Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

infrastruktura

Dystans całkowity:5911.52 km (w terenie 231.50 km; 3.92%)
Czas w ruchu:312:45
Średnia prędkość:18.90 km/h
Maksymalna prędkość:43.60 km/h
Suma podjazdów:3419 m
Liczba aktywności:208
Średnio na aktywność:28.42 km i 1h 30m
Więcej statystyk
  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.




  • DST 12.90km
  • Czas 00:39
  • VAVG 19.85km/h
  • VMAX 37.70km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (171).

Czwartek, 19 maja 2011 · dodano: 20.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - Lwowska - Piękna

Powrót klasyczną trasą, przez cały czas rozkopany plac Politechniki, choć tablice informujące o tych pracach twierdzą coś zupełnie innego...




  • DST 43.40km
  • Czas 02:13
  • VAVG 19.58km/h
  • VMAX 40.40km/h
  • Temperatura 26.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (170) i...załatwianiem spraw różnych.

Środa, 18 maja 2011 · dodano: 19.05.2011 | Komentarze 5

1. Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 12,76km, średnia 18,23km/h, maksymalna 36,50km/h)

2. Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Most Gdański - Starzyńskiego - Odrowąża - Budowlana - Chodecka -- Kondratowicza - Rembielińska - Budowlana - Odrowąża - 11 Listopada - Namysłowska - Szymanowska - Dąbrowszczaków - Szanajcy - Jagiellońska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Grodzka - Nowy Zjazd - Dobra - Solec - 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 30,64km, średnia 20,202km/h, maksymalna 40,40km/h)

Wyjazd do pracy to w sumie nic specjalnego, może poza tym, że gdyby nie skleroza, nie byłoby potrzeby zaglądać do domu aby zabrać to, co miałem podrzucić na Bródno. A tak wyszły dwa wyjazdy, choć w sumie do domu było mi po drodze, więc problemu nie było.
Na miejscu okazało się, że mój przejazd ze Śródmieścia wyszedł szybciej, a na pewno sprawniej niż autobusem 169 od Dworca Wileńskiego. Jak się umówiłem na 19.00, to dotarłem dwie minuty wcześniej, z niezłą średnią i prędkością maksymalną.

Okolice Cmentarza na Bródnie to okolice, które nie cieszyły się najlepszą sławą. Dzisiaj oczywiście jest już nieco inaczej. Niemniej pierwszym obiektem który wita nas tuż za rondem dowcipnie nazywanym "żabą" u zbiegu ulic 11 Listopada, Odrowąża i św. Wincentego jest stary drewniany budynek przy ulicy Biruty. Kiedyś stał w głębi dziś po przebudowie ulicy św. Wincentego znalazł się niemal na środku jezdni.
Ostatni Mohikanin, czyli drewniak przy ulicy Biruty © oelka

W pobliżu drewnianą konstrukcję ostatniego piętra posiada jeszcze budynek posterunku odgałęźnego "Targówek" dawnej Kolei Nadwiślańskiej, przy wiadukcie nad 11 Listopada.
Posterunek odgałęźny Targówek © oelka

Po zbudowaniu bloków na Bródnie pod koniec lat 60. i na początku 70. zniknęło bezpowrotnie stare Bródno i Pelcowizna. Dziś pamiątkami z tamtych czasów jest kilka uliczek, takich jak Łąkocińska...
Stare Bródno - Łąkocińska © oelka

...albo Krzywińska.
Stare Bródno - Krzywińska © oelka

Szkoda, że nie zachowały się na tych uliczkach latarnie gazowe wzoru z 1856 roku. Takie jak na Agrykoli. Tu zdecydowanie pasowałyby.
Współczesne Bródno to między innymi ulica Kondratowicza, tu widziana na skrzyżowaniu z Chodecka, obok Szpitala Bródnowskiego.
Na Bródnie © oelka

Ciekawe, że Ludwik Władysław Franciszek Kondratowicz herbu Syrokomla, poeta pisujący pod pseudonimem Władysław Syrokomla, związany przez całe życie z Wileńszczyną, jest darzony w Warszawie wyjątkową atencją. Na Bródnie posiada bowiem aż dwie ulice: raz jako Syrokomla, a drugi raz jako Kondratowicz.
Powrócę też do tematu zlikwidowanych pętli. Dzisiaj jednak zajmuje mnie pętla tramwajowa na Odrowąża przy Cmentarzu Bródnowskim. Jej układ można znaleźć na schemacie naszkicowanym przed laty przez p. Leszka Pohorylesa pod numerem 22. Dziś w tym miejscu jest druga jezdnia ulicy Odrowąża:
Odrowąża - dawna pętla tramwajowa © oelka
W 1928 roku zawitała tu linia sześć z Towarowej (przy skrzyżowaniu ze Srebrną)
W latach 1967-71 po likwidacji torowiska na św. Wincentego, do bramy cmentarza, pętla na Odrowąża była pętlą linii 2 i 34.
W 1924 roku, gdy kończono budowę linii tramwajowej na Odrowąża i Wysockiego, przez kilka miesięcy do czasu zakończenia montażu sieci trakcyjnej obsługę pasażerów zapewniały autobusy Benz Gaggenau dostosowane do jazdy po torze tramwajowym. Co było znacznie dogodniejszym rozwiązaniem niż ich użytkowanie na ulicach o bardzo kiepskiej nawierzchni.

Miałem też przyjemność zaliczyć dzisiaj podjazd i na most Gdański, o który walczyła sliwka.
Podjazd na Most Gdański © oelka

Jako podjazd może czasem, niektórym mniej wprawionym sprawić trochę problemów. Zaraz od przejazdu prowadzi pod górę a w połowie drogi zakręca o 180 stopni w stronę mostu. Na szczęście nie jest zbyt mocno pochylony. Ale najważniejsze, że zapewnia normalny wjazd na most, bez konieczności kombinowania po trawniku, czy schodach.




  • DST 18.35km
  • Czas 01:03
  • VAVG 17.48km/h
  • VMAX 30.60km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (168)

Piątek, 13 maja 2011 · dodano: 14.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Płatowcowa - Miłobędzka - Gimnastyczna - Turystyczna - Gimanstyczna - Wołoska - Paszkowskiego - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Wilcza - Marszałkowska



Księcia Trojdena
Ulica ta dość często z oczywistych powodów przewija się w moich trasach.
Obecnie łączy Żwirki i Wigury z Pawińskiego. Do czasu budowy osiedli Rakowiec i Szosa Krakowska zaczynała się od Sanockiej a kończyła przy Grójeckiej, tuż obok skrzyżowania Grójeckiej z Dickensa. Wzdłuż chodnika są dwa dość szeroko rozstawione szpalery drzew. Tak jak tu, przed skrzyżowaniem z Pawińskiego:

Na księcia Trojdena © oelka

Co więcej ciągną się dalej za Pawińskiego w stronę Grójeckiej. Co widać przy Siemieńskiego:

Tu była ulica © oelka
Na planie Warszawy z 1958 roku, mimo jego niedokładności można zaobserwować przebieg ulicy jaki istniał do czasu zbudowania osiedla:

1958-45.jpg
Spójrzmy jeszcze na dość chimerycznie działającą ortofotomapę Warszawy. W części historycznej opartej o zdjęcia lotnicze z 1945 roku widać, że jezdnia od Sanockiej, aż do mniej więcej obecnej ulicy Skorochód Majewskiego posiadała szpalery drzew po obu stronach. Można to zestawić, z warstwą współczesną i wygląda na to, że kiedyś jezdnia była poprowadzona dzisiejszym chodnikiem. W latach 60, gdy budowano osiedla nową jezdnię zbudowano obok za drzewami a w miejscu starej powstał chodnik dla pieszych. Nie jest to jedyny taki przypadek w Warszawie.


A na koniec coś w rodzaju "wielki brat patrzy". A jak będzie częściej to czasem może jeszcze zadzwonić do straży miejskiej (tel 986).
Tu al. Armii Ludowej przy Mokotowskiej.

Geniusz parkowania © oelka




  • DST 20.36km
  • Czas 01:07
  • VAVG 18.23km/h
  • VMAX 34.60km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (167)

Czwartek, 12 maja 2011 · dodano: 13.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Opaczewska - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Krzyżanowskiego - Szarych Szeregów - Karolkowa - Kasprzaka - Giełdowa - Karolkowa - Siedmiogrodzka - Grzybowska - Przyokopowa - Prosta - Towarowa - Łucka - Żelazna - Pereca - Waliców - Grzybowska - Królewska - pl. Małachowskiego - Kredytowa - Jasna - Świętokrzyska - Zgoda - Bracka - Krucza - Wilcza - Marszałkowska



Dziś będzie przewrotnie. Ostatnio ze względu na remont placu Politechniki i Nowowiejskiej co dzień jeżdżę Piękną, przez jej skrzyżowanie z Kruczą. Kiedyś na rogu Kruczej i Pięknej był pusty plac. Na ścianie kamienicy Jakuba Zalewskiego przy Kruczej 3 namalowano dwie reklamy. Nie wiem kiedy powstała reklama po lewej stronie. Natomiast kot był dziełem Janusza Rapnickiego z 1959 roku. Ta informująca o filmach była taka sobie, ale kot z pantoflem w łapach budził zainteresowanie w oczach młodego mieszkańca Warszawy w latach 70. Potem plac zarósł drzewami i reklam nie dało się zobaczyć, aż do czasu budowy biurowca na tym terenie. Dziś reklamy znów są nie do zobaczenia, ponieważ znalazły się za ścianą.
Piękna - tak kiedyś było. © oelka



Powrót okrężną trasą. Objazdy na Woli mogą spowodować oczopląs wśród kierowców nie znających okolic Prostej i Grzybowskiej. Informacja jest jak zwykle kiepska.
A budowa metra pod ulicą Prostą powoli się rozkręca:

Prosta budowa © oelka

Na koniec jeszcze wizyta na poczcie głównej. To chyba jedyne miejsce w Warszawie, gdzie listy ze skrzynki wyjmuje się częściej niż raz dziennie o 14.00. A ja wysyłałem list około 19.00. I nie chciałem by zalegał w skrzynce do następnego popołudnia.




  • DST 12.94km
  • Czas 00:41
  • VAVG 18.94km/h
  • VMAX 31.70km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (166).

Środa, 11 maja 2011 · dodano: 11.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Od poniedziałku otwarty jest przejazd Nowowiejską na wprost przez skrzyżowanie z al. Niepodległości. Natomiast zabawne są tablice informujące o zmianach w okresie między 13.04 z 9.05 w rejonie placu Politechniki. Sam plac jest ciągle rozkopany i zapewne potrwa to jeszcze z miesiąc.
Dziś bez wydłużania, bo pora powrotu nie była zbyt wczesna. Za to widzę, że rower staje się coraz popularniejszy w tym mieście. Mam przynajmniej troje sąsiadów na mojej klatce schodowej, korzystających stale z tego środka transportu.




  • DST 20.84km
  • Czas 01:11
  • VAVG 17.61km/h
  • VMAX 33.40km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (165)

Wtorek, 10 maja 2011 · dodano: 11.05.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Skorochód Majewskiego - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Gorlicka - Mołdawska - Drygały - Jasielska - Mołdawska - Racławicka - Płatowcowa - Olimpijska - Balonowa - Miączyńska - Głogowa - Staszowska - Wołoska - Bytnara - Pułku Baszta - Joliot-Curie - Malczewskiego - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Udało się mi trochę wydłużyć powrót do domu. Jakoś te 3 do 7 kilometrów to jednak trochę za mało, abym poczuł przyjemność z jazdy na rowerze. Z drugiej strony miejsce w centrum ma też swoje zalety. A choćby i takie, że w zasadzie wszędzie mam tak samo daleko lub blisko. Nie zależnie od tego czy wybieram się w kierunku Puszczy Kampinoskiej, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego czy np. Kanału Żerańskiego.

A teraz powrócę do tematu przewodniego z ostatniego czasu, czyli historycznych już krańców linii autobusowych.
Nie dalej, jak w sobotę pisałem o pętli przy Wiślickiej zlokalizowanej w osiedlu Rakowiec, przy przedwojennej kolonii WSM. Jednak osiedla w tej części Ochoty są sporo młodsze.
W latach 1957 - 1967 powstało osiedle Szosa Krakowska, obejmujące teren Ochoty pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 (ex Wery Kostrzewy), Szczęśliwicką, Dickensa, Urbanistów, Korotyńskiego, Skorochód-Majewskiego i terenem dawnego "Zieleniaka" czyli obecnym bazarem i halami przy Banacha. Drugie osiedle budowane mniej więcej w tym samym czasie to wspomniany już Rakowiec ograniczony ulicami księcia Trojdena, Skorochód-Majewskiego, Korotyńskiego, Żwirki i Wigury. Ulica rozgraniczająca oba osiedla to Skorochód-Majewskiego:
Wąsko na Skorochód-Majewskiego © oelka

Ta wąska ulica przez kilka lat gościła linię 157, która dotarła tu w 1968 roku. Jako pętla służyło kryterium uliczne: Pawińskiego - Dickensa - Skorochód-Majewskiego - Korotyńskiego - Pawińskiego. Taka sytuacja trwała do 1973 roku, gdy podobnie jak 128 i 172 z pobliskiego Rakowca 157 dotarł na nową pętlę uliczną na Korotyńskiego, Mołdawską i Pruszkowską. Patrząc na wąską osiedlową uliczkę zastawioną parkującymi samochodami, jaką jest obecnie Skorochód-Majewskiego, aż trudno wyobrazić sobie tam autobus, nawet jeśli był to Jelcz MEX, zwany popularnie "ogórkiem".
Innym miejscem, takim, gdzie się z kolei czas zatrzymał jest ulica Mołdawska i Jasielska, ale nie na terenie osiedli Rakowiec, czy Noworacławicka, ale bliżej linii kolejowej z Warszawy do Radomia.
Ulica Mołdawska jakiej nie znamy © oelka

Jakoś mój singiel na wąskich szosowych oponach poradził sobie z tą niezbyt przyjemną nawierzchnia.
A tuż obok na wspomnianej już linii numer 8: Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy, znajduje się przystanek osobowy Warszawa Żwirki i Wigury:
Warszawa Żwirki i Wigury © oelka

Ścieżka, z której robiłem zdjęcie też jest ulicą miejską pod patronatem pana Drygały.




  • DST 46.12km
  • Teren 5.00km
  • Czas 02:16
  • VAVG 20.35km/h
  • VMAX 38.40km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Miedzeszyna przez Radość

Niedziela, 8 maja 2011 · dodano: 09.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Wodnej - Izbicka - Żwanowiecka - Strzegomska - Orzechowskiego - Izbicka - Burzliwa - Wilgi - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Żagańska - Zwoleńska - Mrówcza - Lucerny - Kadetów - Poprawna - Stoczniowców - Bora-Komorowskiego - Fieldorfa - Wał Miedzeszyński - /ścieżka-dekacyjno-przyrodnicza/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Lipowa - Dobra - Solec - al. 3 Maja - Park Rydza-Smigłego - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Dzień z ładna pogodą. Szczególnie wieczorem gdy nie było wiatru.
Krzyż na skrzyżowaniu Zasadowej i Panny Wodnej. W okolicy jest ich zresztą kilka.

Na rozdrożu © oelka

I dwie pętle autobusowe w Radości.
Po pierwszej z nich trudno znaleźć choćby ślad.
Linia 161 pojawiła się w Radości 3 listopada 1965 roku. Połączyła cmentarz przy Izbickiej z rejonem skrzyżowania Panny Wodnej i Zasadowej, jak to widać na planie Warszawy z 1970 roku.

1970-42.jpg
Latem 1971 roku linia 161 pojechała dalej w rejon ulicy Przewodowej.
Obecnie 161 obsługiwana jest autobusami Autosan Solina z Mobilisu. Ich pojemność w zupełności wystarcza na potrzeby tej linii. Poniżej Autosan H7-20.07.01 Solina City A360 w pobliżu dawnej pętli 161 na Panny Wodnej.

Solina najdjeżdża © oelka

Na wspomnianym planie Warszawy z 1970 roku widać też, że w Radości swój kraniec posiada też linia C-bis. Jednak nie było to na Patriotów, lecz sto metrów w prawo, przy Panny Wodnej:

Dawna pętla w Radości © oelka

C-bis dotarła do Radości 22 listopada 1965. Kończyła tam do 1 października 1982, kiedy to zlikwidowano tę linię.

Jadąc ścieżką rowerową przez Park Rydza-Śmigłego (ex Park Kutury i Wypoczynku na Powiślu) w kierunku Agrykoli przy wylocie ulicy Hoene-Wrońskiego na Górnośląską można natrafić na pojemnik do zbierania zużytych ubrań.

Skrzynia na drodze © oelka




  • DST 14.45km
  • Czas 00:54
  • VAVG 16.06km/h
  • VMAX 30.70km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (163). Jeździec w... deszczu

Sobota, 7 maja 2011 · dodano: 08.05.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Wiśniowa - Rakowiecka - Kazimierzowska - Dąbrowskiego - Wołoska - Racławicka - Maratońska - Gimnastyczna - Miłobędzka - Racławicka - Jasielska - Korotyńskiego - Mołdawska - Pruszkowska - Pawińskiego -- WUM - Banacha - Pole Mokotowskie - al. Armii Ludowej - Podoskich - Polna - Lwowska - Piękna


Powrót po 21.00 i przy mocno padającym deszczu... Na szczęście nie była to ulewa, więc moje przeciwdeszczowe ubranko poradziło sobie w sposób zadowalający.


A tymczasem na Nowowiejskiej powoli buduje się betonowe podtorze.

Rozkopana Nowowiejska © oelka

A opisywany już blisko miesiąc temu Ringstand 58c zwany "Tobrukiem" jeszcze znajduje się na placu Zbawiciela.

"Tobruk" na placu Zbawiciela © oelka



A teraz powrócę do wałkowanego w ostatnim czasie tematu dawnych pętli autobusowych.

Na początek Mokotów i pętla na Dąbrowskiego przy Łowickiej. Było to tzw. "kryterium uliczne" (Dąbrowskiego - Łowicka - Madalińskiego - al. Niepodległości) działające od 4.08.1954. W tym czasie korzystała z niego linia 125. A od 23.07.1974 również 182. Pętla została zlikwidowana 16.10.1977.
Autobusy miały postój w zatoczce, która na zdjęciu kryje się za drzewami i krzakami po lewej stronie.

Tu była pętla - Dąbrowskiego © oelka

A teraz pora na Ochotę, a dokładniej Rakowiec. Część bloków tego osiedla powstała już w latach 30. XX wieku. Dalsza nowsza część to druga połowa lat 60. Ciekawostką są dość spore zmiany w układzie drogowym dokonane podczas budowy nowych bloków, co widać dobrze na planie Warszawy z 1958 roku.

1958-45.jpg
Pętla "Wiślicka" znajdowała się przy skrzyżowaniu Pruszkowskiej i Wiślickiej.
Tu była pętla - Wiślicka © oelka

Z pętli korzystały linie 114bis od 25 marca 1949, wraz początkiem 1953 roku przemianowana na 128. Od 18.04.1971 dołączyła linia 172. Pętla przestała być użytkowana 1 grudnia 1973 roku. A autobusy przeniosły się na Korotyńskiego wykonując po drodze kryterium przez Pruszkowską, Pawińskiego, Korotyńskiego i Mołdawską. Do tej pętli dotrzemy w przyszłości.




  • DST 36.35km
  • Teren 1.50km
  • Czas 01:48
  • VAVG 20.19km/h
  • VMAX 35.10km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przedśnieżny Zerzeń i Miedzeszyn

Wtorek, 3 maja 2011 · dodano: 03.05.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Jeziorowa - Przygodna - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Trasa Siekierkowska - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Chłodny dzień, pogodowo pasujący na marzec. Koło 14.30 zaczął kropić, a potem padać deszcz, czyli zgodnie z przewidywaniami wszystkich możliwych prognoz. Co w moim przypadku oznaczało umiarkowanie mokry powrót.

Mało kto zagląda na ścieżkę z kostki dokoła południowej części fosy fortu Augustówka. Droga prowadzi w kółko i wraca się niemal do punktu wyjścia, stąd też nikły ruch zapewne. Projekty dróg rowerowych wzdłuż Trasy Siekierkowskiej są dziełem kogoś, kto rower traktuje wyłącznie jako weekendową rozrywkę, a nie środek transportu. Niemniej miejsce jest ciekawe:



Skoro mamy święto narodowe, to wywiesza się flagi, a na statkach banderę. Zastanawiam się wobec tego, czy mieszkańcy posesji numer 60 z racji nazwy ulicy (Jeziorowa!) gdzieś popłyną, skoro przy bramie (czy to jest rufa?) wywiesili aż dwie bandery typowe dla morskich jednostek pływających:



Dobrze, że na ulicy Jeziorowej zlikwidowano specyficzne garby z wtopionych w asfalt krawężników. Trzeba przyznać, że były niezbyt widoczne i potrafiły zapewnić rozrywkę mocno rozgrzewającą pulsometr i ciśnieniomierz.
Dojeżdżam do Zerzenia. Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny erygowana została w 1406 roku. Obecny kościół ukończono w 1888 roku. Jak na razie wieża góruje nad okolicznymi łąkami:



Zapewne w nieodległej przyszłości zamiast łąk pojawią się kolejne szeregi domków jednorodzinnych stawianych nie wzdłuż ulic, ale w poprzek do ich biegu, co jest niestety specyfiką warszawskich przedmieść.
W dniu 22.07.1959 roku (tzw. "święto Wedla"), uruchomiono linię 147 z Alei Zielenieckiej do Zerzenia. w 1969 roku wyasfaltowano ulicę Zwoleńską i 147 miał od 20.04.1969 towarzystwo w postaci linii 156, jadącej do Zbójnej Góry przez Międzylesie, o którym pisałem przedwczoraj. Taka sytuacja trwała do 29.07.1979, gdy obie linie połączono jako 147 zapewniając dojazd bez przesiadek z Dworca Wschodniego do Zbójnej Góry. Od tego czasu pętla w Zerzeniu nie była już użytkowana. Dziś coraz trudniej odnaleźć jej ślad, pomiędzy ogrodzeniami, na tyłach kościoła:

Nawierzchnia Traktu Lubelskiego jest w stanie katastrofalnym. Dziury i łaty w asfalcie dają wątpliwą przyjemność z jazdy. Od kilku lat planowana jest generalna przebudowa ulicy. Ale kiedy to będzie trudno dziś powiedzieć.