Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Szlakiem komunikacji miejskiej

Dystans całkowity:5033.34 km (w terenie 140.34 km; 2.79%)
Czas w ruchu:268:20
Średnia prędkość:18.62 km/h
Maksymalna prędkość:42.60 km/h
Suma podjazdów:3454 m
Liczba aktywności:154
Średnio na aktywność:32.68 km i 1h 45m
Więcej statystyk
  • DST 18.09km
  • Czas 01:01
  • VAVG 17.79km/h
  • VMAX 33.40km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 3m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (203)

Wtorek, 5 lipca 2011 · dodano: 07.07.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Skorochód-Majewskiego - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Gorlicka - Mołdawska - Baleya - Mołdawska - Racławicka - Płatowcowa - Olimpijska - Balonowa - Miączyńska - Wołoska - Bytnara "Rudego" - Joliot-Curie - Malczewskiego - Tyniecka - Lenartowicza - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - al. Niepodłegłości - al. Armii Ludowej - Podoskich - Polna - Pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Dzień bez deszczu. A jak bez deszczu to doszły dodatkowe kilometry.
Jak ktoś jest chętny może sobie zrobić zdjęcie przed gmachem Wydziału Inżynierii Lądowej, przed głównym wejściem od strony alei Armii Ludowej. Stoi tam bowiem, jako reklama studiów taki gustowny landszaft z miejscami na głowy potencjalnych chętnych:

Autobus czerwony... © oelka

Brakuje tylko fotografa z aparatem na płyty szklane, gdzie fotograf znika pod czarną peleryna (uwaaagaaaaa.....Ptaszekleci!!!) i magnezją w lampie błyskowej. No cóż o obecność tego pana trzeba najwyraźniej sobie zadbać samemu, jeśli chce się posiąść konterfekt z własną podobizną w roli kierowcy lub pasażera.




  • DST 42.52km
  • Teren 1.40km
  • Czas 02:04
  • VAVG 20.57km/h
  • VMAX 35.40km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Szosowy Miedzeszyn

Niedziela, 12 czerwca 2011 · dodano: 13.06.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna - Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Woidnej - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Wodzisławska - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Nowowiśniowa - Płowiecka - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Pogoda niezła, ale niejaki Eol stara się aby przypomnieć o sobie - wiatr jednak trochę przeszkadzał w jeździe.

Na początek zgrabna kamienica stojąca przy skrzyżowaniu Błękitnej i Wierchów.

Kamienica w Wawrze © oelka

Stacja w Wawrze posiada budynek z lat 60. Oczywiście jak to często w dzisiejszych czasach jest w nim wszytko chyba tylko z wyjątkiem kolei.
Warszawa Wawer © oelka

Kiedyś podjazd przed budynkiem dworca był wykorzystywany jako pętla autobusowa. W 1967 roku dotarła tu linia 204. W 1985 roku w związku ze zmianami zakresów numeracji zmieniła numer na 704. W tym samym roku zyskała towarzystwo linii 722 jadącej do sanatorium w Zagórzu. W 1992 roku obie linie zostały wycofane z tej pętli i zaczęły dojeżdżać do Wiatracznej.

Powoli kończy się remont ulicy Nowowiejskiej. Wyremontowano już tory i jezdnie, wciąż rozgrzebane są chodniki.
Nowowiejska na nowo © oelka

Przed remontem w miejscu widocznym na zdjęciu co jakiś czas samochody parkowane były tak, że blokowały przejazd w stronę Ochoty. Jak widać nie wyciągnięto z tego żądnych wniosków. Będzie DDR, ale że jest źle zaprojektowana, to będzie mało użyteczna.




  • DST 44.34km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:21
  • VAVG 18.87km/h
  • VMAX 36.00km/h
  • Temperatura 17.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (187) i... Miedzeszynem.

Czwartek, 9 czerwca 2011 · dodano: 10.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - pl. Unii Lubelskiej - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Kulskiego - Madalińskiego - Kazimierzowska - Wiktorska - Drużynowa - Racławicka - Bałuckiego - Olkuska - Puławska - Giżyckiego - Piaseczyńska - Jaworowska - Bandoski - Piaseczyńska - Braci Pillatich - Piwarskiego - Kostrzewskiego - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Po upalnych dniach zrobiło się pochmurnie a wieczorem nawet było coś w rodzaju bardzo drobnej mżawki. Kierowcy takiej wilgoci nie zauważają w efekcie czego nie zdają sobie sprawy, że jezdnia jest śliska. I w ten sposób trzech kierujących potłukło na Moście Siekierkowskim swoje pojazdy mechaniczne.

W samym niemal sercu dolnego Mokotowa znajduje się teren, gdzie czas płynie inaczej. Zielono, niska przedmiejska zabudowa, całkiem cicho bez hałasu typowego dla Puławskiej, czy Sobieskiego. To dwie uliczki odchodzące od Piaseczyńskiej: Jaworowska i Bandoski.
Wieś w środku Mokotowa © oelka

Zresztą Piaseczyńska na tym odcinku bardziej niż zwykłej ulicy robi wrażenie alejki oddzielającej duży obszar ogródków działkowych od parku ciągnącego się od terenów klubu Warszawianka po Królikarnie. Stawy znajdujące się u podnóża Królikarni zasilane były z miejscowego źródła. A woda dalej kanałem wzdłuż ulic Piaseczyńskiej i Nabielaka, dociera do Łazienek i zasila też tamtejsze stawy, aby dalej przez Kanał Piaseczyński dopłynąć do Portu Czerniakowskiego. Obecnie kanał ten częściowo jest niestety poprowadzony w postaci zakopanej pod ziemią rury. A szkoda.
Ale jest też miejska cześć Piaseczyńskiej. Mniej więcej od Konduktorskiej po Dolną i dalej aż do Belwederskiej, choć tu jest obecnie osiedlowym dojazdem do kilku posesji. Przez jakiś czas Piaseczyńska widniała na tablicach autobusów, jako pętla, co widać również na planie Warszawy. Było to kryterium uliczne: Dolna - Konduktorska - Piaseczyńska - Dolna. Przystanek był ulokowany za skrzyżowaniem z ulicą Braci Pillatich. Na zdjęciu poniżej jest to w miejscu gdzie widać stojący w poprzek samochód za znakiem z ograniczeniem prędkości.

Ulica Piaseczyńska © oelka

Docierały tam linie 130, która zawitała na Piaseczyńską 31.12.1967, 122 od 28.04.1968 i 422 od 1.10.1975. 130 rozstało się z Piaseczyńską w 1979 roku, 422 w 1989 a 122 w listopadzie 1990 i to był koniec tej pętli. I w ten sposób po przerwie powróciłem do tematu zlikwidowanych pętli autobusowych.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na zgrupowane w jednym miejscu ze względu na patronów ulice Braci Ksawerego i Henryka Pillatich, Franciszka Kostrzewskiego, Jana Feliksa Piwarskiego i najbardziej znanego z tej grupy Aleksandra Gierymskiego. Wszyscy ci panowie zajmowali się bądź malarstwem, bądź grafiką. Jako malarz najbardziej znany jest Gierymski, który dla mnie zawsze będzie się kojarzył z obrazem "Piaskarze", przedstawiającym brzeg Wisły w okolicach obecnego Wybrzeża Kościuszkowskiego bulwaru Grzymały-Siedleckiego, wylotu ulic Karowej, Bednarskiej i obecnego Nowego Zjazdu, który z przedwojennym, wiaduktem prowadzącym do Mostu Kierbedzia widocznym na obrazie wspólną ma tylko nazwę, ponieważ obecny przebieg tej ulicy jest tożsamy z dawną ulicą Źródłową i fragmentem Dobrej. Ale to już inna wycieczka i inna opowieść, niż dzisiejsza.




  • DST 15.42km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.27km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (182).

Piątek, 3 czerwca 2011 · dodano: 04.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Kolejny dzień z ładną pogodą. Ciekawe co będzie dalej? Czy to przedwczesne lato, czy też ten rok będzie miał więcej takiej pogody.
A tymczasem opisywany już Ringstand 58c, zwany "Tobrukiem" znika pod torem tramwajowym. To już jeden z ostatnich momentów gdy można go jeszcze zobaczyć.

Żegnamy "Tobruka" © oelka




  • DST 50.20km
  • Teren 6.00km
  • Czas 02:34
  • VAVG 19.56km/h
  • VMAX 34.50km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Miedzeszyn, Radość, Anin i Marysin Wawerski

Niedziela, 29 maja 2011 · dodano: 30.05.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Malwowa - Mozaikowa - Kruszwicka - Halki - Ślimaka - Zasobna - Panny Wodnej - Izbicka - Żwanowiecka - Strzegomska - Izbicka - Geirdawska - Wilgi - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Świebodzińska - Bursztynowa - Żegańska - Pożaryskiego - Kajki - Alpejska - Kajki - VI Poprzeczna - Wygodna - Kajki - Kościuszkowców - Skrzyneckiego - Potockich - Karpacka - Łysakowska - Bychowska - Gąsienicowa - Korkowa - Naddnieprzańska - Tytoniowa - Kresowa - Makowska - Szaserów - Chłopickiego - pl. Szembeka - Zamieniecka - Łukowska - Zagójska - Majdańska - Grenadierów - Spalinowa - Turbinowa - Rozłucka - Kinowa - al. Stanów Zjednaczonych - Kanał Wystawowy - Zwyciezców - Wał Miedzeszyński - /ścieżka przyrodniczo-edukacyjna/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Syreny - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - al. 3 Maja - Park Rydza-Śmigłego - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Ciekawym miejscem są okolice ulicy Zasadowej. Dawni mieszkańcy musieli być bardzo bogobojni, ponieważ jest tam spore zagęszczenie przydrożnych krzyży.
Krzyż przy Borowieckiej był prezentowany w lutym. Kolejny krzyż na skrzyżowaniu Zasadowej i Panny Wodnej na początku maja. Tym razem po środku, czyli na skrzyżowaniu Zasadowej i Borowieckiej. Można tam znaleźć dwa krzyże stojące po dwóch stronach ulicy jeden przy Zasadowej na wprost wylotu Borowieckiej,...

Drugi krzyż przy Zasadowej © oelka

...a drugi po przekątnej na prawym narożniku Borowieckiej i Zasadowej.

Krzyż przy Zasadowej © oelka

Jadąc dalej dotarłem do Anina. Ta niegdyś podwarszawska miejscowość była jednym z pomysłów na miasto-ogród. Kiedy w 1951 roku znalazła się w granicach Warszawy mieszkańcy mieli nadzieję, że poza przystankiem kolejowym, oraz likwidowaną już koleją wąskotorową do Karczewa otrzymają połączenie w postaci linii autobusowej.
I tak się stało. We wrześniu 1952 roku linia 115 dojechała do przejazdu kolejowego przez linię otwocką. Dziś jest w tym miejscu zbudowany wiadukt w ciągu ulicy Płowieckiej. W 1954 roku linia ta przekroczyła tory kolejowe i zaczęła kończyć na narożniku ulic Bronisława Czecha i Kajki. A od 8 maja 1960 roku dotarła do nowej pętli na ulicy Kajki, tuż za wylotem Alpejskiej. Co widać również na planie z 1962 roku. Zimą 1964 roku uruchomiono linię pośpieszną F, która przez moment kończyła swoją trasę przy narożniku Kajki i Czecha. Ale już miesiąc później dotarła do naszej pętli, która nosiła nazwę Kino "Wrzos", od pobliskiego przybytku kultury zlokalizowanego przy Rzeźbiarskiej 30. Obie linie z dniem 30 maja 1970 roku zostały przedłużone do nowej do pętli przy ulicy Bursztynowej w Międzylesiu. Później pętla nie była już użytkowana.

Stara pętla w Aninie © oelka

Linia F w 1993 roku w związku z wycofaniem się z oznaczeń literowych linii, otrzymała numer 518. A 1 marca 1995 została zamieniona w linię zwykłą i otrzymała znany wcześniej z Traktu Królewskiego numer 125. I z takim oznaczeniem jedzie "kleszczowy" Neoplan 4020td - 6878. (kleszczowy, to oczywiście od zajezdni MZA, przy ulicy Kleszczowej we Włochach)

Przedłużeniem Kajki w Marysinie Wawerskim jest ulica Kościuszkowców. Przy niej, tuż za wylotem Skrzyneckiego znajduje się ciekawy budynek o architekturze nawiązującej do budynków kolejowych, lub wojskowych z końca XIX wieku.

Zabytki w Marysinie © oelka

Kolejny ciekawy budynek stoi przy ulicy Potockich 63.

Zabytki Marysina © oelka

Są też ulice z zachowaną oryginalną nawierzchnią. Tu akurat Karpacka, ale taka sama nawierzchnia jest na poprzecznej ulicy Strusia. Józefa Strusia dokładniej pisząc.

Kocie łby w Marysinie © oelka



A na koniec jeszcze bardziej przyziemnie. Na lokalnej jezdni Wału Miedzeszyńskiego pomiędzy Chodzieską i Bronowską zamontowano rok temu garby z gumy. Akurat te, które tu zastosowano z punktu widzenia użytkownika roweru mają podłą geometrię. Dodatkowo się rozsypują. I to by nie przeszkadzało, gdyby nie wystające śruby, które mogą być przyczyną wypadku. Jest jeszcze ograniczenie prędkości do 20km/h...

Garbaty garb © oelka




  • DST 42.38km
  • Teren 3.00km
  • Czas 01:57
  • VAVG 21.73km/h
  • VMAX 34.00km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Do Miedzeszyna przez Muranów

Sobota, 28 maja 2011 · dodano: 29.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Lindleya - Żelazna - Nowolipie - al. Jana Pawła II - Stawki - Muranowska - Konwiktorska - Sanguszki - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - /ścieżka edukacyjno-przyrodniczna - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Idzikowskiego - Puławska - Naruszewicza - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Wybór trasy był celowy, aby nie trzeba było czekać gdzieś aż konwój z Drogocennym Gościem się przemieści. I to się udało znakomicie.
Na placu Starynkiewicza można było dziś zobaczyć tramwaje. Na tej pętli jest to rzadki widok. Używana jest od wielu lat wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Dziś w związku z zamknięciem czasowym ruchu w Alejach kończyła tam swoją trasę dziewiątka. Na zdjęciu wagon 120N-3106.

Dziewiątką pojechac w Aleje... © oelka

I jest to chyba dobra okazja, aby napisać kilka słów o tej pętli.
Tramwaje elektryczne w Alejach Jerozolimskich od Marszałkowskiej do Rogatek Jerozolimskich dotarł już 24.08.1908 roku i była to linia 8. Jednak w tym czasie na placu Starynkiewicza pętli jeszcze nie było. W spisach linii pętla ta pojawia się 1.08.1937 roku. I kończą tu linie 24 i W. Po wojnie 15.09.1945 roku zawitała tu linia 8. Potem zamiast niej zaczęła tu zaglądać linia 9 i znacznie krócej 10, trwało to do 22.08.1947, kiedy to zamknięto ten odcinek Alej Jerozolimskich i przekuto tory z rozstawu szerokiego 1525mm, na normalny 1435. Natomiast pętla jeszcze przez rok była szerokotorowa i do 4 maja 1948 docierała tu Żelazną szerokotorowa linia 21. Powróciła w sierpniu 1948 już jako normalnotorowa, na przebudowaną pętlę. W 1949 roku zaczęła kończyć tu 12. W marcu 1950 roku na pętle zawitała linia dodatkowo 8 potem również 24 bis, a miesiąc wcześniej nocne 7, 12, 20 i 24 kreślone. W 1957 roku na dwa lata zawitała tu linia 33, następnie zastąpiona przez 33 bis, który kończył tu swoje kursy do 1963 roku. W tym czasie, w latach 1960-62 zaglądała tu też linia 35, w swoim pierwszym wcieleniu. Po wycofaniu linii 33 bis 7 stycznia 1963, pętla zaczęła być używana już wyłącznie okazjonalnie. W latach 1938 - 1968 z pętli można było wyjechać również w ulicę Żelazną. W latach 1985-89 podczas remontu Mostu Poniatowskiego i tunelu średnicowego była wyłączona z użytkowania, wraz z linią w Alejach Jerozolimskich.

Kiedyś już willa przy Wale Miedzeszyńskim 376A pojawiła się tu, wraz z opisem. Teraz straszy na niej reklama firmy zajmującej się robotami ziemnymi i rozbiórkowymi, a przed ruiną zwieziono gruz...
Wał Miedzeszyński 376A © oelka




  • DST 12.93km
  • Czas 00:40
  • VAVG 19.39km/h
  • VMAX 31.00km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (174).

Wtorek, 24 maja 2011 · dodano: 24.05.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna

A teraz ciekawostka. Gdy wracałem i czekałem na zielone światło, na przystanek przy Dickensa, przyjechał tramwaj linii dziewięć. A gdy dojechałem Barską do placu Narutowicza ten sam tramwaj dojeżdżał właśnie do przystanku na środku placu. Tramwaj jechał cały czas Grójecką, a ja Dickensa, Białobrzeską i Barską. Ja jechałem dłuższą drogą, a tramwaj miał o dwa przystanki więcej, niż ja świateł po drodze.




  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.




  • DST 43.40km
  • Czas 02:13
  • VAVG 19.58km/h
  • VMAX 40.40km/h
  • Temperatura 26.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (170) i...załatwianiem spraw różnych.

Środa, 18 maja 2011 · dodano: 19.05.2011 | Komentarze 5

1. Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 12,76km, średnia 18,23km/h, maksymalna 36,50km/h)

2. Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Most Gdański - Starzyńskiego - Odrowąża - Budowlana - Chodecka -- Kondratowicza - Rembielińska - Budowlana - Odrowąża - 11 Listopada - Namysłowska - Szymanowska - Dąbrowszczaków - Szanajcy - Jagiellońska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Grodzka - Nowy Zjazd - Dobra - Solec - 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 30,64km, średnia 20,202km/h, maksymalna 40,40km/h)

Wyjazd do pracy to w sumie nic specjalnego, może poza tym, że gdyby nie skleroza, nie byłoby potrzeby zaglądać do domu aby zabrać to, co miałem podrzucić na Bródno. A tak wyszły dwa wyjazdy, choć w sumie do domu było mi po drodze, więc problemu nie było.
Na miejscu okazało się, że mój przejazd ze Śródmieścia wyszedł szybciej, a na pewno sprawniej niż autobusem 169 od Dworca Wileńskiego. Jak się umówiłem na 19.00, to dotarłem dwie minuty wcześniej, z niezłą średnią i prędkością maksymalną.

Okolice Cmentarza na Bródnie to okolice, które nie cieszyły się najlepszą sławą. Dzisiaj oczywiście jest już nieco inaczej. Niemniej pierwszym obiektem który wita nas tuż za rondem dowcipnie nazywanym "żabą" u zbiegu ulic 11 Listopada, Odrowąża i św. Wincentego jest stary drewniany budynek przy ulicy Biruty. Kiedyś stał w głębi dziś po przebudowie ulicy św. Wincentego znalazł się niemal na środku jezdni.
Ostatni Mohikanin, czyli drewniak przy ulicy Biruty © oelka

W pobliżu drewnianą konstrukcję ostatniego piętra posiada jeszcze budynek posterunku odgałęźnego "Targówek" dawnej Kolei Nadwiślańskiej, przy wiadukcie nad 11 Listopada.
Posterunek odgałęźny Targówek © oelka

Po zbudowaniu bloków na Bródnie pod koniec lat 60. i na początku 70. zniknęło bezpowrotnie stare Bródno i Pelcowizna. Dziś pamiątkami z tamtych czasów jest kilka uliczek, takich jak Łąkocińska...
Stare Bródno - Łąkocińska © oelka

...albo Krzywińska.
Stare Bródno - Krzywińska © oelka

Szkoda, że nie zachowały się na tych uliczkach latarnie gazowe wzoru z 1856 roku. Takie jak na Agrykoli. Tu zdecydowanie pasowałyby.
Współczesne Bródno to między innymi ulica Kondratowicza, tu widziana na skrzyżowaniu z Chodecka, obok Szpitala Bródnowskiego.
Na Bródnie © oelka

Ciekawe, że Ludwik Władysław Franciszek Kondratowicz herbu Syrokomla, poeta pisujący pod pseudonimem Władysław Syrokomla, związany przez całe życie z Wileńszczyną, jest darzony w Warszawie wyjątkową atencją. Na Bródnie posiada bowiem aż dwie ulice: raz jako Syrokomla, a drugi raz jako Kondratowicz.
Powrócę też do tematu zlikwidowanych pętli. Dzisiaj jednak zajmuje mnie pętla tramwajowa na Odrowąża przy Cmentarzu Bródnowskim. Jej układ można znaleźć na schemacie naszkicowanym przed laty przez p. Leszka Pohorylesa pod numerem 22. Dziś w tym miejscu jest druga jezdnia ulicy Odrowąża:
Odrowąża - dawna pętla tramwajowa © oelka
W 1928 roku zawitała tu linia sześć z Towarowej (przy skrzyżowaniu ze Srebrną)
W latach 1967-71 po likwidacji torowiska na św. Wincentego, do bramy cmentarza, pętla na Odrowąża była pętlą linii 2 i 34.
W 1924 roku, gdy kończono budowę linii tramwajowej na Odrowąża i Wysockiego, przez kilka miesięcy do czasu zakończenia montażu sieci trakcyjnej obsługę pasażerów zapewniały autobusy Benz Gaggenau dostosowane do jazdy po torze tramwajowym. Co było znacznie dogodniejszym rozwiązaniem niż ich użytkowanie na ulicach o bardzo kiepskiej nawierzchni.

Miałem też przyjemność zaliczyć dzisiaj podjazd i na most Gdański, o który walczyła sliwka.
Podjazd na Most Gdański © oelka

Jako podjazd może czasem, niektórym mniej wprawionym sprawić trochę problemów. Zaraz od przejazdu prowadzi pod górę a w połowie drogi zakręca o 180 stopni w stronę mostu. Na szczęście nie jest zbyt mocno pochylony. Ale najważniejsze, że zapewnia normalny wjazd na most, bez konieczności kombinowania po trawniku, czy schodach.




  • DST 20.05km
  • Czas 01:09
  • VAVG 17.43km/h
  • VMAX 33.30km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (169)

Poniedziałek, 16 maja 2011 · dodano: 17.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Płatowcowa - Miłobędzka - Gimnastyczna - Turystyczna - Gimnastyczna - Wołoska - Paszkowskiego - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Wilcza - Marszałkowska



Wracałem ulicą Racławicką. Obecnie jest to ulica dwujezdniowa. Jeszcze kilka lat temu posiadała jedną, wąską jezdnię, jednak jeśli spojrzymy się na ortofotomapę z 1945 roku, to okaże się, że kiedyś jezdnia miała znacznie ciekawszy przebieg.
Po pierwsze cała ulica stanowiła jeden ciąg. Dziś Odcinek od Puławskiej od Wołoskiej nie ma bezpośredniego połączenia z Odcinkiem od Wołoskiej do Żwirki i Wigury. I na tym odcinku podobnie jak na opisywanej niedawno, bo 13 maja 2011 roku Księcia Trojdena można podejrzewać, że jezdnia była poprowadzona w miejscu obecnego chodnika po stronie północnej:

Zielono na Racławickiej © oelka

Tak było do skrzyżowania z Płatowcową. Tam był trójkątny placyk.

Racławicka przy Płatowcowej © oelka

Ulica przechodziła po przekątnej na drugą stronę obecnej jezdni w miejsce południowego chodnika i drogi dla rowerów i w ten sposób docierała do Żwirki i Wigury.

Racławicka koło Miłobędzkiej © oelka

Wspomniany placyk między Płatowcową, a obecną Miłobędzką jest obecnie przystankiem, a był kiedyś pętlą. Co można zobaczyć na planie Warszawy z 1958 roku, opublikowanym na Trasbusie:

1958-48.jpg
Tak to miejsce widać z ulicy Płatowcowej.

Płatowcowa i Racławicka © oelka

Widok w kierunku Miłobędzkiej © oelka

Już 28.12.1946 dotarła tam linia autobusowa R (o ile samochód ciężarowy można nazwać autobusem), z placu Zbawiciela, która w 1949 roku zmieniła oznaczenie na 111. Linia ta docierała tam do 1954 roku. Po dwóch latach przerwy miejsce to stało się znów krańcem, ale tym razem dla linii 134, która kończyła tam trasę od 12.02.1956 do 25.10.1958 roku. I na tym historia pętli się kończy. Ja zaś mogę dalej jechać do domu.