami okalającymi zamek. Wówczas bryła zamku była by widoczna z Nowowiejskiej. Dziś widać tylko ścianę drzew. A tak wygląda Oś Stanisławowska widziana od strony bramy do Zamku.

Gwiazda Ujazdowa © oelka

O Szpitalu Ujazdowskim również pisałem 29 czerwca. Dzisiaj więc również więcej zdjęć zachowanych reliktów niż opisów. Szpital zajmował cały teren od Pięknej i Górnośląskiej aż po Agrykolę. Do dzisiaj ocalały nieliczne pawilony. Ten przy ulicy Jazdów 5 już prezentowałem. Dziś widok od tyłu:

Tu był szpital (1) © oelka

Kolejny pawilon stoi bardzo blisko samego zamku:

Tu był szpital (2) © oelka

Pozostały też i inne pamiątki w postaci kratownicowych słupów po których poprowadzone były linie energetyczne:

Tu był szpital (3) © oelka

A drugi słup zanim zaczął służyć na potrzeby energetyki był zapewne postawiony na potrzeby bocznicy tramwajowej, jaką Niemcy w czasie I wojny światowej doprowadzili na teren szpitala ulicą Piękną od Alej Ujazdowskich. Szpital posiadał też własny transport w postaci zakładowej wąskotorówki.

Tu był szpital (4) © oelka

Z tyłu, za słupem widać mocno przebudowany pawilon szpitalny. Po przebudowie otrzymał wygląd stylizowany na staropolski dwór. Kiedyś był to prosty jednopiętrowy budynek.