Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
Wpisy archiwalne w kategorii

Kolejowe klimaty

Dystans całkowity:4395.22 km (w terenie 181.66 km; 4.13%)
Czas w ruchu:238:47
Średnia prędkość:18.41 km/h
Maksymalna prędkość:43.10 km/h
Suma podjazdów:3041 m
Liczba aktywności:113
Średnio na aktywność:38.90 km i 2h 06m
Więcej statystyk
  • DST 15.30km
  • Czas 00:48
  • VAVG 19.12km/h
  • VMAX 34.00km/h
  • Temperatura 23.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Kolej na Powiśle

Środa, 31 sierpnia 2011 · dodano: 02.09.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - pl. Politechniki - Nowowiejska - pl. Zbawiciela - al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - al. Armii Ludowej - Al. Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Jaracza - Dobra - Księgarnia - Tamka - Wybrzeże Kościuszkowskie - Jaracza - Solec - al. 3 Maja - Kruczkowskiego - Park Kultury - Myśliwiecka - Agrykola - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Piękna

Trafiła się wreszcie okazja, aby dotrzeć do pewnej księgarni na Powiślu. Wcześniej godziny, gdy była otwarta za nic nie dały się dopasować do moich możliwości, choć przecież nie jest to daleko.
A tymczasem po drodze znów jest okazja "złowienia" pociągu do Radomia. Ale tym razem KMy wysłały zmodernizowaną klasykę, czy EN57:

Tym razem klasyka © oelka

Po dokładniejszym obejrzeniu zdjęcia widać, że na grupie podmiejskiej pociąg SKMu goni za pociągiem Kolei Mazowieckich.
Jakiś czas temu pisałem o oficjalnym dopuszczeniu ruchu rowerów po Agrykoli. Dziś wykorzystałem to i przejechałem się w dwie strony. Nawierzchnia tej ulicy niestety nie powala swoim stanem. Liczne ubytki i łaty w asfalcie nie ułatwiają niestety jazdy. Do tego Straż Miejska lub policja mogą jeśli chcą nieźle zarobić na samochodziarzach nielegalnie skracających sobie przejazd do Alei Ujazdowskich. Ja naliczyłem w ciągu kilku minut trzech takich spryciarzy.
Powinni uważać, bo w końcu może się na nich wkurzyć król Jan III Sobieski stojący na pomniku od 1788, na mostku koło Łazienek i zamiast tratować Turka może zniszczyć przemykający obok cud techniki.




  • DST 58.30km
  • Teren 7.00km
  • Czas 02:57
  • VAVG 19.76km/h
  • VMAX 36.70km/h
  • Temperatura 22.0°C
  • Podjazdy 25m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z Traxxem do Miedzeszyna

Niedziela, 28 sierpnia 2011 · dodano: 29.08.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - ks. Stanka - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - /brzeg Wisły/ - Wał Miedzeszyński - Fieldorfa - Bora-Komorowskiego - Trasa Siekierkowska - Ostrobramska - Płowiecka - Świecka - Naddnieprzańska - Sępia - Hermanowska - Widoczna - Rubinowa - Błękitna - Wierchów - Antenowa - Mielecka - Paczkowska - Pomiechowska - Piechurów - Mrówcza - Zwoleńska - Żegańska - Pożaryskiego - Trakt Napoleoński - Jontka - Izbicka - Radłowa - Truskolaska - Sarny - Wolna - Lokalna - Zabawna - Filmowa - Walcownicza - Młoda - Derkaczy - Prasowa - Mozaikowa - Brodnicka - Tawułkowa - Zasadowa - Borowiecka - Trakt Lubelski - Śnieguliczki - Wał Miedzeszyński - Zawilców -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Idzikowskiego - Zawrat - Puławska - Naruszewicza - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Tak się złożyło, że wyjeżdżałem dziś dopiero w porze poobiedniej. Z jednej strony wyjeżdżając wcześniej można więcej przejechać. Ale późny wyjazd też miewa swoje zalety. Pierwszą z nich była możliwość dotarcia w miejsce gdzie już fotografowałem kolej, czyli tym razem nad Wisłe. A obiekt do zdjęcia to skład Kolei Mazowieckich odjeżdżający z Warszawy Wschodniej o 15.48 jako pociąg 12245 do Radomia. Prowadzony jednym z najnowszych nabytków KMów - lokomotywą typu TRAXX P160 DC

Traxx jedzie do Radomia © oelka

W Radomiu przenocuje i jutro rano wróci do Warszawy jako KM 21228, wyjeżdżając z Radomia o 5.17, co oznacza że do Warszawy Centralnej dojechać ma na 7.24 i będzie wracał jako zespół pchany przez lokomotywę.

Na Gocławiu, na skrzyżowaniu Bora-Komorowskiego i Fieldorfa niespodziewanie objawił się jako nauka jazdy Irisbus Citelis 18M CNG z MZK Słupsk.

Gocław w Słupsku czy Słupsk w Warszawie © oelka

Podejrzewam, że jest to wypożyczenie i szykuje się prezentacja autobusu zasilanego gazem. Ze względu na miejsce podejrzewam MZA i zajezdnię "Ostrobramska". Ale może się mylę? Może być przecież i u któregoś z pozostałych przewoźników mających umowy z ZTMem.
A tymczasem jeszcze inny środek transportu szumnie nazwany "tramwajem wodnym". Z tramwajami ma tyle wspólnego, że przez dłuższy czas organizatorem rejsów ze strony miasta były... Tramwaje Warszawskie.

Tramwaj płynie po Wiśle © oelka

Ale żeby nie spłoszyć tych, których transport publiczny nie interesuje teraz inna tematyka.
Przy Wale Miedzeszyńskim, u jego zbiegu z Wałem Gocławskim w 1916 zbudowano skromny pomnik, pamiątkę ofiar przegranej bitwy ze Szwedami w 1656 roku. Gdy kilka lat temu poszerzano Wał Miedzeszyński pomnik został przeniesiony w obecne miejsce. W bitwie tej zginął atakując króla szwedzkiego Karola Gustawa Jakub Kowalewski, pierwowzór Rocha Kowalskiego znanego z Potopu Henryka Sienkiewicza.

Pomnik Bitwy ze Szwedami © oelka

Powojenne plany Warszawy do 1974 roku włącznie nie odnotowują tego pomnika. Natomiast jest zaznaczony nieistniejący obecnie Wał Gocławski. Dla odmiany plan z lat 1978/79, już nie pokazuje Wału Gocławskiego, który został zlikwidowany podczas budowy osiedla na Gocławiu od 1977 roku, ale za to informuje o pomniku.

Gocław jest obecnie jednym z osiedli mieszkaniowych. Do 1976 roku było to lotnisko Aeroklubu Warszawskiego. W 1934 roku kiedy zdecydowano się na likwidację lotniska na Polu Mokotowskim zaplanowano budowę trzech lotnisk: wojskowego na Okęciu, sportowego na Bielanach i komunikacyjnego na Gocławiu. Do wybuchu wojny wytyczono pole wzlotów. Natomiast po 1945 roku wniesiono obecnie istniejące hangary i oddano w użytkowanie Aeroklubowi, który z Gocławia przeniósł się do Babic (Bemowo). Do 1977 roku, zanim zaczęły powstawać pierwsze bloki na osiedla Orlik okolice obecnego osiedla były cichymi łąkami. Słychać było tylko ptaki i przelatujące samoloty. W 1979 roku do bloków na Orliku zaczęli sprowadzać się mieszkańcy i zaczęła się zupełnie inna epoka widoczna na planie Warszawy z lat 1980/81.



Jedyną pamiątką po lotnisku są do dzisiaj zabudowania hangarów.

Lotnisko Gocław © oelka

Wody nam w tym roku nie brakuje. Tu kanał i zalana łąka koło przepustu przy Borowieckiej na pograniczu Radości.

Pełno wody © oelka

Gdy wracałem, trafiłem na skrzyżowaniu Agrykoli i Alej Ujazdowskich na matronę prowadzącą samochód, która jadąc Agrykolą zajechała mi drogę. Chyba postanowiła za wszelką cenę udowodnić przypisywane Ćwierczakiewiczowej powiedzenie, że kobieta powinna być tłusta jak gęś i głupia jak gęś. Zamiast zjechać szybko do wylotu w Aleje Ujazdowskich, stanęła dokładnie na środku przejazdu dla rowerów, a jednocześnie po lewej stronie dwukierunkowej w tym miejscu ulicy. Chyba próbowała uruchomić zwoje mózgowe, ale jakoś kiepsko jej szło... Jak się prowadzi pojazd czy to rower, czy samochód, czy nawet czołg trzeba się szybko decydować co robić.




  • DST 62.70km
  • Teren 12.00km
  • Czas 03:28
  • VAVG 18.09km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 24.0°C
  • Podjazdy 37m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Zimnowojenne tory w Zielonce

Niedziela, 21 sierpnia 2011 · dodano: 22.08.2011 | Komentarze 6

Piękna - Poznańska - Hoża - pl. Trzech Krzyży - Książęca - Solec - Dobra - Smulikowskiego - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Okrzei - Ząbkowska - Radzymińska - Naczelnikowska - ks. Ziemowita - Swojska - Janowiecka - [Ząbki] - ks. Zycha - Skrajna - Piłsudskiego - Warszawska - ks. Skorupki - [Zielonka] - Wyszyńskiego - droga pożarowa - łącznica "p.odg. Siwki - km 19.204" - Wyszyńskiego - Małcużyńskiego - Armii Ludowej - Bankowa - droga pożarowa - [Warszawa] - Paderewskiego - Chruściela "Montera" - Cyrulików - Marsa - Ilskiego - Komandosów - Grzybowa - Szosowa - Wesoła - Brata Alberta - MPK - Czecha - Wawerska - Gościniec - Kaziła - Tramwajowa - Mchów - al. Dzieci Polskich - MPK - Czołgistów - Wilgi - Izerska - Izbicka - Panny Wodnej - Zasadowa - Borowiecka - Trakt Lubelski - Śnieguliczki - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Trasa Siekierkowska - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Lwowska - Piękna



Po niemal tygodniu przerwy, gdy nie było okazji i czasu, niedziela dała mi wreszcie okazję do wyjazdu. Pierwotnie miał być brzeg Wisły na przeciwko Góry Kalwarii, koło mostu kolejowego. Ale przypomniałem sobie o czymś również kolejowym, co czeka od kilku lat na zrobieniu dokumentacji zdjęciowej nim zupełnie zniknie.
I dlatego też zacznę od części kolejowej.
Na prawym brzegu Wisły szkielet sieci kolejowej tworzą trzy linie zbudowane w czasach zaborów: Kolej Petersburska (obecnie linie nr 21 i 8) zaczynające się od Warszawy Wileńskiej, Kolej Moskiewska (linia nr 2) od Warszawy Wschodniej i Kolej Nadwiślańska (linie 7 i 9) z główną dla nich stacją Warszawa Praga. W 1933 roku linię nr 2 i linie nr. 8. Połączyła linia nr. 449 z Rembertowa do Zielonki. W latach 50., w okresie tzw. "Zimnej Wojny" rozpoczęto przygotowania na wypadek wybuchu kolejnej wojny w Europie. Dowództwo Układu Warszawskiego do transportu wojska i zaopatrzenia zamierzało wykorzystać kolej, w tym również linie wschód - zachód przechodzące przez Warszawę. Większość transportów, które jechałyby przez Warszawę (Warszawski Węzeł Kolejowy - WWK) miała być prowadzona przez most pod Cytadelą i stację Warszawa Gdańska. Jednak trzeba było być przygotowanym na zniszczenia torów, mostów, wiaduktów i stacji. W tym celu zbudowano i utrzymywano w stanie gotowości szereg łącznic zapewniających obejście poszczególnych stacji. Takie zabezpieczenia istniały również dla rejonu stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Wschodnia Rozrządowa (Towarowa).
Przewidziano, że w razie uniemożliwienia przejazdu pociągów od strony Siedlec przez Warszawę Wschodnią Rozrządową, zostaną uruchomione specjalne łącznice. Pierwsza z nich przez poligon w Wesołej od linii nr 2 do linii 449, oraz druga w Zielonce od linii 449 w km 20.4 do linii 21 w kilometrze 9.0. Moim obiektem zainteresowania była ta druga łącznica, a dokładniej jej resztki leżące w lesie na terenie Zielonki.
Początek miał być od linii do Zielonki:

Linia 21, kilometr 9.0 © oelka

Łącznica łukiem była poprowadzona przez las:

Zimnowojenna łącznica (4) © oelka

Zimnowojenna łącznica (3) © oelka

I wychodziła do linii 449 w jej kilometrze 21.4:

Zimnowojenna łącznica (2) © oelka

Co ciekawe łącznica nie była połączona z oboma liniami rozjazdami. W razie konieczności jej wykorzystania zamierzano przebudować torowisko tak, aby wbudować łuk w tor nr 1 linii 21 i tor nr 2 linii 449 łączący je z naszą łącznicą. Taka operacja miała zapewnić przejezdność linii w ciągu doby. Do końca lat 80. Tor był utrzymywany w gotowości, wycinano gałęzie, prowadzono akcje odchwaszczania. Po 1990 roku zaprzestano tych prac. Przez następne ponad 20 lat tor zarósł drzewami, a okoliczni mieszkańcy zarobili zapewne w punktach skupu na "prywatyzacji" szyn, podkładek, śrub i łubków. Dziś śladem po torze są jeszcze podkłady, które jakoś nikomu się nie przydały.
Co ciekawe jest bardzo prawdopodobne, że tą łącznicą nigdy nie przejechał żaden pociąg.

Na południe w kilometrze 19.24 znajduje się przystanek osobowy Zielonka Bankowa, który wygląda cały czas tak, jak ze trzydzieści lat temu:

P.O. Zielonka Bankowa © oelka


Dotrzeć do łącznicy można drogą wzdłuż linii 449 od przejazdu na drodze 634, lub leśną drogą pożarową, która krzyżuje się mniej więcej w połowie odcinka drogi 634 między przejazdem a rondem z droga 631.
Droga pożarowa wygląda obecnie tak jak wiele dróg leśnych na Mazowszu, gdzie można się niemal utopić w błocie:

Droga pożarowa (1) © oelka

A za chwilę zakopać w piachu:

Droga pożarowa (2) © oelka


W Wesołej na nowej pętli dla linii 216, która ma pełnić funkcje linii dowozowej do stacji kolejowej w Rembertowie trafiła się wreszcie okazja na spokojne sportretowanie Autosana Soliny z Mobilisu, jednego z przewoźników obsługujących linie ZTMu w Warszawie.

Solina w Wesołej © oelka

A po drugiej stronie Płowieckiej, również w Wesołej znajduje się ulica Tramwajowa:

Tramwajowa bez tramwaju © oelka

Ta nazwa w tym miejscu nie jest pozbawiona podstaw choć do pętli na Gocławku jest kilka kilometrów. Otóż w 1906 roku Spółka Udziałowa budowy Kolei Konnej Wawer - Wiązowna otrzymała zgodę powierzyła budowę linii inż. Henrykowi Hussowi, znanemu wcześniej z budowy linii wąskotorowej do Wilanowa. Tor miał rozstaw 800mm, czyli tak samo jak przebiegająca w pobliżu Kolej Jabłonowska. Linia zaczynała się w Wawrze koło stacji kolejowej, następnie docierała do Kaczego Dołu, czyli obecnego Międzylesia, skąd docierała do Starej Miłosnej. Ruch prowadzono trakcją konną. Oprócz przewozów pasażerskich obsługiwano bocznice do zakładów Szpotańskiego, fabryki Chrzanowskiego, huty szkła w Kaczym Dole i cegielni Nawrockiego w Starej Miłosnej. Kolej przestała funkcjonować wraz z wybuchem II wojny światowej i została rozebrana w 1940 roku.

A przy okazji załapały się i inne tematy.
Po drodze mijałem trzy kościoły.
W Ząbkach przy Piłsudskiego:

Kościół Świętej Trójcy w Ząbkach © oelka

W Rembertowie, przy Grzybowej 1:

Kościół M.B. Zwycięskiej w Rembertowie © oelka

I w Wesołej, na osiedlu Zielona:

Kościół bł. Brata Alberta w Zielonej © oelka
Z tych trzech budowli największe wrażenie, co nie znaczy korzystne, zrobiła na mnie wieża kościelna w Ząbkach. Najlepiej wygląda klasyka, czyli neobarok z Rembertowa.


A na koniec dwie drogi dla rowerów. Najpierw powstała za unijne pieniądze kostkowa klasyka w Ząbkach na ulicy ks. Zycha.

W drodze do komina © oelka

Jej zaletą jest zapewnienie niezłego skrótu od ulicy Janowieckiej na granicy z Warszawą w stronę Kawęczyna. Wady są oczywiste i typowe dla naszych DDR.
A druga to jednokierunkowa DDR poprowadzona na Nowowiejskiej w Warszawie od placu Zbawiciela do Waryńskiego po torze tramwajowym w kierunku Ochoty.

Rowery na tory © oelka

Nie mam zielonego pojęcia, co skłoniło inżyniera ruchu do zgody na taką ekstrawagancję. Wcześniej bowiem słyszeć nie chciał o jakimkolwiek połączeniu na tym odcinku. Obecnie swoje niezadowolenie wyrażają motorowi z TW, ale też nie są przyzwyczajeni do jeżdżenia po np. pieszych deptakach jak to ma miejsce w wielu miastach europejskich. Z punktu widzenia użytkownika roweru wjazd nie został poprowadzony najszczęśliwiej, gdyż ląduje się na dziobie krzyżownicy, gdzie może być dość ślisko. Uważać też muszą ci, którzy mają wąskie opony na to, aby nie wpaść w rowek szyny. Tuż przed Waryńskiego DDR skręca w prawo i przeprowadzona jest przez Waryńskiego obok przejścia dla pieszych, następnie przez Nowowiejską, na drugą stronę ulicy skąd już do placu Politechniki podąża klasyczna DDR wyłożona asfaltem. Sam przejazd jest ciekawy i znacznie skraca dojazd od Alej Ujazdowskich w rejon Politechniki. Na razie są błędy w oznakowaniu przejazdu, co widać na zdjęciu (brak tabliczki pod zakazem wjazdu). Warto też pamiętać o pierwszeństwie tramwaju, gdyż wymuszenie może się skończyć wyjątkowo nieprzyjemnym wypadkiem. Z tego samego powodu nie podejmowałbym się omijania tramwaju stojącego na przystanku przed Waryńskiego.
Na razie przejechałem tam na góralu z ponad dwu calowymi oponami, ale postaram się tam wybrać również singlem, który ma znacznie węższe koła (700-25C).




  • DST 19.14km
  • Czas 01:14
  • VAVG 15.52km/h
  • VMAX 34.70km/h
  • Temperatura 21.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (226) i ... stowarzyszeniem

Poniedziałek, 8 sierpnia 2011 · dodano: 11.08.2011 | Komentarze 0

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920r. - al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Płocka - Skierniewicka - Wolska - R1 - Wolska - Okopowa - al. Solidarności - Żelazna - pl. Starynkiewicza - Nowogrodzka - Lindleya - Koszykowa - Noakowskiego - Lwowska - Koszykowa - Chałubińskiego - Hoża - Marszałkowska

Trochę ciężko wyruszało się mi z domu, po weekendowym wyjeździe.
A powrót do domu oczywiście, bo jak mogło by byc inaczej... w deszczu!

Ale było warto podjechać na Wolę, aby usłyszeć kilka informacji o dziesiątych Dniach Transportu Publicznego, które mają się odbyć 17-18 września w Warszawie. Mnie szczególnie interesuje drugi dzień, kolejowy, który będzie organizowany na stacji Warszawa Zachodnia.




  • DST 11.83km
  • Czas 00:38
  • VAVG 18.68km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 25.0°C
  • Podjazdy 3m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (219).

Czwartek, 28 lipca 2011 · dodano: 30.07.2011 | Komentarze 3

Wilcza - Emilii Plater - Noakowskiego - Polna - Waryńskiego - al. Armii Ludowej - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Dickensa - Białobrzeska - Barska - Kaliska - Grójecka - Kaliska - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Koszykowa - Piękna

Wreszcie sucho i bez deszczu. Wracałem nie aż tak późno, ale chciałem zajrzeć sobie na Kaliską. Każdy kto podróżuje i szuka sprzętu, ubrań czy map zna tę ulicę i trzy sklepy jednej firmy z tej branży.
Narożnik Kaliskiej i Grójeckiej zajmuje ucięty przedwojenny budynek z numerem Grójecka 42A.

Obcięta kamienica przy Grójeckiej © oelka

To był ciekawy i dość skomplikowany budynek. Zbudowany został przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów (WSABP) w 1926 roku. Widać go na zdjęciach lotniczych z 1945 roku. W skład posesji wchodził starszy budynek narożny Grójecka 46, ale występujący też pod adresem Kaliska 2. Oraz nowszy kompleks Kaliska 2, a od strony Grójeckiej z numerem 42/42A. Najstarszy budynek narożny został spalony w 1944 roku. A los budynków z 1926 roku od strony Grójeckiej został przypieczętowany już przed wojną, gdy wyznaczono nową cofniętą od ulicy linię zabudowy po stronie parzystej Grójeckiej. Gdy w początkach lat 60. zaczęto poszerzać Grójecką budynki znalazły się na środku planowanej jezdni w stronę Okęcia. W efekcie przetrwał tylko blok widoczny na moim zdjęciu.




  • DST 42.52km
  • Teren 1.40km
  • Czas 02:04
  • VAVG 20.57km/h
  • VMAX 35.40km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Szosowy Miedzeszyn

Niedziela, 12 czerwca 2011 · dodano: 13.06.2011 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Piękna - Mokotowska - al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna - Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Woidnej - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Wodzisławska - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Nowowiśniowa - Płowiecka - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna

Pogoda niezła, ale niejaki Eol stara się aby przypomnieć o sobie - wiatr jednak trochę przeszkadzał w jeździe.

Na początek zgrabna kamienica stojąca przy skrzyżowaniu Błękitnej i Wierchów.

Kamienica w Wawrze © oelka

Stacja w Wawrze posiada budynek z lat 60. Oczywiście jak to często w dzisiejszych czasach jest w nim wszytko chyba tylko z wyjątkiem kolei.
Warszawa Wawer © oelka

Kiedyś podjazd przed budynkiem dworca był wykorzystywany jako pętla autobusowa. W 1967 roku dotarła tu linia 204. W 1985 roku w związku ze zmianami zakresów numeracji zmieniła numer na 704. W tym samym roku zyskała towarzystwo linii 722 jadącej do sanatorium w Zagórzu. W 1992 roku obie linie zostały wycofane z tej pętli i zaczęły dojeżdżać do Wiatracznej.

Powoli kończy się remont ulicy Nowowiejskiej. Wyremontowano już tory i jezdnie, wciąż rozgrzebane są chodniki.
Nowowiejska na nowo © oelka

Przed remontem w miejscu widocznym na zdjęciu co jakiś czas samochody parkowane były tak, że blokowały przejazd w stronę Ochoty. Jak widać nie wyciągnięto z tego żądnych wniosków. Będzie DDR, ale że jest źle zaprojektowana, to będzie mało użyteczna.




  • DST 22.15km
  • Czas 01:28
  • VAVG 15.10km/h
  • VMAX 35.90km/h
  • Temperatura 20.0°C
  • Podjazdy 40m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z "pełną" parą do pary na Gdańskim

Sobota, 11 czerwca 2011 · dodano: 12.06.2011 | Komentarze 1

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Solec - Dobra - Lipowa - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wybrzeże Gdańskie - Słomińskiego - Warszawa Gdańska - Słomińskiego - Most Gdański - Wybrzeże Helskie - Most Gdański - Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie - Jaracza - Solec - al. 3 Maja - Park Kultury - Hoene-Wrońskiego - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Sądząc po średniej to ta tytułowa pełna para zdecydowanie wymaga wzięcia jej w cudzysłów, ale w końcu nie pojechałem na wyścig sprinterów, tylko aby uwiecznić ciekawostkę, jaką był przyjazd do Warszawy trzech czynnych parowozów. Jest to bodaj pierwsza taka okazja od wielu lat. Jeśli się nie mylę to od 1995 roku, gdy podczas obchodów 150 lat kolei w Polsce w Warszawie pojawiło się kilkanaście czynnych lokomotyw parowych. Dziś to już niestety nie możliwe.
Parowozy przyjechały na nocny pokaz na Moście Średnicowym, na który się nie wybrałem, natomiast w ciągu dnia urządzono pokaz wodowania parowozu na stacji Warszawa Gdańska. Wykorzystując do tego celu zachowany żuraw wodny z lat 40. XX wieku.
Żuraw wodny na Gdańskiej © oelka

Jednak kiedy dotarłem na stację skład był już zestawiony do przejazdu na Warszawę Wschodnią.

Warszawa Gdańska © oelka

Nie mogłem nie sfotografować lokomotywy, której zwyczajowa przyjęta nazwa jest tożsama z wykorzystywanym przeze mnie nickiem. Ol49-59, czyli oelka:
oelka na Warszawie Gdańskiej © oelka

Później jeszcze podjechałem na tradycyjne miejsce do robienia zdjęć na Moście Gdańskim. Tym razem padło na praski przyczółek mostu.
Most kolejowy pod Cytadelą © oelka

I jeszcze koniec pociągu. Wygląda jakby Ty2-911 jechała na popychu ciężkiego składu.
Ty2-911 w Warszawie © oelka

A na koniec jeszcze "rzut oka" z góry na ścieżkę przyrodniczą nad Wisła.
Ścieżka nad Wislą © oelka

Ten odcinek jeszcze czeka na zaliczenie, ale to chyba po wymianie całego napędu w Treku. Jazda z przeskaującym co chwila łańcuchem jest wątpliwą przyjemnością.




  • DST 44.01km
  • Teren 1.50km
  • Czas 02:11
  • VAVG 20.16km/h
  • VMAX 35.20km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 23m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Przez Miedzeszyn i Kaczy Dół do najnowszej patelni

Niedziela, 5 czerwca 2011 · dodano: 06.06.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Górnośląska - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Solec - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Zawilców - Wał Miedzeszyński - Odrębna - Trakt Lubelski - Borowiecka - Zasadowa - Panny Wodnej - Mrówcza - Lucerny - Antenowa - Wierchów - Błękitna - Wodzisławska - Widoczna - Hermanowska - Sępia - Naddnieprzańska - Korkowa - Płowiecka - Ostrobramska - Trasa Siekierkowska - Kosmatki - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Belwederska - Bagatela - pl. Unii Lubelskiej - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień jak w lipcu, lub nawet sierpniu. Sucho, gorąco niemal bezchmurnie, choć czuło się dość silny wiatr z południa.

Na początek ulica Zasadowa 9 i jeden z nielicznych już drewnianych budynków w Warszawie. Widać, że jest to zdecydowanie wiejski budynek mieszkalny, a nie dawny letniak typowy dla linii otwockiej.

Zasadowa 9 © oelka

Koniec XIX wieku to okres budowy w Warszawie linii wąskotorowych kolei dojazdowych. Projektów pojawiło się sporo, jednak ostatecznie powstały: Kolej Marecka (do Radzymina), Kolej Jabłonowska (do Jabłonny, a potem do Wawra, a ostatecznie do Karczewa), a na lewym brzegu Kolej Wilanowska (do Wilanowa, a potem Konstancina i Piaseczna), oraz Kolej Grójecka (do Góry Kalwarii, Grójca, Jasieńca i Nowego Miasta nad Pilicą).
Kolej Jabłonowska ruszyła od Jabłonny do stacji Most zlokalizowanej w Warszawie, nad Wisła przy obecnym Wybrzeżu Szczecińskim koło Trasy WZ i ulicy Olszowej, w 1900 roku. Rok póżniej pociągi dotarły do Wawra. Budynek stacji do dziś zachował się przy ulicy Widocznej. W 1914 roku uruchomiono dalszy ciąg linii aż do Karczewa. Zachował się również budynek dworca w Międzylesiu. Jednak początkowo miejscowość i przystanek funkcjonowały pod nazwą... Kaczy Dół. Obecna nazwa pojawiła się w 1932 roku na wniosek mieszkańców. 1 lipca 1952 roku zamknięto dla ruchu odcinek od stacji Most do Otwocka. Od tego czasu kolej działała jako dwie oddzielne linie: Most - Jabłonna do 1956 roku i Otwock - Karczew do 1963 roku.

Stacja Międzylesie © oelka
A na koniec kilka zdjęć z "patelni", czyli kończonego właśnie skrzyżowania ulic Marsa, Płowiecka i Ostrobramska. Skrzyżowanie nie jest jeszcze ostatecznie skończone, ale widać już radosną twórczość projektantów i wykonawców zatwierdzoną przez bardzo "popularnego" inżyniera ruchu. Szczególnie dużo pojawiło się znaków oznaczających koniec drogi dla rowerów.
Widok od strony wylotu ulicy Tytoniowej:

Wielka patelnia (1) © oelka

I w przeciwną stronę:

Wielka patelnia (2) © oelka
Od tych znaków może się zakręcić w głowie. Ale to nie koniec. Tym razem skutecznie odcięto się od pomysłów prowadzenia DDR po schodach, co widać na przykład przy wyjściu w stronę ulicy Marsa:

Wielka patelnia (3) © oelka

Na dole zbudowano rondo dla pieszych i rowerzystów w połowie z kostki, a w połowie z trawnika. Ciekawy kiedy ktoś śpieszący się do autobusu pójdzie na przełaj? Warto też zwrócić uwagę na gustowny wzorek kostki, przypominający pasy ruchu...

Wielka patelnia (5) © oelka
A po drugiej stronie jest wylot ulicy Murmańskiej, która jak to ze znaków wynika jest deptakiem dla pieszych. Tylko co tam robią samochody?

Wielka patelnia (4) © oelka
Na kolejnym narożniku jeszcze prac nie skończono. Ciekawe, czy na ulicy Lotniczej pojawi się przejazd dla rowerów, czy też pozostanie to jako śpiąca pułapka, z której w razie potrzeby może skorzystać np. policja w ramach akcji o jakimś nośnym kryptonimie, aby poprawić sobie statystyki rowerzystów popełniających wykroczenia, bo przecież nikt nie będzie zsiadał w tym miejscu z roweru:

Wielka patelnia (6) © oelka

To miejsce wymaga jeszcze szerszego opisu.
A tymczasem kończy się wolne pora wrócić do zajęć typowych dla dni roboczych.




  • DST 31.56km
  • Czas 01:47
  • VAVG 17.70km/h
  • VMAX 35.30km/h
  • Temperatura 30.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (172).

Piątek, 20 maja 2011 · dodano: 21.05.2011 | Komentarze 0

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Trojdena - Cmentarz Żołnierzy Radzieckich - Żwirki i Wigury - Bennetta - Narkiewicza - Wirażowa - Poleczki - Pileckiego - Ciszewskiego - al. Komisji Edukacji Narodowej - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Puławska - Bacha - Batuty - Rolna - al. Wilanowska - Bukowińska - Puławska - Ursynowska - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Dzień był gorący i duszny, co raczej nie zachęcało do energiczniejszej jazdy. Choć na widok taki, jak na Ursynowie energii, przynajmniej na potrzeby śmiechu może przybyć. To skrzyżowanie drogi rowerowej i ulicy Nutki. Osiedlowej drogi, na której z rzadka widać samochód.
DDR i Bardzo Ważna Ulica © oelka

Mając ciągły niedosyt przebywanych odległości, postanowiłem wrócić dziś nieco okrężną drogą.
Maszyna losująca wybrała jako punkt docelowy wiadukt na ulicy Poleczki. Wybierałem się tam już od dawna, bo lubię mieć coś w rodzaju znajomości szlaku (niczym maszynista na kolei), jest to zresztą dobre połączenie Ursynowa z Włochami i Ochotą. A drugi powód to również ze względu na widoki z wiaduktu na stację kolejową Okęcie. I tu się nie zawiodłem:

Stacja Okęcie © oelka

Na pierwszym planie stoi skład bardzo ciekawych od strony konstrukcji węglarek typu E04A - seria Eamnoss11, należące do prywatnego przewoźnika kolejowego jakim jest Freightliner Polska. A w tle widać budowę łącznika autostradowego zapewniającego dojazd na lotnisko Okęcie.
A lotnisko przy okazji też się może załapać. Na przykład w części Cargo.

Wiadukt na Okęcie © oelka

Na Poleczki przed skrzyżowaniem z Poloneza zwraca uwagę stercząca niczym wulkan studzienka z włazem kanałowym, oczywiście na samym środku DDR. A z kolei Ursynów z mocno powybijaną DDR wzdłuż Pileckiego, to raczej nie jest zbyt miłe wspomnienie, szczególnie, gdy jedzie się na calowych oponach.
Przy Puławskiej zachowały się jeszcze słupy, które postawiono na początku lat 80. Do nich były przymocowane wysięgniki do sieci trakcyjnej kursujących tędy od 1983 do 1995 roku trolejbusów w ich drugim warszawskim wcieleniu (linie 51 i 651), ale trolejbusy to temat na inną okazję.

Puławska tu kiedyś jeździły trolejbusy © oelka

Ciekawe ilu mieszkańców bloków jakie wyrosły w ostatnich latach w pobliżu ulicy Bukowińskiej zdaje sobie sprawę, że jest mieszkańcami miejsca, które kiedyś funkcjonowało pod nazwą Szopy Niemieckie, dla odróżnienia od Szop Polskich, które znajdowały się po drugiej stronie Puławskiej. Wieś zajmowała teren na południe od Królikarni. Do dziś pozostało kilka, czy kilkanaście budynków pamiętających te czasy. Część z nich zapewne polegnie, podczas przedłużania ciągu alei KEN i Rolnej od alei Wilanowskiej do Puławskiej.

Ślady dawnych Szop © oelka

Dla porównania widok tego rejonu na zdjęciach lotniczych z późnej wiosny 1945 roku. Po lewej widać stację Kolei Grójeckiej - linii wąskotorowej o szerokości toru 1000mm. Do 1935 roku stacja początkowa znajdowała się przy placu Unii Lubelskiej, w miejscu gdzie dziś jest skrzyżowanie Puławskiej i Waryńskiego. Potem stopniowo była skracana aż do ówczesnych Szop. I tak też nazywała się stacja. Podczas okupacji Niemcy zmienili nazwę na Warszawa Południe. Dworzec Południowy zapadł w pamięć wielu Warszawiaków. Szkoda, że nie jest to nazwa obecnej stacji metra znajdującej się dokładnie w tym miejscu. Zresztą nazwa stacji metra "Wilanowska" może być myląca dla osób nieznających topografii miasta. W Warszawie mamy bowiem aleję Wilanowską od Puławskiej do Wiertniczej, czyli w omawianym rejonie i ulicę Wilanowską na Powiślu od Czerniakowskiej do Solca. Ale to poza moją dzisiejszą trasą.




  • DST 20.84km
  • Czas 01:11
  • VAVG 17.61km/h
  • VMAX 33.40km/h
  • Temperatura 28.0°C
  • Podjazdy 4m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (165)

Wtorek, 10 maja 2011 · dodano: 11.05.2011 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Piękna - Al. Ujazdowskie - Bagatela - Boya - Batorego - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Skorochód Majewskiego - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Gorlicka - Mołdawska - Drygały - Jasielska - Mołdawska - Racławicka - Płatowcowa - Olimpijska - Balonowa - Miączyńska - Głogowa - Staszowska - Wołoska - Bytnara - Pułku Baszta - Joliot-Curie - Malczewskiego - Krasickiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa - Batorego - Boya - Bagatela - Al. Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - Mokotowska - Piękna - Koszykowa - Lwowska - Piękna


Udało się mi trochę wydłużyć powrót do domu. Jakoś te 3 do 7 kilometrów to jednak trochę za mało, abym poczuł przyjemność z jazdy na rowerze. Z drugiej strony miejsce w centrum ma też swoje zalety. A choćby i takie, że w zasadzie wszędzie mam tak samo daleko lub blisko. Nie zależnie od tego czy wybieram się w kierunku Puszczy Kampinoskiej, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego czy np. Kanału Żerańskiego.

A teraz powrócę do tematu przewodniego z ostatniego czasu, czyli historycznych już krańców linii autobusowych.
Nie dalej, jak w sobotę pisałem o pętli przy Wiślickiej zlokalizowanej w osiedlu Rakowiec, przy przedwojennej kolonii WSM. Jednak osiedla w tej części Ochoty są sporo młodsze.
W latach 1957 - 1967 powstało osiedle Szosa Krakowska, obejmujące teren Ochoty pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 (ex Wery Kostrzewy), Szczęśliwicką, Dickensa, Urbanistów, Korotyńskiego, Skorochód-Majewskiego i terenem dawnego "Zieleniaka" czyli obecnym bazarem i halami przy Banacha. Drugie osiedle budowane mniej więcej w tym samym czasie to wspomniany już Rakowiec ograniczony ulicami księcia Trojdena, Skorochód-Majewskiego, Korotyńskiego, Żwirki i Wigury. Ulica rozgraniczająca oba osiedla to Skorochód-Majewskiego:
Wąsko na Skorochód-Majewskiego © oelka

Ta wąska ulica przez kilka lat gościła linię 157, która dotarła tu w 1968 roku. Jako pętla służyło kryterium uliczne: Pawińskiego - Dickensa - Skorochód-Majewskiego - Korotyńskiego - Pawińskiego. Taka sytuacja trwała do 1973 roku, gdy podobnie jak 128 i 172 z pobliskiego Rakowca 157 dotarł na nową pętlę uliczną na Korotyńskiego, Mołdawską i Pruszkowską. Patrząc na wąską osiedlową uliczkę zastawioną parkującymi samochodami, jaką jest obecnie Skorochód-Majewskiego, aż trudno wyobrazić sobie tam autobus, nawet jeśli był to Jelcz MEX, zwany popularnie "ogórkiem".
Innym miejscem, takim, gdzie się z kolei czas zatrzymał jest ulica Mołdawska i Jasielska, ale nie na terenie osiedli Rakowiec, czy Noworacławicka, ale bliżej linii kolejowej z Warszawy do Radomia.
Ulica Mołdawska jakiej nie znamy © oelka

Jakoś mój singiel na wąskich szosowych oponach poradził sobie z tą niezbyt przyjemną nawierzchnia.
A tuż obok na wspomnianej już linii numer 8: Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy, znajduje się przystanek osobowy Warszawa Żwirki i Wigury:
Warszawa Żwirki i Wigury © oelka

Ścieżka, z której robiłem zdjęcie też jest ulicą miejską pod patronatem pana Drygały.