Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

SS

Dystans całkowity:16908.31 km (w terenie 206.29 km; 1.22%)
Czas w ruchu:891:33
Średnia prędkość:18.92 km/h
Maksymalna prędkość:45.40 km/h
Suma podjazdów:11262 m
Liczba aktywności:695
Średnio na aktywność:24.33 km i 1h 17m
Więcej statystyk
  • DST 44.01km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:11
  • VAVG 20.16km/h
  • VMAX 35.20km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Miedzeszyn i Kaczy Dół do najnowszej patelni

Niedziela, 5 czerwca 2011 · dodano: 06.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Solec - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna - Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Wodnej - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Wodzisławska - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Naddnieprzańska - Korkowa - Płowiecka - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Bagatela - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień jak w lipcu, lub nawet sierpniu. Sucho, gorąco niemal bezchmurnie, choć czuło się dość silny wiatr z południa.

Na początek ulica Zasadowa 9 i jeden z nielicznych już drewnianych budynków w Warszawie. Widać, że jest to zdecydowanie wiejski budynek mieszkalny, a nie dawny letniak typowy dla linii otwockiej.

Zasadowa 9 © oelka

Koniec XIX wieku to okres budowy w Warszawie linii wąskotorowych kolei dojazdowych. Projektów pojawiło się sporo, jednak ostatecznie powstały: Kolej Marecka (do Radzymina), Kolej Jabłonowska (do Jabłonny, a potem do Wawra, a ostatecznie do Karczewa), a na lewym brzegu Kolej Wilanowska (do Wilanowa, a potem Konstancina i Piaseczna), oraz Kolej Grójecka (do Góry Kalwarii, Grójca, Jasieńca i Nowego Miasta nad Pilicą).
Kolej Jabłonowska ruszyła od Jabłonny do stacji Most zlokalizowanej w Warszawie, nad Wisła przy obecnym Wybrzeżu Szczecińskim koło Trasy WZ i ulicy Olszowej, w 1900 roku. Rok póżniej pociągi dotarły do Wawra. Budynek stacji do dziś zachował się przy ulicy Widocznej. W 1914 roku uruchomiono dalszy ciąg linii aż do Karczewa. Zachował się również budynek dworca w Międzylesiu. Jednak początkowo miejscowość i przystanek funkcjonowały pod nazwą... Kaczy Dół. Obecna nazwa pojawiła się w 1932 roku na wniosek mieszkańców. 1 lipca 1952 roku zamknięto dla ruchu odcinek od stacji Most do Otwocka. Od tego czasu kolej działała jako dwie oddzielne linie: Most - Jabłonna do 1956 roku i Otwock - Karczew do 1963 roku.

Stacja Międzylesie © oelka
A na koniec kilka zdjęć z "patelni", czyli kończonego właśnie skrzyżowania ulic Marsa, Płowiecka i Ostrobramska. Skrzyżowanie nie jest jeszcze ostatecznie skończone, ale widać już radosną twórczość projektantów i wykonawców zatwierdzoną przez bardzo "popularnego" inżyniera ruchu. Szczególnie dużo pojawiło się znaków oznaczających koniec drogi dla rowerów.
Widok od strony wylotu ulicy Tytoniowej:

Wielka patelnia (1) © oelka

I w przeciwną stronę:

Wielka patelnia (2) © oelka
Od tych znaków może się zakręcić w głowie. Ale to nie koniec. Tym razem skutecznie odcięto się od pomysłów prowadzenia DDR po schodach, co widać na przykład przy wyjściu w stronę ulicy Marsa:

Wielka patelnia (3) © oelka

Na dole zbudowano rondo dla pieszych i rowerzystów w połowie z kostki, a w połowie z trawnika. Ciekawy kiedy ktoś śpieszący się do autobusu pójdzie na przełaj? Warto też zwrócić uwagę na gustowny wzorek kostki, przypominający pasy ruchu...

Wielka patelnia (5) © oelka
A po drugiej stronie jest wylot ulicy Murmańskiej, która jak to ze znaków wynika jest deptakiem dla pieszych. Tylko co tam robią samochody?

Wielka patelnia (4) © oelka
Na kolejnym narożniku jeszcze prac nie skończono. Ciekawe, czy na ulicy Lotniczej pojawi się przejazd dla rowerów, czy też pozostanie to jako śpiąca pułapka, z której w razie potrzeby może skorzystać np. policja w ramach akcji o jakimś nośnym kryptonimie, aby poprawić sobie statystyki rowerzystów popełniających wykroczenia, bo przecież nikt nie będzie zsiadał w tym miejscu z roweru:

Wielka patelnia (6) © oelka

To miejsce wymaga jeszcze szerszego opisu.
A tymczasem kończy się wolne pora wrócić do zajęć typowych dla dni roboczych.




  • DST 49.12km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:21
  • VAVG 20.90km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (183) i... Miedzeszynem.

Sobota, 4 czerwca 2011 · dodano: 04.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - pl. Unii Lubelskiej - Boya - Batorego - al. Niepodległości - Bruna - Rakowiecka - Łowicka - Madalińskiego - Chodkiewicza - Żaryna - Biały Kamień - Rostafińskich - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Korotyńskiego - Mołdawską - Racławicka - Karwińska - Karolinki - Miączyńska - Wołoska - Bytnara "Rudego" - Joliot-Curie - Malczewskiego - Puławska - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Może zacznijmy od oświetlenia. Ale nie roweru, lecz ulicznego. Z czym większości z nas kojarzą się stare latarnie? Z elektrycznymi pastorałami, ewentualnie gazowymi na Agrykoli (model z 1856 roku). A co można spotkać na ulicy Jezierskiego?

Gazowy modernizm © oelka

- Latarnie gazowe, ale model z roku 1935, wyposażony w palnik z dziewięcioma żarówkami gazowymi systemu Graetzin. Przed wojną dość sporo latarni gazowych tego typu pojawiło się właśnie na Powiślu, na Woli, Żoliborzu i Kamionku. Obecnie pozostało tylko kilka egzemplarzy przy Jezierskiego. Może wydobycie gazu łupkowego zachęci kogoś do odtworzenia większej ilości latarń tego typu?

Kiedy tydzień temu zobaczyłem reklamę firmy rozbiórkowej na willi przy Wale Miedzeszyńskim 376A wiedziałem, że to nie wróży dobrze. I niestety miałem rację.
Wał Miedzeszyński 376A. Tu stał dom. © oelka

Szkoda, lubiłem ten budynek, za jego modernistyczny i dość awangardowy wygląd.


Oddano do ruchu przebudowany fragment Wybrzeża Szczecińskiego w okolicach stadionu. Pojawiła się asfaltowa DDR. Mam nadzieję, że pojawią się też słupki, bo inaczej w czasie imprez użyteczność tej drogi dla rowerów będzie żadna.
W al. Armii Ludowej na DDR, koło Mokotowskiej namalowano linie i przejazd dla rowerów. Delikwent parkujący swój wehikół, wolał nie ryzykować całkowitego zastawienia drogi dla rowerów...

Kombinacje z parkowaniem © oelka

...ale zaparkować musiał. Ciekawe czy w podziemnym parkingu nad pobliską stacją metra Politechnika był w tym czasie zajęty cały komplet miejsc, w sobotę około 14.00?




  • DST 15.42km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.27km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (182).

Piątek, 3 czerwca 2011 · dodano: 04.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Kolejny dzień z ładną pogodą. Ciekawe co będzie dalej? Czy to przedwczesne lato, czy też ten rok będzie miał więcej takiej pogody.
A tymczasem opisywany już Ringstand 58c, zwany "Tobrukiem" znika pod torem tramwajowym. To już jeden z ostatnich momentów gdy można go jeszcze zobaczyć.

Żegnamy "Tobruka" © oelka




  • DST 14.97km
  • Teren 1.50km
  • Czas 00:51
  • VAVG 17.61km/h
  • VMAX 35.70km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (181).

Czwartek, 2 czerwca 2011 · dodano: 03.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Ogródki działkowe - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Poprzednim razem pisałem o nocnej burzy. Jej widocznym efektem w Śródmieściu było malownicze jezioro na jezdni, która kiedyś gdy nie było odcinka Batorego od Wiśniowej do Waryńskiego zapewniała dojazd do siedziby SPECu.

samochdody w kąpieli © oelka

Jak widać samochód też człowiek i jak jest gorąco to nog... znaczy koła wymoczyć w wodzie musi.
Powrót przez ogródki działkowe położone pomiędzy Żwirki i Wigury i Rostafińskich. Okazuje się, że można je przebyć, bez posiadania kluczy do furtki. Wschodnią granicę stanowi zabytkowa aleja drzew, która ma swoją kontynuację dalej na południe na brzegu parku otaczającego cmentarz żołnierzy Armii Czerwonej.




  • DST 12.63km
  • Czas 00:40
  • VAVG 18.95km/h
  • VMAX 37.40km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (179)... i różnymi sprawami.

Wtorek, 31 maja 2011 · dodano: 01.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna

Jakiś czas temu pokazałem obrazek z samochodem blokującym drogę dla rowerów przy wylocie Mokotowskiej w al. Armii Ludowej. Dziś kolejny ktoś wpadł na ten cudowny pomysł.

Zawalidrogi © oelka


Z rzeczy nieprzyjemnych widziałem dziś wieczorem podczas powrotu zamieszanie na skrzyżowaniu Białobrzeskiej i Częstochowskiej. Na środku na osi jezdni przy przejściu dla pieszych leżał człowiek, stał wygaszony samochód na pasie w stronę Bitwy Warszawskiej. Był też tłumek kilkudziesięciu osób, zapewne mieszkańców z okolicznych budynków obstawiający narożniki Częstochowskiej. Nie było ani policji, ani pogotowia. Kilka osób zajmowało się leżącym. Nie wiem jaka była przyczyna zdarzenia, zresztą nie przyglądałem się. Skoro ludzie już się zajęli leżącym, to moja osoba nie była tam do niczego potrzebna.

A teraz już zupełnie coś innego.
Jest miejsce gdzie chyba muszę się wybrać, aby zobaczyć co "potrafią" polscy drogowcy. A chyba mogą "potrafić" sporo, o czym świadczy to co zobaczyłem i przeczytałem na SRC na temat ronda u zbiegu Płowieckiej, Marsa i Ostrobramskiej...

Z miejsc przyjemnych natomiast na listę do zaliczenia wpadł Linin, leżący za Górą Kalwarią.




  • DST 14.97km
  • Czas 00:48
  • VAVG 18.71km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (178).

Poniedziałek, 30 maja 2011 · dodano: 31.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Jest odcinek DDR na Polu Mokotowskim, gdzie leży sporo piachu, ciekawe kiedy zostanie sprzątnięty. Nie chciałbym w tym miejscu być zmuszony do nagłego hamowania...




  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.




  • DST 12.90km
  • Czas 00:39
  • VAVG 19.85km/h
  • VMAX 37.70km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (171).

Czwartek, 19 maja 2011 · dodano: 20.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - Lwowska - Piękna

Powrót klasyczną trasą, przez cały czas rozkopany plac Politechniki, choć tablice informujące o tych pracach twierdzą coś zupełnie innego...




  • DST 43.40km
  • Czas 02:13
  • VAVG 19.58km/h
  • VMAX 40.40km/h
  • Temperatura 26.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (170) i...załatwianiem spraw różnych.

Środa, 18 maja 2011 · dodano: 19.05.2011 | Komentarze 5

1. Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 12,76km, średnia 18,23km/h, maksymalna 36,50km/h)

2. Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Most Gdański - Starzyńskiego - Odrowąża - Budowlana - Chodecka -- Kondratowicza - Rembielińska - Budowlana - Odrowąża - 11 Listopada - Namysłowska - Szymanowska - Dąbrowszczaków - Szanajcy - Jagiellońska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Grodzka - Nowy Zjazd - Dobra - Solec - 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 30,64km, średnia 20,202km/h, maksymalna 40,40km/h)

Wyjazd do pracy to w sumie nic specjalnego, może poza tym, że gdyby nie skleroza, nie byłoby potrzeby zaglądać do domu aby zabrać to, co miałem podrzucić na Bródno. A tak wyszły dwa wyjazdy, choć w sumie do domu było mi po drodze, więc problemu nie było.
Na miejscu okazało się, że mój przejazd ze Śródmieścia wyszedł szybciej, a na pewno sprawniej niż autobusem 169 od Dworca Wileńskiego. Jak się umówiłem na 19.00, to dotarłem dwie minuty wcześniej, z niezłą średnią i prędkością maksymalną.

Okolice Cmentarza na Bródnie to okolice, które nie cieszyły się najlepszą sławą. Dzisiaj oczywiście jest już nieco inaczej. Niemniej pierwszym obiektem który wita nas tuż za rondem dowcipnie nazywanym "żabą" u zbiegu ulic 11 Listopada, Odrowąża i św. Wincentego jest stary drewniany budynek przy ulicy Biruty. Kiedyś stał w głębi dziś po przebudowie ulicy św. Wincentego znalazł się niemal na środku jezdni.
Ostatni Mohikanin, czyli drewniak przy ulicy Biruty © oelka

W pobliżu drewnianą konstrukcję ostatniego piętra posiada jeszcze budynek posterunku odgałęźnego "Targówek" dawnej Kolei Nadwiślańskiej, przy wiadukcie nad 11 Listopada.
Posterunek odgałęźny Targówek © oelka

Po zbudowaniu bloków na Bródnie pod koniec lat 60. i na początku 70. zniknęło bezpowrotnie stare Bródno i Pelcowizna. Dziś pamiątkami z tamtych czasów jest kilka uliczek, takich jak Łąkocińska...
Stare Bródno - Łąkocińska © oelka

...albo Krzywińska.
Stare Bródno - Krzywińska © oelka

Szkoda, że nie zachowały się na tych uliczkach latarnie gazowe wzoru z 1856 roku. Takie jak na Agrykoli. Tu zdecydowanie pasowałyby.
Współczesne Bródno to między innymi ulica Kondratowicza, tu widziana na skrzyżowaniu z Chodecka, obok Szpitala Bródnowskiego.
Na Bródnie © oelka

Ciekawe, że Ludwik Władysław Franciszek Kondratowicz herbu Syrokomla, poeta pisujący pod pseudonimem Władysław Syrokomla, związany przez całe życie z Wileńszczyną, jest darzony w Warszawie wyjątkową atencją. Na Bródnie posiada bowiem aż dwie ulice: raz jako Syrokomla, a drugi raz jako Kondratowicz.
Powrócę też do tematu zlikwidowanych pętli. Dzisiaj jednak zajmuje mnie pętla tramwajowa na Odrowąża przy Cmentarzu Bródnowskim. Jej układ można znaleźć na schemacie naszkicowanym przed laty przez p. Leszka Pohorylesa pod numerem 22. Dziś w tym miejscu jest druga jezdnia ulicy Odrowąża:
Odrowąża - dawna pętla tramwajowa © oelka
W 1928 roku zawitała tu linia sześć z Towarowej (przy skrzyżowaniu ze Srebrną)
W latach 1967-71 po likwidacji torowiska na św. Wincentego, do bramy cmentarza, pętla na Odrowąża była pętlą linii 2 i 34.
W 1924 roku, gdy kończono budowę linii tramwajowej na Odrowąża i Wysockiego, przez kilka miesięcy do czasu zakończenia montażu sieci trakcyjnej obsługę pasażerów zapewniały autobusy Benz Gaggenau dostosowane do jazdy po torze tramwajowym. Co było znacznie dogodniejszym rozwiązaniem niż ich użytkowanie na ulicach o bardzo kiepskiej nawierzchni.

Miałem też przyjemność zaliczyć dzisiaj podjazd i na most Gdański, o który walczyła sliwka.
Podjazd na Most Gdański © oelka

Jako podjazd może czasem, niektórym mniej wprawionym sprawić trochę problemów. Zaraz od przejazdu prowadzi pod górę a w połowie drogi zakręca o 180 stopni w stronę mostu. Na szczęście nie jest zbyt mocno pochylony. Ale najważniejsze, że zapewnia normalny wjazd na most, bez konieczności kombinowania po trawniku, czy schodach.




  • DST 20.05km
  • Czas 01:09
  • VAVG 17.43km/h
  • VMAX 33.30km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (169)

Poniedziałek, 16 maja 2011 · dodano: 17.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Płatowcowa - Miłobędzka - Gimnastyczna - Turystyczna - Gimnastyczna - Wołoska - Paszkowskiego - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Wilcza - Marszałkowska



Wracałem ulicą Racławicką. Obecnie jest to ulica dwujezdniowa. Jeszcze kilka lat temu posiadała jedną, wąską jezdnię, jednak jeśli spojrzymy się na ortofotomapę z 1945 roku, to okaże się, że kiedyś jezdnia miała znacznie ciekawszy przebieg.
Po pierwsze cała ulica stanowiła jeden ciąg. Dziś Odcinek od Puławskiej od Wołoskiej nie ma bezpośredniego połączenia z Odcinkiem od Wołoskiej do Żwirki i Wigury. I na tym odcinku podobnie jak na opisywanej niedawno, bo 13 maja 2011 roku Księcia Trojdena można podejrzewać, że jezdnia była poprowadzona w miejscu obecnego chodnika po stronie północnej:

Zielono na Racławickiej © oelka

Tak było do skrzyżowania z Płatowcową. Tam był trójkątny placyk.

Racławicka przy Płatowcowej © oelka

Ulica przechodziła po przekątnej na drugą stronę obecnej jezdni w miejsce południowego chodnika i drogi dla rowerów i w ten sposób docierała do Żwirki i Wigury.

Racławicka koło Miłobędzkiej © oelka

Wspomniany placyk między Płatowcową, a obecną Miłobędzką jest obecnie przystankiem, a był kiedyś pętlą. Co można zobaczyć na planie Warszawy z 1958 roku, opublikowanym na Trasbusie:

1958-48.jpg
Tak to miejsce widać z ulicy Płatowcowej.

Płatowcowa i Racławicka © oelka

Widok w kierunku Miłobędzkiej © oelka

Już 28.12.1946 dotarła tam linia autobusowa R (o ile samochód ciężarowy można nazwać autobusem), z placu Zbawiciela, która w 1949 roku zmieniła oznaczenie na 111. Linia ta docierała tam do 1954 roku. Po dwóch latach przerwy miejsce to stało się znów krańcem, ale tym razem dla linii 134, która kończyła tam trasę od 12.02.1956 do 25.10.1958 roku. I na tym historia pętli się kończy. Ja zaś mogę dalej jechać do domu.