Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Rowerkiem po Warszawie

Dystans całkowity:14800.84 km (w terenie 352.44 km; 2.38%)
Czas w ruchu:784:34
Średnia prędkość:18.77 km/h
Maksymalna prędkość:45.40 km/h
Suma podjazdów:11284 m
Liczba aktywności:503
Średnio na aktywność:29.43 km i 1h 33m
Więcej statystyk
  • DST 22.15km
  • Czas 01:28
  • VAVG 15.10km/h
  • VMAX 35.90km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 40m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z "pełną" parą do pary na Gdańskim

Sobota, 11 czerwca 2011 · dodano: 12.06.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Słomińskiego - Warszawa Gdańska - Słomińskiego - Most Gdański - Wybrzeże Helskie - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Jaracza - Solec - al. 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Sądząc po średniej to ta tytułowa pełna para zdecydowanie wymaga wzięcia jej w cudzysłów, ale w końcu nie pojechałem na wyścig sprinterów, tylko aby uwiecznić ciekawostkę, jaką był przyjazd do Warszawy trzech czynnych parowozów. Jest to bodaj pierwsza taka okazja od wielu lat. Jeśli się nie mylę to od 1995 roku, gdy podczas obchodów 150 lat kolei w Polsce w Warszawie pojawiło się kilkanaście czynnych lokomotyw parowych. Dziś to już niestety nie możliwe.
Parowozy przyjechały na nocny pokaz na Moście Średnicowym, na który się nie wybrałem, natomiast w ciągu dnia urządzono pokaz wodowania parowozu na stacji Warszawa Gdańska. Wykorzystując do tego celu zachowany żuraw wodny z lat 40. XX wieku.
Żuraw wodny na Gdańskiej © oelka

Jednak kiedy dotarłem na stację skład był już zestawiony do przejazdu na Warszawę Wschodnią.

Warszawa Gdańska © oelka

Nie mogłem nie sfotografować lokomotywy, której zwyczajowa przyjęta nazwa jest tożsama z wykorzystywanym przeze mnie nickiem. Ol49-59, czyli oelka:
oelka na Warszawie Gdańskiej © oelka

Później jeszcze podjechałem na tradycyjne miejsce do robienia zdjęć na Moście Gdańskim. Tym razem padło na praski przyczółek mostu.
Most kolejowy pod Cytadelą © oelka

I jeszcze koniec pociągu. Wygląda jakby Ty2-911 jechała na popychu ciężkiego składu.
Ty2-911 w Warszawie © oelka

A na koniec jeszcze "rzut oka" z góry na ścieżkę przyrodniczą nad Wisła.
Ścieżka nad Wislą © oelka

Ten odcinek jeszcze czeka na zaliczenie, ale to chyba po wymianie całego napędu w Treku. Jazda z przeskaującym co chwila łańcuchem jest wątpliwą przyjemnością.




  • DST 44.34km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:21
  • VAVG 18.87km/h
  • VMAX 36.00km/h
  • Temperatura 17.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (187) i... Miedzeszynem.

Czwartek, 9 czerwca 2011 · dodano: 10.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - pl. Unii Lubelskiej - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Kulskiego - Madalińskiego - Kazimierzowska - Wiktorska - Drużynowa - Racławicka - Bałuckiego - Olkuska - Puławska - Giżyckiego - Piaseczyńska - Jaworowska - Bandoski - Piaseczyńska - Braci Pillatich - Piwarskiego - Kostrzewskiego - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Po upalnych dniach zrobiło się pochmurnie a wieczorem nawet było coś w rodzaju bardzo drobnej mżawki. Kierowcy takiej wilgoci nie zauważają w efekcie czego nie zdają sobie sprawy, że jezdnia jest śliska. I w ten sposób trzech kierujących potłukło na Moście Siekierkowskim swoje pojazdy mechaniczne.

W samym niemal sercu dolnego Mokotowa znajduje się teren, gdzie czas płynie inaczej. Zielono, niska przedmiejska zabudowa, całkiem cicho bez hałasu typowego dla Puławskiej, czy Sobieskiego. To dwie uliczki odchodzące od Piaseczyńskiej: Jaworowska i Bandoski.
Wieś w środku Mokotowa © oelka

Zresztą Piaseczyńska na tym odcinku bardziej niż zwykłej ulicy robi wrażenie alejki oddzielającej duży obszar ogródków działkowych od parku ciągnącego się od terenów klubu Warszawianka po Królikarnie. Stawy znajdujące się u podnóża Królikarni zasilane były z miejscowego źródła. A woda dalej kanałem wzdłuż ulic Piaseczyńskiej i Nabielaka, dociera do Łazienek i zasila też tamtejsze stawy, aby dalej przez Kanał Piaseczyński dopłynąć do Portu Czerniakowskiego. Obecnie kanał ten częściowo jest niestety poprowadzony w postaci zakopanej pod ziemią rury. A szkoda.
Ale jest też miejska cześć Piaseczyńskiej. Mniej więcej od Konduktorskiej po Dolną i dalej aż do Belwederskiej, choć tu jest obecnie osiedlowym dojazdem do kilku posesji. Przez jakiś czas Piaseczyńska widniała na tablicach autobusów, jako pętla, co widać również na planie Warszawy. Było to kryterium uliczne: Dolna - Konduktorska - Piaseczyńska - Dolna. Przystanek był ulokowany za skrzyżowaniem z ulicą Braci Pillatich. Na zdjęciu poniżej jest to w miejscu gdzie widać stojący w poprzek samochód za znakiem z ograniczeniem prędkości.

Ulica Piaseczyńska © oelka

Docierały tam linie 130, która zawitała na Piaseczyńską 31.12.1967, 122 od 28.04.1968 i 422 od 1.10.1975. 130 rozstało się z Piaseczyńską w 1979 roku, 422 w 1989 a 122 w listopadzie 1990 i to był koniec tej pętli. I w ten sposób po przerwie powróciłem do tematu zlikwidowanych pętli autobusowych.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na zgrupowane w jednym miejscu ze względu na patronów ulice Braci Ksawerego i Henryka Pillatich, Franciszka Kostrzewskiego, Jana Feliksa Piwarskiego i najbardziej znanego z tej grupy Aleksandra Gierymskiego. Wszyscy ci panowie zajmowali się bądź malarstwem, bądź grafiką. Jako malarz najbardziej znany jest Gierymski, który dla mnie zawsze będzie się kojarzył z obrazem "Piaskarze", przedstawiającym brzeg Wisły w okolicach obecnego Wybrzeża Kościuszkowskiego bulwaru Grzymały-Siedleckiego, wylotu ulic Karowej, Bednarskiej i obecnego Nowego Zjazdu, który z przedwojennym, wiaduktem prowadzącym do Mostu Kierbedzia widocznym na obrazie wspólną ma tylko nazwę, ponieważ obecny przebieg tej ulicy jest tożsamy z dawną ulicą Źródłową i fragmentem Dobrej. Ale to już inna wycieczka i inna opowieść, niż dzisiejsza.




  • DST 14.48km
  • Czas 00:47
  • VAVG 18.49km/h
  • VMAX 33.00km/h
  • Temperatura 29.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (186).

Środa, 8 czerwca 2011 · dodano: 09.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Powrót przez Pole Mokotowskie to jakiś horror. Jakiś gość sunął dostojnie w towarzystwie dwóch dam na czołowe zderzenie ze mną. Dzwonek nieco go otrzeźwił, a jego towarzyszki zarżały ze śmiechu. Obawiam, się, że gdybym spotkał się z nim czołowo, to nie byłoby to takie radosne. Sumując moje coś koło 30km/h i jego z 15, to nie byłoby dobrze.

Na szczęście poza tym trasa była luźna.
Wczoraj pokazywałem Trasę Łazienkowską, a dziś raptem niecałe kilkadziesiąt metrów od niej widok, który kojarzy mi się z amfiladą pokojów w jakimś pałacu. Czyli ciąg ulic Czerwijowskiego, skrzyżowanie z aleją Wyzwolenia i Służewska do Koszykowej.

Amfilada na Latawcu © oelka

Niemal identyczny jest również bliżej placu Zbawiciela gdzie z ulicy Sempołowskiej można przez bramy zobaczyć Natolińską. Taka jest specyfika osiedla "Latawiec" stanowiącego cześć Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej. Dość sympatyczne budynki przypominające architekturę późnego renesansu od początku były lubiane przez mieszkańców Warszawy. Ja ma jeszcze pewne skojarzenia z architekturą krakowskiej Nowej Huty, która również odwołuje się do renesansu i jest może nieznacznie starsza, niż pochodzący z lat 1953-55 Latawiec.
A tymczasem na ogrodzeniu Parku Łazienkowskiego można zobaczyć wystawę dokumentów, planów, projektów i zdjęć związanych z Wodociągiem Centralnym.
Filtry na płocie łazienkowskim © oelka




  • DST 15.73km
  • Czas 00:55
  • VAVG 17.16km/h
  • VMAX 35.00km/h
  • Temperatura 29.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (185)

Wtorek, 7 czerwca 2011 · dodano: 09.06.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Bruna - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Jakoś się tak ostatnio ułożyło, że wracam w porze po "Dzienniku", bo tak się kiedyś zwały obecne wiadomości w programie 1 Telewizji Polskiej, dziś często zwaną publiczną. A nawiązanie do dziennika telewizyjnego ma swoje odbicie na zdjęciu.

Wieczorna Trasa Łazienkowska © oelka

W latach 60. gdy prowadzono przygotowania do budowy Trasy Łazienkowskiej okazało się, że część trasy od brzegu skarpy do skrzyżowania z ulicą Waryńskiego powstanie w wykopie. Interesujący się tą inwestycją wicepremier ówczesnego rządu Piotr Jaroszewicz zaproponował wykorzystanie podczas budowy koparek i taśmociągów z kopalni węgla brunatnego. Pomysłu nie wykorzystano, gdyż miał wykazywał więcej wad niż korzyści, chociaż medialnie zapewne był by ciekawy. Łatwo sobie wyobrazić np. materiał w ówczesnej Kronice Filmowej opisujący jak to górnicy wspomogli Warszawę w budowie nowej trasy.
Kiedy w latach 1972-74 budowano ten fragment Trasy Łazienkowskiej, zaistniał problem z przygotowaniem na czas wykopu. Problem był typowy dla epoki, z dostawami paliwa, częściami zamiennymi dla sprzętu itd. Jednak nie wykorzystano wówczas pomysłu sprzed kilku lat. W różny sposób interwencyjnie ściągano części zamienne i paliwo. Wykop jakoś udało się ukończyć w zakładanym terminie. Inna sprawa, że jakość ówczesnych inwestycji była kiepska i już po kilku latach wymagały one solidnego remontu.

A w ramach dobranocki... księżyc.

Czerwcowy księżyc © oelka




  • DST 24.61km
  • Czas 01:27
  • VAVG 16.97km/h
  • VMAX 37.50km/h
  • Temperatura 27.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (184), i... stowarzyszeniem.

Poniedziałek, 6 czerwca 2011 · dodano: 09.06.2011 | Komentarze 5

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Płocka - Skierniewicka - Wolska - R1 - Wolska - Chłodna - Wronia - Grzybowska - Królewska - pl. Małachowskiego - Kredytowa - Jasna - Zgoda - Krucza - Wspólna - Wilcza - Chałubińskiego - Hoża - Mokotowska - Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Skoro już na Wolską dotarłem to wykorzystałem okazję, aby uwiecznić jedyny budynek, jaki przetrwał na odcinku pomiędzy Towarową a Karolkową, pod numerem 6. Powstał w latach 1937-38 według projektu Remigiusz Chodkowskiego-Ostoja.
Opuszczony modernizm © oelka

Budynek jest jak na razie w dobrym stanie, ale opuszczony może szybko popaść w ruinę, a dalej to już tylko czekać na grabarzy z firmy rozbiórkowej.



A tymczasem na Polu Mokotowskim piasek zalega na DDR i sam nie chce się sprzątnąć. Deszcze nieco go zmyły, ale ślisko to tam jest cały czas.
wypiaskowana DDR © oelka


Na Grzybowskiej w związku z budową metra zafundowano kierowcom jazdę najwyżej do najbliższego skrzyżowania, co nie dotyczy linii ZTM, pojazdów budowy metra i... jednośladów. I to ostatnie jest bardzo pocieszające, bo czasem przejazd tą drogą jest przydatny.




  • DST 44.01km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:11
  • VAVG 20.16km/h
  • VMAX 35.20km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Miedzeszyn i Kaczy Dół do najnowszej patelni

Niedziela, 5 czerwca 2011 · dodano: 06.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Solec - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna - Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Wodnej - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Wodzisławska - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Naddnieprzańska - Korkowa - Płowiecka - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Bagatela - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień jak w lipcu, lub nawet sierpniu. Sucho, gorąco niemal bezchmurnie, choć czuło się dość silny wiatr z południa.

Na początek ulica Zasadowa 9 i jeden z nielicznych już drewnianych budynków w Warszawie. Widać, że jest to zdecydowanie wiejski budynek mieszkalny, a nie dawny letniak typowy dla linii otwockiej.

Zasadowa 9 © oelka

Koniec XIX wieku to okres budowy w Warszawie linii wąskotorowych kolei dojazdowych. Projektów pojawiło się sporo, jednak ostatecznie powstały: Kolej Marecka (do Radzymina), Kolej Jabłonowska (do Jabłonny, a potem do Wawra, a ostatecznie do Karczewa), a na lewym brzegu Kolej Wilanowska (do Wilanowa, a potem Konstancina i Piaseczna), oraz Kolej Grójecka (do Góry Kalwarii, Grójca, Jasieńca i Nowego Miasta nad Pilicą).
Kolej Jabłonowska ruszyła od Jabłonny do stacji Most zlokalizowanej w Warszawie, nad Wisła przy obecnym Wybrzeżu Szczecińskim koło Trasy WZ i ulicy Olszowej, w 1900 roku. Rok póżniej pociągi dotarły do Wawra. Budynek stacji do dziś zachował się przy ulicy Widocznej. W 1914 roku uruchomiono dalszy ciąg linii aż do Karczewa. Zachował się również budynek dworca w Międzylesiu. Jednak początkowo miejscowość i przystanek funkcjonowały pod nazwą... Kaczy Dół. Obecna nazwa pojawiła się w 1932 roku na wniosek mieszkańców. 1 lipca 1952 roku zamknięto dla ruchu odcinek od stacji Most do Otwocka. Od tego czasu kolej działała jako dwie oddzielne linie: Most - Jabłonna do 1956 roku i Otwock - Karczew do 1963 roku.

Stacja Międzylesie © oelka
A na koniec kilka zdjęć z "patelni", czyli kończonego właśnie skrzyżowania ulic Marsa, Płowiecka i Ostrobramska. Skrzyżowanie nie jest jeszcze ostatecznie skończone, ale widać już radosną twórczość projektantów i wykonawców zatwierdzoną przez bardzo "popularnego" inżyniera ruchu. Szczególnie dużo pojawiło się znaków oznaczających koniec drogi dla rowerów.
Widok od strony wylotu ulicy Tytoniowej:

Wielka patelnia (1) © oelka

I w przeciwną stronę:

Wielka patelnia (2) © oelka
Od tych znaków może się zakręcić w głowie. Ale to nie koniec. Tym razem skutecznie odcięto się od pomysłów prowadzenia DDR po schodach, co widać na przykład przy wyjściu w stronę ulicy Marsa:

Wielka patelnia (3) © oelka

Na dole zbudowano rondo dla pieszych i rowerzystów w połowie z kostki, a w połowie z trawnika. Ciekawy kiedy ktoś śpieszący się do autobusu pójdzie na przełaj? Warto też zwrócić uwagę na gustowny wzorek kostki, przypominający pasy ruchu...

Wielka patelnia (5) © oelka
A po drugiej stronie jest wylot ulicy Murmańskiej, która jak to ze znaków wynika jest deptakiem dla pieszych. Tylko co tam robią samochody?

Wielka patelnia (4) © oelka
Na kolejnym narożniku jeszcze prac nie skończono. Ciekawe, czy na ulicy Lotniczej pojawi się przejazd dla rowerów, czy też pozostanie to jako śpiąca pułapka, z której w razie potrzeby może skorzystać np. policja w ramach akcji o jakimś nośnym kryptonimie, aby poprawić sobie statystyki rowerzystów popełniających wykroczenia, bo przecież nikt nie będzie zsiadał w tym miejscu z roweru:

Wielka patelnia (6) © oelka

To miejsce wymaga jeszcze szerszego opisu.
A tymczasem kończy się wolne pora wrócić do zajęć typowych dla dni roboczych.




  • DST 49.12km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:21
  • VAVG 20.90km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (183) i... Miedzeszynem.

Sobota, 4 czerwca 2011 · dodano: 04.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - pl. Unii Lubelskiej - Boya - Batorego - al. Niepodległości - Bruna - Rakowiecka - Łowicka - Madalińskiego - Chodkiewicza - Żaryna - Biały Kamień - Rostafińskich - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Korotyńskiego - Mołdawską - Racławicka - Karwińska - Karolinki - Miączyńska - Wołoska - Bytnara "Rudego" - Joliot-Curie - Malczewskiego - Puławska - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Może zacznijmy od oświetlenia. Ale nie roweru, lecz ulicznego. Z czym większości z nas kojarzą się stare latarnie? Z elektrycznymi pastorałami, ewentualnie gazowymi na Agrykoli (model z 1856 roku). A co można spotkać na ulicy Jezierskiego?

Gazowy modernizm © oelka

- Latarnie gazowe, ale model z roku 1935, wyposażony w palnik z dziewięcioma żarówkami gazowymi systemu Graetzin. Przed wojną dość sporo latarni gazowych tego typu pojawiło się właśnie na Powiślu, na Woli, Żoliborzu i Kamionku. Obecnie pozostało tylko kilka egzemplarzy przy Jezierskiego. Może wydobycie gazu łupkowego zachęci kogoś do odtworzenia większej ilości latarń tego typu?

Kiedy tydzień temu zobaczyłem reklamę firmy rozbiórkowej na willi przy Wale Miedzeszyńskim 376A wiedziałem, że to nie wróży dobrze. I niestety miałem rację.
Wał Miedzeszyński 376A. Tu stał dom. © oelka

Szkoda, lubiłem ten budynek, za jego modernistyczny i dość awangardowy wygląd.


Oddano do ruchu przebudowany fragment Wybrzeża Szczecińskiego w okolicach stadionu. Pojawiła się asfaltowa DDR. Mam nadzieję, że pojawią się też słupki, bo inaczej w czasie imprez użyteczność tej drogi dla rowerów będzie żadna.
W al. Armii Ludowej na DDR, koło Mokotowskiej namalowano linie i przejazd dla rowerów. Delikwent parkujący swój wehikół, wolał nie ryzykować całkowitego zastawienia drogi dla rowerów...

Kombinacje z parkowaniem © oelka

...ale zaparkować musiał. Ciekawe czy w podziemnym parkingu nad pobliską stacją metra Politechnika był w tym czasie zajęty cały komplet miejsc, w sobotę około 14.00?




  • DST 15.42km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.27km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (182).

Piątek, 3 czerwca 2011 · dodano: 04.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Kolejny dzień z ładną pogodą. Ciekawe co będzie dalej? Czy to przedwczesne lato, czy też ten rok będzie miał więcej takiej pogody.
A tymczasem opisywany już Ringstand 58c, zwany "Tobrukiem" znika pod torem tramwajowym. To już jeden z ostatnich momentów gdy można go jeszcze zobaczyć.

Żegnamy "Tobruka" © oelka




  • DST 50.20km
  • Teren 6.00km
  • Czas 02:34
  • VAVG 19.56km/h
  • VMAX 34.50km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Miedzeszyn, Radość, Anin i Marysin Wawerski

Niedziela, 29 maja 2011 · dodano: 30.05.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Malwowa - Mozaikowa - Kruszwicka - Halki - Ślimaka - Zasobna - Panny Wodnej - Izbicka - Żwanowiecka - Strzegomska - Izbicka - Geirdawska - Wilgi - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Świebodzińska - Bursztynowa - Żegańska - Pożaryskiego - Kajki - Alpejska - Kajki - VI Poprzeczna - Wygodna - Kajki - Kościuszkowców - Skrzyneckiego - Potockich - Karpacka - Łysakowska - Bychowska - Gąsienicowa - Korkowa - Naddnieprzańska - Tytoniowa - Kresowa - Makowska - Szaserów - Chłopickiego - pl. Szembeka - Zamieniecka - Łukowska - Zagójska - Majdańska - Grenadierów - Spalinowa - Turbinowa - Rozłucka - Kinowa - al. Stanów Zjednaczonych - Kanał Wystawowy - Zwyciezców - Wał Miedzeszyński - /ścieżka przyrodniczo-edukacyjna/ - Wybrzeże Szczecińskie - Most Syreny - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Solec - al. 3 Maja - Park Rydza-Śmigłego - Myśliwiecka - Górnośląska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Ciekawym miejscem są okolice ulicy Zasadowej. Dawni mieszkańcy musieli być bardzo bogobojni, ponieważ jest tam spore zagęszczenie przydrożnych krzyży.
Krzyż przy Borowieckiej był prezentowany w lutym. Kolejny krzyż na skrzyżowaniu Zasadowej i Panny Wodnej na początku maja. Tym razem po środku, czyli na skrzyżowaniu Zasadowej i Borowieckiej. Można tam znaleźć dwa krzyże stojące po dwóch stronach ulicy jeden przy Zasadowej na wprost wylotu Borowieckiej,...

Drugi krzyż przy Zasadowej © oelka

...a drugi po przekątnej na prawym narożniku Borowieckiej i Zasadowej.

Krzyż przy Zasadowej © oelka

Jadąc dalej dotarłem do Anina. Ta niegdyś podwarszawska miejscowość była jednym z pomysłów na miasto-ogród. Kiedy w 1951 roku znalazła się w granicach Warszawy mieszkańcy mieli nadzieję, że poza przystankiem kolejowym, oraz likwidowaną już koleją wąskotorową do Karczewa otrzymają połączenie w postaci linii autobusowej.
I tak się stało. We wrześniu 1952 roku linia 115 dojechała do przejazdu kolejowego przez linię otwocką. Dziś jest w tym miejscu zbudowany wiadukt w ciągu ulicy Płowieckiej. W 1954 roku linia ta przekroczyła tory kolejowe i zaczęła kończyć na narożniku ulic Bronisława Czecha i Kajki. A od 8 maja 1960 roku dotarła do nowej pętli na ulicy Kajki, tuż za wylotem Alpejskiej. Co widać również na planie z 1962 roku. Zimą 1964 roku uruchomiono linię pośpieszną F, która przez moment kończyła swoją trasę przy narożniku Kajki i Czecha. Ale już miesiąc później dotarła do naszej pętli, która nosiła nazwę Kino "Wrzos", od pobliskiego przybytku kultury zlokalizowanego przy Rzeźbiarskiej 30. Obie linie z dniem 30 maja 1970 roku zostały przedłużone do nowej do pętli przy ulicy Bursztynowej w Międzylesiu. Później pętla nie była już użytkowana.

Stara pętla w Aninie © oelka

Linia F w 1993 roku w związku z wycofaniem się z oznaczeń literowych linii, otrzymała numer 518. A 1 marca 1995 została zamieniona w linię zwykłą i otrzymała znany wcześniej z Traktu Królewskiego numer 125. I z takim oznaczeniem jedzie "kleszczowy" Neoplan 4020td - 6878. (kleszczowy, to oczywiście od zajezdni MZA, przy ulicy Kleszczowej we Włochach)

Przedłużeniem Kajki w Marysinie Wawerskim jest ulica Kościuszkowców. Przy niej, tuż za wylotem Skrzyneckiego znajduje się ciekawy budynek o architekturze nawiązującej do budynków kolejowych, lub wojskowych z końca XIX wieku.

Zabytki w Marysinie © oelka

Kolejny ciekawy budynek stoi przy ulicy Potockich 63.

Zabytki Marysina © oelka

Są też ulice z zachowaną oryginalną nawierzchnią. Tu akurat Karpacka, ale taka sama nawierzchnia jest na poprzecznej ulicy Strusia. Józefa Strusia dokładniej pisząc.

Kocie łby w Marysinie © oelka



A na koniec jeszcze bardziej przyziemnie. Na lokalnej jezdni Wału Miedzeszyńskiego pomiędzy Chodzieską i Bronowską zamontowano rok temu garby z gumy. Akurat te, które tu zastosowano z punktu widzenia użytkownika roweru mają podłą geometrię. Dodatkowo się rozsypują. I to by nie przeszkadzało, gdyby nie wystające śruby, które mogą być przyczyną wypadku. Jest jeszcze ograniczenie prędkości do 20km/h...

Garbaty garb © oelka




  • DST 42.38km
  • Teren 3.00km
  • Czas 01:57
  • VAVG 21.73km/h
  • VMAX 34.00km/h
  • Temperatura 18.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Do Miedzeszyna przez Muranów

Sobota, 28 maja 2011 · dodano: 29.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Lindleya - Żelazna - Nowolipie - al. Jana Pawła II - Stawki - Muranowska - Konwiktorska - Sanguszki - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - /ścieżka edukacyjno-przyrodniczna - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Idzikowskiego - Puławska - Naruszewicza - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Wybór trasy był celowy, aby nie trzeba było czekać gdzieś aż konwój z Drogocennym Gościem się przemieści. I to się udało znakomicie.
Na placu Starynkiewicza można było dziś zobaczyć tramwaje. Na tej pętli jest to rzadki widok. Używana jest od wielu lat wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Dziś w związku z zamknięciem czasowym ruchu w Alejach kończyła tam swoją trasę dziewiątka. Na zdjęciu wagon 120N-3106.

Dziewiątką pojechac w Aleje... © oelka

I jest to chyba dobra okazja, aby napisać kilka słów o tej pętli.
Tramwaje elektryczne w Alejach Jerozolimskich od Marszałkowskiej do Rogatek Jerozolimskich dotarł już 24.08.1908 roku i była to linia 8. Jednak w tym czasie na placu Starynkiewicza pętli jeszcze nie było. W spisach linii pętla ta pojawia się 1.08.1937 roku. I kończą tu linie 24 i W. Po wojnie 15.09.1945 roku zawitała tu linia 8. Potem zamiast niej zaczęła tu zaglądać linia 9 i znacznie krócej 10, trwało to do 22.08.1947, kiedy to zamknięto ten odcinek Alej Jerozolimskich i przekuto tory z rozstawu szerokiego 1525mm, na normalny 1435. Natomiast pętla jeszcze przez rok była szerokotorowa i do 4 maja 1948 docierała tu Żelazną szerokotorowa linia 21. Powróciła w sierpniu 1948 już jako normalnotorowa, na przebudowaną pętlę. W 1949 roku zaczęła kończyć tu 12. W marcu 1950 roku na pętle zawitała linia dodatkowo 8 potem również 24 bis, a miesiąc wcześniej nocne 7, 12, 20 i 24 kreślone. W 1957 roku na dwa lata zawitała tu linia 33, następnie zastąpiona przez 33 bis, który kończył tu swoje kursy do 1963 roku. W tym czasie, w latach 1960-62 zaglądała tu też linia 35, w swoim pierwszym wcieleniu. Po wycofaniu linii 33 bis 7 stycznia 1963, pętla zaczęła być używana już wyłącznie okazjonalnie. W latach 1938 - 1968 z pętli można było wyjechać również w ulicę Żelazną. W latach 1985-89 podczas remontu Mostu Poniatowskiego i tunelu średnicowego była wyłączona z użytkowania, wraz z linią w Alejach Jerozolimskich.

Kiedyś już willa przy Wale Miedzeszyńskim 376A pojawiła się tu, wraz z opisem. Teraz straszy na niej reklama firmy zajmującej się robotami ziemnymi i rozbiórkowymi, a przed ruiną zwieziono gruz...
Wał Miedzeszyński 376A © oelka