Od Miedzeszyna do socrealizmu

Sobota, 16 czerwca 2012 · dodano: 20.06.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Agrykola - Szwoleżerów - 29 Listopada - Czerniakowska - Suligowskiego - Podchorążych - Czerska - Gagarina - Nehru - WSK - Bluszczańska - Siekierkowska - Gościniec - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Ligustrowa - Bronowska - Masłowiecka - Jeziorowa - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Gwintowa - Gościniec - Bartycka - Nowosielecka - Suligowskiego - Czerniakowska - 29 Listopada - Szwoleżerów - Agrykola - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - Waryńskiego -- Waryńskiego - Nowowiejska - al. Niepodległości - Filtrowa - Rudawska - bł. Ładysława z Gielniowa - Solariego - Wawelska - Ondraszka - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Kolejne miejsce, które jak przejrzeć moje trasy mijam dość często.
Tym razem będzie przewrotnie. W tytule socrealizm a na obrazku... przedwojenny modernizm w czystej postaci. Ale nie bez przyczyny.

Modernistyczny Mokotów © oelka

Budynek przy Chocimskiej 33 zbudowano około 1936 roku.
Po wojnie, po 1945 roku był siedzibą Biura Odbudowy Stolicy. Instytucji która czynnie i w sposób obecnie budzący wiele kontrowersji wpłynęła na obecny wygląd Warszawy. Szefem BOS-u był przez jakiś czas Józef Sigalin.
W tym roku mija 60. lat od oficjalnego otwarcia Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej i tu jako szefa Pracowni MDM projektującej nowe osiedle również napotykamy Sigalina. O MDM-ie pisałem tu już kilka razy. Tym razem jednak powodem jest prelekcja jakiej miałem okazję posłuchać docierając na nią na rowerze.
Przy Waryńskiego 9 kiedyś była kwiaciarnia, a obecnie znajduje się lokal gastronomiczny pod nazwą Przystanek MDM (podobno bar daje zniżki dla tych, którzy przyjadą na rowerze, ale tego nie sprawdzałem). Posiada w każdym coś, co od biedy da się nazwać stojakiem na rowery z rodzaju tzw. "wyrwikółek". W owym lokalu zdecydowano się natomiast zorganizować serię wykładów związanych ze wspomnianym jubileuszem pod tytułem "60 lat minęło czyli warszawski MDM i barwne lata 50-te". Jako pierwszy odbył się wykład Michała Krasuckiego, szefa warszawskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami: "Salon nowej Warszawy, czyli o MDM".
Wykład był ciekawy, choć ta akurat sobota nie była może najlepszym dniem na taką prelekcję. Niemniej wykład był ciekawy szczególnie ze względu na wprowadzenie do tematu dające obraz sytuacji w Warszawie i poglądów polskich architektów jeszcze z okresu międzywojennego.

Zanim jednak tam dotarłem potrzebowałem dotrzeć do Miedzeszyna. Tym razem jadąc ulicą Bluszczańską przez Siekierki.

Siekierki jakie jeszcze są © oelka

Takie widoki jak ten u narożnika Cytrynowej i Bluszczańskiej powoli przechodzą do historii. Jadąc tą trasą co jakiś czas widzę, jak powoli znikają stare Siekierki zastępowane przez współczesne osiedla dość nijakich domków szeregowych, pojedynczych willi i bloków stawianych przez firmy developerskie. Za kilka lat o wiosce na Siekierkach, niemal w centrum miasta będzie można tylko wspominać.
I jeszcze druga ulica na jaką dojechałem. Filtrowa, ale na jej spokojniejszym odcinku pomiędzy al. Niepodległości i Krzywickiego.

Filtrowa w zieleni © oelka

Gdzieś za drzewami zniknęły jednorodzinne domki tworzące od lat 20. XX wieku zabudowę tej części ulicy. Władze Ochoty prowadzą obecnie konsultacje społeczne w kwestii tego, jak ma wyglądać zieleń w tej części Ochoty nazywanej Kolonią Staszica.