Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Szlakiem komunikacji miejskiej

Dystans całkowity:5033.34 km (w terenie 140.34 km; 2.79%)
Czas w ruchu:268:20
Średnia prędkość:18.62 km/h
Maksymalna prędkość:42.60 km/h
Suma podjazdów:3454 m
Liczba aktywności:154
Średnio na aktywność:32.68 km i 1h 45m
Więcej statystyk
  • DST 20.80km
  • Czas 01:21
  • VAVG 15.41km/h
  • VMAX 34.50km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (237) i... stowarzyszeniem.

Poniedziałek, 5 września 2011 · dodano: 05.09.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Skorochód-Majewskiego - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Tunelowa - Brylowska - Szarych-Szeregów - Krzyżanowskiego - Płocka - Skierniewicka - Wolska - R1 - Wolska - Okopowa - al. Solidarności - Żelazna - pl. Starynkiewicza - Nowogrodzka - Lindleya - Koszykowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Zbawiciela - Marszałkowska - pl. Konstytucji - Koszykowa - Mokotowska - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Chałubińskiego - Hoża - Marszałkowska

A na Woli rozmowa o zbliżających się okrągłych dziesiątych Dniach Transportu Publicznego, które odbędą się w weekend 17/18 sierpnia tego roku. Z ubiegłorocznych opisałem tu dzień pierwszy związany z transportem miejskim.
Ale to za prawie dwa tygodnie.
A tymczasem w Mrozach szykują się do odbudowy linii kolejowej, albo jak kto woli tramwajowej...
Trzeba się będzie tam kiedyś wybrać i zobaczyć postęp prac. Wybrać się oczywiście na rowerze.




  • DST 42.46km
  • Czas 02:09
  • VAVG 19.75km/h
  • VMAX 35.60km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (236)

Sobota, 3 września 2011 · dodano: 03.09.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Nowowiejska - Krzywickiego - Filtrowa - pl. Narutowicza - Słupecka - Sękocińska - Białobrzeska - Opaczewska - Dickensa - Pawińskiego - ks. Trojdena -- Ks. Trojdena - Cm. Żołnierzy Radzieckich - Racławicka - Balonowa - Miączyńska - Bytnara "Rudego" - Joliot-Curie - Malczewskiego - Puławska - Grabowa - al. Wilanowska - Skrzetuskiego - Niedźwiedzia - Rolna - Batuty - Bacha - Puławska - Dolina Służewiecka - Surowieckiego - al. KEN - Wąwozowa - Szajnowicza - Zaruby - Kabacka - Nowoursynowska - Rzekotki - Podgrzybków - Gąsek - Przekorna - Drewny - Przyczółkowa - al. Wilanowska - Sikorskiego - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Sobota była tym razem pracująca ale tylko częściowo. Taka była potrzeba. Praca z żywym materiałem zmusza czasem do pojawienia się w pracy w dni wolne. Teraz pozostaje czekać na efekty mojej działalności.
Było też coś dla mnie, w postaci powrotu z Ochoty przez Kabaty i Powsin do Śródmieścia, w porze zmroku. Dzięki temu udało się uniknąć spotkania z częścią tzw. "niedzielnych". Ale za to nie brakowało nieoświetlonych "batmanów", biegaczy i osób na rolkach.

Dzisiejsza Ochota to głównie bloki kolejnych osiedli budowane od drugiej połowy lat 50. począwszy aż do lat 70. Tymczasem wcześniej teren do mniej więcej Opaczewskiej był dość gęsto zabudowany, głównie w okolicy Grójeckiej. Często były to typowo przedmiejskie budynki, które częściowo zostały zniszczone już w 1939 roku, a potem w 1944. A to co przetrwało zostało najczęściej rozebrane w czasie poszerzania Grójeckiej i budowy kolejnych osiedli na Ochocie. Do dziś przetrwały budynki stawiane bliżej końca okresu międzywojennego o solidniejszej konstrukcji i już typowo wielkomiejskim charakterze. Jednym z nielicznych przedstawicieli przedmiejskiej zabudowy jest budynek przy Opaczewskiej 26, na rogu z Orzeszkowej. Dziś stoi opuszczony, z zamurowaną częścią okien.

Opaczewska 26 © oelka

Kiedyś budynek ten nosił adres Opaczewska 44. Na zdjęciu z Refaratu Gabarytów widać zniszczenia z 1939 roku.
Dokładnie na przeciwko tego miejsca po drugiej stronie Opaczewskiej pod numerem 35, po 1928 roku rozpoczęto budowę zajezdni tramwajowej. Przed wybuchem II wojny światowej ukończoną większą część tego obiektu. W zajezdni mogło wówczas stacjonować 118 wagonów. Zajezdnia została zniszczona w 1944 roku. Mimo to w latach 1945 - 49, w bardzo mocno zniszczonej hali stacjonowały wagony tramwajowe. Po zmianie rozstawu torów tramwajowych zrezygnowano z odbudowy zajezdni i rozebrano zniszczony obiekt. Wspominałem o tym w maju opisując pętlę autobusową na ulicy Trzech Budrysów.

We wtorek anonsowałem tematykę poświęconą przyrodzie, ilustrując to zdjęciem pewnego owocu. A dziś widoki drzew na których można znaleźć takie owoce.
Jedno z nich można znaleźć w Parku Ujazdowskim. Miejsce może nie jest za bardzo rowerowe, ale to z tego drzewa pochodzi ów owoc.
Orzech czarny w Parku Ujazdowskim (1) © oelka

A tak wygląda na zbliżeniu części korony z liśćmi:
Orzech czarny w Parku Ujazdowskim (2) © oelka

Co bardziej spostrzegawczy czytelnicy mogą poszukać na zdjęciu niedojrzałego owocu.
Inny egzemplarz tego gatunku rośnie na tyłach przedszkola przy Trojdena 5b, na tyłach ogródka:
Orzech czarny- ks. Trojdena 5b © oelka

Jest to jak widać z podpisów pod zdjęciami Orzech czarny - Juglans nigra. Ciekawe drzewo, krewniak znanego u nas doskonale orzecha włoskiego. Do Europy zawitał z USA w 1630 roku. W Europie nie ma odmian jadalnych, które są hodowane w USA. Podobno orzechy są na tyle twarde, że wymagają specjalnych dziadków do orzechów, gdyż tradycyjne nie radzą sobie z tymi pestkami. Zdaje się, że wiewiórkom to jednak nie przeszkadza...




  • DST 58.30km
  • Teren 7.00km
  • Czas 02:57
  • VAVG 19.76km/h
  • VMAX 36.70km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 25m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Traxxem do Miedzeszyna

Niedziela, 28 sierpnia 2011 · dodano: 29.08.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - ks. Stanka - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - /brzeg Wisły/ - Wał Miedzeszyński - Fieldorfa - Bora-Komorowskiego - Trasa Siekierkowska - Ostrobramska - Płowiecka - Świecka - Naddnieprzańska - Sępia - Hermanowska - Widoczna - Rubinowa - Błękitna - Wierchów - Antenowa - Mielecka - Paczkowska - Pomiechowska - Piechurów - Mrówcza - Zwoleńska - Żegańska - Pożaryskiego - Trakt Napoleoński - Jontka - Izbicka - Radłowa - Truskolaska - Sarny - Wolna - Lokalna - Zabawna - Filmowa - Walcownicza - Młoda - Derkaczy - Prasowa - Mozaikowa - Brodnicka - Tawułkowa - Zasadowa - Borowiecka - Trakt Lubelski - Śnieguliczki - Wał Miedzeszyński - Zawilców -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Idzikowskiego - Zawrat - Puławska - Naruszewicza - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Tak się złożyło, że wyjeżdżałem dziś dopiero w porze poobiedniej. Z jednej strony wyjeżdżając wcześniej można więcej przejechać. Ale późny wyjazd też miewa swoje zalety. Pierwszą z nich była możliwość dotarcia w miejsce gdzie już fotografowałem kolej, czyli tym razem nad Wisłe. A obiekt do zdjęcia to skład Kolei Mazowieckich odjeżdżający z Warszawy Wschodniej o 15.48 jako pociąg 12245 do Radomia. Prowadzony jednym z najnowszych nabytków KMów - lokomotywą typu TRAXX P160 DC

Traxx jedzie do Radomia © oelka

W Radomiu przenocuje i jutro rano wróci do Warszawy jako KM 21228, wyjeżdżając z Radomia o 5.17, co oznacza że do Warszawy Centralnej dojechać ma na 7.24 i będzie wracał jako zespół pchany przez lokomotywę.

Na Gocławiu, na skrzyżowaniu Bora-Komorowskiego i Fieldorfa niespodziewanie objawił się jako nauka jazdy Irisbus Citelis 18M CNG z MZK Słupsk.

Gocław w Słupsku czy Słupsk w Warszawie © oelka

Podejrzewam, że jest to wypożyczenie i szykuje się prezentacja autobusu zasilanego gazem. Ze względu na miejsce podejrzewam MZA i zajezdnię "Ostrobramska". Ale może się mylę? Może być przecież i u któregoś z pozostałych przewoźników mających umowy z ZTMem.
A tymczasem jeszcze inny środek transportu szumnie nazwany "tramwajem wodnym". Z tramwajami ma tyle wspólnego, że przez dłuższy czas organizatorem rejsów ze strony miasta były... Tramwaje Warszawskie.

Tramwaj płynie po Wiśle © oelka

Ale żeby nie spłoszyć tych, których transport publiczny nie interesuje teraz inna tematyka.
Przy Wale Miedzeszyńskim, u jego zbiegu z Wałem Gocławskim w 1916 zbudowano skromny pomnik, pamiątkę ofiar przegranej bitwy ze Szwedami w 1656 roku. Gdy kilka lat temu poszerzano Wał Miedzeszyński pomnik został przeniesiony w obecne miejsce. W bitwie tej zginął atakując króla szwedzkiego Karola Gustawa Jakub Kowalewski, pierwowzór Rocha Kowalskiego znanego z Potopu Henryka Sienkiewicza.

Pomnik Bitwy ze Szwedami © oelka

Powojenne plany Warszawy do 1974 roku włącznie nie odnotowują tego pomnika. Natomiast jest zaznaczony nieistniejący obecnie Wał Gocławski. Dla odmiany plan z lat 1978/79, już nie pokazuje Wału Gocławskiego, który został zlikwidowany podczas budowy osiedla na Gocławiu od 1977 roku, ale za to informuje o pomniku.

Gocław jest obecnie jednym z osiedli mieszkaniowych. Do 1976 roku było to lotnisko Aeroklubu Warszawskiego. W 1934 roku kiedy zdecydowano się na likwidację lotniska na Polu Mokotowskim zaplanowano budowę trzech lotnisk: wojskowego na Okęciu, sportowego na Bielanach i komunikacyjnego na Gocławiu. Do wybuchu wojny wytyczono pole wzlotów. Natomiast po 1945 roku wniesiono obecnie istniejące hangary i oddano w użytkowanie Aeroklubowi, który z Gocławia przeniósł się do Babic (Bemowo). Do 1977 roku, zanim zaczęły powstawać pierwsze bloki na osiedla Orlik okolice obecnego osiedla były cichymi łąkami. Słychać było tylko ptaki i przelatujące samoloty. W 1979 roku do bloków na Orliku zaczęli sprowadzać się mieszkańcy i zaczęła się zupełnie inna epoka widoczna na planie Warszawy z lat 1980/81.



Jedyną pamiątką po lotnisku są do dzisiaj zabudowania hangarów.

Lotnisko Gocław © oelka

Wody nam w tym roku nie brakuje. Tu kanał i zalana łąka koło przepustu przy Borowieckiej na pograniczu Radości.

Pełno wody © oelka

Gdy wracałem, trafiłem na skrzyżowaniu Agrykoli i Alej Ujazdowskich na matronę prowadzącą samochód, która jadąc Agrykolą zajechała mi drogę. Chyba postanowiła za wszelką cenę udowodnić przypisywane Ćwierczakiewiczowej powiedzenie, że kobieta powinna być tłusta jak gęś i głupia jak gęś. Zamiast zjechać szybko do wylotu w Aleje Ujazdowskich, stanęła dokładnie na środku przejazdu dla rowerów, a jednocześnie po lewej stronie dwukierunkowej w tym miejscu ulicy. Chyba próbowała uruchomić zwoje mózgowe, ale jakoś kiepsko jej szło... Jak się prowadzi pojazd czy to rower, czy samochód, czy nawet czołg trzeba się szybko decydować co robić.




  • DST 21.80km
  • Czas 01:18
  • VAVG 16.77km/h
  • VMAX 33.80km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 27m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (231)

Piątek, 26 sierpnia 2011 · dodano: 26.08.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Koszykowa - Piękna -- Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Cm. Żołnierzy Radzieckich - Kulskiego - Madalińskiego - Kazimierzowska - Racławicka - Bałuckiego - Olkuska - Puławska - Okolska - Merliniego - Bielawska - Puławska - Bukowiecka - al. Wilanowska - Sikorskiego - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Piękna

Jechało się mi dzisiaj tak sobie, co widać po średniej. To zdecydowanie nie był mój dzień pod ty względem. Inna sprawa, że przy jeździe po mieście są takie trasy gdzie wiele nie da się wyciągnąć.

Po raz kolejny "zaliczyłem" Nowowiejską. Tym razem przede mną znalazł się żoliborski skład 105Na 1216+1217 na 35. Okazuje się, że na jednym świetle da radę przejechać i tramwaj, i rower mimo zakrętów DDR.




  • DST 15.01km
  • Czas 00:52
  • VAVG 17.32km/h
  • VMAX 32.30km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 3m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (228)

Wtorek, 23 sierpnia 2011 · dodano: 23.08.2011 | Komentarze 2

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Bruna - Rakowiecka - Łowicka - Madalińskiego - Kulskiego - Cm. Żołnierzy Radzieckich - Trojdena -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Bruna - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Piękna

Dzisiaj podobnie jak w niedzielę wróciłem przez Nowowiejską. Ale tym razem DDR na torze tramwajowym sprawdzałem z oponami 700-25C. I dało radę. Powtarzam zdjęcie z niedzieli, aby było wiadomo o co chodzi.

DDR po torze © oelka

Mój tor jazdy był na lewo od osi DDR, po białych pasach aby nie wjechać na krzyżownicę. Gdyby pojawiła się 10 lub 35 puściłbym je przodem, zresztą i tak ze znaków widać pierwszeństwo dla tramwajów. A do tego lepiej czuję się za tramwajem niż przed. Tramwaj ma dłuższą drogę hamowania od samochodu, oraz tendencje do poślizgu w razie pojawienia się wilgoci na szynach. Niemniej towarzystwo tramwaju bardziej mi odpowiada niż samochodów.

W al. Niepodległości gość samochodem wjechał wczoraj na słup do sieci trakcyjnej. Torowisko jest tam wyasfaltowane, ale miejsce jest z dala od skrzyżowania. Nie wiem jak się ta sztuka udała temu panu. Słup jest uszkodzony na tyle, że TW już obok betonują fundament pod nowy.

Uszkodzony słup © oelka

Bardzo tramwajowo się tu zrobiło...




  • DST 62.70km
  • Teren 12.00km
  • Czas 03:28
  • VAVG 18.09km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 37m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Zimnowojenne tory w Zielonce

Niedziela, 21 sierpnia 2011 · dodano: 22.08.2011 | Komentarze 6

Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Smulikowskiego - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Okrzei - Ząbkowska - Radzymińska - Naczelnikowska - ks. Ziemowita - Swojska - Janowiecka - [Ząbki] - ks. Zycha - Skrajna - Piłsudskiego - Warszawska - ks. Skorupki - [Zielonka] - Wyszyńskiego - droga pożarowa - łącznica "p.odg. Siwki - km 19.204" - Wyszyńskiego - Małcużyńskiego - Armii Ludowej - Bankowa - droga pożarowa - [Warszawa] - Paderewskiego - Chruściela "Montera" - Cyrulików - Marsa - Ilskiego - Komandosów - Grzybowa - Szosowa - Wesoła - Brata Alberta - MPK - Czecha - Wawerska - Gościniec - Kaziła - Tramwajowa - Mchów - al. Dzieci Polskich - MPK - Czołgistów - Wilgi - Izerska - Izbicka - Panny Wodnej - Zasadowa - Borowiecka - Trakt Lubelski - Śnieguliczki - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Trasa Siekierkowska - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Lwowska - Piękna



Po niemal tygodniu przerwy, gdy nie było okazji i czasu, niedziela dała mi wreszcie okazję do wyjazdu. Pierwotnie miał być brzeg Wisły na przeciwko Góry Kalwarii, koło mostu kolejowego. Ale przypomniałem sobie o czymś również kolejowym, co czeka od kilku lat na zrobieniu dokumentacji zdjęciowej nim zupełnie zniknie.
I dlatego też zacznę od części kolejowej.
Na prawym brzegu Wisły szkielet sieci kolejowej tworzą trzy linie zbudowane w czasach zaborów: Kolej Petersburska (obecnie linie nr 21 i 8) zaczynające się od Warszawy Wileńskiej, Kolej Moskiewska (linia nr 2) od Warszawy Wschodniej i Kolej Nadwiślańska (linie 7 i 9) z główną dla nich stacją Warszawa Praga. W 1933 roku linię nr 2 i linie nr. 8. Połączyła linia nr. 449 z Rembertowa do Zielonki. W latach 50., w okresie tzw. "Zimnej Wojny" rozpoczęto przygotowania na wypadek wybuchu kolejnej wojny w Europie. Dowództwo Układu Warszawskiego do transportu wojska i zaopatrzenia zamierzało wykorzystać kolej, w tym również linie wschód - zachód przechodzące przez Warszawę. Większość transportów, które jechałyby przez Warszawę (Warszawski Węzeł Kolejowy - WWK) miała być prowadzona przez most pod Cytadelą i stację Warszawa Gdańska. Jednak trzeba było być przygotowanym na zniszczenia torów, mostów, wiaduktów i stacji. W tym celu zbudowano i utrzymywano w stanie gotowości szereg łącznic zapewniających obejście poszczególnych stacji. Takie zabezpieczenia istniały również dla rejonu stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Wschodnia Rozrządowa (Towarowa).
Przewidziano, że w razie uniemożliwienia przejazdu pociągów od strony Siedlec przez Warszawę Wschodnią Rozrządową, zostaną uruchomione specjalne łącznice. Pierwsza z nich przez poligon w Wesołej od linii nr 2 do linii 449, oraz druga w Zielonce od linii 449 w km 20.4 do linii 21 w kilometrze 9.0. Moim obiektem zainteresowania była ta druga łącznica, a dokładniej jej resztki leżące w lesie na terenie Zielonki.
Początek miał być od linii do Zielonki:

Linia 21, kilometr 9.0 © oelka

Łącznica łukiem była poprowadzona przez las:

Zimnowojenna łącznica (4) © oelka

Zimnowojenna łącznica (3) © oelka

I wychodziła do linii 449 w jej kilometrze 21.4:

Zimnowojenna łącznica (2) © oelka

Co ciekawe łącznica nie była połączona z oboma liniami rozjazdami. W razie konieczności jej wykorzystania zamierzano przebudować torowisko tak, aby wbudować łuk w tor nr 1 linii 21 i tor nr 2 linii 449 łączący je z naszą łącznicą. Taka operacja miała zapewnić przejezdność linii w ciągu doby. Do końca lat 80. Tor był utrzymywany w gotowości, wycinano gałęzie, prowadzono akcje odchwaszczania. Po 1990 roku zaprzestano tych prac. Przez następne ponad 20 lat tor zarósł drzewami, a okoliczni mieszkańcy zarobili zapewne w punktach skupu na "prywatyzacji" szyn, podkładek, śrub i łubków. Dziś śladem po torze są jeszcze podkłady, które jakoś nikomu się nie przydały.
Co ciekawe jest bardzo prawdopodobne, że tą łącznicą nigdy nie przejechał żaden pociąg.

Na południe w kilometrze 19.24 znajduje się przystanek osobowy Zielonka Bankowa, który wygląda cały czas tak, jak ze trzydzieści lat temu:

P.O. Zielonka Bankowa © oelka


Dotrzeć do łącznicy można drogą wzdłuż linii 449 od przejazdu na drodze 634, lub leśną drogą pożarową, która krzyżuje się mniej więcej w połowie odcinka drogi 634 między przejazdem a rondem z droga 631.
Droga pożarowa wygląda obecnie tak jak wiele dróg leśnych na Mazowszu, gdzie można się niemal utopić w błocie:

Droga pożarowa (1) © oelka

A za chwilę zakopać w piachu:

Droga pożarowa (2) © oelka


W Wesołej na nowej pętli dla linii 216, która ma pełnić funkcje linii dowozowej do stacji kolejowej w Rembertowie trafiła się wreszcie okazja na spokojne sportretowanie Autosana Soliny z Mobilisu, jednego z przewoźników obsługujących linie ZTMu w Warszawie.

Solina w Wesołej © oelka

A po drugiej stronie Płowieckiej, również w Wesołej znajduje się ulica Tramwajowa:

Tramwajowa bez tramwaju © oelka

Ta nazwa w tym miejscu nie jest pozbawiona podstaw choć do pętli na Gocławku jest kilka kilometrów. Otóż w 1906 roku Spółka Udziałowa budowy Kolei Konnej Wawer - Wiązowna otrzymała zgodę powierzyła budowę linii inż. Henrykowi Hussowi, znanemu wcześniej z budowy linii wąskotorowej do Wilanowa. Tor miał rozstaw 800mm, czyli tak samo jak przebiegająca w pobliżu Kolej Jabłonowska. Linia zaczynała się w Wawrze koło stacji kolejowej, następnie docierała do Kaczego Dołu, czyli obecnego Międzylesia, skąd docierała do Starej Miłosnej. Ruch prowadzono trakcją konną. Oprócz przewozów pasażerskich obsługiwano bocznice do zakładów Szpotańskiego, fabryki Chrzanowskiego, huty szkła w Kaczym Dole i cegielni Nawrockiego w Starej Miłosnej. Kolej przestała funkcjonować wraz z wybuchem II wojny światowej i została rozebrana w 1940 roku.

A przy okazji załapały się i inne tematy.
Po drodze mijałem trzy kościoły.
W Ząbkach przy Piłsudskiego:

Kościół Świętej Trójcy w Ząbkach © oelka

W Rembertowie, przy Grzybowej 1:

Kościół M.B. Zwycięskiej w Rembertowie © oelka

I w Wesołej, na osiedlu Zielona:

Kościół bł. Brata Alberta w Zielonej © oelka
Z tych trzech budowli największe wrażenie, co nie znaczy korzystne, zrobiła na mnie wieża kościelna w Ząbkach. Najlepiej wygląda klasyka, czyli neobarok z Rembertowa.


A na koniec dwie drogi dla rowerów. Najpierw powstała za unijne pieniądze kostkowa klasyka w Ząbkach na ulicy ks. Zycha.

W drodze do komina © oelka

Jej zaletą jest zapewnienie niezłego skrótu od ulicy Janowieckiej na granicy z Warszawą w stronę Kawęczyna. Wady są oczywiste i typowe dla naszych DDR.
A druga to jednokierunkowa DDR poprowadzona na Nowowiejskiej w Warszawie od placu Zbawiciela do Waryńskiego po torze tramwajowym w kierunku Ochoty.

Rowery na tory © oelka

Nie mam zielonego pojęcia, co skłoniło inżyniera ruchu do zgody na taką ekstrawagancję. Wcześniej bowiem słyszeć nie chciał o jakimkolwiek połączeniu na tym odcinku. Obecnie swoje niezadowolenie wyrażają motorowi z TW, ale też nie są przyzwyczajeni do jeżdżenia po np. pieszych deptakach jak to ma miejsce w wielu miastach europejskich. Z punktu widzenia użytkownika roweru wjazd nie został poprowadzony najszczęśliwiej, gdyż ląduje się na dziobie krzyżownicy, gdzie może być dość ślisko. Uważać też muszą ci, którzy mają wąskie opony na to, aby nie wpaść w rowek szyny. Tuż przed Waryńskiego DDR skręca w prawo i przeprowadzona jest przez Waryńskiego obok przejścia dla pieszych, następnie przez Nowowiejską, na drugą stronę ulicy skąd już do placu Politechniki podąża klasyczna DDR wyłożona asfaltem. Sam przejazd jest ciekawy i znacznie skraca dojazd od Alej Ujazdowskich w rejon Politechniki. Na razie są błędy w oznakowaniu przejazdu, co widać na zdjęciu (brak tabliczki pod zakazem wjazdu). Warto też pamiętać o pierwszeństwie tramwaju, gdyż wymuszenie może się skończyć wyjątkowo nieprzyjemnym wypadkiem. Z tego samego powodu nie podejmowałbym się omijania tramwaju stojącego na przystanku przed Waryńskiego.
Na razie przejechałem tam na góralu z ponad dwu calowymi oponami, ale postaram się tam wybrać również singlem, który ma znacznie węższe koła (700-25C).




  • DST 19.14km
  • Czas 01:14
  • VAVG 15.52km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (226) i ... stowarzyszeniem

Poniedziałek, 8 sierpnia 2011 · dodano: 11.08.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Płocka - Skierniewicka - Wolska - R1 - Wolska - Okopowa - al. Solidarności - Żelazna - pl. Starynkiewicza - Nowogrodzka - Lindleya - Koszykowa - Noakowskiego - Lwowska - Koszykowa - Chałubińskiego - Hoża - Marszałkowska

Trochę ciężko wyruszało się mi z domu, po weekendowym wyjeździe.
A powrót do domu oczywiście, bo jak mogło by byc inaczej... w deszczu!

Ale było warto podjechać na Wolę, aby usłyszeć kilka informacji o dziesiątych Dniach Transportu Publicznego, które mają się odbyć 17-18 września w Warszawie. Mnie szczególnie interesuje drugi dzień, kolejowy, który będzie organizowany na stacji Warszawa Zachodnia.




  • DST 45.05km
  • Czas 02:20
  • VAVG 19.31km/h
  • VMAX 36.30km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 28m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (224) i ... załatwianiem spraw różnych

Czwartek, 4 sierpnia 2011 · dodano: 05.08.2011 | Komentarze 5

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Wenedów - Most Gdański - Starzyńskiego - 11 Listopada - Odrowąża - Rembielińska - Annopol -- Annopol - Rembielińska - Budowlana - Odrowąża - Starzyńskiego - Namysłowska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wenedów - Wybrzeże Gdyńskie - Gwiaździstą - Promyka - Bohomolca - Żólkowskich - plac Lelewela - Krechowiecka - Park Żołnierzy Żywiciela - Tołwińskiego - Braci Załuskich - Włościańska - Broniewskiego - Literacka - Al. Armii Krajowej - al. Prymasa Tysiąclecia - Bitwy Warszawskiej 1920 - Grójecka - Skorochód-Majewskiego - Archiwalna -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Lwowska - Piękna

Dziś wydłużyłem nie powrót, lecz dojazd do pracy. Zamiast lekko ponad 5 wyszło 38km. Ale wybór był taki towar ze sklepu dostarcza kurier za dobrych kilkanaście złotych, albo dostarczam sobie sam za darmo. Wybrałem oczywiście opcję drugą.
Po drodze można było zobaczyć przebudowę Trasy Toruńskiej.

Wielka przebudowa © oelka

Ciekawostką jest zamknięty wiadukt dla samochodów w ciągu Rembielińska - Annopol. Zamknięty jest od 1 sierpnia i nic się tam nie dzieje. Ale sąsiedni tramwajowy z chodnikiem na szczęście funkcjonuje, więc dla mnie problem nie istnieje.
A to miejsce przy Starzyńskiego okazało się poważnym wyzwaniem dla ekip torowców z Tramwajów Warszawskich.
Jedynka na Starzyńskiego © oelka

Szczęśliwie dość już wiekowy skład wagonów 105N/Na 1005+1021 nie poszedł w ślady wagonu 1132 i przejechał przez feralny rozjazd.
Po drodze miałem jeszcze zagadkę do rozwiązania jak przebyć skrzyżowanie Namysłowskiej i Starzyńskiego. Zjazdu na jezdnię Starzyńskiego nie ma.
DDR na Starzyńskiego (1) © oelka

Przejazdu przez Namysłowską też nie.
Skrzyżowanie Starzyńskiego i Namysłowskiej © oelka

Gdzieś w połowie drogi do ulicy Darwina jest wyjazd z bramy, co daje możliwość zjazdu na jezdnie...
Namysłowska © oelka

Gdyby ktoś chciał pojechać prosto to przez mała uliczkę Darwina chyba trzeba się katapultować, bo projektant i zatwierdzający projekt są zapewne ślepą uliczką z teorii ewolucji:
Czy ktoś posiada katapultę? © oelka

A cały ten wytwór podąża Namysłowską do Szanajcy i dalej wzdłuż tej ulicy, aby skończyć się na środku chodnika przed wylotem w Jagiellońską.




  • DST 33.57km
  • Teren 3.00km
  • Czas 01:40
  • VAVG 20.14km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 23.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Miedzeszyna powrót szybki

Niedziela, 24 lipca 2011 · dodano: 25.07.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Idzikowskiego - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Jeziorowa - Panoramy - Heliotropów - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Aleja Nadziei - Trakt Lubelski - Skalnicowa - Cyklamenów - Heliotropów -- Trakt Lubelski - Skalnicowa - Kuligowska - Panoramy - Peonii - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Gwintowa - Gościniec - Siekierkowska - Bluszczańska - WSK - al. Polski Walczącej - Nehru - Gagarina - Czerska - Podchorążych - Suligowskiego - 29 Listopada - Szwoleżerów - Myśliwiecka - al. Radiowej Trójki - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Służewska - Koszykowa - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Trek wyszedł z naprawy głównej. Trochę pracy i rower działa jak zegarek. Tylko, trzeba się go teraz nauczyć. Choć z drugiej strony po zmianie korb z 48-38-28 na 42-32-22, da się dobrać porównywalne przełożenia, tylko z tyłu wszytko działa o koronkę dalej niż poprzednio. W każdym razie jechać się dało i nie odczuwam dyskomfortu z tego powodu w rodzaju bolących mięśni w nogach. Fakt, że o ile w pierwszą stronę wiatr nieco przeszkadzał, to w trakcie powrotu był już moim sprzymierzeńcem. Szczególnie, że nie miałem ochoty zaliczać burzy nad Wisła.
I tak najszybszy powrót zaliczyłem ze znajomym kiedyś z Piaseczna przez Las Kabacki i Wilanów. Jakoś nigdy wcześniej i później nie jeździłem po Lesie Kabackim mając około 40km/h na liczniku. Ale udało się wówczas i nie zmokliśmy.



A teraz pora wrócić do mojej wycieczki. Kiedyś pokazałem trzy przydrożne krzyże w Radości, przy Zasadowej i Borowieckiej, tym razem kolejny ale nie w Radości, lecz w Kuligowie, czyli kiedyś wsi, a dziś osiedlu przy Wale Miedzeszyńskim. Krzyż stoi sobie przy ulicy Panoramy pomiędzy ulicami Chodzieską i Peonii.

Przydrożny krzyż w Kuligowie © oelka

Przy Trakcie Lubelskim w pobliżu wylotu ulicy Skalnicowej były kiedyś folwark należący do rodziny Onyszków. Po wojnie gdzieś chyba w latach 60. w miejscu dworu powstał Ośrodek Szkolenia Kadr Stronnictwa Demokratycznego. Dawna droga do dworu występuje dziś pod nazwą Alei Nadziei. Ale na jej końcu nie widać ani dworu, ani budynku ośrodka, chociaż jest w trakcie przebudowy i nadbudowy. Taka ciekawostka dla inspektorów z PINBu: Jak można nadbudować coś, po czym została tylko dziura w ziemi?

Nadbudowa dziury w ziemi © oelka

A jeśli spojrzymy się w drugą stronę widać dorodny kasztanowiec, pamiętający zapewne czasy gdy dwór i folwark miały się nie najgorzej.

Kasztanowiec przy alei Nadziei © oelka

Gdy miałem już wracać ze swojego ogródka, usłyszałem niezbyt mile brzmiący pomruk. I gdzieś nad drzewami zobaczyłem ciemniejsze chmury sunące w moim kierunku. Jednak moknąc wolę w mieście wśród zabudowy. I tak wyszło. Ulewa dogoniła mnie na skrzyżowaniu ulic Nehru, Czerniakowskiej i Gagarina.

24.07.2011. Deszcz na Czerniakowskiej przy Gagarina... © oelka

W latach 1957 - 1973 spotykały się tu trzy różne środki transportu miejskiego. Z Gagarina skręcał w Czerniakowską tramwaj jadący do Wilanowa. Czerniakowską do Chełmskiej dojeżdżały trolejbusy i autobusy. Tuż obok miejsca gdzie stałem, była pętla gdzie w latach 1965 - 73 swoją trasę kończyła linia 162. Okresowo również 107bis i 307. Co ciekawe po lewej stronie za zdjęciem na ulicy Jawaharlala Nehru (ciekawe, kto potrafi szybko i bezbłędnie wymówić imię tego pana?) znajduje się zatoka w której jest postój taksówek, a która raczej powstała jako miejsce na pętlę autobusową. Jednak nigdy takiej roli nie miała okazji spełnić.
Jak tylko deszcz zaczął normalniej padać udałem się do domu. Jakoś nie miałem ochoty tkwić zbyt długo pod falistym daszkiem bazarowego blaszaka. A tkwić bym musiał co najmniej jeszcze godzinę. A tak zaliczyłem jeszcze podjazd Agrykolą z szumem deszczu o liście i strumykami płynącymi pod nogami. Prawie jak w górach. Prawie... Czyżby głodnemu chleb na myśli?




  • DST 32.82km
  • Czas 01:42
  • VAVG 19.31km/h
  • VMAX 35.90km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (207) i ... załatwianiem spraw różnych

Sobota, 9 lipca 2011 · dodano: 15.07.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Marszałkowska - Oleandrów - Polna - Boya - Batorego - Wiśniowa - Rakoweicka - Kazimierzowska - Narbutta - Łowicka - Dąbrowskiego - Wołoska - Racławicka - Maratońska - Gimanstyczna - Miłobędzka - Racławicka - Jasielska - Korotyńskiego - Mołdawska - Pruszkowska - Pawińskiego -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Bitwy Warszawskiej 1920r. - Literacka - Broniewskiego - Włościańska - Braci Załuskich - Tołwińskiego - Park Żołnierzy Żywiciela - Krechowiecka - pl. Lelewela - Żółkowskich - Mickiewicza - Bohomolca - Promyka - Gwiaździsta - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Lipowa - Dobra - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Jaracza - Solec - al. 3 Maja - Kruczkowskiego - Park Kultury - Książęca - pl. Trzech Krzyży - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna



Czasem potrzebuję w pracy pojawić się również w sobotę. I tak było tym razem. Potem zaś miałem umówione spotkanie ze znajomym, ale stwierdziłem, że najlepiej pojedzie się mi nieco na około. Pogoda i wyludnione w sobotnie popołudnie miasto zachęcało do tego. I tak dojechałem na Mickiewicza.
O urokach drogi dla rowerów którą przemierzałem pisałem w ubiegłym roku, jadąc w kierunku przeciwnym. Ale może powróćmy do ulicy Mickiewicza, która ma dwie części. Jedna to od wiaduktu nad stacją Warszawa Gdańska, do placu Wilsona. A druga to odcinek za wspomnianym placem. Kiedyś ulica kończyła się na skrzyżowaniu z Potocką. Po zbudowaniu Trasy Toruńskiej (Aleja Armii Krajowej) została przedłużona do wiaduktu nad trasą. Tramwaj na omawianą część Mickiewicza pierwszy raz zawitał 17 listopada 1935 roku. Trasa od placu Wilsona została wytyczona przez Mickiewicza i Potocką do istniejącego już wcześniej fragmentu przez Marii Kazimiery i pętli przy Rudzkiej. Na Mickiewicza pojawiła się wówczas czternastka.
Ta era zakończyła się z wybuchem Powstania Warszawskiego. Po wojnie przez długi czas tego fragmentu trasy nie odbudowywano. Ponowne otwarcie już tym razem normalnotorowej trasy tramwajowej nastąpiło dopiero 18 grudnia 1961. Jednak z krótszym przebiegiem, bo pętlę zlokalizowano tuż za skrzyżowaniem Mickiewicza z Potocką. Do czasu przebicia Mickiewicza do wiaduktu nad Aleją Armii Krajowej pętla znajdowała się wśród różnych zabudowań, również gospodarczych. Zdarzyło się w tym czasie i takie wykolejenie, kiedy to tramwaj wjechał do... kurnika. Po przedłużeniu ulicy rozebrano i uporządkowano otoczenie pętli. Tak więc drób wyprowadził się, a pętle przebudowano podczas prac nad wydłużeniem ulicy. Na Mickiewicza początkowo kursowały dwie linie 11 i 36. Od 30.06.1968 jedenastka została wycofana z Marymontu i skierowana na Piaski. Natomiast 36 od czasu wycofania z Sadyby wyróżniało się trasa w kształcie zbliżonym do linii prostej, obsługując ciąg ulic Puławska, Marszałkowska, Nowotki (obecnie Andersa) oraz Mickiewicza.
Obecnie tramwaje tą częścią ulicy poświęconej wieszczowi nie kursują, ze względu na odbudowę wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. Najprawdopodobniej wrócą na jesieni. Ale czy będzie to 36, czy też inna linia, w tej chwili nie wiadomo.
A poniżej widok w stronę placu Wilsona:

Na Mickiewicza © oelka

... i w stronę Potockiej, widziany od skrzyżowania z ulicą Bohomolca:

Na Mickiewicza (2) © oelka

A tak wyglądało to miejsce 23 września 1992 roku.

Na Mickiewicza dziewietnaście lat temu © oelka

Można powiedzieć, że wiele się nie zmieniło. Na zdjęciu widać również w oddali dość nietypowy wagon tramwajowy. Były to jazdy pokazowe wagonu GT6N z Bremy, który w innym miejscu mojej trasy, na placu Zbawiciela prezentował się tak:

Kiedyś w 1992 roku na Placu Zbawiciela © oelka

W 1996 roku pojawił się jego młodszy brat z Berlina, którego również zdybałem na placu Zbawiciela.

Kiedyś w 1996 roku na Placu Zbawiciela © oelka

Kursował po Warszawie blisko rok, początkowo na szesnastce, a potem na 36. Ja jednak zawsze będę wspominał wizytę wagonu z Bremy, który w Warszawie gościł tylko trzy dni, a mnie zajął jedno popołudnie związane z po pierwsze zlokalizowaniem go na trasie, po drugie fotografowaniem i po trzecie z przejażdżką.