Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Szlakiem komunikacji miejskiej

Dystans całkowity:5033.34 km (w terenie 140.34 km; 2.79%)
Czas w ruchu:268:20
Średnia prędkość:18.62 km/h
Maksymalna prędkość:42.60 km/h
Suma podjazdów:3454 m
Liczba aktywności:154
Średnio na aktywność:32.68 km i 1h 45m
Więcej statystyk
  • DST 48.58km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:38
  • VAVG 18.45km/h
  • VMAX 35.70km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 46m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Dwa w jednym dniu, czyli parada, Miedzeszyn i coś z nocy Muzeów

Sobota, 14 maja 2011 · dodano: 15.05.2011 | Komentarze 3

1. 12,15km

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Rozbrat - Śniegockiej - Wilanowska - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Solec - Wilanowska - Czerniakowska - Górnośląska - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna


2. 36,43km
Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - Sempołowskiej - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Bagatela - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszynski - Most Łazienkowski - Solec - Łazienkowska - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - pl. Starynkiewicza - Koszykowa - Krzywickiego - Filtrowa - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - Lwowska - Piękna


Przy okazji pierwszego wyjazdu sobotniego, wiedząc że parada autobusów rusza o 13.00 i będzie jechać Wisłostradą znalazłem sobie miejscówkę na kładce koło mostu Poniatowskiego. Okazało się zresztą, że nie tylko ja. Na początek był nadzór ruchu z epoki, czyli Fiat 125p:
Parada autobusów cz.1 © oelka

Potem Jelcze 043, MEX272 (tzw. "ogórki") z przyczepami PO-01:
Parada autobusów cz. 2 © oelka

Potem przyszła kolej na produkty z Sanoka. SANy H100 w wersji miejskiej (czerwony) i podmiejskiej (niebieski w dolnym prawym rogu):
parada autobusów cz. 3 © oelka

I ulubiony autobus mojego dzieciństwa. Berliet PR100:
Parada autobusów cz. 4. © oelka

A na koniec podstawa miejskiego transportu w latach 80. i 90. Ikarusy 260 i 280:
Parada autobusów cz. 5 © oelka



Wyjazd drugi popołudniowy był pewnym wyzwaniem dla singla, który musiał pokonać na swoich wąskich oponach kawałek mocno piaszczystej drogi. Dał radę w obie strony. I bardzo dobrze, bo dzięki temu udało się wykosić niemal cały trawnik, czego w niedzielę nie dało by się dokonać podczas deszczu.
Powrót był już po zachodzie słońca, bo po 21.00. A że była to noc muzeów to zajrzałem sobie na plac Narutowicza, gdzie można było cofnąć się w czasie o dobre kilkadziesiąt lat na widok wagonów tramwajowych C-257 z 1925 roku, A-43 z 1907, i nieco schowanego z tyłu K-445 (tzw. "Berlinka") z 1940 roku:
Niemal tak jak kiedyś © oelka

A inny efekt mojego wyjazdu stoi w kuchni i pachnie konwaliami i bzem.
Majowy bez © oelka




  • DST 20.84km
  • Czas 01:11
  • VAVG 17.61km/h
  • VMAX 33.40km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (165)

Wtorek, 10 maja 2011 · dodano: 11.05.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Skorochód Majewskiego - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Gorlicka - Mołdawska - Drygały - Jasielska - Mołdawska - Racławicka - Płatowcowa - Olimpijska - Balonowa - Miączyńska - Głogowa - Staszowska - Wołoska - Bytnara - Pułku Baszta - Joliot-Curie - Malczewskiego - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Udało się mi trochę wydłużyć powrót do domu. Jakoś te 3 do 7 kilometrów to jednak trochę za mało, abym poczuł przyjemność z jazdy na rowerze. Z drugiej strony miejsce w centrum ma też swoje zalety. A choćby i takie, że w zasadzie wszędzie mam tak samo daleko lub blisko. Nie zależnie od tego czy wybieram się w kierunku Puszczy Kampinoskiej, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego czy np. Kanału Żerańskiego.

A teraz powrócę do tematu przewodniego z ostatniego czasu, czyli historycznych już krańców linii autobusowych.
Nie dalej, jak w sobotę pisałem o pętli przy Wiślickiej zlokalizowanej w osiedlu Rakowiec, przy przedwojennej kolonii WSM. Jednak osiedla w tej części Ochoty są sporo młodsze.
W latach 1957 - 1967 powstało osiedle Szosa Krakowska, obejmujące teren Ochoty pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 (ex Wery Kostrzewy), Szczęśliwicką, Dickensa, Urbanistów, Korotyńskiego, Skorochód-Majewskiego i terenem dawnego "Zieleniaka" czyli obecnym bazarem i halami przy Banacha. Drugie osiedle budowane mniej więcej w tym samym czasie to wspomniany już Rakowiec ograniczony ulicami księcia Trojdena, Skorochód-Majewskiego, Korotyńskiego, Żwirki i Wigury. Ulica rozgraniczająca oba osiedla to Skorochód-Majewskiego:
Wąsko na Skorochód-Majewskiego © oelka

Ta wąska ulica przez kilka lat gościła linię 157, która dotarła tu w 1968 roku. Jako pętla służyło kryterium uliczne: Pawińskiego - Dickensa - Skorochód-Majewskiego - Korotyńskiego - Pawińskiego. Taka sytuacja trwała do 1973 roku, gdy podobnie jak 128 i 172 z pobliskiego Rakowca 157 dotarł na nową pętlę uliczną na Korotyńskiego, Mołdawską i Pruszkowską. Patrząc na wąską osiedlową uliczkę zastawioną parkującymi samochodami, jaką jest obecnie Skorochód-Majewskiego, aż trudno wyobrazić sobie tam autobus, nawet jeśli był to Jelcz MEX, zwany popularnie "ogórkiem".
Innym miejscem, takim, gdzie się z kolei czas zatrzymał jest ulica Mołdawska i Jasielska, ale nie na terenie osiedli Rakowiec, czy Noworacławicka, ale bliżej linii kolejowej z Warszawy do Radomia.
Ulica Mołdawska jakiej nie znamy © oelka

Jakoś mój singiel na wąskich szosowych oponach poradził sobie z tą niezbyt przyjemną nawierzchnia.
A tuż obok na wspomnianej już linii numer 8: Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy, znajduje się przystanek osobowy Warszawa Żwirki i Wigury:
Warszawa Żwirki i Wigury © oelka

Ścieżka, z której robiłem zdjęcie też jest ulicą miejską pod patronatem pana Drygały.




  • DST 22.09km
  • Czas 01:18
  • VAVG 16.99km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 8m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (164), i... stowarzyszeniem

Poniedziałek, 9 maja 2011 · dodano: 09.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Górczewska - Płocka - Żytnia - Młynarska - R1 "Wola" - Wolska - Chłodna - Wronia - Łucka - Żelazna - Pereca - Waliców - Grzybowska - Królewska - Kredytowa - Jasna - Zgoda - Bracka - Krucza - Wspólna - Emilii Plater - Wilcza - Koszykowa - Chałubińskiego - Hoża - Marszałkowska



Fakt, że rzadko się mi zdarza jeździć po mieście między 16, a 17.00. Ale trzeba przyznać, że liczba osób jaką dziś widziałem korzystających z rowerów była pokaźna. Szczególnie ciasno było na skrzyżowaniach takich jak Rondo Zesłańców Syberyjskich, Prymasa Tysiąclecia z Kasprzaka, oraz z Wolską.



A teraz będzie przewrotnie.
To miejsce na zdjęciu wyglądające na całkiem nieźle zadbane podwórko, lub uliczkę osiedlową jest bardzo mocno związane z transportem szynowym...

Zjazd do Zakładu "Wola" © oelka

...bo jest to teren należący Tramwajów Warszawskich. Budynki po prawej stronie to budynek biurowy i socjalny, oraz hala zajezdni tramwajowej "Wola", po lewej ogrodzenie oddzielające zajezdnię od terenu szpitala zakaźnego. Miejsce gdzie stoją samochody widać jest ze skrzyżowania Wolskiej z Młynarską, oraz z drugiej strony od Siedmiogrodzkiej.
Być może przy okazji dziesiątych Dni Transportu Publicznego we wrześniu będzie okazja do odwiedzin tego bardzo ciekawego miejsca jakim jest "tramwajowe gospodarstwo" na Woli.




  • DST 46.12km
  • Teren 5.00km
  • Czas 02:16
  • VAVG 20.35km/h
  • VMAX 38.40km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Miedzeszyna przez Radość

Niedziela, 8 maja 2011 · dodano: 09.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Wodnej - Izbicka - Żwanowiecka - Strzegomska - Orzechowskiego - Izbicka - Burzliwa - Wilgi - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Żagańska - Zwoleńska - Mrówcza - Lucerny - Kadetów - Poprawna - Stoczniowców - Bora-Komorowskiego - Fieldorfa - Wał Miedzeszyński - /ścieżka-dekacyjno-przyrodnicza/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Lipowa - Dobra - Solec - al. 3 Maja - Park Rydza-Smigłego - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Dzień z ładna pogodą. Szczególnie wieczorem gdy nie było wiatru.
Krzyż na skrzyżowaniu Zasadowej i Panny Wodnej. W okolicy jest ich zresztą kilka.

Na rozdrożu © oelka

I dwie pętle autobusowe w Radości.
Po pierwszej z nich trudno znaleźć choćby ślad.
Linia 161 pojawiła się w Radości 3 listopada 1965 roku. Połączyła cmentarz przy Izbickiej z rejonem skrzyżowania Panny Wodnej i Zasadowej, jak to widać na planie Warszawy z 1970 roku.

1970-42.jpg
Latem 1971 roku linia 161 pojechała dalej w rejon ulicy Przewodowej.
Obecnie 161 obsługiwana jest autobusami Autosan Solina z Mobilisu. Ich pojemność w zupełności wystarcza na potrzeby tej linii. Poniżej Autosan H7-20.07.01 Solina City A360 w pobliżu dawnej pętli 161 na Panny Wodnej.

Solina najdjeżdża © oelka

Na wspomnianym planie Warszawy z 1970 roku widać też, że w Radości swój kraniec posiada też linia C-bis. Jednak nie było to na Patriotów, lecz sto metrów w prawo, przy Panny Wodnej:

Dawna pętla w Radości © oelka

C-bis dotarła do Radości 22 listopada 1965. Kończyła tam do 1 października 1982, kiedy to zlikwidowano tę linię.

Jadąc ścieżką rowerową przez Park Rydza-Śmigłego (ex Park Kutury i Wypoczynku na Powiślu) w kierunku Agrykoli przy wylocie ulicy Hoene-Wrońskiego na Górnośląską można natrafić na pojemnik do zbierania zużytych ubrań.

Skrzynia na drodze © oelka




  • DST 14.45km
  • Czas 00:54
  • VAVG 16.06km/h
  • VMAX 30.70km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (163). Jeździec w... deszczu

Sobota, 7 maja 2011 · dodano: 08.05.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Wiśniowa - Rakowiecka - Kazimierzowska - Dąbrowskiego - Wołoska - Racławicka - Maratońska - Gimnastyczna - Miłobędzka - Racławicka - Jasielska - Korotyńskiego - Mołdawska - Pruszkowska - Pawińskiego -- WUM - Banacha - Pole Mokotowskie - al. Armii Ludowej - Podoskich - Polna - Lwowska - Piękna


Powrót po 21.00 i przy mocno padającym deszczu... Na szczęście nie była to ulewa, więc moje przeciwdeszczowe ubranko poradziło sobie w sposób zadowalający.


A tymczasem na Nowowiejskiej powoli buduje się betonowe podtorze.

Rozkopana Nowowiejska © oelka

A opisywany już blisko miesiąc temu Ringstand 58c zwany "Tobrukiem" jeszcze znajduje się na placu Zbawiciela.

"Tobruk" na placu Zbawiciela © oelka



A teraz powrócę do wałkowanego w ostatnim czasie tematu dawnych pętli autobusowych.

Na początek Mokotów i pętla na Dąbrowskiego przy Łowickiej. Było to tzw. "kryterium uliczne" (Dąbrowskiego - Łowicka - Madalińskiego - al. Niepodległości) działające od 4.08.1954. W tym czasie korzystała z niego linia 125. A od 23.07.1974 również 182. Pętla została zlikwidowana 16.10.1977.
Autobusy miały postój w zatoczce, która na zdjęciu kryje się za drzewami i krzakami po lewej stronie.

Tu była pętla - Dąbrowskiego © oelka

A teraz pora na Ochotę, a dokładniej Rakowiec. Część bloków tego osiedla powstała już w latach 30. XX wieku. Dalsza nowsza część to druga połowa lat 60. Ciekawostką są dość spore zmiany w układzie drogowym dokonane podczas budowy nowych bloków, co widać dobrze na planie Warszawy z 1958 roku.

1958-45.jpg
Pętla "Wiślicka" znajdowała się przy skrzyżowaniu Pruszkowskiej i Wiślickiej.
Tu była pętla - Wiślicka © oelka

Z pętli korzystały linie 114bis od 25 marca 1949, wraz początkiem 1953 roku przemianowana na 128. Od 18.04.1971 dołączyła linia 172. Pętla przestała być użytkowana 1 grudnia 1973 roku. A autobusy przeniosły się na Korotyńskiego wykonując po drodze kryterium przez Pruszkowską, Pawińskiego, Korotyńskiego i Mołdawską. Do tej pętli dotrzemy w przyszłości.




  • DST 36.35km
  • Teren 1.50km
  • Czas 01:48
  • VAVG 20.19km/h
  • VMAX 35.10km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przedśnieżny Zerzeń i Miedzeszyn

Wtorek, 3 maja 2011 · dodano: 03.05.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Jeziorowa - Przygodna - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Trasa Siekierkowska - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Chłodny dzień, pogodowo pasujący na marzec. Koło 14.30 zaczął kropić, a potem padać deszcz, czyli zgodnie z przewidywaniami wszystkich możliwych prognoz. Co w moim przypadku oznaczało umiarkowanie mokry powrót.

Mało kto zagląda na ścieżkę z kostki dokoła południowej części fosy fortu Augustówka. Droga prowadzi w kółko i wraca się niemal do punktu wyjścia, stąd też nikły ruch zapewne. Projekty dróg rowerowych wzdłuż Trasy Siekierkowskiej są dziełem kogoś, kto rower traktuje wyłącznie jako weekendową rozrywkę, a nie środek transportu. Niemniej miejsce jest ciekawe:



Skoro mamy święto narodowe, to wywiesza się flagi, a na statkach banderę. Zastanawiam się wobec tego, czy mieszkańcy posesji numer 60 z racji nazwy ulicy (Jeziorowa!) gdzieś popłyną, skoro przy bramie (czy to jest rufa?) wywiesili aż dwie bandery typowe dla morskich jednostek pływających:



Dobrze, że na ulicy Jeziorowej zlikwidowano specyficzne garby z wtopionych w asfalt krawężników. Trzeba przyznać, że były niezbyt widoczne i potrafiły zapewnić rozrywkę mocno rozgrzewającą pulsometr i ciśnieniomierz.
Dojeżdżam do Zerzenia. Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny erygowana została w 1406 roku. Obecny kościół ukończono w 1888 roku. Jak na razie wieża góruje nad okolicznymi łąkami:



Zapewne w nieodległej przyszłości zamiast łąk pojawią się kolejne szeregi domków jednorodzinnych stawianych nie wzdłuż ulic, ale w poprzek do ich biegu, co jest niestety specyfiką warszawskich przedmieść.
W dniu 22.07.1959 roku (tzw. "święto Wedla"), uruchomiono linię 147 z Alei Zielenieckiej do Zerzenia. w 1969 roku wyasfaltowano ulicę Zwoleńską i 147 miał od 20.04.1969 towarzystwo w postaci linii 156, jadącej do Zbójnej Góry przez Międzylesie, o którym pisałem przedwczoraj. Taka sytuacja trwała do 29.07.1979, gdy obie linie połączono jako 147 zapewniając dojazd bez przesiadek z Dworca Wschodniego do Zbójnej Góry. Od tego czasu pętla w Zerzeniu nie była już użytkowana. Dziś coraz trudniej odnaleźć jej ślad, pomiędzy ogrodzeniami, na tyłach kościoła:

Nawierzchnia Traktu Lubelskiego jest w stanie katastrofalnym. Dziury i łaty w asfalcie dają wątpliwą przyjemność z jazdy. Od kilku lat planowana jest generalna przebudowa ulicy. Ale kiedy to będzie trudno dziś powiedzieć.




  • DST 21.71km
  • Czas 01:07
  • VAVG 19.44km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 10.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (159)... z dłuższym powrotem

Poniedziałek, 2 maja 2011 · dodano: 03.05.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Rostafińskich - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Trzech Budrysów - Dickensa - Drawska - Śmigłowca - Aleje Jerozolimskie - al. Prymasa Tysiąclecia - Bema - Armatnia - Ordona - Elekcyjna - Górczewska - Płocka - Żytnia - Żelazna - Grzybowska - pl. Grzybowski - Twarda - Emilii Plater - Koszykowa - Piękna



Pusto. Niby dzień roboczy, ale tych pracujących było wyjątkowo mało. Ruch jak w sobotę, albo nawet i niedzielę. Co widać po średniej w pierwszą stronę: AVS 21,00km/h. Jak na kryterium uliczne to nieźle.
Po południu zrobiło się bardzo rześko. Rano było zdecydowanie cieplej.



W ramach czegoś dla siebie dłuższy powrót, a po drodze kolejna dawna pętla autobusowa (wczoraj było to Międzylesie) a dziś Trzech Budrysów na Ochocie, gdzie od 12.04.1964 do 22.04.1979 swój kraniec posiadała linia 150. Kraniec ten został uwidoczniony na planie Warszawy z 1965 roku. Swoją drogą, jakoś obecnie nie wyobrażam sobie autobusu na tej ulicy.
A przed wojną w tym miejscu znajdowała się zajezdnia tramwajowa przy Opaczewskiej. Oddana do użytku została w 1930 roku, jednak później hala była stopniowo wydłużana w kierunku ulicy Włodarzewskiej, wysadzona w 1944 roku. Niestety nie odbudowano jej, po zmianie rozstawu szyn tramwajowych z 1525mm na normalny 1435mm, w latach 1945-50. Z zajezdni przy Opaczewskiej tramwaje zniknęły w maju 1948 roku. A dziesięć lat później w tym miejscu stała już szkoła podstawowa i budynki mieszkalne.


Z tunelu w Alei Prymasa Tysiąclecia przejechałem sobie na Armatnią i pomiędzy domami kolejarzy pamiętającymi czasy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, po kocich łbach przejechałem na brukowaną ale już kostką brukową ulicę Ordona. Tu utrwaliłem sobie nieużywany przejazd do hurtowni, który powoli znika w krzakach, trawie i ziemi.
Na Ordona też kiedyś była pętla autobusowa. W latach 1968 - 1982 zaglądała tu linia 149.


Trasa niby nie najlepsza jak na pojazd z oponami 700C-25, ale z drugiej strony nasi przodkowie jakoś sobie na wąskich oponach na bruku i kocich łbach radzili. A po czym odbywały się pierwsze wyścigi takie jak Tour de France, czy Giro d'Italia w początkach XX wieku, jak nie po takich nawierzchniach?




  • DST 66.32km
  • Teren 12.50km
  • Czas 03:46
  • VAVG 17.61km/h
  • VMAX 36.70km/h
  • Temperatura 11.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Skrzypki, Józefów i Międzylesie

Niedziela, 1 maja 2011 · dodano: 02.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Sitowie - Ogórkowa - Bysławawska - || [Józefów] - Nowowiejska -Owsiana - Graniczna - Piaskowa - Kopernika - 3 Maja - || - Włókiennicza - Młoda - Walcownicza - Petunii - Techniczna - Zagórzańska - MPK - Daków - Przedwiośnie - al. Dzieci Polskich - Bursztynowa - Żegańska - Zwoleńska - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Rubinowa - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Naddnieprzańska - Tytoniowa - Kresowa - Makowska - Szaserów - Chłopickiego - Zamieniecka - Łukowska - Zagójska - Majdańska - Grenadierów - Spalinowa - Turbinowa - Kinowa - al. Stanów Zjednoczonych - Kanał Wystawowy - Zwycięzców - Wał Miedzeszyński - /ścieżka przyrodniczo-edukacyjna/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Rozbrat - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


A szerszy opis będzie, jak się wyjaśnią problemy ze wstawianiem zdjęć.
Ponieważ problemy się nie wyjaśniły jeszcze, to skorzystam ze swojego konta w innym miejscu, gdzie jest trochę moich zdjęć, aby jednak coś się dało zobaczyć. A tymczasem różni osobnicy się budzą ze snu zimowego. Skoro ludzie są coraz wyżsi, to i ślimaki mogą sobie podrosnąć:


Dla równowagi w Alei Stanów Zjednoczonych na odcinku między Kanałem Wystawowym i Ulicą Międzynarodową znaki informują o możliwości napotkania kaczki z małymi na jezdni. Kaczki upodobały sobie trawnik między jezdniami. I fakt, że takiemu psu, kotu, czy innemu drapieżnikowi dostać tam będzie się trudno.


A skoro padła już nazwa Kanału Wystawowego, to może warto wspomnieć dwa pozostałe kanały rozprowadzające wodę z Kanału Wawerskiego.
Jadąc Wałem Miedzeszyńskim po drodze przejeżdża się nad kanałami odwadniającymi niższą część Wawra: Nowa Ulga (bezpośrednio przy Trasie Siekierkowskiej) i Nowe Ujście - przechodzący pod Wałem Miedzeszyńskim między skrzyżowaniem z Bronowską a Osiedlem Las. Ten kanał nie wpada zresztą bezpośrednio do Wisły, tylko do jeziora o wdzięcznej nazwie "Wieloryb".


Na ulicę Zawilców nie dotarł Miejski System Informacji. Wszystkie trzy tablice z nazwą ulicy są starego wzoru, a tablice z numerami budynków, również nie są zgodne z MSI. Tablica systemu MSI znajduje się przy wylocie tej ulicy na Wał Miedzeszyński.


I docieramy do Skrzypek. Ulica Sitowie, to droga wyłożona płytami prowadząca do piaskarni. Po skręcie w lewo ląduje się na drodze prowadzącej brzegiem skarpy. Może nie dwudziestokilku metrowej jak to jest na lewym brzegu Wisły w Śródmieściu, czy na Mokotowie, ale te kilka metrów też już robi różnicę i przed skrzyżowaniem z ulicą Cyklamenów Wał Miedzeszyński jest wałem tylko z nazwy. Tu zresztą też, podobnie jak w dole Wisły w rejonie Śródmieścia wycięto sporo krzaków i ze skarpy widać pomiędzy drzewami rzekę.


A patrząc w drugą stronę można zobaczyć suche łąki górnego tarasu:


Po drodze do ulicy Ogórkowej mijałem malowniczą, choć dawno nie przycinaną wierzbę. Jak widać płoty z faszyny kiedyś popularne na Łużycu dawno wyszły z użycia.:


Ulica Ogórkowa kończy się na nadwiślańskim odcinku Bysławskiej i wielkiej posesji pod numerem 2, otoczonej litym murem. Dalej wjeżdża się w ulicę Nowowiejską, ale to już w Józefowie. Zdjęcie kościoła Matki Bożej Częstochowskiej już kiedyś prezentowałem. Tym razem jednak widok z oddali z ulicy Kopernika:


A teraz też będzie mokro, choć już w zupełnie innym miejscu. Z Jożefowa przez Falenicę i Aleksandrów ląduję w Mazowieckim Parku Krajobrazowym, na czerwonym szlaku w stronę Międzylesia. Szlak najpierw przechodzi koło takiego dość sympatycznie wyglądającego bagniska:



Ale potem gdy połączy się z niebieskim rowerowym jest takie miejsce, gdzie kałuża niemal nigdy nie wysycha. Gorzej, że ostatnio się dość mocno rozlała i nie sposób ją ominąć po zupełnie suchym gruncie:



Po przebyciu kałuży i wdrapaniu się na piaszczystą wydmę dociera się do miejsca, gdzie przez cale lata była sobie piaszczysta niecka. Od ubiegłego roku jest to staw z wodą. Gdzieś z półtora metra. Rok temu gdy zobaczyłem ten widok miałem problemy z pozbieraniem szczęki, przez moment zastanawiałem się gdzie wylądowałem:


A na koniec coś na temat transportu publicznego w Międzylesiu.

Do 30.05.1969 linie 115 i F (obecnie 125) dojeżdżały do Anina, do ówczesnego kina "Wrzos". A od tego dnia jako pętla pojawiła się Bursztynowa. Co widać na planie Warszawy z 1970 roku. Śladem po istnieniu pętli jest zapewne ścięta działka narożna...


A od 17.08.1977 autobusy 115 i F zaczęły docierać do pętli Międzylesie CZD. I tak jest do dziś.

A na koniec jeszcze linia otwocka, w okolicy ulicy Makowskiej z jednostką typu 14We (2120 000-6) z SKMu jadącą do Otwocka.




  • DST 55.31km
  • Teren 7.00km
  • Czas 02:55
  • VAVG 18.96km/h
  • VMAX 38.80km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z radością nad Wisłę przez Miedzeszyn i Radość

Poniedziałek, 25 kwietnia 2011 · dodano: 26.04.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna -Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Przewodowa - Jałowcowa - Iglasta - Szafirowa - Drozdowa - Mszańska - Truskolaska - Sarny - Izbicka - Kwitnącej Akacji - Cygańska - Artystyczna - Janosika - Rawicka - MPK - Przedwiośnie - al. Dzieci Polskich - Żagańska - Zwoleńska - Mrówcza - Lucerny - Kadetów - Poprawna - Stoczniowców - Kosmatki - Wał Miedzeszyński - /ścieżka przyrodniczo-edukacyjna/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - Wilanowska - ks. Stanka - Park Rydza-Śmigłego - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Gdy jedzie się wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego, na odcinku pomiędzy ulicami Jeziorową i Chodzieską można zobaczyć pozostałości bramy:

Wał Miedzeszyński 376A (3) © oelka

Są również słupki, między którymi była furtka:
Wał Miedzeszyński 376A (2) © oelka

I na koniec zrujnowana przedwojenna willa pod adresem Wał Miedzeszyński 376A:
Wał Miedzeszyński 376A (1) © oelka

A jeszcze trzynaście lat temu wyglądała całkiem nie najgorzej. Niedawno pytanie o jej historię padło na WERTTREW'ie - forum poświęconym wojennym tajemnicom Warszawy i okolic (choć tak na prawdę nie tylko wojennym). Jednak nie pojawiła się konkretna odpowiedź. O budynku krążą różne legendy. Zdaje się, że dość często zmieniał właścicieli i często stał pusty bez lokatorów.
Ale tym czasem jedziemy dalej i lądujemy w Mazowieckim Parku Krajobrazowym. Część lasu pomiędzy Radością i Międzylesiem pełna spacerujących, niczym w Łazienkach. Ot choćby na czerwonym szlaku rowerowym:

MPK - na czerwonym szlaku © oelka

A potem powrót oczywiście zgodnie z obserwacją sliwki w kwestii wydłużania drogi powrotnej do domu, a więc przez Międzylesie, Sadul i Osiedle Las. A kiedy dojechałem do skrzyżowania Wału Miedzeszyńskiego i Zwycięzców stwierdziłem, że zamiast tłuc się po dziurawym chodniku Wału Miedzeszyńskiego i rozkopanym Wybrzeża Szczecińskiego zjadę sobie nad Wisłę na opisywaną niedawno przeze mnie ścieżkę przyrodniczą i nie tylko, bo również przez sliwkę i surfa. Po sympatycznym slalomie pomiędzy drzewami, bo tak jest poprowadzona ta droga, zjechałem sobie na jedną z ostróg regulujących prąd wody na Wiśle:

Trek nad Wisła © oelka

Rozsypał się worek z przejeżdżającymi pociągami. Na początek SKM Warszawa i jego EZT typu 19We, podążający po grupie podmiejskiej Linii Średnicowej w kierunku Warszawy Zachodniej. A potem między innymi srebrna strzała, czyli zmodernizowany EN57 Przewozów Regionalnych:

Most Średnicowy po raz kolejny © oelka

Most Średnicowy po stronie praskiej © oelka

To już chyba czwarty schemat malowania u tego przewoźnika. Wiadomo, że sam fakt użycia srebrnej i czerwonej farby powoduje, że pociąg podobnie jak rower jedzie szybciej ;-)
Na moście Poniatowskiego widać tramwaje. Mijają się skład z rodziny 105N, oraz wagon z PESY, typu 120N jadący na dziewiątce w kierunku Gocławka:
Warszawskie mosty © oelka

I jeszcze jeden środek transportu, w postaci drewnianej łodzi, płynącej najprawdopodobniej do Portu Czerniakowskiego.

Ruch na Wiśle © oelka

A na koniec nieco przyrody w ogrodzie. Zacznijmy od przedstawiciela królestwa grzybów. Tu Żagiew (Polyporus) popularnie zwana hubą.

Był sobie grzyb. © oelka

I przechodzimy do roślin (Archaeplastida, dawniej nazwy naukowe to: Vegetabilia, Plantae, Phytobionta, Plastida, Primoplantae)

Wiosna w pełni © oelka

Wiosna w sadzie © oelka

Wiosna w rozkwicie © oelka




  • DST 14.70km
  • Czas 00:46
  • VAVG 19.17km/h
  • VMAX 34.60km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (149)

Poniedziałek, 18 kwietnia 2011 · dodano: 18.04.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Wilcza - Marszałkowska

Taka ładna pogoda, a ja mam pilną pracę do wykonania... Do tego już się dawno temu przyzwyczaiłem, więc nie marudzę. Tylko robię swoje.
Na Żwirki i Wigury zrobiłem zdjęcie Ikarusa 280.58 nr. ta. 5163 (ex 5181). Rok produkcji 1991, a przypisany jest do zakładu T6 Redutowa. Jeszcze trochę a Ikarusy będą wspominane tak, jak teraz wspomina się Chaussony, czy Jelcze MEX, lub Jelcze MPA, jako pojazdy "kultowe".
A zdjęcie ze skrzyżowania Żwirki i Wigury jest już historyczne na swój sposób. Po prawej stronie rosła sobie lipa, której cień i gałęzie są widoczne. Dziś została wycięta. Fakt, że może to i poprawi widoczność na skrzyżowaniu, ale drzewa szkoda.

Przejazd techniczny matuzalema © oelka

A tymczasem Aleje Ujazdowskie powoli się zielenią. Na ogrodzeniu Ogordu Botanicznego można obejrzeć zdjęcia autorstwa znanej portrecistki zajmującej się fotografią Annie Leibovitz, ale na razie jakoś nie mam okazji przyjrzeć się im dokładniej. Bo na to potrzeba jednak trochę wolnego czasu.
Południe w Ujazdowie © oelka


Fakt, że wracałem dzisiaj stosunkowo wcześnie, ale muszę przyznać, że liczba osób na rowerach napotkanych w rejonie Pola Mokotowskiego była jak na kwiecień naprawdę duża.