Info
Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.
Moje rowery
Wykres roczny
Archiwum bloga
- 2015, Kwiecień2 - 5
- 2015, Marzec8 - 7
- 2015, Luty3 - 7
- 2015, Styczeń4 - 4
- 2014, Grudzień6 - 17
- 2014, Listopad10 - 37
- 2014, Październik13 - 25
- 2014, Wrzesień17 - 34
- 2014, Sierpień9 - 26
- 2014, Lipiec16 - 45
- 2014, Czerwiec13 - 43
- 2014, Maj12 - 37
- 2014, Kwiecień12 - 29
- 2014, Marzec9 - 23
- 2014, Luty8 - 12
- 2014, Styczeń6 - 6
- 2013, Grudzień8 - 40
- 2013, Listopad9 - 20
- 2013, Październik11 - 25
- 2013, Wrzesień17 - 51
- 2013, Sierpień12 - 31
- 2013, Lipiec10 - 25
- 2013, Czerwiec11 - 36
- 2013, Maj13 - 61
- 2013, Kwiecień11 - 31
- 2013, Marzec7 - 46
- 2013, Luty5 - 22
- 2013, Styczeń4 - 32
- 2012, Grudzień5 - 26
- 2012, Listopad11 - 58
- 2012, Październik12 - 32
- 2012, Wrzesień15 - 44
- 2012, Sierpień25 - 62
- 2012, Lipiec28 - 56
- 2012, Czerwiec25 - 26
- 2012, Maj25 - 55
- 2012, Kwiecień14 - 27
- 2012, Marzec12 - 38
- 2012, Luty5 - 32
- 2012, Styczeń6 - 36
- 2011, Grudzień25 - 37
- 2011, Listopad29 - 30
- 2011, Październik26 - 12
- 2011, Wrzesień26 - 11
- 2011, Sierpień24 - 24
- 2011, Lipiec22 - 20
- 2011, Czerwiec24 - 17
- 2011, Maj29 - 28
- 2011, Kwiecień25 - 23
- 2011, Marzec3 - 0
- 2011, Luty4 - 5
- 2011, Styczeń4 - 2
- 2010, Listopad10 - 0
- 2010, Październik27 - 3
- 2010, Wrzesień23 - 3
- 2010, Sierpień17 - 0
- 2010, Lipiec28 - 4
- 2010, Czerwiec26 - 0
- 2010, Maj23 - 2
- 2010, Kwiecień24 - 0
- 2010, Marzec9 - 1
- 2010, Luty1 - 0
- 2010, Styczeń1 - 0
- DST 14.99km
- Czas 00:59
- VAVG 15.24km/h
- VMAX 33.30km/h
- Temperatura 21.0°C
- Podjazdy 8m
- Sprzęt ??? [Singel]
- Aktywność Jazda na rowerze
Leniwa niedziela na... Mokotowie
Niedziela, 27 maja 2012 · dodano: 30.05.2012 | Komentarze 4
Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Klonowa - Flory - Bagatela - Boya - Batorego - Wiśniowa - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - św. Szczepana - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Olszewska - Sandomierska - Olesińska - Grażyny - Puławska - Dąbrowskiego - Bałuckiego - Wiktorska - Racławicka - Szczekocińska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Waryńskiego - Puławska - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna
Zacznijmy od początku, czyli od Puławskiej.
Ulica Puławska© oelka
Kiedyś obowiązywała zasada, że na terenie Warszawy ulice są numerowane wzdłuż biegu Wisły, natomiast poza miastem od granic Warszawy. Dlatego w okresie międzywojennym kilka ulic (np. Grochowska) miało zmienianą numerację. Jednak na Puławskiej po jej włączeniu do Warszawy w 1916 roku nikt numeracji nie odwrócił. Dzięki temu po kolejnych zmianach granic wystarczyło przedłużyć ulicę, która również i poza granicami Warszawy nosi swoją nazwę. W 1881 roku przy Puławskiej zbudowano zajezdnię tramwajów konnych dzisiaj w tym miejscu stoi potężny biurowiec na rogu z ulicą Goworka. W 1908 roku pojawiły się tramwaje elektryczne. Linia 10 na której jedzie "swing" o numerze 3192, na Puławskiej pojawiła się w 1947 roku już jako normalnotorowa, łącząc Wolę z Mokotowem. Przed wojną tak jak inne linie z numerami pełnych dziesiątek (10, 20, 30... 90) była linią nocną. Puławska natomiast była też jedną z pierwszych ulic w Warszawie, gdzie zmieniono rozstaw torów z szerokiego 1525mm na normalny - 1435mm. Pierwszą linią normalnotorową była 12 kursująca od 15.01.1946 z Pl. Unii Lubelskiej, Puławską do Służewa.
Dziesiątka tym odcinkiem Puławskiej kursowała do 1956 roku. Wówczas przeniosła się na tzw. "trasę N-S", czyli ciąg Marchlewskiego (ob. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości. I zamiast Nowowiejską zaczęła kursować do Puławskiej Rakowiecką. W 1967 roku, po zlikwidowaniu trasy tramwajowej na Rakowieckiej dziesiątka pożegnała się z Puławską aż do 2009 roku, gdy przejęła część trasy zlikwidowanej 19.
Dziesiątka tym odcinkiem Puławskiej kursowała do 1956 roku. Wówczas przeniosła się na tzw. "trasę N-S", czyli ciąg Marchlewskiego (ob. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości. I zamiast Nowowiejską zaczęła kursować do Puławskiej Rakowiecką. W 1967 roku, po zlikwidowaniu trasy tramwajowej na Rakowieckiej dziesiątka pożegnała się z Puławską aż do 2009 roku, gdy przejęła część trasy zlikwidowanej 19.
W tle zdjęcia widać budynki przy Puławskiej 1 i 3. Kamienica przy Puławskiej 3 powstała w czasach, gdy jeszcze Puławska nazywała się Nowoaleksandryjską i była poza granicami miasta. Nazwa ta obowiązywała od 1870 roku do 1917, gdy zmieniono ją na Puławską. Jest to też jeden z budynków, gdzie zamieszkiwali moi przodkowie. Ciągnąc ten wątek rodzinny kolejny mokotowski adres związany z dziejami mojej rodziny to Sandomierska 17.
Olszewska i Sandomierska© oelka
Dzisiejszy wygląd tego budynku to efekt odbudowy po zniszczeniach wojennych. Kamienica przez wiele lat po wojnie straszyła nietynkowaną, ceglaną elewacją. Na wprost budynku znajduje się ulica Olszewska, przy której można zauważyć w głębi posesji budynek dawnej drukarni, dziś w trakcie przebudowy.
Drukarnia przy Olszewskiej© oelka
Na rogu Olszewskiej i Puławskiej, oraz na rogu Puławskiej i Grażyny można zauważyć bardzo podobne do siebie kapliczki. Na moim zdjęciu widać kapliczkę przy narożniku Puławskiej i Grażyny.
Kapliczka przy Olszewskiej jest zdecydowanie lepiej utrzymana.
Wróćmy jeszcze na Sandomierską, gdzie można zobaczyć garaż zbudowany przez władze miejskie dla Zakładu Oczyszczania Miasta w 1927 roku według projektu Tadeusza Emmela.
Wróćmy jeszcze na Sandomierską, gdzie można zobaczyć garaż zbudowany przez władze miejskie dla Zakładu Oczyszczania Miasta w 1927 roku według projektu Tadeusza Emmela.
Obecnie obiekt ma zostać przebudowany na siedzibę teatru. Chociaż ostatnio sprawa odsunęła się w przyszłość z powodów finansowych.
A na koniec jeszcze równoległa do Sandomierskiej ulica św. Szczepana kiedyś funkcjonująca jako Łomnicka. Najpierw opuszczony budynek zaadresowany do ulicy Narbutta:
Dom przy Narbutta© oelka
Kościół św. Szczepana© oelka
Chociaż parafia została erygowana w 1949 roku, to sam kościół zbudowano dopiero w latach 1998-2003. Wcześniej funkcjonowała tylko kaplica w jednym z budynków w sąsiedztwie kościoła.
Komentarze
Gewehr | 17:14 środa, 30 maja 2012 | linkuj
Na Puławskiej nie ma takiej tragedii. Mi się najgorzej jedzie na al. Niepodległości. Odcinek od Rakowieckiej do Malczewskiego. Ulica ma co chwilę jakieś dziwne łuki i kierowcy dziwnie się tam zachowują. Zawsze mam obawy że któryś mnie przeciągnie po asfalcie, jak będzie wyprzedzał. Tam zawsze wyprzedzają na żyletkę;)
lukasz78 | 10:04 środa, 30 maja 2012 | linkuj
Na Puławskiej to chyba jakieś wąskie pasy na jezdni są, bo zawsze trudniej mi się tam jeździ rowerem między stojacymi w korku samochodami, niż na innych ulicach. Ciasno jest jak cholera. Jeszcze na Chałubińskiego jest podobnie wąsko.
Komentuj