Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 7.21km
  • Czas 00:28
  • VAVG 15.45km/h
  • VMAX 29.80km/h
  • Temperatura 2.0°C
  • Podjazdy 5m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Na Bielinie

Sobota, 25 lutego 2012 · dodano: 01.03.2012 | Komentarze 7

Marszałkowska - Świętokrzyska - Szkolna - Rysia - Jasna - Zgoda - Bracka - Krucza - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Jazdów - al. Armii Ludowej - pl. Na Rozdrożu - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Wydawało by się, że to dziwny tytuł, jak na Warszawę. Ale jest jak najbardziej na miejscu, jeśli dotarłem w to miejsce.

Świętokrzyska w budowie © oelka


Obecnie to plac budowy drugiej linii metra, ale jeszcze niedawno było to tętniące życiem skrzyżowanie ulic.
W XVIII wieku ówczesna Warszawa była otoczona autonomicznymi jurydykami. Jedną z nich stanowiły włości Marszałka Wielkiego Koronnego Franciszka Bielińskiego. Jurydyka założona w 1757 roku nazywała się Bielino. Obejmowała rejon w okolicy obecnego placu Dąbrowskiego. Siedzibą marszałka był pałac usytuowany pomiędzy Królewską a placem Dąbrowskiego. Niestety został rozebrany w XIX wieku.
Marszałek tworząc jurydykę wytyczył siatkę ulic, które do dziś służą Warszawie. Najważniejszą z nich stała się Bielińska obecnie znana jako Marszałkowska. Marszałek wybrukował również wytyczone ulice.
Osobę marszałka mogą chwalić również mieszkańcy Ostrowa Wielkopolskiego za wydanie dokumentu w 1752 roku powołującego pierwszą w Polsce straż pożarną.
Wśród ulic które wytyczył znalazł się też fragment Świętokrzyskiej od Mazowieckiej do nieistniejącej obecnie ulicy Wielkiej, będącej dalszym ciągiem Poznańskiej. Świętokrzyska swoją nazwę wzięła od folwarku księży misjonarzy rezydujących w Kościele Św. Krzyża. Folwark znajdował się za kościołem tam, gdzie obecnie znajduje się Ministerstwo Finansów. Do okresu odbudowy po druiej wojnie światowej była to wąska ulica, co doskonale widać na zdjęciu z tych czasów, pokazującym Świętokrzyską od Marszałkowskiej w stronę Nowego Światu, z gmachem Pocztowej Kasy Oszczędności (dzisiaj poczta główna) na pierwszym planie. W głębi pierwszy warszawski wieżowiec - biurowiec Prudentialu (zdjęcie jest wykonane w przeciwnym kierunku niż moje).


Źródło: Warszawikia

Obecnie na Świętokrzyskiej trwa budowa drugiej linii metra. Ulica ta zaliczyła wszystkie możliwe środki transportu miejskiego. Pierwszy był tramwaj, który kursował końcowym odcinkiem Świętokrzyskiej pomiędzy Wielką i Bagnem a Marszałkowską, zamykając w ten sposób pętle z placu Grzybowskiego. Najpierw były to linie tramwaju konnego od 1882 roku, a po 1908 roku elektrycznego, co można zobaczyć na planie miasta z tegoż roku. Liniowo opuściły Świętokrzyską jeszcze przed wojną w 2 lipca 1936. Wycofano wówczas z Bagna i Świętokrzyskiej linię P. Autobusy zawitały na Świętokrzyską dopiero po wojnie w 1953 roku w postaci linii 100, a następnie 102 i 112 w 1954 roku. W latach 1955-70 od Mazowieckiej po Marchlewskiego (al. Jana Pawła II) kursowały tędy trolejbusy w swoim pierwszym warszawskim wcieleniu w postaci linii 56, która kursowała tędy od 1 maja 1955 do 1 sierpnia 1970 roku, oraz w latach 1964-70 linii 56bis.
Sytuację z 1958 roku widać na planie:

A obecnie pod Świętokrzyską zawita metro. Chociaż istnieją plany powrotu tramwajów od Ronda ONZ przez Świętokrzyską do Marszałkowskiej lub przez Emilii Plater, Pl. Grzybowski, Królewską do Marszałkowskiej. Ale to jak na razie tylko mgliste plany.





Komentarze
memento
| 16:07 wtorek, 6 marca 2012 | linkuj Myślę, że nie będzie tak źle... Swego czasu były plany, żeby zrobić z Marszałkowskiej taką "zieloną ulicę"... Remont świętokrzyskiej jest doskonałą okazją do zrobienia w centrum jakiegoś sensownego ciągu pieszo-komunikacyjnego więc nie widzę logicznego powodu dla którego w ratuszu mieliby chęć przywrócenia świętokrzyskiej poprzedniego oblicza "dziurawej zatłoczonej doliny księżycowej".

Urzędnicy zrobili sobie poligon doświadczalny na Emilii Plater i mam nadzieję, że kolejne remontowane ulice będą już tylko ładniejsze..

... i niedługo z centrum miasta zniknie nadmiar samochodów...

Się rozmarzyłem
oelka
| 13:47 wtorek, 6 marca 2012 | linkuj lukasz78Na razie wiadomo, że wykonawca budowy metra ma przywrócić ulicę do stanu sprzed budowy. Ale to mało kogo będzie satysfakcjonować. Pojawiły się propozycje przebudowy polegające na zwężeniu jezdni, budowy pasów dla rowerów oraz szerokich chodników. Podejrzewam, że przed takim rozwiązaniem będzie się bronił albo ZDM, albo inżynier ruchu, bo urzędnicy żyją jeszcze mentalnie w epoce rozpychającej się motoryzacji z końca lat 60., w czasach tworzenia założeń Trasy Świętokrzyskiej tnącej miasto od Wolskiej po Aleję Tysiąclecia.
zielonamila
| 17:48 piątek, 2 marca 2012 | linkuj Ciekawy wpis, zobaczymy co ul. Świętokrzyskiej przyniesie przyszłość. Pozdrawiam
memento
| 14:13 piątek, 2 marca 2012 | linkuj Świetne to przedwojenne zdjęcie Świętokrzyskiej.. i te automobile... ech..
Miło się czyta.
pzdr
lukasz78
| 10:00 piątek, 2 marca 2012 | linkuj A mnie ciekawi, jak będzie wyglądać Świętokrzyska po wybudowaniu metra, tyle już dyskusji i koncepcji było...
oelka
| 22:21 czwartek, 1 marca 2012 | linkuj Warto jeszcze spojrzeć czego tam nie ma. A nie ma na przykład Mostu Gdańskiego i północnej części Muranowa, za Dzielną i na zachód od Nowotki czyli obecnie Andersa.
No i ustawienie północy, co strona to inaczej ;-)
surf-removed
| 22:04 czwartek, 1 marca 2012 | linkuj Fajny plan Warszawy, z pl. Dzierżyńskiego, ulicami Nowotki, Marchlewskiego...
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa wygas
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]