Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 26.50km
  • Czas 01:33
  • VAVG 17.10km/h
  • VMAX 33.30km/h
  • Temperatura 6.0°C
  • Podjazdy 11m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Czyste poraz wtóry

Środa, 10 kwietnia 2013 · dodano: 09.05.2013 | Komentarze 3

Wilcza - Koszykowa - Lindleya - Żelazna - Złota - Twarda - Sienna - Twarda - Prosta - Żelazna - Pańska - Wronia - Prosta - Karolkowa - Szarych Szeregów - Zegadłowicza - Kasprzaka - Brylowska - Szarych Szeregów - Kasprzaka - al. Prymasa Tysiąclecia - Aleje Jerozolimskie - Łopuszańska - Pryzmaty - Popularna - Aleje Jerozolimskie - Jutrzenki - Włodarzewska - Instalatorów - al. Krakowska - Lechicka - Radarowa - Sąchocka - Gorlicka - Mołdawska - Pruszkowska - Sanocka - ks. Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Rokitnicka - Ondraszka - Łęczycka - bł. Ładysława z Gielniowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Śniadeckich - Lwowska - Koszykowa - Chałubińskiego - Hoża - Marszałkowska



Po wczorajszym oglądaniu dziwacznych domków jednorodzinnych, czyli kopulaków na Ustrzyckiej, dzisiaj trochę przedmiejskiej klasyki w głębi miasta.
Tak się złożyło, że znów się znalazłem się na terenie Czystego. Niemal o krok od mojej poprzedniej trasy.
Zawsze gdy znajdę się w tym miejscu mam wrażenie, jak bym pojechał do któregoś z miast Górnego Śląska, lub Zagłębia Dąbrowskiego.

Prawie jak na Śląsku © oelka

Te rurociąg przechodzi przez skrzyżowanie dwóch, a nawet trzech ulic: Przyokopowej, Karolkowej i Szarych Szeregów. Kiedyś w pobliżu był wiodczny jeszcze przejazd kolejowy. Ta ostatnia ulica została zaprojektowana tak, że przechodzi za budynkiem, który jak widać na zdjęciu ma ścięty narożnik i balkony. Ma też drugą elewację od strony gdzie kiedyś planowano ulicę będącą przedłużeniem Siennej. Jednak po wojnie, gdy budowano pobliskie osiedle przeprowadzono ulicę inaczej. Nie jedyny to w Warszawie budynek, który nie doczekał się swojego narożnika ulic przy których miał stać. Najbardziej znanym jest chyba prezentowany przeze mnie stary gmach SGGW przy Rakowieckiej i jej niedoszłym skrzyżowaniu z Uniwersytecką. O czym pisałem w ubiegłym roku, w listopadzie. Budynek to kamienica przy Karolkowej 9, wzniesiona w 1928 roku według projektu Stanisława Holca dla Pawła również Holca przedsiębiorcy budowlanego, właściciela firmy "Paweł Holc i S-ka". Kamienica pierwotnie była dwupiętrowa, natomiast w latach 1939-40 została nadbudowana o jedną kondygnację. Projekt nadbudowy również wyszedł z rąk Stanisława Holca.
Poniżej dwa plany Warszawy. Na pierwszym z 1958 roku widoczny jest pierwotny układ ulic. Potem w latach 60. nastąpiły zmiany, których efekty widać na planie z 1983 roku.



Karolkowa straciła swój początkowy odcinek od Kolejowej do Przyokopowej. Ta druga ulica w wyniku rozbudowy zakładów farmaceutycznych oraz zakładów im. Róży Luksemburg produkujących lampy i żarówki, Przyokopowa została podzielona na dwa niezależne odcinki. Do tego dołączyła się ulica Szarych Szeregów, która powstała podczas budowy sąsiedniego osiedla w końcu lat 50. jednak według planów Warszawy długo nie miała połączenia z Karolkową, takowe pojawia się dopiero na planie z 1983 roku.
W rozwidleniu dawnego przebiegu Przyokopowej i Karolkowej w 1921 roku wzniesiono krzyż.

Krzyż na Karolkowej © oelka

Krzyż według napisu na cokole ufundowała okoliczna ludność na pamiątkę odzyskania wolności.





Komentarze
memento
| 11:08 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Tak samo dzieje się na przystanku kolejowym "Ursus Płn." - wiatr hula po wiatach...
Ale taka jest kolej rzeczy. Jedno przychodzi, drugie odchodzi. Teraz pewnie gdzieś w Chinach tłumy pracowników czekają na przystankach pod fabrykami na autobus/pociąg do domu.
teich
| 10:42 piątek, 10 maja 2013 | linkuj Pisałem już wczesniej o moim wyjątkowym sentymencie do Czystego a zwłaszcza do kwartału tory, Bema, Kasprzaka, Brylowska. Niemniej pozostałe okolice też są miłe moim wspomnieniom. Przystanki autobusowe na Kasprzaka umieszczone kiedyś przy Karolkowej gormadziły w czasach socjalizmu olbrzumie tłumy pasażerów- głównie pracowników ZR im. Kasprzaka,, ZF Polfa oraz częściowo z ZLE im Róży Luksemburg. Miałem szczęście wsiadać i wysiadać przy Płockiej więc ciżba ludzka wysiadałą o jeden przystanek wcześniej lub wsiadała jeden przystanek później. A linii autobusowych było też klika 105, 305, 408,109, 309, 159, 359 i 16ileś (163?). Do tego dwie linie tramwajowe 10 i 11. A dziś? Byłem ostatni raz gdy masa upamiętniająca powstanie w Getcie miała tam swój początek, zrobiło się światowo bo wielki bank ma swą siedzibę w dawnych murach Kasprzaka, ale czerwona robotnicza Wola przeszla do histori.
surf-removed
| 10:09 piątek, 10 maja 2013 | linkuj Fajna ciekawostka z tym budynkiem.
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa otypa
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]