Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Rowerkiem po Warszawie

Dystans całkowity:14800.84 km (w terenie 352.44 km; 2.38%)
Czas w ruchu:784:34
Średnia prędkość:18.77 km/h
Maksymalna prędkość:45.40 km/h
Suma podjazdów:11284 m
Liczba aktywności:503
Średnio na aktywność:29.43 km i 1h 33m
Więcej statystyk
  • DST 11.80km
  • Czas 00:36
  • VAVG 19.67km/h
  • VMAX 33.20km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (343)

Piątek, 18 maja 2012 · dodano: 20.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - pl. Konstytucji - Marszałkowska

Na Marszałkowskiej przy okazji zamknięcia skrzyżowania ze Świętokrzyską, Tramwaje Warszawskie remontują tory tramwajowe. Poprzedni generalny remont był przeprowadzony blisko 20 lat temu. Na razie na odcinku od Placu Zbawiciela do Koszykowej. Później stopniowo dalej aż do Królewskiej.
W związku z tym szykowano się do przesunięcia jezdni łączącej ulicę Waryńskiego z Marszałkowską, koło hotelu MDM.

Uwaga roboty na krawężniku! © oelka




  • DST 12.35km
  • Czas 00:45
  • VAVG 16.47km/h
  • VMAX 30.00km/h
  • Temperatura 12.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (342)

Czwartek, 17 maja 2012 · dodano: 20.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - WUM -- WUM - Banacha - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Ulubione miejsce demonstrantów przez ostatnie ponad 20 lat to Aleje Ujazdowskie i okolice wejścia do tego oto budynku:

Aleje Ujazdowskie nocą © oelka

Pierwotnie był to gmach główny koszar Korpusu Kadetów im. Suworowa zbudowany po 1900 roku. W okresie międzywojennym znajdowały się tu zbiory Biblioteki Rapperswilskiej. Przed wojną cały ten kompleks budynków pomiędzy Alejami Ujazdowskimi i al. Szucha był również siedzibą Szkoły Podchorążych i Głównego Inspektoratu Sił Zbrojnych. Pierwotnie środkowy ryzalit widoczny na zdjęciu wieńczyła kopuła z latarnia. Budynek został spalony w 1939 roku. Odbudowany został w latach 1946-49 według projektu Stanisława Odyńca-Dobrowolskiego. Miał być siedzibą Rady Państwa. W 1953 roku sprowadził się tu Urząd rady Ministrów. Dokładna historia gmachu znajduje się na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Ciekawostką jest, że Urząd Rady Ministrów krótko, bo przez mniej więcej rok czasu (1952-53) urzędował na Wspólnej 62 w specjalnie dla niego wzniesionym gmachu Prezydium Rządu według projektu Marka Leykama. Budynek te z zewnątrz przypomina włoski pałac renesansowy kupców florenckich np. Palazzo Strozzi. Wnętrze budynku zawiera wielkie koliste atrium. Nie wiem czy da się je obecnie zobaczyć, ale wrażenie robi imponujące. Tymczasem również nocne zdjęcie, chociaż dzisiaj tam nie przejeżdżałem.



Kiedyś w podziemiach budynku mieściło się kino Barbara. Podobno ustawienie foteli było takie, że niższym osobom oparcia poprzedniego rzędu potrafiły zasłaniać obraz. W latach dziewięćdziesiątych znajdowała się tam klub muzyczny Ground Zero. Szerszy opis można znaleźć w prasie, przy okazji zakończenia remontu budynku. O dziwo inwestor potrafił jakoś go wyremontować, zamiast rozbierać i próbować upchnąć tam za wszelką cenę wieżowiec.




  • DST 14.86km
  • Czas 00:51
  • VAVG 17.48km/h
  • VMAX 33.80km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (339)

Poniedziałek, 14 maja 2012 · dodano: 18.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Bruna - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Flory - Bagatela - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Poznańska - Hoża - Krucza - Wilcza - Marszałkowska

Wieczorem gdy wracałem zauważyłem dziurę w asfalcie na Bagateli przy Alejach Ujazdowskich. Niestety na zdjęcie było już dobrych warunków, ale znajdę taki dzień, kiedy się mi uda uwiecznić tą pamiątkę po przedwojennej Warszawie, którą można zobaczyć w dziurze.
Do tej sprawy powrócę, jak już będę miał odpowiedni obraz zdjęty z tego miejsca.

Inna ciekawostka to wyjątkowa ostatnio aktywność tzw. "gazowni" w wymianie zaworów, co objawia się wykopanymi dziurami w różnych miejscach Śródmieścia i Ochoty. Czyżby na Euro?




  • DST 13.07km
  • Czas 00:48
  • VAVG 16.34km/h
  • VMAX 31.30km/h
  • Temperatura 27.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (338)

Piątek, 11 maja 2012 · dodano: 14.05.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Wawelska - Ondraszka - Rokitnicka - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Bitwy Warszawskiej 1920 - Aleje Jerozolimskie - Kopińska - Szczęśliwicka - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Budując Trasę Łazienkowską i Wisłostradę zbudowano również kładki dla pieszych. Nie były łatwe do przebycia. Sukcesem było zrobienie pochylni do wepchnięcia wózka dziecięcego na schodach, a więc bardzo stromej. Po latach zaniedbań posypywania zimą solą, kładki zaczęły się walić. Jedną z nich jest kładka nad Trasą Łazienkowską, czyli w tym miejscu ulicą Wawelską.

Kładka nad Wawelską © oelka

W kładce w pewnym momencie zrobiła się dziura. W końcu po wielu przygotowaniach i opóźnieniach rozebrano starą i zbudowano nową kładkę. Prace już zakończono i kładka czeka na procedurę odbiorów i uzyskania zgody na użytkowanie. Czeka już kilka miesięcy. W czasie gdy była remontowana w Warszawie zdążono ukończyć kilka wydawałoby się znacznie większych inwestycji.
Życie nie zna próżni i już po moim przejeździe w weekend ktoś kładkę otworzył o czym można przeczytać w prasie. Ciekawe, że po tym zdarzeniu urzędnicy nabrali wigoru i jak najszybciej ją ponownie zamykają. Ciekawe na jak długo?

Po Warszawie kursują szare Solarisy. Kolor ma je wyróżniać, podobnie jak inny niż klasycznie układ napędowy - hybrydowy zamiast klasycznego z silnikiem wysokoprężnym.

Hybrydowy szarak © oelka

Układ napędowy autobusu to układ hybrydowy firmy Allison z silnikiem spalinowym, prądnicą i silnikami elektrycznymi i bateriami.
Podobno w ten sposób można zaoszczędzić ilość zużywanego przez autobus oleju napędowego. Co przekłada się również na mniejsze zanieczyszczenie środowiska spalinami.
A dlaczego autobus jest szary? Zdaje się, że miał być szary metalik, który jest podobno ulubionym kolorem wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza, odpowiedzialnego za transport publiczny. To już druga próba malowania w tym kolorze. Pierwszą próbą było malowanie jednego z wagonów wyprodukowanych przez PESę, ale wyglądało fatalnie i po powszechnej krytyce zostało wycofane. To zdaje się też nie przyniosło oczekiwanego rezultatu.




  • DST 25.26km
  • Czas 01:27
  • VAVG 17.42km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 34m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (337), i... załatwianiem spraw róznych

Czwartek, 10 maja 2012 · dodano: 11.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Majewskiego-Skorochód - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Radarowa - Hynka - Astronautów - Żwirki i Wigury - 17 Stycznia - Cybernetyki - Rzymowskiego - Orzycka - Modzelewskiego - al. Lotników - Bacha -- Bacha - Batuty - al. KEN - al. Wilanowska - Sikorskiego - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Na Ochocie przy ulicy Sierpińskiego stoi sobie taki drewniany obiekt:

Drewniany kiosk © oelka

Obecnie nie wygląda na czynny, ale jeszcze nie tak dawno prowadzono tu wyszynk pewnego napoju z zawartością alkoholu. Sądząc po wyglądzie to obiekt jest wiekowo porównywalny z osiedlem, a więc pochodzi z lat 60./70. A może jest starszy? Podobnych drewnianych sklepików, czy barów można się dopatrzyć na zdjęciach z lat 50. i 60.
Tymczasem jedziemy dalej, w okolice lotniska na Okęciu. Jest tam pomiędzy ulicami Hynka i 17 Stycznia osiedle. Bloki powstały gdzieś na przełomie lat 60. i 70. Ale nie wszystkie.

Lotniczy blok © oelka

Budynek przy ulicy Drzewieckiego 3 powstał przed wojną według projektu Wacława Wekera najprawdopobniej w latach 1932-34, jako blok podoficerski FKW. Nosił wówczas adres 17 Stycznia 44. Pod koniec wojny został mocno zniszczony. Po wojnie doczekał się odbudowy ze zmianami w stosunku do wyglądu sprzed wojny.
Jego przedwojenne zdjęcie zostało zaprezentowane i opisane na Facebooku przez Warszawski Modernizm 1905 - 1939. Również na forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE. Stroroom WERTTREW'a Mozna znaleźć wojenne zdjęcia tego budynku.



Przy 17 Stycznia powstały trzy budynki. Wszystkie zostały zniszczone przed wycofaniem się Niemców z Warszawy. Odbudowany został tylko ten jeden.




  • DST 31.35km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.58km/h
  • VMAX 34.80km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (335), i... załatwianiem spraw róznych

Poniedziałek, 7 maja 2012 · dodano: 10.05.2012 | Komentarze 7

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Drawska - al. Bohaterów Września - Al. Prymasa Tysiąclecia - Al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - Izabelli -- Izabelli - al. Armii Krajowej - Ogólna - Żelazowska - Włościańska - Braci Załuskich - Tołwińskiego - Park Żołnierzy Żywiciela - Krechowiecka - Lelewela - Potocka - Gwiaździsta - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Al.Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Tym razem oprócz standardowej trasy również wypadła mi konieczność załatwienia pewnej sprawy na Żoliborzu. A skoro tak to może warto się przyjrzeć okolicom Burakowa.
Zanim przejdę do sedna tematu warto spojrzeć na ciekawy budynek jaki powstał niedawno pomiędzy ulicami Poli Gojawiczyńskiej, Braci Załuskich i Tołwińskiego.

Zielony dom © oelka

Gdy patrzę na elewację mam skojarzenia ze sztuką orientalną. Ciekawe czy taki był zamysł projektanta?
A może elewacja kolorem i wzorem ma nawiązywać do przeciwnej strony ulicy Braci Załuskich, gdzie zieleni nie brakuje, gdyż jest to miejsce gdzie pozostały ślady dawnej fortyfikacji z czasów carskich znanej jako Dzieło flankujące pośrednie Buraków.

Dzieło flankujące pośrednie Buraków (1) © oelka

Obecnie śladów tego obiektu ziemnego należy szukać w miejscu gdzie ulica Tołwińskiego zatacza półkole w pobliżu ulicy Braci Załuskich. Rosjanie budując fortyfikacje wokół Warszawy na czele z Cytadelą, oprócz murowanych fortów zbudowali też odcinki wałów pomiędzy nimi i pomocnicze obiekty mające ułatwić i wzmocnić obronę. Jednym z takich obiektów jest właśnie Dzieło flankujące pośrednie Buraków powstałe w latach 90. XIX wieku. Na dawnym planie wygląda to tak:



Jest to część mapy niemieckiej z czasów I wojny światowej z naniesionymi kolorem czerwonym fortyfikacjami rosyjskimi.

Pomiędzy ulicami Słowackiego a obecną Broniewskiego na czerwono zaznaczono właśnie interesujący nas obiekt. Po pierwszej wojnie światowej stopniowo znikał. Najpierw w pobliżu powstała cegielnia miejska, która z czasem znalazła się w rękach Tramwajów Miejskich z przeznaczeniem na zajezdnię autobusową. Dzisiaj jest to Zakład Naprawy Autobusów przy Włościańskiej należący do MZA. Mniej więcej śladem obecnej ulicy Braci Załuskich poprowadzono w 1929 roku linię kolejową od Warszawy Gdańskiej do Młocin i dalej jako bocznicę do składów amunicyjnych w Puszczy Kampinoskiej. Oczywiście inwestycje te odbyły się kosztem opisywanego Dzieła. Najwięcej zniszczeń przyniosła budowa osiedla na przełomie lat 60. i 70. wówczas zniwelowano cześć wałów, usypano nowe w nowych miejscach a także zbudowano stawy z wodą w innym miejscu niż oryginalna fosa związana z wałami.

Dzieło flankujące pośrednie Buraków (2) © oelka

Niedaleko od tego miejsca przebiega al. Armii Krajowej stanowiącej część Trasy Toruńskiej. Tereny Żoliborza i Bielan nie należą do szczególnie płaskich. Miejsce gdzie obecnie ulica Słowackiego jest poprowadzona wiaduktem nad al. Armii Krajowej było kiedyś obniżeniem przez które Słowackiego przechodziła zgodnie z ukształtowaniem terenu. Gdy wzdłuż Słowackiego i Marymonckiej zbudowano linię tramwajową do AWFu (Bielany - obecnie pętla występuje pod nazwą Twardowska). To właśnie obniżenie w tzw. Dołku Słodowieckim było jednym z ostrzejszych podjazdów dla tramwajów w Warszawie. Jak wyglądało to miejsce w latach 60. można zobaczyć w jednym z postów na Skyscrapercity. Obecne ujęcie jest wykonane w poprzek do historycznego:

Dołek Słodowiecki © oelka

W latach 70. doszło tam do poważnego, choć szczęśliwie zakończonego wypadku tramwajowego. Wagon gospodarczy typu K (zw. berlinką) ciągnął do Zakładu Naprawy Tramwajów na Woli dwa wagony 13N. Niestety było ślisko i w piasecznicach Berlinki skończył się piach. Wagony zaczęły się ześlizgiwać do tyłu. W tym czasie zaczął je doganiać skład 13N jadący na linii 28. Na szczęście motorowa z 28 zorientowała się, że jadące przed nią wagony cofają się, kazała się ludziom położyć na ziemi i wyhamowała na ile się dało swój skład. W efekcie skończyło się tylko na uszkodzeniach dwóch wagonów 13N. Dzisiaj w tym miejscu jest lekki podjazd na wiadukt nad al. Armii Krajowej.




  • DST 12.74km
  • Czas 00:45
  • VAVG 16.99km/h
  • VMAX 30.60km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (334)

Piątek, 4 maja 2012 · dodano: 05.05.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Pierwszym "kolorowym" fragmentem drogi dla rowerów w Warszawie jest odcinek DDR z przejazdem przez al. Niepodległości. Przejazd przez obie jezdnie i fragment na chodniku po prawej stronie alei został pokryty czerwoną masą bitumiczną, którą zafundował Warszawie Berlin w ramach kontaktów bratnich miast. Jeśli się nie mylę to akcja budowy tej DDR odbyła się przy okazji jubileuszu stołeczności Warszawy w 1996 roku.

Miedzynarodowa DDR przy Batorego © oelka

Herby obu miast mimo już dość znacznego uszkodzenia nawierzchni cały czas jeszcze widać.
Widoczny w tle przejazd i przejście dla pieszych mają źle skorelowane zielone światło z zieloną strzałką w prawo dla kierowców jadących Batorego od strony Waryńskiego i Wiśniowej. W efekcie samochód rusza w tym samym momencie kiedy ruszają piesi i rowerzyści. Biorąc pod uwagę, że część kierowców - drogowych dyletantów traktuje zieloną strzałkę jak bezwarunkowe zielone światło może w końcu dojść do poważnego wypadku. Przykład takiego drogowego dyletanta opisałem w ostatni poniedziałek.




  • DST 45.61km
  • Teren 3.00km
  • Czas 02:22
  • VAVG 19.27km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 39m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (333), i... załatwianiem spraw różnych

Środa, 2 maja 2012 · dodano: 04.05.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Drawska - al. Bohaterów Września - Bitwy Warszawskiej 1920 - Aleje Jerozolimskie - al. Prymasa Tysiąclecia - al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - Izabelli -- Izabelli - al. Armii Krajowej - Żelazowska - Włościańska - Braci Załuskich - Tołwińskiego - Park Żołnierzy Żywiciela - Krechowiecka - pl. Lelewela - Żółkowskich - Bohomolca - Promyka - Gwiaździsta - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Solec - Czerniakowska - Bartycka - Zwierzyniecka - Czerniakowska - Witosa - Sikorskiego - al. Wilanowska - al. KEN - Bacha -- Bacha - Batuty - al. KEN - al. Wilanowska - Sikorskiego - Witosa - Idzikowskiego - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Zeszło się mi tak od popołudniowego startu, że gdy wróciłem do domu zaczęła się już godzina duchów i kolejny dzień.
Maj to miesiąc nabożeństw majowych w kościołach.

Na Stołecznej © oelka

Ta figura Matki Boskiej Łaskawej nie znajduje się w środku parku lub ogrodu. Stoi przy ulicy ks. Popiełuszki, która do początku lat 90. występowała pod nazwą Stołeczna. Trzeba przyznać, że figura jest bardzo zadbana.
Natomiast nazwa ulicy - Stołeczna była nazwą jeszcze przedwojenną, związaną z walkami w Powstaniu Warszawskim i lubianą na Żoliborzu, przez co zmiana skończyła się potężną awanturą.




  • DST 47.49km
  • Teren 4.00km
  • Czas 02:22
  • VAVG 20.07km/h
  • VMAX 33.20km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

1 Maj? - Kino 1 Maj

Wtorek, 1 maja 2012 · dodano: 02.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - Pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Al. Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Zwycięzców - Kanał Wystawowy - al. Stanów Zjednaczonych - Międzyborska - Cyraneczki - Grenadierów - Podskarbińska - Kobielska - Osowska - Podolska - Wiarusów - Olszynki Grochowskiej - Pabianicka - Naddnieprzańska - Murmańska - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Poprawna - Kadetów - Sęczkowa - Wojsławicka - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Pierwszy maj kojarzy się mi ciągle z pochodami na które chodząc do szkoły w latach 80. nigdy nie dałem się zapędzić, choć podobno był to obowiązek. Na szczęście w tych latach nikt już nie próbował wyciągać z tego konsekwencji, jak to miało miejsce np. w latach 50.
Może nie do końca zgodnie z zasadami naszego języka, 1 Maj był również nazwą kina. W Warszawie, przy Podskarbińskiej 4.

Kino 1 Maj... tu było © oelka

Kino otwarto w 1950 roku. Było jednym z czterech zbliżonych do siebie obiektów autorstwa Mieczysław Piprka. Pozostałe to W-Z , Stolica i Ochota. Z tych czterech obiektów tylko Stolica jest jeszcze związana z kinematografią. Jest obecnie w trakcie remontu. Pozostałe już nie. Kino Ochota zamieniło się w prywatny teatr. A o kinie W-Z można już rozmawiać używając czasu przeszłego. Zanim w 1 Maju ruszył sklep jednej z sieci handlowych mieściło się tu studio pierwszej komercyjnej telewizji w Polsce, związanej zresztą z jednym z włoskich biznesmenów - Polonii 1.
Ja jednak wolę wspominać ten obiekt jako kino. Byłem tu kiedyś z Ojcem chyba na "W pustynii i w puszczy" - reżyserii Władysława Ślesickiego z 1973 roku. Pamiętam, że kino wyróżniało się wejściem od strony ekranu, podczas gdy w większości kin wejście znajdowało się od strony projektorów.


A na koniec dwa budynki z pogranicza Gocławka i Wawra.
Najpierw ulica Naddnieprzańska 1A:

Murowaniec przy Naddnieprzańskiej © oelka

I jego uroczy sąsiad z gankiem, który kojarzy mi się z drewnianymi gankami domów z linii otwockiej lub dalej z domami górali:

Z góralskim gankiem przy Naddnieprzańskiej © oelka




  • DST 11.58km
  • Czas 00:36
  • VAVG 19.30km/h
  • VMAX 32.80km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (332)

Poniedziałek, 30 kwietnia 2012 · dodano: 02.05.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Jednym z miejsc które ostatnio pokonuję dość często jest Plac Narutowicza.

Plac Narutowicza © oelka

Plac został wytyczony w 1923 roku, mając być częścią większego założenia na czele z ulicą Uniwersytecką, łączącą poprzez nową dzielnicę na Polu Mokotowskim Ochotę z Mokotowem. W tym też czasie rozpoczęto budowę kompleksu domów akademickich.
Na zdjęciu widać Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny będący siedzibą parafii św Jakuba. Konkurs na projekt kościoła wygrał w 1908 roku Oskar Sosnowski. W 1911 roku rozpoczęto budowę kościoła. W 1914 roku prace przerwano. Wznowiono w 1927 kładąc dachy nad nawami kościoła. Prace wykończeniowe ciągnęły się długo i nie skończono ich przed wybuchem wojny.
Skoro na zdjęciu jest skład wagonów z rodziny 105N w najnowszej wersji malowania Tramwajów Warszawskich, to widać, że plac jest też węzłem komunikacyjnym.
Tramwaje na Grójecką do Opaczewskiej dotarły 1 października 1921 roku (linia 7). Dwa lata później przy okazji wytyczenia placu Narutowicza i połączeniu z nim ulicy Filtrowej zbudowano trasę tramwajową od skrzyżowania al. Niepodległości i Nowowiejskiej do Grójeckiej. Nową trasą przez ulice Nowowiejską, Suchą (ob. Krzywickiego) i Filtrową pojechała począwszy od 15 listopada 1923 roku linia 17.
W 1961 roku, przy okazji modernizacji i przebudowy Grójeckiej przebudowano również plac Narutowicza oraz pętlę tramwajową do stanu obecnego. Co można zobaczyć na schemacie pętli tramwajowych autorstwa Leszka Pohorylesa - nr. 2a i 2b. Nieznacznej zmiany w układzie torowym pętli dokonano w 1995 roku dobudowując dodatkowy wjazd z pętli w ulicę Filtrową. W ten sposób na pętli znajdują obecnie dwa tory z możliwością wjazdu w ulicę Filtrową, oraz tor przelotowy od strony Okęcia z wjazdem w Filtrową.

Udało się mi zerwać w singlu linkę do tylnego hamulca:

Urwało się... © oelka

Pomógł mi w tym delikwent w napompowanym SUWie, który uważa, że zielona strzałka pozwala mu na wymuszanie pierwszeństwa gdy ma ochotę skręcić z Batorego w al. Niepodległości. Zatrzymać się dałem rady i nawet udało się mi zwymyślać tego zwieńczonego krawatem osobnika. Mam jednak wrażenie, że do niego niewiele docierało. Od dawna już jestem zdania, że wszyscy przyszli kierowcy powinni być poddawani badaniom psychologicznym.