Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 40.88km
  • Czas 02:06
  • VAVG 19.47km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (176)i... Miedzeszynem.

Czwartek, 26 maja 2011 · dodano: 27.05.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - plac Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Szucha - pl. Unii Lubelskiej - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Skorochód-Majewskiego - Korotyńskiego - Mołdawską - Racławicka - Balonowa - Miączyńska - Głogowa - Staszowska - Wołoska - Bytnara "Rudego" - Joliot-Curie - Malczewskiego - Puławska - Bukowińska - Ikara - Idzikowskiego - Pływiańska - Obserwatorów - Imielińska - Idzikowskiego - Pory - Sikorskiego - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Łazienkowski - Fabryczna - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

To było połączenie przyjemnego z pożytecznym. Choć trasa przez miasto w porze szczytu zbyt przyjemna nie jest. Niemniej obecne wersja PORD, która weszła w życie w ostatnią sobotę, daje trochę możliwości, jak wyprzedzanie z prawej, jeśli samochody a dokładniej ich kierowcy kurczowo trzymają się lewej strony pasa lub środkowej linii.

A przygotowania do wizyty cesarz... to znaczy prezydenta szły z największym możliwym rozmachem. Nie widziałem, co prawda nikogo, kto by malował trawnik, ale już słupy od sygnalizatorów i owszem:

Malowanie trawy? Nie, sygnalizatora. © oelka




  • DST 15.16km
  • Czas 00:49
  • VAVG 18.56km/h
  • VMAX 32.20km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (175).

Środa, 25 maja 2011 · dodano: 25.05.2011 | Komentarze 3

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
Powrót po dwudziestej, czyli w całkiem przyjemnej porze gdy nie ma już zbyt wielkiego ruchu samochodów. Choć widziałem dla równowagi stadko jadące na skuterach, które zawineło ze trzy kółka wokół wyspy na placu Zbawiciela.
Na skrzyżowaniu Mokotowskiej i Koszykowej szykowano się do prac remontowych nawierzchni. Z poustawianych byle jak znaków wynikało, że w nocy Koszykowa będzie bez wyjazdu na Mokotowską.
Wspominany już kilka razy "Tobruk", czyli bunkier z czasów II wojny światowej znajdujący się na placu Zbawiciela, jest już ponownie zasypywany. Tak wyglądał wieczorem:

Ringstand 58c © oelka




  • DST 12.93km
  • Czas 00:40
  • VAVG 19.39km/h
  • VMAX 31.00km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (174).

Wtorek, 24 maja 2011 · dodano: 24.05.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna

A teraz ciekawostka. Gdy wracałem i czekałem na zielone światło, na przystanek przy Dickensa, przyjechał tramwaj linii dziewięć. A gdy dojechałem Barską do placu Narutowicza ten sam tramwaj dojeżdżał właśnie do przystanku na środku placu. Tramwaj jechał cały czas Grójecką, a ja Dickensa, Białobrzeską i Barską. Ja jechałem dłuższą drogą, a tramwaj miał o dwa przystanki więcej, niż ja świateł po drodze.




  • DST 12.96km
  • Czas 00:41
  • VAVG 18.97km/h
  • VMAX 32.90km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (173).

Poniedziałek, 23 maja 2011 · dodano: 24.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Koszykowa - Piękna

Z tablic ustawionych w związku z kolejną zmianą organizacji ruchu podczas remontu placu Politechniki wynika, że plac zamknięty będzie do końca lipca.




  • DST 39.74km
  • Teren 11.50km
  • Czas 02:12
  • VAVG 18.06km/h
  • VMAX 35.40km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 28m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Nadwiślańskim szlakiem

Niedziela, 22 maja 2011 · dodano: 23.05.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Ligustrowa - Bronowska - Masłowiecka - Jeziorowa - Panoramy - Kuligowska - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Droga Golfowa - brzeg Wisły - Wał Miedzeszyński - /ścieżka-dekacyjno-przyrodnicza/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Lipowa - Dobra - Solec - al. 3 Maja - Park Rydza-Śmigłego - Hoene-Wrońskiego - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Najpierw zwiedziłem sobie ulicę Ligustrową. Ulica w ostatnim czasie dorobiła się utwardzonej nawierzchni, ale też i przybyło jej mieszkańców, szczególnie na dalszym oddalonym od Wału Miedzeszyńskiego odcinku. Choć nie wszystkie budynki są aż tak "gustowne", jak ten na narożnej działce pod numerem 22. Postawiony jest w sposób dziwny, bowiem ściana z wysoko umieszczonym frontonem jest w sumie od tyłu. Żeby ten budynek miał sens należałoby go obrócić o 90 stopni.

Ligustrowy "gargamel" © oelka

Inna sprawa to sam projekt, ale gust jest sprawą indywidualną...

Przy Jeziorowej są oczywiście, zgodnie z nazwą... jeziora. Ślady starorzecza Wisły. Niestety inwestorzy zaczęli je porządkować i w efekcie mieszkańcy okolicznych osiedli mieli wodę w piwnicach, a także obawiali się, że ta stojąca z okolicznych zbiorników ich zaleje. No cóż, nie można bezkarnie zmniejszać ich objętości. A teraz przy okazji budowy hali kolejne z nich jest "porządkowane". Spływ wody deszczowej z okolic hali jest oczywiście do jeziora, co wróży ciekawe problemy w okolicy.
Łacha Kuligowska © oelka


Powrót.
Skoro było święto Wisły, to ja miałem własne obchody.
Kiedyś dawno temu jechałem w stronę przeciwną, tym razem zdecydowałem się wrócić przez teren zalewowy Wisły. Wjechałem tam "Drogą golfową", która zaczyna się tuż za skrzyżowaniem Wału Miedzeszyńskiego z ulica Cyklamenów, w miejscu gdzie kończy się sam wał przeciwpowodziowy. Nad Wisłą w tym rejonie była kiedyś dzika plaża naturystów, potem kopalnia piasku, a na koniec pewien pan postanowił zbudować tam pole golfowe. Obiecywał wiele. Skończyło się na nielegalnej zwózce gruzu, kilku namiotach i kontenerach otoczonych, obecnie podniszczoną już siatką.
A miało być tak pięknie... © oelka


A nad Wisłą było po pierwsze mocno piaszczysto. Drogi są mocno powybijane, jest to więc miejsce do jazdy terenowej i to takiej trochę lepszej niż rozjeżdżona leśna droga. Były też takie widoki:
Wisła (1) © oelka

O dziwo nie napotkałem jak na razie komarów. Inna sprawa, że jestem kiepskim, a przynajmniej mało smacznym targetem dla przedstawicielek tego gatunku.
Brzeg jest zabezpieczony betonową opaską, jednak jest miejsce, gdzie jest ona poważnie uszkodzona.
Wisła w Warszawie © oelka

Wisła w Warszawie (2) © oelka

Przy samym Wale Miedzeszyńskim koło Ośrodka Wodniaków PTTK, jest do przebycia bród:
Bród starej Wisły © oelka

Zdaje się, że to w tym miejscu gdzie sliwka ze znajomymi forsowała wodę, jedynie "promu" (surf©) nie zauważyłem. Widocznie odpłynął. Kiedyś było tam błoto, ale dało się to przebyć suchą nogą. Po ubiegłorocznej powodzi woda wciąż stoi.

A gdy przejeżdżam koło pomnika Berlinga, patrząc na samochody wspinające się w korku, po łuku wiaduktu na Most Łazienkowski, mam wrażenie oglądania karuzeli, lub kolejki górskiej w wesołym miasteczku:
karuzela z samochodami © oelka




  • DST 41.01km
  • Teren 1.50km
  • Czas 01:54
  • VAVG 21.58km/h
  • VMAX 34.40km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z "Tobrukiem" do Miedzeszyna

Sobota, 21 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Odrębna - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Sikorskiego - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Naruszewicza - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Ja oczywiście tytułowego "Tobruka" ze sobą nie wiozłem, bo jest nieco zbyt duży i ciężki jak na moje możliwości. Dla Tramwajów Warszawskich również, skoro TW wycofały się z wydobycia i transportu betonowego bunkra. Ringstand 58c ma zostać na swoim miejscu pod torowiskiem tramwajowym. Grunt, że nikt nie zamierza go rozwalać.
Dużo wskazuje na to, że identyczny bunkier znajduje się pod kwietnikiem na wyspie placu Zbawiciela. Można wypatrzeć obydwa na zdjęciu lotniczym z 1945 roku. A poza tym jest jeszcze kilka innych, identycznych, w Warszawie do odkopania.
A tymczasem nasz bohater aktualnie prezentuje się tak:

"Tobruk" czyli Ringstand 58c na placu Zbawiciela © oelka


Podobnych obiektów jest w Warszawie jeszcze z kilkanaście. Pojawił się pomysł, żeby spróbować wyeksponować jeden z warszawskich "Tobruków" w miejscu gdzie został zbudowany. Jednak pomysłodawcy jak na razie mają problem, aby przebić się z tym gdzieś dalej do mediów, potencjalnych sponsorów. A może ktoś z czytelników ma coś do zaproponowania w tej kwestii?

Od poniedziałku zmienia się organizacja ruchu w rejonie placu Politechniki. Warto o tym pamiętać, aby się nie być zaskoczonym w poniedziałek rano.




  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.




  • DST 12.90km
  • Czas 00:39
  • VAVG 19.85km/h
  • VMAX 37.70km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (171).

Czwartek, 19 maja 2011 · dodano: 20.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - Lwowska - Piękna

Powrót klasyczną trasą, przez cały czas rozkopany plac Politechniki, choć tablice informujące o tych pracach twierdzą coś zupełnie innego...




  • DST 43.40km
  • Czas 02:13
  • VAVG 19.58km/h
  • VMAX 40.40km/h
  • Temperatura 26.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (170) i...załatwianiem spraw różnych.

Środa, 18 maja 2011 · dodano: 19.05.2011 | Komentarze 5

1. Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 12,76km, średnia 18,23km/h, maksymalna 36,50km/h)

2. Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Most Gdański - Starzyńskiego - Odrowąża - Budowlana - Chodecka -- Kondratowicza - Rembielińska - Budowlana - Odrowąża - 11 Listopada - Namysłowska - Szymanowska - Dąbrowszczaków - Szanajcy - Jagiellońska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Grodzka - Nowy Zjazd - Dobra - Solec - 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna
(trasa 30,64km, średnia 20,202km/h, maksymalna 40,40km/h)

Wyjazd do pracy to w sumie nic specjalnego, może poza tym, że gdyby nie skleroza, nie byłoby potrzeby zaglądać do domu aby zabrać to, co miałem podrzucić na Bródno. A tak wyszły dwa wyjazdy, choć w sumie do domu było mi po drodze, więc problemu nie było.
Na miejscu okazało się, że mój przejazd ze Śródmieścia wyszedł szybciej, a na pewno sprawniej niż autobusem 169 od Dworca Wileńskiego. Jak się umówiłem na 19.00, to dotarłem dwie minuty wcześniej, z niezłą średnią i prędkością maksymalną.

Okolice Cmentarza na Bródnie to okolice, które nie cieszyły się najlepszą sławą. Dzisiaj oczywiście jest już nieco inaczej. Niemniej pierwszym obiektem który wita nas tuż za rondem dowcipnie nazywanym "żabą" u zbiegu ulic 11 Listopada, Odrowąża i św. Wincentego jest stary drewniany budynek przy ulicy Biruty. Kiedyś stał w głębi dziś po przebudowie ulicy św. Wincentego znalazł się niemal na środku jezdni.
Ostatni Mohikanin, czyli drewniak przy ulicy Biruty © oelka

W pobliżu drewnianą konstrukcję ostatniego piętra posiada jeszcze budynek posterunku odgałęźnego "Targówek" dawnej Kolei Nadwiślańskiej, przy wiadukcie nad 11 Listopada.
Posterunek odgałęźny Targówek © oelka

Po zbudowaniu bloków na Bródnie pod koniec lat 60. i na początku 70. zniknęło bezpowrotnie stare Bródno i Pelcowizna. Dziś pamiątkami z tamtych czasów jest kilka uliczek, takich jak Łąkocińska...
Stare Bródno - Łąkocińska © oelka

...albo Krzywińska.
Stare Bródno - Krzywińska © oelka

Szkoda, że nie zachowały się na tych uliczkach latarnie gazowe wzoru z 1856 roku. Takie jak na Agrykoli. Tu zdecydowanie pasowałyby.
Współczesne Bródno to między innymi ulica Kondratowicza, tu widziana na skrzyżowaniu z Chodecka, obok Szpitala Bródnowskiego.
Na Bródnie © oelka

Ciekawe, że Ludwik Władysław Franciszek Kondratowicz herbu Syrokomla, poeta pisujący pod pseudonimem Władysław Syrokomla, związany przez całe życie z Wileńszczyną, jest darzony w Warszawie wyjątkową atencją. Na Bródnie posiada bowiem aż dwie ulice: raz jako Syrokomla, a drugi raz jako Kondratowicz.
Powrócę też do tematu zlikwidowanych pętli. Dzisiaj jednak zajmuje mnie pętla tramwajowa na Odrowąża przy Cmentarzu Bródnowskim. Jej układ można znaleźć na schemacie naszkicowanym przed laty przez p. Leszka Pohorylesa pod numerem 22. Dziś w tym miejscu jest druga jezdnia ulicy Odrowąża:
Odrowąża - dawna pętla tramwajowa © oelka
W 1928 roku zawitała tu linia sześć z Towarowej (przy skrzyżowaniu ze Srebrną)
W latach 1967-71 po likwidacji torowiska na św. Wincentego, do bramy cmentarza, pętla na Odrowąża była pętlą linii 2 i 34.
W 1924 roku, gdy kończono budowę linii tramwajowej na Odrowąża i Wysockiego, przez kilka miesięcy do czasu zakończenia montażu sieci trakcyjnej obsługę pasażerów zapewniały autobusy Benz Gaggenau dostosowane do jazdy po torze tramwajowym. Co było znacznie dogodniejszym rozwiązaniem niż ich użytkowanie na ulicach o bardzo kiepskiej nawierzchni.

Miałem też przyjemność zaliczyć dzisiaj podjazd i na most Gdański, o który walczyła sliwka.
Podjazd na Most Gdański © oelka

Jako podjazd może czasem, niektórym mniej wprawionym sprawić trochę problemów. Zaraz od przejazdu prowadzi pod górę a w połowie drogi zakręca o 180 stopni w stronę mostu. Na szczęście nie jest zbyt mocno pochylony. Ale najważniejsze, że zapewnia normalny wjazd na most, bez konieczności kombinowania po trawniku, czy schodach.




  • DST 20.05km
  • Czas 01:09
  • VAVG 17.43km/h
  • VMAX 33.30km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (169)

Poniedziałek, 16 maja 2011 · dodano: 17.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Płatowcowa - Miłobędzka - Gimnastyczna - Turystyczna - Gimnastyczna - Wołoska - Paszkowskiego - Madalińskiego - Sandomierska - Rakowiecka - Puławska - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Wilcza - Marszałkowska



Wracałem ulicą Racławicką. Obecnie jest to ulica dwujezdniowa. Jeszcze kilka lat temu posiadała jedną, wąską jezdnię, jednak jeśli spojrzymy się na ortofotomapę z 1945 roku, to okaże się, że kiedyś jezdnia miała znacznie ciekawszy przebieg.
Po pierwsze cała ulica stanowiła jeden ciąg. Dziś Odcinek od Puławskiej od Wołoskiej nie ma bezpośredniego połączenia z Odcinkiem od Wołoskiej do Żwirki i Wigury. I na tym odcinku podobnie jak na opisywanej niedawno, bo 13 maja 2011 roku Księcia Trojdena można podejrzewać, że jezdnia była poprowadzona w miejscu obecnego chodnika po stronie północnej:

Zielono na Racławickiej © oelka

Tak było do skrzyżowania z Płatowcową. Tam był trójkątny placyk.

Racławicka przy Płatowcowej © oelka

Ulica przechodziła po przekątnej na drugą stronę obecnej jezdni w miejsce południowego chodnika i drogi dla rowerów i w ten sposób docierała do Żwirki i Wigury.

Racławicka koło Miłobędzkiej © oelka

Wspomniany placyk między Płatowcową, a obecną Miłobędzką jest obecnie przystankiem, a był kiedyś pętlą. Co można zobaczyć na planie Warszawy z 1958 roku, opublikowanym na Trasbusie:

1958-48.jpg
Tak to miejsce widać z ulicy Płatowcowej.

Płatowcowa i Racławicka © oelka

Widok w kierunku Miłobędzkiej © oelka

Już 28.12.1946 dotarła tam linia autobusowa R (o ile samochód ciężarowy można nazwać autobusem), z placu Zbawiciela, która w 1949 roku zmieniła oznaczenie na 111. Linia ta docierała tam do 1954 roku. Po dwóch latach przerwy miejsce to stało się znów krańcem, ale tym razem dla linii 134, która kończyła tam trasę od 12.02.1956 do 25.10.1958 roku. I na tym historia pętli się kończy. Ja zaś mogę dalej jechać do domu.