Osiedle Szwoleżerów

Niedziela, 23 czerwca 2013 · dodano: 19.07.2013 | Komentarze 3

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - al. Wyzwolenia - Sempołowskiej - al. Armii Ludowej - pl. Na Rozdrożu - Aleje Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwiecka - Dragonów - Kawalerii - Szwoleżerów - 29 Listopada - Czerniakowska - Suligowskiego - Podchorążych - Czerska - Krasnołęcka - Iwicka - Chełmska - Bobrowiecka - Kierbedzia - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Jesiotrowa - Bronowska - Masłowiecka - Jeziorowa - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Sempołowskiej - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Jest w Warszawie takie osiedle ukryte wśród drzew. Można go nie zauważyć, choćby jadać drogą dla rowerów wzdłuż Kanału Piaseczyńskiego.

Osiedle Szwoleżerów © oelka

Okolice ulicy Szwoleżerów prezentowałem w ubiegłym roku, w czerwcu jadąc na Sielce. Tym razem druga strona ulicy, gdzie były koszary, a po wojnie zbudowano osiedle domków fińskich. O domkach zbudowanych na Polu Mokotowskim, w okolicach Zamku Ujazdowskiego oraz Sejmu a także tu przy Szwoleżerów pisałem w czerwcu 2011 roku. Ostatnie z tych domków zniknęły chyba w latach 80. Znajdowały się przy narożniku Myśliwieckiej i Szwoleżerów.
W drugiej połowie lat 60. przy okazji przygotowywania planów budowy Trasy Łazienkowskiej i Wisłostrady zdecydowano też uporządkować okolice Kanału Piaseczyńskiego. Teren w pobliżu kanału, ulic Myśliwieckiej i Szwoleżerów przeznaczono pod zabudowę dla placówek dyplomatycznych, ale znalazło się też miejsce na niewielkie osiedle mieszkaniowe.

Projekt osiedla przygotowała Halina Skibniewska w 1965 roku. Powstało w latach 1972-74. Tuż obok Wisłostrady zbudowano w ten sposób kameralne osiedle siedmiu kilkupiętrowych bloków dla 700 mieszkańców. Był to jej kolejny bardzo chwalony projekt osiedla po Sadach Żoliborskich.

Od samego początku bloki znalazły się wśród zieleni, częściowo zachowanej jeszcze z czasów gdy stały w okolicy tzw. domki fińskie. Uwagę zwracają również elementy małej architektury. Bądź te współczesne (powyżej) bądź te historyczne.

Głowice z kolumn, rzeźby czy wazy pochodzą ze zniszczonego pałacu w Brzezince na Dolnym Śląsku. Pałac został zbudowany przez braci Carla Christiana i Joachim Wenzela von Kospoth. Dobra w Brzezince oraz tytułu hrabiowskie otrzymali od Augusta II ponoć za porwanie królewicza Jakuba Sobieskiego, czym niewątpliwie wpłynęli na bieg historii Polski, blokując możliwość wyboru Jakuba na króla. W latach 1704-1706 przebywał on jako więzień stanu w zamkach Plleissenburg i Königstein. W związku z czym Konfederaci Wielkopolscy wybrali na króla Stanisława Leszczyńskiego.
Natomiast bracia Wenzel von Kospoth, zbudowali w Brzezince pałac. Powstał on w 1725 roku według projektu Johanna Blasiusa Peintnera.
Po wojnie w 1950 roku cześć wyposażenia ze zniszczonego pałacu zabrano do Wilanowa w Warszawie. Niektóre z tych elementów zdobią obecnie Osiedle Szwoleżerów. Jeden ze współczesnych właścicieli pałacu przymierzał się do odzyskania wywiezionych z Brzezinki rzeźb. Potem jednak odsprzedał majątek. Czy obecny właściciel będzie chciał odzyskać wywiezione rzeźby nie wiadomo.
Osiedle zostało uhonorowane w 1974 roku tytułem Mistera Warszawy za architekturę budynków oraz urbanistykę.