Info
Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.
Moje rowery
Wykres roczny
Archiwum bloga
- 2015, Kwiecień2 - 5
- 2015, Marzec8 - 7
- 2015, Luty3 - 7
- 2015, Styczeń4 - 4
- 2014, Grudzień6 - 17
- 2014, Listopad10 - 37
- 2014, Październik13 - 25
- 2014, Wrzesień17 - 34
- 2014, Sierpień9 - 26
- 2014, Lipiec16 - 45
- 2014, Czerwiec13 - 43
- 2014, Maj12 - 37
- 2014, Kwiecień12 - 29
- 2014, Marzec9 - 23
- 2014, Luty8 - 12
- 2014, Styczeń6 - 6
- 2013, Grudzień8 - 40
- 2013, Listopad9 - 20
- 2013, Październik11 - 25
- 2013, Wrzesień17 - 51
- 2013, Sierpień12 - 31
- 2013, Lipiec10 - 25
- 2013, Czerwiec11 - 36
- 2013, Maj13 - 61
- 2013, Kwiecień11 - 31
- 2013, Marzec7 - 46
- 2013, Luty5 - 22
- 2013, Styczeń4 - 32
- 2012, Grudzień5 - 26
- 2012, Listopad11 - 58
- 2012, Październik12 - 32
- 2012, Wrzesień15 - 44
- 2012, Sierpień25 - 62
- 2012, Lipiec28 - 56
- 2012, Czerwiec25 - 26
- 2012, Maj25 - 55
- 2012, Kwiecień14 - 27
- 2012, Marzec12 - 38
- 2012, Luty5 - 32
- 2012, Styczeń6 - 36
- 2011, Grudzień25 - 37
- 2011, Listopad29 - 30
- 2011, Październik26 - 12
- 2011, Wrzesień26 - 11
- 2011, Sierpień24 - 24
- 2011, Lipiec22 - 20
- 2011, Czerwiec24 - 17
- 2011, Maj29 - 28
- 2011, Kwiecień25 - 23
- 2011, Marzec3 - 0
- 2011, Luty4 - 5
- 2011, Styczeń4 - 2
- 2010, Listopad10 - 0
- 2010, Październik27 - 3
- 2010, Wrzesień23 - 3
- 2010, Sierpień17 - 0
- 2010, Lipiec28 - 4
- 2010, Czerwiec26 - 0
- 2010, Maj23 - 2
- 2010, Kwiecień24 - 0
- 2010, Marzec9 - 1
- 2010, Luty1 - 0
- 2010, Styczeń1 - 0
- DST 22.26km
- Czas 01:20
- VAVG 16.70km/h
- VMAX 32.30km/h
- Temperatura 1.0°C
- Podjazdy 11m
- Sprzęt ??? [Singel]
- Aktywność Jazda na rowerze
Kopińska, czyli droga do Dworca Zachodniego
Wtorek, 30 października 2012 · dodano: 19.11.2012 | Komentarze 2
Marszałkowska - Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Nowowiejska - Krzywickiego - Lindleya - Żelazna - Nowolipie - al. Jana Pawła II - Broniewskiego - Izabelli -- Izabelli - Broniewskiego - al. Armii Krajowej - al. Obrońców Grodna - al. Prymasa Tysiąclecia - Aleje Jerozolimskie - Kopińska - Szczęśliwicka - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna
Koniec miesiąca to konieczność załatwienia pewnej sprawy na Żoliborzu. Wracałem jak to nieraz wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia a więc i Kopińska znalazła się na tej drodze. Jest to stosunkowo młoda ulica. Plany Warszawy z przed I wojny światowej nie pokazują żadnych śladów jej istnienia, choć w tym czasie ta część Ochoty powoli już się zaczęła zabudowywać. Była to jednak typowo przedmiejska zabudowa. Jej ślady można jeszcze znaleźć na Ochocie, gdzie obecnie dominują dość już współczesne osiedla z okresu międzywojennego i późniejsze, powojenne z ery PRL-u. Przykład takiej zabudowy znajdujący się przy narożniku Opaczewskiej i Orzeszkowej pokazałem ponad rok temu we wrześniu. Końcowy odcinek Kopińskiej, najbliżej stacji Warszawa Zachodnia prezentowałem w marcu 2011 roku. Przy okazji ówczesnej wycieczki do Włoch. Tym razem kolejna część tej ulicy, ale pomiędzy Białobrzeską i Szczęśliwicką. Ta jest zresztą starsza - powstała wcześniej niż końcowy odcinek od Szczęśliwckiej do nieistniejącej obecnie ulicy Skalmierzyckiej i stacji Warszawa Zachodnia. Rolę dojazdu do stacji Kopińska wcieliła się w latach 30. gdy zbudowano tam perony i przejście podziemne istniejące do dzisiaj. Tymczasem widok na Kopińską przy wylocie Lelechwoskiej.
Droga do dworca Zachodniego (1)© oelka
Najpierw widok w stronę Szczęśliwickiej. Przedwojenną pierzeję Kopińskiej stanowią tu budynki o numerach 24, oraz od 30 do 36. Brakujące numery to zabudowa powojenna. Budynek o numerze 20/22 stanął faktycznie w poprzek przedwojennego biegu ulicy. Powstając gdzieś pod koniec lat 50. najprawdopodobniej był już budowany z myślą zostawienia miejsca na budowę przyszłej trasy, której projektowanie w tym czasie już się rozpoczynało.
Droga do Dworca Zachodniego (2)© oelka
Budowa Trasy Łazienkowskiej zakończyła się w 1974 roku na skrzyżowaniu Wawelskiej z Raszyńską i Żwirki i Wigury. Już po kilku latach było jasne, że trzeba coś zrobić z wąskim odcinkiem Wawelskiej od Raszyńskiej do Grójeckiej, jak również widziano potrzebę połączenia Trasy Łazienkowskiej z Alejami Jerozolimskimi i al. Prymasa Tysiąclecia. Odcinek Kopińskiej od Grójeckiej do Białobrzeskiej stanowił rezerwę miejsca pod takie przedłużenie ulicy. Do przebudowy Wawelskiej i budowy nowej ulicy doszło w latach 1987-88. Po oddaniu do ruchu całą ulice początkowo nazwano Kopińską, dublując odcinek od Białobrzeskiej, do Alej Jerozolimskich. Dopiero później część przedłużenia Trasy Łazienkowskiej za Białobrzeską otrzymała za patrona Mieczysława Grzymałę-Sokołowskiego. Zresztą z błędem w nazwie, gdyż Mieczysław Sokołowski posiadał pseudonim "Grzymała". A więc nazwa ulicy powinna brzmieć Mieczysława Sokołowskiego-"Grzymały". W efekcie tej przebudowy ulica została rozdzielona na dwa niezależne odcinki. Początkowy od Grójeckiej do Białobrzeskiej jako szeroka dwujezdniowa część Trasy Łazienkowskiej, oraz wąski z dwóch stron zakończony ślepo pomiędzy Białobrzeską i Alejami Jerozolimskimi. Opisane zmiany widać na kolejnych planach Warszawy z 1962, 1978 i 1989 roku.
Jak widać z wąskiego odcinka Kopińskiej pomiędzy Szczęśliwicką i Białobrzeską korzystał jednokierunkowo autobus 154. Kursował tędy w latach 1961 - 1981. Wcześniej w 1961 roku przez kilka miesięcy Kopińską jeździł 114. Patrząc na ten wąski odcinek ulicy jakoś ciężko wyobrazić sobie w tym miejscu autobus miejski. A jednak przez blisko 20 lat Chaussony, Ikarusy 620 czy Jelcze MEX korzystały z tej ulicy. Obecnie jest to cicha osiedlowa ulica.
Kategoria Rowerkiem po Warszawie, Służbowo, na... rower ;-), SS