Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Służbowo, na... rower ;-)

Dystans całkowity:9895.88 km (w terenie 223.31 km; 2.26%)
Czas w ruchu:511:47
Średnia prędkość:19.20 km/h
Maksymalna prędkość:45.40 km/h
Suma podjazdów:8153 m
Liczba aktywności:281
Średnio na aktywność:35.22 km i 1h 50m
Więcej statystyk
  • DST 25.26km
  • Czas 01:27
  • VAVG 17.42km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 34m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (337), i... załatwianiem spraw róznych

Czwartek, 10 maja 2012 · dodano: 11.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Majewskiego-Skorochód - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Radarowa - Hynka - Astronautów - Żwirki i Wigury - 17 Stycznia - Cybernetyki - Rzymowskiego - Orzycka - Modzelewskiego - al. Lotników - Bacha -- Bacha - Batuty - al. KEN - al. Wilanowska - Sikorskiego - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Na Ochocie przy ulicy Sierpińskiego stoi sobie taki drewniany obiekt:

Drewniany kiosk © oelka

Obecnie nie wygląda na czynny, ale jeszcze nie tak dawno prowadzono tu wyszynk pewnego napoju z zawartością alkoholu. Sądząc po wyglądzie to obiekt jest wiekowo porównywalny z osiedlem, a więc pochodzi z lat 60./70. A może jest starszy? Podobnych drewnianych sklepików, czy barów można się dopatrzyć na zdjęciach z lat 50. i 60.
Tymczasem jedziemy dalej, w okolice lotniska na Okęciu. Jest tam pomiędzy ulicami Hynka i 17 Stycznia osiedle. Bloki powstały gdzieś na przełomie lat 60. i 70. Ale nie wszystkie.

Lotniczy blok © oelka

Budynek przy ulicy Drzewieckiego 3 powstał przed wojną według projektu Wacława Wekera najprawdopobniej w latach 1932-34, jako blok podoficerski FKW. Nosił wówczas adres 17 Stycznia 44. Pod koniec wojny został mocno zniszczony. Po wojnie doczekał się odbudowy ze zmianami w stosunku do wyglądu sprzed wojny.
Jego przedwojenne zdjęcie zostało zaprezentowane i opisane na Facebooku przez Warszawski Modernizm 1905 - 1939. Również na forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE. Stroroom WERTTREW'a Mozna znaleźć wojenne zdjęcia tego budynku.



Przy 17 Stycznia powstały trzy budynki. Wszystkie zostały zniszczone przed wycofaniem się Niemców z Warszawy. Odbudowany został tylko ten jeden.




  • DST 31.35km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.58km/h
  • VMAX 34.80km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (335), i... załatwianiem spraw róznych

Poniedziałek, 7 maja 2012 · dodano: 10.05.2012 | Komentarze 7

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Drawska - al. Bohaterów Września - Al. Prymasa Tysiąclecia - Al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - Izabelli -- Izabelli - al. Armii Krajowej - Ogólna - Żelazowska - Włościańska - Braci Załuskich - Tołwińskiego - Park Żołnierzy Żywiciela - Krechowiecka - Lelewela - Potocka - Gwiaździsta - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Al.Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Tym razem oprócz standardowej trasy również wypadła mi konieczność załatwienia pewnej sprawy na Żoliborzu. A skoro tak to może warto się przyjrzeć okolicom Burakowa.
Zanim przejdę do sedna tematu warto spojrzeć na ciekawy budynek jaki powstał niedawno pomiędzy ulicami Poli Gojawiczyńskiej, Braci Załuskich i Tołwińskiego.

Zielony dom © oelka

Gdy patrzę na elewację mam skojarzenia ze sztuką orientalną. Ciekawe czy taki był zamysł projektanta?
A może elewacja kolorem i wzorem ma nawiązywać do przeciwnej strony ulicy Braci Załuskich, gdzie zieleni nie brakuje, gdyż jest to miejsce gdzie pozostały ślady dawnej fortyfikacji z czasów carskich znanej jako Dzieło flankujące pośrednie Buraków.

Dzieło flankujące pośrednie Buraków (1) © oelka

Obecnie śladów tego obiektu ziemnego należy szukać w miejscu gdzie ulica Tołwińskiego zatacza półkole w pobliżu ulicy Braci Załuskich. Rosjanie budując fortyfikacje wokół Warszawy na czele z Cytadelą, oprócz murowanych fortów zbudowali też odcinki wałów pomiędzy nimi i pomocnicze obiekty mające ułatwić i wzmocnić obronę. Jednym z takich obiektów jest właśnie Dzieło flankujące pośrednie Buraków powstałe w latach 90. XIX wieku. Na dawnym planie wygląda to tak:



Jest to część mapy niemieckiej z czasów I wojny światowej z naniesionymi kolorem czerwonym fortyfikacjami rosyjskimi.

Pomiędzy ulicami Słowackiego a obecną Broniewskiego na czerwono zaznaczono właśnie interesujący nas obiekt. Po pierwszej wojnie światowej stopniowo znikał. Najpierw w pobliżu powstała cegielnia miejska, która z czasem znalazła się w rękach Tramwajów Miejskich z przeznaczeniem na zajezdnię autobusową. Dzisiaj jest to Zakład Naprawy Autobusów przy Włościańskiej należący do MZA. Mniej więcej śladem obecnej ulicy Braci Załuskich poprowadzono w 1929 roku linię kolejową od Warszawy Gdańskiej do Młocin i dalej jako bocznicę do składów amunicyjnych w Puszczy Kampinoskiej. Oczywiście inwestycje te odbyły się kosztem opisywanego Dzieła. Najwięcej zniszczeń przyniosła budowa osiedla na przełomie lat 60. i 70. wówczas zniwelowano cześć wałów, usypano nowe w nowych miejscach a także zbudowano stawy z wodą w innym miejscu niż oryginalna fosa związana z wałami.

Dzieło flankujące pośrednie Buraków (2) © oelka

Niedaleko od tego miejsca przebiega al. Armii Krajowej stanowiącej część Trasy Toruńskiej. Tereny Żoliborza i Bielan nie należą do szczególnie płaskich. Miejsce gdzie obecnie ulica Słowackiego jest poprowadzona wiaduktem nad al. Armii Krajowej było kiedyś obniżeniem przez które Słowackiego przechodziła zgodnie z ukształtowaniem terenu. Gdy wzdłuż Słowackiego i Marymonckiej zbudowano linię tramwajową do AWFu (Bielany - obecnie pętla występuje pod nazwą Twardowska). To właśnie obniżenie w tzw. Dołku Słodowieckim było jednym z ostrzejszych podjazdów dla tramwajów w Warszawie. Jak wyglądało to miejsce w latach 60. można zobaczyć w jednym z postów na Skyscrapercity. Obecne ujęcie jest wykonane w poprzek do historycznego:

Dołek Słodowiecki © oelka

W latach 70. doszło tam do poważnego, choć szczęśliwie zakończonego wypadku tramwajowego. Wagon gospodarczy typu K (zw. berlinką) ciągnął do Zakładu Naprawy Tramwajów na Woli dwa wagony 13N. Niestety było ślisko i w piasecznicach Berlinki skończył się piach. Wagony zaczęły się ześlizgiwać do tyłu. W tym czasie zaczął je doganiać skład 13N jadący na linii 28. Na szczęście motorowa z 28 zorientowała się, że jadące przed nią wagony cofają się, kazała się ludziom położyć na ziemi i wyhamowała na ile się dało swój skład. W efekcie skończyło się tylko na uszkodzeniach dwóch wagonów 13N. Dzisiaj w tym miejscu jest lekki podjazd na wiadukt nad al. Armii Krajowej.




  • DST 31.40km
  • Teren 1.50km
  • Czas 01:40
  • VAVG 18.84km/h
  • VMAX 33.40km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z powodów technicznych kurs częściowo odwołany

Czwartek, 3 maja 2012 · dodano: 04.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - Pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Al. Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

A powody techniczne wyglądają tak:

Pękłem koło © oelka

Wyjazd miał być dużo dłuższy, ale bicie obręczy o hamulec wzbudziło moje podejrzenia. Najpierw pomyślałem o scentrowaniu się koła o zerwaniu szprychy, co już się nie raz zdarzało. Okazało się jednak, że to obręcz pękła wzdłuż na niezbyt długim odcinku. Być może dałbym radę przejechać to co zamierzałem, ale nie miałem ochoty ryzykować całkowitego zniszczenia obręczy i dętki. W związku z tym skończyło się na dojechaniu do mojego punktu zwrotnego gdzie okazało się, że wiosna w pełni:

Biały bez © oelka

Do domu wróciłem na rowerze. Koło wytrzymało, choć przy nieco obniżonym ciśnieniu i delikatnym pokonywaniu łuków i krawężników. Być może wytrzymałoby i dużo więcej, ale ja jakoś nie miałem ochoty na np. 20km spaceru z rowerem pod rękę...
Nowe koła będą już po niedzieli.




  • DST 45.61km
  • Teren 3.00km
  • Czas 02:22
  • VAVG 19.27km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 39m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (333), i... załatwianiem spraw różnych

Środa, 2 maja 2012 · dodano: 04.05.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Drawska - al. Bohaterów Września - Bitwy Warszawskiej 1920 - Aleje Jerozolimskie - al. Prymasa Tysiąclecia - al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - Izabelli -- Izabelli - al. Armii Krajowej - Żelazowska - Włościańska - Braci Załuskich - Tołwińskiego - Park Żołnierzy Żywiciela - Krechowiecka - pl. Lelewela - Żółkowskich - Bohomolca - Promyka - Gwiaździsta - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Solec - Czerniakowska - Bartycka - Zwierzyniecka - Czerniakowska - Witosa - Sikorskiego - al. Wilanowska - al. KEN - Bacha -- Bacha - Batuty - al. KEN - al. Wilanowska - Sikorskiego - Witosa - Idzikowskiego - Sobieskiego - Belwederska - Al. Ujazdowskie - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Zeszło się mi tak od popołudniowego startu, że gdy wróciłem do domu zaczęła się już godzina duchów i kolejny dzień.
Maj to miesiąc nabożeństw majowych w kościołach.

Na Stołecznej © oelka

Ta figura Matki Boskiej Łaskawej nie znajduje się w środku parku lub ogrodu. Stoi przy ulicy ks. Popiełuszki, która do początku lat 90. występowała pod nazwą Stołeczna. Trzeba przyznać, że figura jest bardzo zadbana.
Natomiast nazwa ulicy - Stołeczna była nazwą jeszcze przedwojenną, związaną z walkami w Powstaniu Warszawskim i lubianą na Żoliborzu, przez co zmiana skończyła się potężną awanturą.




  • DST 47.49km
  • Teren 4.00km
  • Czas 02:22
  • VAVG 20.07km/h
  • VMAX 33.20km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

1 Maj? - Kino 1 Maj

Wtorek, 1 maja 2012 · dodano: 02.05.2012 | Komentarze 2

Marszałkowska - Pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Al. Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Zwycięzców - Kanał Wystawowy - al. Stanów Zjednaczonych - Międzyborska - Cyraneczki - Grenadierów - Podskarbińska - Kobielska - Osowska - Podolska - Wiarusów - Olszynki Grochowskiej - Pabianicka - Naddnieprzańska - Murmańska - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Poprawna - Kadetów - Sęczkowa - Wojsławicka - Wał Miedzeszyński - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Pierwszy maj kojarzy się mi ciągle z pochodami na które chodząc do szkoły w latach 80. nigdy nie dałem się zapędzić, choć podobno był to obowiązek. Na szczęście w tych latach nikt już nie próbował wyciągać z tego konsekwencji, jak to miało miejsce np. w latach 50.
Może nie do końca zgodnie z zasadami naszego języka, 1 Maj był również nazwą kina. W Warszawie, przy Podskarbińskiej 4.

Kino 1 Maj... tu było © oelka

Kino otwarto w 1950 roku. Było jednym z czterech zbliżonych do siebie obiektów autorstwa Mieczysław Piprka. Pozostałe to W-Z , Stolica i Ochota. Z tych czterech obiektów tylko Stolica jest jeszcze związana z kinematografią. Jest obecnie w trakcie remontu. Pozostałe już nie. Kino Ochota zamieniło się w prywatny teatr. A o kinie W-Z można już rozmawiać używając czasu przeszłego. Zanim w 1 Maju ruszył sklep jednej z sieci handlowych mieściło się tu studio pierwszej komercyjnej telewizji w Polsce, związanej zresztą z jednym z włoskich biznesmenów - Polonii 1.
Ja jednak wolę wspominać ten obiekt jako kino. Byłem tu kiedyś z Ojcem chyba na "W pustynii i w puszczy" - reżyserii Władysława Ślesickiego z 1973 roku. Pamiętam, że kino wyróżniało się wejściem od strony ekranu, podczas gdy w większości kin wejście znajdowało się od strony projektorów.


A na koniec dwa budynki z pogranicza Gocławka i Wawra.
Najpierw ulica Naddnieprzańska 1A:

Murowaniec przy Naddnieprzańskiej © oelka

I jego uroczy sąsiad z gankiem, który kojarzy mi się z drewnianymi gankami domów z linii otwockiej lub dalej z domami górali:

Z góralskim gankiem przy Naddnieprzańskiej © oelka




  • DST 12.03km
  • Czas 00:38
  • VAVG 18.99km/h
  • VMAX 33.70km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (330)

Czwartek, 26 kwietnia 2012 · dodano: 28.04.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - Wilcza - Koszykowa - Lindleya - pl. Starynkiewicza -- Lindeya - Koszykowa - Krzywickiego - Wawelska - Ondraszka - Rokitnicka -Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Jest w Warszawie taki budynek z zegarem na szczycie. Zegar od wielu lat odmierza czas. Dla niektórych ten czas płynie za szybko, szczególnie gdy powinni złożyć wizytę w tym budynku przed 30 kwietnia, a dokumenty jeszcze nie gotowe.

Finanse pod zegarem © oelka

Lindleya 14 to zbudowany ok. 1930 roku Gmach Okręgowej Izby Skarbowej. Co ciekawe, do dzisiaj spełnia tę funkcję. To tu właśnie pielgrzymują petenci do I i III Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście. Co ciekawe żaden z trzech Urzędów Skarbowych Warszawa Śródmieście nie znajduje się w granicach administracyjnych Śródmieścia. I i III są na Ochocie, a II na Pradze Północ, przy Jagiellońskiej 15.
Podejrzewam, że mało kto z odwiedzających stronę internetową Izby Skarbowej w Warszawie zadał sobie trud przeczytania ciekawego rysu historycznego opisującego historię administracji skarbowej w Polsce (pdf).
Na zdjęciu widać również sąsiednią kamienicę Czyża przy Lindleya 14A (ex Lindleya 16A). Ten budynek powstał w 1938 roku według projektu Lucjana Korngolda.

W moim przypadku w tym roku wypadło to wyjątkowo późno, ale to akurat nie efekt zostawiania sprawy na sam koniec, tylko wynik różnych przeszkód, których od początku tego roku wyjątkowo mi nie brakuje. Nie byłem jedyną osobą, która przyjechała do US na rowerze:

"Parking" pod urzędem © oelka

W okolicy niestety nie ma stojaków rowerowych, a bariera przy podjeździe dla niepełnosprawnych jest raczej solidnie wykonana.




  • DST 55.79km
  • Teren 4.00km
  • Czas 02:57
  • VAVG 18.91km/h
  • VMAX 37.70km/h
  • Temperatura 15.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Radością przez Kaczy Dół

Niedziela, 22 kwietnia 2012 · dodano: 27.04.2012 | Komentarze 3

Marszałkowska - Pl. Konstytucji - Śniadeckich - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Gwintowa - Gościniec - Bartycka - Rodzynkowa - Wał Zawadowski - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Chodzieska - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Malwowa - Mozaikowa - Kruszwicka - Halki - Ślimaka - Zasobna - Panny Wodnej - Kąkolowa - Tomaszowska - Żwanowiecka - Limby - Wilgi - Trakt Napoleoński - Osterwy - Pajęcza - Trakt Napoleoński - Pożaryskiego - Hafciarska - Konopna - Czatów - Pożaryskiego - Kajki - Zorzy - Alpejska - Szoferska - Odrodzenia - Kajki - Kościuszkowców - Bychowska - Kaczeńca - Korkowa - Naddnieprzańska - Tytoniowa - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Bora-Komorowskiego - Fieldorfa - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Mam nadzieję, że mieszkańcy Międzylesia nie będą mieć mi za złe wykorzystanie nazwy Międzylesia używanej przed 1932 rokiem. Pisałem o tym we wrześniu ubiegłego roku. Jednak za nim dojechałem do Międzylesia najpierw znalazłem się nad Wisła.

Z żaglem na Siekierkach © oelka

Jest to brzeg Wisły pomiędzy Mostem Siekierkowskim, a terenem Wodociągu Centralnego. Okazją do tego była modernizacja drogi na Wale Zawadowskim, która prezentuje się obecnie tak:

Wał Zawadowski © oelka

Niestety ta droga kończy się ślepo na murze otaczającym teren MPWiK. Pokazywałem to miejsce rok temu przy okazji opisu ścieżki na plaży po stronie praskiej. Dotrzeć na nią można na trzy sposoby:
- wjazd z Trasy Siekierkowskiej.
- ulicą Bananową
- ulicą Rodzynkową:

Ulica Rodzynkowa © oelka

Ja wybrałem akurat ten ostatni. Również za Trasa Siekierkowską ścieżka jest modernizowana, o czym również pisałem niedawno.
Potem pojechałem sobie przez okolice kościoła będącego siedzibą parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zerzeniu. Kościół pokazywałem też rok temu.

Widok na kościół © oelka

Okolice kościoła powoli zabudowują się. Chociaż ten widok na kościół od tyłu ma szanse jeszcze trochę przetrwać, gdyż jest to rezerwa pod trasę nazywaną obecnie Trasą Mostu Na Zaporze. Ta dziwna nazwa jest pamiątka po zaniechanym przed laty projekcie spiętrzenia Wisły zaporami i stopniami wodnymi. Częścią tych planów jest obecnie jedna zapora na Wiśle, we Włocławku.
Most Na Zaporze miał powstać właśnie na koronie stopnia wodnego.
W ramach poszukiwania drewnianych budynków na terenie całego Wawra dziś dwa obiekty. Mocno zniszczony dom przy ulicy Kruszwickiej 7.

Studium upadku - Kruszwicka 7 © oelka

I drugi budynek przy ulicy Osterwy. ten jest w lepszym stanie. Ciekawe są przybudówki dobudowane w późniejszym czasie, do prostej bryły drewnianego budynku.

Drewniak przy Osterwy © oelka

Do tego drugiego budynku trafiłem przypadkiem. A to przez modne od jakiegoś czasu grodzenie lasu.
Przez pasmo lasów pomiędzy Aninem i Józefowem prowadzi długa prosta droga. Jej część to ulica Pożaryskiego w Międzylesiu, a ciąg dalszy to Trakt Napoleoński ciągnący się aż do drogi 721 łączącej Józefów z Wiązowną. Został niedawno zagrodzony fragment Traktu Napoleońskiego w Radości pomiędzy ulicami Krasnoludków i Pajęczą.

Brama na Trakcie Napoleońskim © oelka

Nie podoba się mi takie grodzenie lasów, aby tylko zaznaczyć swoją własność. Niektórzy gotowi by nawet i niebo nad swoją działką zagrodzić (Po moim niebie lata)...

Opisywałem jakiś czas temu bocznice prowadzące do ZWAR-u w Miedzylesie. Zarówno tą do ciepłowni, jak też tą drugą do samego zakładu.
Ta druga bocznica prowadziła również na teren Instytutu Elektrotechniki. Obecnie pozostał jeszcze przejazd przez ulicę Pożaryskiego.

Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (1) © oelka

Jest też fragment toru za ulicą w stronę Instytutu:
Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (2) © oelka

Dawna bocznica jest obecnie przecięta terenem prywatnym, na którym stoi dom z ogrodem. Pozostały jeszcze relikty toru na ulicy Hafciarskiej.
Bocznica do Instytutu Elektrotechniki (3) © oelka

Kontynuując wątek kolejowy przejeżdżałem przez przystanek Warszawa Gocławek. W związku z remontem torów zamknięty jest jeden tor pomiędzy Wawrem i Falenicą. W związku z tym część pociągów SKM. Kończy bieg i zaczyna bieg na przystanku Gocławek, a postój odbywa na torach stacji Wawer. Niestety w Wawrze nie ma możliwości aby zatrzymać się przy peronie, a potem zjechać na tory dodatkowe.

Gdy Gocławek jest stacją początkową © oelka

A na koniec jeszcze "niespodzianka" na jaką można wpaść jadąc Wałem Miedzeszyńskim koło Mostu Poniatowskiego.

Betonowa niespodzianka (1) © oelka

To był widok w stronę mostu, a teraz w stronę południową:

Betonowa niespodzianka © oelka

Niedawno wpadła na to CheEvara, co skończyło się nieprzyjemną w skutkach wywrotką.
Najciekawsze jest jednak to, że podczas ostatniej wymiany nawierzchni nikomu nie przyszło do głowy by tak ułożyć płyty chodnikowe, aby zlikwidować ten występ. Za to obłożono go betonowymi krawężnikami. Ponieważ w tym miejscu jest Droga dla pieszych i rowerzystów, więc niespodzianka czyha nie tylko na rowerzystę, ale również na pieszych, szczególnie tych ze słabszym wzrokiem.




  • DST 33.19km
  • Teren 0.71km
  • Czas 01:40
  • VAVG 19.91km/h
  • VMAX 35.90km/h
  • Temperatura 10.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wspomnienie żelaznej kurtyny

Niedziela, 15 kwietnia 2012 · dodano: 19.04.2012 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Hańczy - Jazgarzewska - Sielecka - Podchorążych - Suligowskiego - Czerniakowska - 29 Listopada - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - Al. Szucha - Litewska - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Gdy wyruszałem pogoda była do wytrzymania. Nawet nie padało. Natomiast powrót był już w regularnym deszczu.

Żelazna kurtyna stała się za sprawą Winstona Churchilla, który w ten sposób opisał podział Europy na dwie strefy wpływów. Miejscem na świecie, gdzie ten podział trwa do dzisiaj jest Półwysep Koreański i leżąca na północ od 38 równoleżnika Korea Północna. Czas się tam zatrzymał i władza cały czas uszczęśliwia obywateli ustrojem który przez ostatnie 20 lat zniknął z wielu krajów tego świata. W Warszawie ambasada kraju gdzie idea dżucze i zapomniany u nas od drugiej połowy lat 50. kult jednostki są cały czas aktualne znajduje się na rogu ulic Beethovena i Bobrowieckiej. Kraj jest odcięty od świata a ich ambasada w Warszawie nie jest może otoczona zaporami ale osłoniła się rzędem świerków.

Północnokoreański parawan © oelka

Temat na czasie, gdyż 15 kwietnia to setna rocznica urodzin ich pierwszego wodza, wiecznego prezydenta Kim Ir Sena.
Niemal tuż obok zaczyna się królestwo przeszłości. Kiedyś w czasach gdy ZSRR miało się nieźle dość liczna ekipa pracowników ambasady i różnych biur zamieszkiwała w Warszawie. W latach 70. przy Sobieskiego wzniesiono dla nich blok przy ulicy Sobieskiego.

Radziecki blok przy Sobieskiego © oelka

Nie był to jedyny taki obiekt w Warszawie. Inny również obecnie pusty blok znajduje się na narożniku ulic Litewskiej i Alei Szucha.

Poradziecki blok przy Litewskiej © oelka

Teren ten wraz z pałacykiem mieszczącym się od strony Alei Szucha należał przed wojną bankiera Andrzeja Rotwanda i jego żony Marii. Wdowa bez skutecznie starała się o zwrot nieruchomości. Roszczenia zostały odkupione i zdaje się, że ich obecni posiadacze dość skutecznie dążą do przejęcia terenu.
Zapewne wkrótce powrócę do tematu budynków z których korzystali obywatele ZSRR.




  • DST 37.09km
  • Czas 02:06
  • VAVG 17.66km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 8.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Na Bielany czyli załatwianie spraw różnych

Środa, 28 marca 2012 · dodano: 09.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Krzywickiego - Filtrowa - Pl. Narutowicza - Słupecka - Sękocińska - Szczęśliwicka - Grzymały-Sokołowskiego - Aleje Jerozolimskie - Al. Prymasa Tysiąclecia - Al. Obrońców Grodna - Al. Armii Krajowej -- Izabelli - Broniewskiego - Reymonta - Andersena - Wolumen - Dantego - Wergiliusza - Sokratesa - Kasprowicza - Zgrupowania AK "Kampinos" - Pułkowa - Farysa - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Poznańska - Hoża - Krucza - Wilcza - Marszałkowska

Potrzeba załatwienie pewnej sprawy w sklepie ze sprzętem dla niepełnosprawnych, przy Broniewskiego była przyczyną tego wyjazdu. Jak to bywa w popołudniowym szczycie wymijałem kolejne miejsca gdzie użytkownicy samochodów mają szanse na spokojną lekturę codziennej prasy jak Filtrowa, Aleje Jerozolimskie czy Aleja Prymasa Tysiąclecia.
W sklepie, poza załatwieniem swojej sprawy miałem rozmowę na temat rowerów. Jeden ze sprzedawców widząc gościa z rowerowymi atrybutami zaczął mnie zagadywać, co skończyło się tym, że dowiedział się jak ma wyregulować tylną przerzutkę w rowerze wnuczka.
A potem pojechałem w stronę Młocin.

Pralka koło Huty © oelka


Pętla "Huta" pojawia się w spisach tras autobusowych w 1957 roku. Najpierw okolicę zaczął zwiedzać 110 w drodze do Mościsk, a potem dotarł 142 kończąc tu swoją trasę. W 1961 roku uruchomiono pętlę tramwajową i dotarła tu linia 17 a potem jeszcze 27.



Kolejna zmiana odbyła się w 1977 roku, gdy otwarto dla ruchu przedłużoną linię od pętli "Piaski" - wówczas dotarły tu linie 11, 22 i 33. Nowa linia została posiadała własną pętlę, połączoną przejazdami technicznymi ze starszą pętla z 1961 roku.



Ostatnia rewolucja nastąpiła wraz z budową końcowej stacji metra. Obecny układ pętli z parkingiem systemu "Parkuj i Jedź" działa od 2008 roku. Jest to pierwszy w Warszawie węzeł przesiadkowy gdzie przystanki są w pełni zadaszone. Do rozmieszczenia przystanków i ogólnej koncepcji można mieć sporo różnych uwag. Obecnie w to miejsce można dojechać z Tarchomina trasą powiązaną z Mostem Północnym w budowie Marii Skłodowskiej-Curie.i czyni to autobus linii 101 widoczny po prawej stronie. Linia 101 ma swoją historię. Kursuje w Warszawie od 1948 roku, od momentu zmiany oznaczeń autobusów z literowych na liczbowe. Początkowo łączyła Dworzec Wschodni z Dworcem Głównym przy Towarowej. Do 1950 roku było to ważne połączenie, gdyż pociągi linią średnicową od strony Warszawy Wschodniej dotarły na Warszawę Zachodnią w 1950 roku. Poważniejsza zmiana trasy nastąpiła w 1959 roku, gdy 101, zastąpił tramwaj linii 2, który został wycofany z Placu Trzech Krzyży i pojechał do Marszałkowskiej otwartym wówczas Mostem Gdańskim. Trasa 101 zaś ustabilizowała się ostatecznie pomiędzy Placem Trzech Krzyży a Namysłowską a potem Placem Leńskiego czyli obecnym Placem Hallera. W 1985 roku 101 połączono z linią 178bis, od tego czasu 101 zaczął zaglądać w okolice Tarchomina. Później w wyniku kolejnych zmian 101 jeździł na Okęcie, potem do stacji metra Politechnika, został też skrócony do Placu Hallera. Obecnie po likwidacji w 2011 roku linia wróciła i znów łączy osiedla Tarchomina z lewym brzegiem Wisły. Tyle, że już nie przez Most Poniatowskiego i dociera na Młociny.

A tymczasem zauważyłem, że od czasu mojej poprzedniej wizyty w rejonie skrzyżowania Marymonckiej i Wisłostrady z Trasą Mostu Północnego nic się nie zmieniło, poza wpuszczeniem samochodów na trasę i most. Przyznam, że sceptycznie myślę o zapewnieniach urzędników w kwestii ukończenia mostu pieszo-rowerowo-tramwajowego w czerwcu...




  • DST 35.69km
  • Teren 3.00km
  • Czas 01:51
  • VAVG 19.29km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 12.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z dymem pożarów... - przez Miedzeszyn

Niedziela, 25 marca 2012 · dodano: 09.04.2012 | Komentarze 5

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński -- Heliotropów - działka - Cyklamenów - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Przygodna - Masłowiecka - Bronowska - Ligustrowa - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Panorama Warszawy z dymem w tle © oelka

W tle, daleko za Starym Miastem widać dym. Jeden z lokalnych serwisów informacyjnych pisał o pożarze łąk koło Łomianek. Czy to ten pożar nie wiem. Nie był to jednak jedyny pożar, który widziałem tego dnia. Wcześniej gdy jechałem do Miedzeszyna miałem okazję zobaczyć inny pożar i z bliska.

Pożar na Siekierkach © oelka

Tu z kolei paliła się sucha trawa na opuszczonych działkach przy Trasie Siekierkowskiej. Strażacy pracowali, ale ich przeciwnikiem był nie tylko ogień, ale też i silny wiatr.
Jeszcze ze dwa lata temu te działki były normalnie ogrodzone i użytkowane. Podejrzewam, że niedługo w tym miejscu zobaczymy bloki mieszkalne budowane przez firmy developerskie i romantyczny krajobraz Siekierek stopniowo będzie zanikał.
Na Wale Zawadowskim rozpoczęła się budowa drogi. Zamiast nie utwardzonych ścieżek ma być DDR, ale częściowo z nawierzchnią z kruszywa. Co tłumaczone jest planowaną przebudową leciwego wału przeciwpowodziowego.

Nadwiślański Szlak Rowerowy w budowie © oelka

Podobno obecnie część nawierzchni jest już ukończona.