Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Suma podjazdów to 17514 metrów.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 29.02km
  • Czas 01:39
  • VAVG 17.59km/h
  • VMAX 32.70km/h
  • Temperatura 14.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (326)

Piątek, 20 kwietnia 2012 · dodano: 22.04.2012 | Komentarze 1

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - Pawińskiego -- Pawińskiego - Dickensa - Skarżyńskiego - Opaczewska - Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 - al. Prymasa Tysiąclecia - al. Obrońców Grodna - Literacka - Broniewskiego - al. Wojska Polskiego - ks. Boguckiego - Rydygiera - Felińskiego - Zajączka - Mickiewicza - Słomińskiego - Szymanowska - Zakroczymska - Wenedów - Wybrzeże Gdańskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola- Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Wydłużyłem sobie trochę powrót do domu, jadąc na północ.
Sporo osób korzysta z tej ulicy i niezbyt wygodnej drogi dla rowerów:

Tu była pętla tramwajowa Nowo-Bema © oelka

To oczywiście Nowo-Bema lub jak kto woli al. Rewolucji Październikowej.
A jeśli żadna z tych nazw nie pasuje to można jeszcze dopisać ostatnią - al. Prymasa Tysiąclecia. Ten najstarszy fragment tej ulicy figurował pod wszystkimi trzema. Powstał w okresie pomiędzy 1961 a 1963 rokiem. W tym samym czasie przebudowywano ulicę Kasprzaka (dawną Dworską) łącząc ją z Prostą i Świętokrzyską. Na Kasprzaka zaplanowano budowę linii tramwajowej miało to zapewnić dojazd do fabryk zbudowanych w okolicach ulicy Kasprzaka: Polfy, Zakładów Wytwórczych Lamp Elektrycznych im. Róży Luksemburg, Zakładów Radiowych im. Kasprzaka i Fabryki Wyrobów Precyzyjnych im. Gen. Świerczewskiego. W 1963 roku na Kasprzaka pojawiły się tramwaje. Początkowo koniec był przy skrzyżowaniu ówczesnej Nowo-Bema z Kasprzaka w postaci trójkąta do zawracania, a w nastęnym roku oddano do użytku linię wzdłuż Nowo-Bema.
Zmiany lokalizacji pętli można zobaczyć na schemacie pętli tramwajowych w Warszawie autorstwa Leszka Pohorylesa - pętla Wolska jest pod numerem 27C i 27D.
Taki układ widoczny jest też na planie Warszawy z 1970 roku:



Na tej trasie można było napotkać linie 10 jadącą do Cmentarza Wolskiego, 11 i 34 kończące na pętli "Wolska". W 1977 roku 11 przedłużono do Cmentarza Wolskiego. W 1985 roku 34 zyskał towarzystwo linii 42 jadącej w godzinach szczytu na pętlę przy FSO. I tak zostało do 30 czerwca 1990 roku, gdy ze względu na przebudowę ulicy zamknięto pętlę i cała trasę.
Jak wyglądała pętla można zobaczyć na zdjęciu Tomasz Igielskiego z 1990 roku. Więcej zdjęć z pętli i z ostatnich dni istnienia linii jest na podstronie Tramwaru.
Po zakończeniu przebudowy tramwaje miały powrócić w al. Prymasa Tysiąclecia. Jednak minęło już 22 lata i tramwaje nadal nie mają szans tu dojechać.
Następne zmiany w wyglądzie ulicy pojawiły się w początkach lat 70. W 1973 roku przekopano tunel, korzystając z niedokończonej przedwojennej konstrukcji, pod torami koło stacji Warszawa Zachodnia i połączono al. Rewolucji Październikowej z nowym odcinkiem Alej Jerozolimskich i ulicą Wery Kostrzewy (obecna Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Równocześnie ulicę przedłużono też na północ do Górczewskiej.



Taka sytuacja utrzymała się do początku lat 90. gdy postanowiono poszerzyć ulicę, zbudować wiadukty nad skrzyżowaniami z Kasprzaka, Wolską i Górczewską. Wówczas jak wspomniałem zlikwidowano na czas budowy trasę i pętlę tramwajową w al. Prymasa Tysiąclecia. Po odbudowie tramwaje miały jechać dołem pod wiaduktami. Jednak odbudowa trasy nie doszła do skutku do dnia dzisiejszego.
W założeniach trasa w al. Prymasa Tysiąclecia miała przez tunel koło Dworca Zachodniego łaczyć Wolę z Ochotą i Mokotowem. Jednak po przebudowie Ronda Zesłańców Syberyjskich i wprowadzeniu "tymczasowo" ruchu samochodowego do przyszłego tunelu tramwajowego szanse na budowę tej trasy zmalały chyba do zera. Obecnie Tramwaje Warszawskiego rozpatrują możliwość zbudowania tunelu pod peronami Warszawy Zachodniej, a jako ewentualne połączenie torów na Kasprzaka z Wolską przewiduje się ulicę Ordona. Tak więc chyba już w al. Prymasa Tysiąclecia tramwajów nie zobaczymy.
A na koniec jeszcze obrazek z budowy stacji metra na Powiślu.

Stacja Powiśle © oelka

Zdjęcie jest z niedzieli, ale przez kilka dni raczej niewiele straciło na aktualności.




  • DST 15.02km
  • Czas 00:54
  • VAVG 16.69km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (325)

Środa, 18 kwietnia 2012 · dodano: 20.04.2012 | Komentarze 4

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - Pawińskiego -- Trojdena - Żwirki i Wigury - Rostafińskich - Biały Kamień - Żaryna - Rakowiecka - Kielecka - Łowicka - Rakowiecka - Bruna - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Ostatnio, czyli 15 kwietnia 2012, poruszyłem temat budynków, które straszą puste, a były zamieszkiwane kiedyś przez pracowników ambasady i przedstawicielstw ZSRR. Dziś do kompletu jeszcze jeden obiekt, cały czas użytkowany przez Rosjan.

Rosyjska szkoła w Warszawie © oelka

Ten budynek zaadresowany jako Kielecka 45 mieści od wielu lat szkołę dla Rosjan. Pamiętam, że kiedyś było to takie miejsce, gdzie na własne oczy można było zobaczyć radzieckich Pionierów z czerwonymi chustami na szyi.
Budynek przy Kieleckiej 45 został przekazany ambasadzie ZSRR w 1953 roku. Przed wojną według jednej z publikacji miała to być własność Jana Kiepury. Jednak do tej informacji jak na razie wolę zachować dystans. Więcej na ten temat można znaleźć w artykułach jakie ukazały się w prasie.




  • DST 33.19km
  • Teren 0.71km
  • Czas 01:40
  • VAVG 19.91km/h
  • VMAX 35.90km/h
  • Temperatura 10.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Wspomnienie żelaznej kurtyny

Niedziela, 15 kwietnia 2012 · dodano: 19.04.2012 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Heliotropów - Cyklamenów - Wał Miedzeszyński - Most Siekierkowski - Becka - Witosa - Beethovena - Sobieskiego - Hańczy - Jazgarzewska - Sielecka - Podchorążych - Suligowskiego - Czerniakowska - 29 Listopada - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - Al. Szucha - Litewska - Marszałkowska - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



Gdy wyruszałem pogoda była do wytrzymania. Nawet nie padało. Natomiast powrót był już w regularnym deszczu.

Żelazna kurtyna stała się za sprawą Winstona Churchilla, który w ten sposób opisał podział Europy na dwie strefy wpływów. Miejscem na świecie, gdzie ten podział trwa do dzisiaj jest Półwysep Koreański i leżąca na północ od 38 równoleżnika Korea Północna. Czas się tam zatrzymał i władza cały czas uszczęśliwia obywateli ustrojem który przez ostatnie 20 lat zniknął z wielu krajów tego świata. W Warszawie ambasada kraju gdzie idea dżucze i zapomniany u nas od drugiej połowy lat 50. kult jednostki są cały czas aktualne znajduje się na rogu ulic Beethovena i Bobrowieckiej. Kraj jest odcięty od świata a ich ambasada w Warszawie nie jest może otoczona zaporami ale osłoniła się rzędem świerków.

Północnokoreański parawan © oelka

Temat na czasie, gdyż 15 kwietnia to setna rocznica urodzin ich pierwszego wodza, wiecznego prezydenta Kim Ir Sena.
Niemal tuż obok zaczyna się królestwo przeszłości. Kiedyś w czasach gdy ZSRR miało się nieźle dość liczna ekipa pracowników ambasady i różnych biur zamieszkiwała w Warszawie. W latach 70. przy Sobieskiego wzniesiono dla nich blok przy ulicy Sobieskiego.

Radziecki blok przy Sobieskiego © oelka

Nie był to jedyny taki obiekt w Warszawie. Inny również obecnie pusty blok znajduje się na narożniku ulic Litewskiej i Alei Szucha.

Poradziecki blok przy Litewskiej © oelka

Teren ten wraz z pałacykiem mieszczącym się od strony Alei Szucha należał przed wojną bankiera Andrzeja Rotwanda i jego żony Marii. Wdowa bez skutecznie starała się o zwrot nieruchomości. Roszczenia zostały odkupione i zdaje się, że ich obecni posiadacze dość skutecznie dążą do przejęcia terenu.
Zapewne wkrótce powrócę do tematu budynków z których korzystali obywatele ZSRR.




  • DST 36.82km
  • Teren 1.50km
  • Czas 01:48
  • VAVG 20.46km/h
  • VMAX 36.82km/h
  • Temperatura 10.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Co robi Gruba Kaśka nocą?

Sobota, 14 kwietnia 2012 · dodano: 18.04.2012 | Komentarze 2

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński - Kadetów - Sęczkowa - Wojsławicka - Wał Miedzeszyński - Ligustrowa - Bronowska - Masłowiecka - Przygodna - Trakt Lubelski - Odrębna - Wał Miedzeszyński - Cyklamenów - Heliotropów -- Cyklamenów - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Przygodna - Masłowiecka - Bronowska - Ligustrowa - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna



- Co robi Gruba Kaśka nocą?
- Się świeci

"Gruba Kaśka". Nie w tym momencie nie mam na myśli niewiasty o odpowiednio obszernych kształtach, tylko... studnię.
Tak studnię, a dokładniej dwie studnie i jeden zbiornik na wodę.
Bo tak się złożyło, że w Warszawie w ten sposób nazwano trzy obiekty związane z pobieraniem wody.
Pierwsza to studnia na Tłomackiem, która obecnie po zbudowaniu w tym miejscu Trasy WZ znajduje się pomiędzy przystankami tramwajowymi w Alei Solidarności, przy Placu Bankowym.
Druga Gruba Kaśka, to wieża wodozbiór wodociągu Marconiego w Ogrodzie Saskim.
A trzecia?
A trzecia od lat 50. moczy się w Wiśle tak w dzień jak też i w nocy, co można zobaczyć również z Wału Miedzeszyńskiego.

Gruba Kaśka nocą. © oelka

Pomysł budowy ujęcia wody filtrowanej przez osady na dnie rzeki został przedstawiony w 1950 roku przez mgr inż. Włodzimierza Skoraczewskiego i ówczesnego dyrektora MPWiK mgr inż. Stanisława Wojnarowicza. Prace nad budową ujęcia wody w nurcie Wisły (km 510) rozpoczęto 31 marca 1953. Podczas budowy napotykano różne przeszkody, jak kamienie, głazy, czy pnie drzew utrudniające prace kesonowe. Pojawiły się też zastrzeżenia natury urbanistycznej i architektonicznej dotyczące lokalizacji studni w eksponowanym miejscu. Domagano się stworzenia sztucznej wyspy wokół studni, która powinna posiadać odpowiedni socrealistyczny wygląd. Po blisko rocznej przerwie 15 listopada 1954 zdecydowano się wznowić pracę, co nastąpiło wiosną 1955 roku. W 1956 roku nastąpiło rozerwanie płaszcza studni, który naprawiono w okresie od marca do listopada 1957 roku. W 1958 roku rozpoczęto pionierskie prace nad wierceniem i układaniem drenów na dnie rzeki. W 1961 roku rozpoczęto budowę stacji uzdatniania wody przy Wale Miedzeszyńskim. Budowę studni w nurcie Wisły zakończono w 1964 roku, a stacji uzdatnia wody w 1965 roku.
1 Listopada 1965 roku uruchomiono wodociąg nazywany od tego czasu z racji zaopatrywania w wodę prawobrzeżnej Warszawy Wodociągiem Praskim. W 1970 roku uruchomiono dwie dodatkowe studnie przybrzeżne zlokalizowane w km 508/509 na wysokości Osiedla Gocław. Są doskonale widoczne z Trasy Siekierkowskiej.
Po drugiej stronie Trasy Siekierkowskiej zlokalizowane jest Osiedle Las, kiedyś będące po prostu wsią o historii sięgającej XV wieku. Jednak zamiast pokazać wiejską chałupę, pokażę nieco inny budynek. O rozbiórce drewnianego budynku pisałem już w rok temu w kwietniu. A tym razem budynek przy Sęczkowej 30. Na pierwszy rzut oka warsztat lub magazyn, chociaż nie można wykluczyć, że mógł pełnić również funkcje mieszkalne.

Budynek w Osiedlu Las © oelka

A na koniec jeszcze przebudowa ścieżki na koronie Wału Zawadowskiego. W miejsce wydeptanych ścieżek powstaje droga z nawierzchnią żwirową.

Wał Zawadowski © oelka

Żwir będzie na razie zamiast asfaltu, ponieważ wiekowy już Wał Zawadowski jest przewidziany do remontu. Dopiero po zakończeniu tych prac można się spodziewać innej nawierzchni.




  • DST 29.73km
  • Czas 01:39
  • VAVG 18.02km/h
  • VMAX 33.50km/h
  • Temperatura 11.0°C
  • Podjazdy 37m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Na wilanowskich i ursynowskich polach

Czwartek, 12 kwietnia 2012 · dodano: 17.04.2012 | Komentarze 3

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Mokotowska - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Al. Rzeczypospolitej - Al. (Rzeczypospolitej/Branickiego) - Al. Rzeczypospolitej - Al. Wilanowska - Fosa - Nowoursynowska - Ciszewskiego - Al. KEN - Surowieckiego - Dolina Służewiecka - Bacha - Al. KEN - Al.Wilanowska - Sikorskiego - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

W Alei Rzeczypospolitej czyhała taka oto niespodzianka:

Dziurawa aleja © oelka

Dobrze, że ułożono jakąś namiastkę objazdu, ale w nocy barierki mogą być słabo widoczne. Brak też odpowiednio wcześniej znaków informujących o prowadzonych pracach.
A gdy wracałem po drugiej stronie ulicy na drodze dla rowerów "zaparkowany" był pies. Ktoś go przywiązał do bariery oddzielającej DDR od przystanku autobusowego i poszedł do sklepu. Szkoda, że nie pomyślał o tym, że pies może się znaleźć się pod kołami roweru.
Cały przejazd był mijaniem się z deszczem i w większości już po ciemku, chociaż teraz słońce zachodzi już o dość zacnej porze bo koło 20.00.
Po drodze mijałem Kościół św. Katarzyny. To parafia o bardzo wiekowej tradycji. Na stronie ursynów.org.pl można zobaczyć jak prezentował się kościół w czasach zanim powstało osiedle Ursynów i ulica przebiegająca koło kościoła - Dolina Słuzewiecka.
Zdjęcie pochodzi z 1967 roku. Natomiast plan Warszawy z tą okolicą z 1970:




  • DST 12.97km
  • Czas 00:49
  • VAVG 15.88km/h
  • VMAX 31.10km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 7m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (324)

Środa, 4 kwietnia 2012 · dodano: 10.04.2012 | Komentarze 6

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Śniadeckich - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena - WUM -- Tojdena - Żwirki i Wigury - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Aleja Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - Waryńskiego - Śniadeckich - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna


Wracając wstąpiłem do kiosku na ulicy Śniadeckich po gazety, mając z sobą podobnie jak nie dawno na Broniewskiego atrybuty związane z jazdą na rowerze. I również podobnie skończyło się na rozmowie o tym jak się mi jeździ.
Skoro już o ulicy Śniadeckich mowa. Kiedyś pisałem już o tej leżącej w gwiazdach Ujazdowa ulicy. Dziś widok w stronę przeciwną do zdjęcia z tamtej wycieczki.



Pierwotnie ulica Śniadeckich spotykała się z Koszykową i Marszałkowską, mniej więcej na środku placu gdzieś w pomiędzy kamerą miejskiego monitoringu a środkowym kandelabrem. Podczas budowy MDMu, bloku 5B został zmieniony jej bieg, ulica została skrócona. Obecnie z Placem Konstytucji łączy się poprzez prześwit w bloku 5B (Plac Konstytucji 3). Analogicznie wygląda wlot Koszykowej po drugiej stronie placu, choć układ nie jest symetryczny.
Od strony Waryńskiego na bloku 5B znajduje się płaskorzeźba przedstawiająca pochód podczas uroczystego otwarcia MDM-u. Gdy powstawała przedstawiała planowaną za kilka tygodni przyszłość. Faktycznie 22 lipca 1952 roku przez Plac Konstytucji przedefilował pochód. Od tego czasu minęło 60 lat.






  • DST 37.09km
  • Czas 02:06
  • VAVG 17.66km/h
  • VMAX 37.00km/h
  • Temperatura 8.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Na Bielany czyli załatwianie spraw różnych

Środa, 28 marca 2012 · dodano: 09.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Nowowiejska - Krzywickiego - Filtrowa - Pl. Narutowicza - Słupecka - Sękocińska - Szczęśliwicka - Grzymały-Sokołowskiego - Aleje Jerozolimskie - Al. Prymasa Tysiąclecia - Al. Obrońców Grodna - Al. Armii Krajowej -- Izabelli - Broniewskiego - Reymonta - Andersena - Wolumen - Dantego - Wergiliusza - Sokratesa - Kasprowicza - Zgrupowania AK "Kampinos" - Pułkowa - Farysa - Wybrzeże Gdyńskie - Wybrzeże Gdańskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Poznańska - Hoża - Krucza - Wilcza - Marszałkowska

Potrzeba załatwienie pewnej sprawy w sklepie ze sprzętem dla niepełnosprawnych, przy Broniewskiego była przyczyną tego wyjazdu. Jak to bywa w popołudniowym szczycie wymijałem kolejne miejsca gdzie użytkownicy samochodów mają szanse na spokojną lekturę codziennej prasy jak Filtrowa, Aleje Jerozolimskie czy Aleja Prymasa Tysiąclecia.
W sklepie, poza załatwieniem swojej sprawy miałem rozmowę na temat rowerów. Jeden ze sprzedawców widząc gościa z rowerowymi atrybutami zaczął mnie zagadywać, co skończyło się tym, że dowiedział się jak ma wyregulować tylną przerzutkę w rowerze wnuczka.
A potem pojechałem w stronę Młocin.

Pralka koło Huty © oelka


Pętla "Huta" pojawia się w spisach tras autobusowych w 1957 roku. Najpierw okolicę zaczął zwiedzać 110 w drodze do Mościsk, a potem dotarł 142 kończąc tu swoją trasę. W 1961 roku uruchomiono pętlę tramwajową i dotarła tu linia 17 a potem jeszcze 27.



Kolejna zmiana odbyła się w 1977 roku, gdy otwarto dla ruchu przedłużoną linię od pętli "Piaski" - wówczas dotarły tu linie 11, 22 i 33. Nowa linia została posiadała własną pętlę, połączoną przejazdami technicznymi ze starszą pętla z 1961 roku.



Ostatnia rewolucja nastąpiła wraz z budową końcowej stacji metra. Obecny układ pętli z parkingiem systemu "Parkuj i Jedź" działa od 2008 roku. Jest to pierwszy w Warszawie węzeł przesiadkowy gdzie przystanki są w pełni zadaszone. Do rozmieszczenia przystanków i ogólnej koncepcji można mieć sporo różnych uwag. Obecnie w to miejsce można dojechać z Tarchomina trasą powiązaną z Mostem Północnym w budowie Marii Skłodowskiej-Curie.i czyni to autobus linii 101 widoczny po prawej stronie. Linia 101 ma swoją historię. Kursuje w Warszawie od 1948 roku, od momentu zmiany oznaczeń autobusów z literowych na liczbowe. Początkowo łączyła Dworzec Wschodni z Dworcem Głównym przy Towarowej. Do 1950 roku było to ważne połączenie, gdyż pociągi linią średnicową od strony Warszawy Wschodniej dotarły na Warszawę Zachodnią w 1950 roku. Poważniejsza zmiana trasy nastąpiła w 1959 roku, gdy 101, zastąpił tramwaj linii 2, który został wycofany z Placu Trzech Krzyży i pojechał do Marszałkowskiej otwartym wówczas Mostem Gdańskim. Trasa 101 zaś ustabilizowała się ostatecznie pomiędzy Placem Trzech Krzyży a Namysłowską a potem Placem Leńskiego czyli obecnym Placem Hallera. W 1985 roku 101 połączono z linią 178bis, od tego czasu 101 zaczął zaglądać w okolice Tarchomina. Później w wyniku kolejnych zmian 101 jeździł na Okęcie, potem do stacji metra Politechnika, został też skrócony do Placu Hallera. Obecnie po likwidacji w 2011 roku linia wróciła i znów łączy osiedla Tarchomina z lewym brzegiem Wisły. Tyle, że już nie przez Most Poniatowskiego i dociera na Młociny.

A tymczasem zauważyłem, że od czasu mojej poprzedniej wizyty w rejonie skrzyżowania Marymonckiej i Wisłostrady z Trasą Mostu Północnego nic się nie zmieniło, poza wpuszczeniem samochodów na trasę i most. Przyznam, że sceptycznie myślę o zapewnieniach urzędników w kwestii ukończenia mostu pieszo-rowerowo-tramwajowego w czerwcu...




  • DST 25.39km
  • Czas 01:32
  • VAVG 16.56km/h
  • VMAX 30.10km/h
  • Temperatura 9.0°C
  • Podjazdy 9m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Między domem i pracą (323)

Poniedziałek, 26 marca 2012 · dodano: 09.04.2012 | Komentarze 0

Marszałkowska - pl. Konstytucji - Waryńskiego - Śniadeckich - Plac Politechniki - Polna - Waryńskiego - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Żwirki i Wigury - Trojdena -- Pawińskiego - Siemieńskiego - Majewskiego-Skorochód - Korotyńskiego - Sierpińskiego - Racławicka - Sąchocka - Radarowa - 17 Stycznia - Al. Krakowska - Krakowiaków - Al. Krakowska - 17 Stycznia - Cybernetyki - Rzymowskiego - Wołoska - Konstruktorska - Racjonalizacji - Maklakiewicza - Miączyńska - Miłobędzka - Gimnastyczna- Wołoska - Boboli - Pole Mokotowskie - Al. Niepodległości - Pole Mokotowskie - Batorego - Waryńskiego - Skolimowska - Chocimska - Klonowa - Bagatela - Aleje Ujazdowskie - Al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - Al. Wyzwolenia - Plac Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna




Linia radomska obecnie © oelka

Wracając nieco na około przyszło mi przebyć mostek nad torami linii Warszawa - Radom. Linia ta dość skutecznie odcina Okęcie od Ochoty pozostawiając trzy przejazdy na wiaduktach. Były jeszcze trzy kładki dla pieszych, ale obecnie ostała się tylko jedna. Dwie pozostałe były zlokalizowane: pomiędzy Drawską a Instalatorów, oraz zlikwidowana w ubiegłym roku kładka na moście z rurami ciepłowniczymi na osi Mołdawskiej. Pisałem o tym we wrześniu ubiegłego roku. Jednak przejazd do Radomia nie zawsze odbywał się tym wykopem. Linia kolejowa do Radomia została uruchomiona w 1934 roku. Jednak jej ówczesny przebieg był inny. Od obecnego przystanku i posterunku Aleje Jerozolimskie linia wykorzystywała zbudowaną pod koniec lat 20. bocznicę na nowe lotnisko na Okęciu. Tak więc jadąc pociągiem do Radomia przecinało się w poziomie Aleję Krakowską przy skrzyżowaniu z ulicą 17 Stycznia. Gdzie było również skrzyżowanie w poziomie z jednotorową linią tramwajową kończącą się koło zakładów lotniczych na Okęciu. Jej przebieg można zobaczyć na planie z 1947 roku.

Tu była linia do Radomia © oelka

Dalej była mijanka wzdłuż 17 Stycznia, która kończyła się za Radarową. Ulica przechodziła na drugą stronę toru, który lekkim łukiem skręcał na południe. W pobliżu obecnego skrzyżowania ulic 17 Stycznia i Żwirki i Wigury zlokalizowany był przystanek Lotnisko, dalej linia szlakiem istniejącej bocznicy Petrolotu włączała się w obecny przebieg linii do Radomia.
Jednak przejazd tak poprowadzoną linią był dość kłopotliwy. Już przed wojną planowano obecny przebieg linii, częściowo jako południową linię obwodową mającą łaczyć Warszawę Zachodnią wzdłuż obecnej ulicy Woronicza przez tereny Gocławia do posterunku Podskarbińska za stacją Warszawa Wschodnia. Pomysł ten nie został zrealizowany. Wykop obecnego przebiegu linii radomskiej zaczął powstawać już przed wojną. Jednak jeszcze po wojnie pociągi jeździły starą trasą. Z analizy rozkładów jazdy wynika, że ruch na nową linię przeniesiono pod koniec 1952 roku.
Poniżej porównanie tabeli stacji z Sieciowego Rozkładu Jazdy z 1951 i 1962 roku:
 


Z dostępnych map wynika, że jeszcze przez jakiś czas oba przebiegi linii funkcjonowały jednocześnie. Potem linię przy 17 Stycznia rozebrano pozostawiając od strony Warszawy Zachodniej bocznicę do CPN-u przy Łopuszańskiej, a z drugiej dojazd do lotniska i zakładów PZL Okęcie od strony stacji Okęcie.




  • DST 35.69km
  • Teren 3.00km
  • Czas 01:51
  • VAVG 19.29km/h
  • VMAX 36.20km/h
  • Temperatura 12.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Z dymem pożarów... - przez Miedzeszyn

Niedziela, 25 marca 2012 · dodano: 09.04.2012 | Komentarze 5

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - Pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Belwederska - Sobieskiego - Beethovena - Witosa - Becka - Most Siekierkowski - Wał Miedzeszyński -- Heliotropów - działka - Cyklamenów - Skalnicowa - Trakt Lubelski - Przygodna - Masłowiecka - Bronowska - Ligustrowa - Wał Miedzeszyński - Wybrzeże Szczecińskie - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Wioślarska - Wilanowska - Czerniakowska - Śniegockiej - Koźmińska - Jezierskiego - Rozbrat - Myśliwiecka - Agrykola - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Czerwijowskiego - al. Wyzwolenia - pl. Zbawiciela - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

Panorama Warszawy z dymem w tle © oelka

W tle, daleko za Starym Miastem widać dym. Jeden z lokalnych serwisów informacyjnych pisał o pożarze łąk koło Łomianek. Czy to ten pożar nie wiem. Nie był to jednak jedyny pożar, który widziałem tego dnia. Wcześniej gdy jechałem do Miedzeszyna miałem okazję zobaczyć inny pożar i z bliska.

Pożar na Siekierkach © oelka

Tu z kolei paliła się sucha trawa na opuszczonych działkach przy Trasie Siekierkowskiej. Strażacy pracowali, ale ich przeciwnikiem był nie tylko ogień, ale też i silny wiatr.
Jeszcze ze dwa lata temu te działki były normalnie ogrodzone i użytkowane. Podejrzewam, że niedługo w tym miejscu zobaczymy bloki mieszkalne budowane przez firmy developerskie i romantyczny krajobraz Siekierek stopniowo będzie zanikał.
Na Wale Zawadowskim rozpoczęła się budowa drogi. Zamiast nie utwardzonych ścieżek ma być DDR, ale częściowo z nawierzchnią z kruszywa. Co tłumaczone jest planowaną przebudową leciwego wału przeciwpowodziowego.

Nadwiślański Szlak Rowerowy w budowie © oelka

Podobno obecnie część nawierzchni jest już ukończona.




  • DST 42.23km
  • Czas 02:15
  • VAVG 18.77km/h
  • VMAX 32.50km/h
  • Temperatura 14.0°C
  • Podjazdy 29m
  • Sprzęt Trek 800 Sport
  • Aktywność Jazda na rowerze

Na Żeraniu, czyli na Pelcowiźnie

Sobota, 24 marca 2012 · dodano: 07.04.2012 | Komentarze 4

Piękna - Koszykowa - Noakowskiego - pl. Politechniki - Nowowiejska - Pl. Zbawiciela - Al. Wyzwolenia - Czerwijowskiego - Al. Armii Ludowej - Aleje Ujazdowskie - Agrykola - Myśliwiecka - Rozbrat - Śniegockiej - Czerniakowska - Wilanowska - Wioślarska - Wybrzeże Kościuszkowskie - Bulwar Grzymały-Siedleckiego - Wybrzeże Gdańskie - Wenedów - Most Gdański - Starzyńskiego - Jagiellońska - Golędzinowska - Jagiellońska - Kotsisa - Witkiewicza - Jagiellońska - Jagiellońska/FSO - Jagiellońska - Szernera - Gersona - Kotsisa - Jagiellońska - Starzyńskiego - Most Gdański - Wenedów - Wybrzeże Gdyńskie - Gwiaździsta - Promyka - Bohomolca - Żółkowskich - Pl. Lelewela - Krechowiecka - Sarmatów - Tołwińskiego - Braci Załuskich - Włościańska - Żelazowska - Ogólna - Al. Armii Krajowej - Gąbińska - Duracza - Mageiara - Jarzębskiego - Broniewskiego - Reymonta (przystanek) - Reymonta - Al. Armii Krajowej - Al. Obrońców Grodna - Al. Prymasa Tysiąclecia - Aleje Jerozolimskie - Kopińska - Szczęśliwcka - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Krzywickiego - Nowowiejska - pl. Politechniki - Lwowska - Piękna

FSO (1) © oelka

Ten znak, umieszczony na narożniku budynku przy Jagiellońskiej znają chyba wszyscy. Dla niektórych był to kiedyś obiekt marzeń. Inni szczęśliwcy, którzy jakoś przebrnęli przez cały system rozdzielnictwa i przydziału pamiętać mogą potem godziny spędzone na parkingu, na kocyku, pod ukochanym pojazdem aby wymienić coś co właśnie unieruchomiło wehikuł.
Fabryka Samochodów Osobowych funkcjonuje albo dokładnej funkcjonowała przy Jagiellońskiej, a kiedyś Stalingradzkiej od 1951 roku. Funkcjonowała, bo obecnie od ponad roku żadnej produkcji się w niej nie prowadzi. Jeżeli nic się nie zmieni to fabryka zniknie. Na ten teren już sobie zęby ostrzą firmy developerskie, którym marzy się upychanie tu bloków mieszkalnych.

FSO (2) © oelka

Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu, żerańska FSO itd. - zapewne każdy FSO kojarzy z Żeraniem. Nie wiem dlaczego się tak przyjęło, bo miejsce lokalizacji fabryki to Pelcowizna i Śliwce. Niemniej zawsze słyszymy o Żeraniu, który naprawdę zlokalizowany jest gdzie indziej. Żerania szukać bowiem należy kilka kilometrów dalej na północny wschód, w okolicach Kanału Żerańskiego.
W pobliżu FSO swoją siedzibę ma PIMOT, czyli Przemysłowy Instytut Motoryzacji placówka badawczo-rozwojowa, która ma prawo wystawiania certyfikatów dla różnych cześci i elementów wyposażenia samochodów.

PiMot © oelka

Warto zwrócić uwagę, że budynek PIMOT-u jest niemal identyczny z wysadzonym w powietrze biurowcem WZMB "Waryński", który stał na terenie fabryki przy ulicy Kolejowej 57.
Przy okazji można odnotować tramwaj czyli tzw "U-boota" z częściowo obniżoną podłogą. Jest to jeden z trzech prototypów wagonów tramwajowych typu 116Na-3003 z Konstalu, z 1998 roku. Na wagonach tych ćwiczono różne warianty malowania stąd też oba prototypy posiadają inny schemat malowania. Linia tramwajowa na Jagiellońskiej, która w czasach komunizmu istniała na znacznym odcinku pod nazwą Stalingradzkiej pojawiła się w 1953 roku zastępując częściowo zlikwidowaną wcześniej kolej wąsktorową ze stacji Most do stacji Jabłonna. Przez kilka lat kursująca tam linia 21 była wydzielona poza sieć tramwajową. Przejazd Ratuszową i Targową do 11 Listopada służył tylko do celów technicznych. 21 zaś kursował z pętli przy ZOO do pętli zlokalizowanej w tak jak obecnie w pobliżu ulicy Toruńskiej, od blisko 30 lat stanowiącej część Trasy Toruńskiej z Mostem Grota-Roweckiego i Aleją Armii Krajowej. Trasa tramwajowa na Stalingradzkiej była zbudowana niemal jak linia kolejowa. Do dzisiaj jest to jedna z tras o bardzo szybkich parametrach ruchu.
Wspomniałem już o Śliwcach. Przed wojną na tym pustym ze względu na sąsiedztwo fortu na Golędzinowie i Cytadeli po drugiej stronie Wisły terenie zaplanowano budowę większego osiedla mieszkaniowego. Do wybuchu wojny nie zbudowano zbyt wiele, ale ulice Kotsisa, Witkiewicza, Szernera i Gersona są do dzisiaj cichą oazą mieszkaniową na tym przemysłowym terenie. Ulica Gersona prezentuje się tak:

Śliwce w cieniu FSO © oelka

Gdyby nie wybuch wojny na Śliwcach i Pelcowiźnie była by kolejna dzielnica w stylu Mokotowa, czy Żoliborza.
Cały rejon od Trasy WZ na północ można prześledzić na kolejnych arkuszach planu Warszawy z 1958 roku. Trzeba tylko uważać, gdyż na niektórych arkuszach tego planu północ nie musi się znajdować u góry strony...



Nie byłbym sobą gdybym po drodze nie wjechał na ulicę Golędzinowską prowadzącą do drogi technicznej przez stację rozrządową Warszawa Praga. Wiele osób zna tę drogę jako najkrótszy dojazd do Kanału Żerańskiego i w stronę Zalewu Zegrzyńskiego. W latach 90. urządzono tu huczne otwarcie drogi rowerowej z udziałem przedstawicieli władz Pragi Północ i pracowników kolei. Potem jakoś po cichu zniknęły oznaczenia i teoretycznie droga techniczna przez Warszawę Pragę jest dostępna tylko dla osób z pozwoleniami na przebywanie na terenie kolejowym. Ale i tak sporo osób tamtędy jeździ, choć zdaje się, że od czasu do czasu SOK przegania ludzi. Z tym że SOK czatuje głównie w dni robocze i raczej jest zainteresowanie łowieniem kierowców chcących nielegalnie ominąć korek na Jagiellońskiej, niż rowerzystów.
Mnie jednak interesowało coś innego niż przejazd do Marywilskiej i Kanału Żerańskiego.
Na końcu ulicy Golędzinowskiej stoi sobie w niezłym stanie przedwojenny wagon towarowy, kryty typu CIX oznaczony serią literową Kpt a później w latach 70. Hbk. Obecnie jest użytkowany w celach gospodarczych. Wagony tego rodzaju zostały wyparte przez palety i kontenery. Ponadto duża część tzw. drobnicy przewożona jest transportem drogowym i lotniczym.

Wagon CIX na stacji Warszawa Praga © oelka

Tuż obok jest miejsce gdzie działa betoniarnia, jest prowadzony rozładunek cementu z wagonów silosów do stacjonarnych zbiorników. Ze składami manewruje przedstawiciel tzw. "planktonu kolejowego", czyli lokomotywa z rodziny Ls150/409Da.

Kolejowy plankton na Pradze. © oelka

Jak na razie nie udało się mi ustalić dokładniejszych danych tej lokomotywy. Lokomotywy Ls150 produkowano w Fabloku, potem w Zastalu i zmodernizowaną już jako 409Da w Mystalu. Na PKP występowały jako SM03, a zmodernizowane jako SM04.