Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi oelka z miasteczka Warszawa Śródmieście. Mam przejechane 23730.98 kilometrów w tym 681.59 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.78 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy oelka.bikestats.pl
  • DST 15.80km
  • Czas 01:03
  • VAVG 15.05km/h
  • VMAX 35.80km/h
  • Temperatura 7.3°C
  • Podjazdy 17m
  • Sprzęt ??? [Singel]
  • Aktywność Jazda na rowerze

Zapomniane osiedle

Środa, 24 grudnia 2014 · dodano: 17.05.2016 | Komentarze 9

Marszałkowska - pl. Defilad - Emilii Plater - Świętokrzyska - Prosta - Waliców - Grzybowska - Żelazna - Żytnia - Okopowa - Żytnia - Leonarda - Żytnia - Sokołowska - Górczewska - al. Prymasa Tysiąclecia - Prądzyńskiego - Tunelowa - Aleje Jerozolimskie - Kopińska - Szczęśliwicka - Barska - pl. Narutowicza - Filtrowa - Łęczycka - Ondraszka - Pole Mokotowskie - al. Armii Ludowej - Polna - Nowowiejska - Waryńskiego - pl. Konstytucji - Marszałkowska

Okolica i sama stacja Warszawa Zachodnia na blogu gościła przy różnych okazjach. Ostatnio opisałem samą stację w dwóch częściach: 26.07.2014 - historia Warszawy Zachodniej oraz 28 lipca 2014 - prezentowane tam pociągi. Sporo wcześniej bo 5 lutego 2013 roku pojawił się wpis związany z obecnym ósmym peronem Warszawy Zachodniej, wcześniej występującym w rozkładach jazdy jako Warszawa Wola. Jeszcze wcześniej, bo 6 stycznia 2013 roku prezentowałem ulicę Armatnią, przy okazji przebijania się przez ślady Czystego. To dość ważne miejsce dla dzisiaj prezentowanego miejsca. Przy Armatniej do dzisiejszego dnia znajduje się zespół budynków mieszkalnych dla pracowników Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Chociaż ostatnio z ogłoszonych przetargów przez PKP S.A. wynika, że są plany jego wyszczerbienia. Byłaby to duża strata. Niestety to nie pierwszy pomysł tej spółki na pozbywanie się zabytków i tych nieruchomych, i ruchomych poprzez ich likwidacje. Pozostaje mieć nadzieję, że nie dotrą tam, gdzie pierwszy raz zawitałem w lutym roku 1996, w mroźne słoneczne popołudnie. Wówczas ukazał się mi niemal taki sam widok jak tym razem. Obecnie jednak pogoda była jesienna nie zaś typowo zimowa.

Kolejowe osiedle
Kolejowe osiedle © oelka
W latach 1923-24 ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych (Polskie Koleje Państwowe powstały dopiero w 1926 roku) zdecydowało się zwiększyć ilość mieszkań dla swoich pracowników. W ten sposób w trójkącie pomiędzy torami rozładunkowymi Czystego, oraz linią obwodową powstało małe osiedle przypominające barokowy pałac z oficynami. Styl przypomina dworce projektowane przez Romualda Millera. Utrzymany w  tym stylu dworzec w Pruszkowie prezentowałem na blogu 7 września 2014 roku. W przypadku osiedla na Czystem autorem projektu był inny architekt Aleksander Raniecki. W ramach tego projektu powstało pięć budynków. Boczne pawilony od strony wschodniej widać na pierwszym zdjęciu. Poniżej widok na środkowy budynek, który w prawdziwym założeniu był by pałacem. A tak jest jednym z budynków mieszkalnych.



Kolejne zdjęcie to zachodnia oficyna i plac pomiędzy budynkami. O kolejowym rodowodzie mogą też świadczyć charakterystyczne ławki doskonale znane z wielu poczekalni.



Pewien problem jest z adresem tego zespołu. W "Atlasie Dawnej Architektury Ulic i Placów Warszawy" Jarosław Zieliński umieścił opis zespołu pod adresem Bema 56. Przedwojenna mapa Warszawy z 1936 roku w przypadku tego zespołu nie umieszcza żadnych danych adresowych. Obecnie natomiast budynki są przypisane do ulicy Prądzyńskiego 23.



Trzeba przyznać, że osiedle jak dotychczas miało sporo szczęścia. Zbudowane zostało bowiem w sąsiedztwie węzłowej stacji, fabryki Lilpop, Rau, Loewnstain przy zbiegu Bema i Prądzyńskiego (relikty tego zakładu prezentowałem na blogu 19 listopada 2011 roku). Za ulicą Prądzyńskiego znajdowały się natomiast silosy ze zbożem spalone w 1939 roku, oraz zabudowania gazowni, o czym pisałem 7 kwietnia 2013 roku. Mimo to cały zespół nie został w czasie wojny zniszczony, czy poważniej uszkodzony. Do dzisiaj wchodząc pomiędzy te budynki można odnieść wrażenie, że czas płynie tu wolniej. O współczesności przypominają talerze anten satelitarnych i zaparkowane samochody. Dźwięki gwizdawek parowozów zastąpiły syreny lokomotyw elektrycznych i zespołów trakcyjnych. Reszta nie zmienia się od wielu lat. Chociaż?
- Może więc na koniec warto jeszcze spojrzeć na zdjęcie z lutego roku 1996.

Jednak pewne różnice są. W 1996 roku dachy kryte były dachówką, która pasowała do ich neobarokowego wystroju. Wszystkie budynki posiadały jeszcze takie same okna skrzynkowe. Obecnie część mieszkańców wymieniła sobie stolarkę okienną na własną rękę, co widać po różnym szprosowaniu lub nawet jego braku w oknach. Po prawej stronie zdjęcia z 1996 roku widać białe słupki i ogrodzenie z siatki osłaniające zasypany obecnie zbiornik przeciwpożarowy. Była to zapewne pamiątka po czasach drugiej wojny światowej. Z tamtej wizyty pamiętam też latarnię, pastorał wyglądem zbliżony do latarni w Parku Ujazdowskim przy kamieniu poświęconym Stanisławowi Jachowiczowi. Obecnie nie zauważyłem by stała na terenie osiedla. Mimo to ten kompleks zachował dużo z dawnego wyglądu. Mam nadzieję, że PKP S. A. nie rozbierze tych budynków na potrzeby budowy np. kompleksu biurowego, który się zamarzył jakiś czas temu księgowym ze wspomnianej spółki w pobliżu stacji Warszawa Zachodnia.

A na koniec jeszcze informacja - ogłoszenie związane z koleją.



W najbliższą sobotę będą specjalnie kursowały w dwóch obiegach jednostki serii EN94. Za tydzień - 28 maja nastąpi zmiana napięcia w sieci trakcyjnej i EN94 przejdą do historii. Więcej informacji i rozkład obu obiegów na stronie WKD.

Od poniedziałku 21 maja do środy 25 maja włącznie pojazdy serii EN94 będą obsługiwać wybrane kursy w ramach obowiązującego rozkładu jazdy pociągów dla dnia powszedniego (obsługa przez 2 lub 3 składy).


W piątek 27 maja w związku z wydłużonym weekendem oraz prowadzonymi przygotowaniami do zmiany napięcia zasilania w sieci trakcyjnej na linii WKD obowiązywać będzie rozkład jazdy jak dla sobót, niedziel i świąt. Do 5 składów obsługujących linię WKD według organizacji przewidzianej dla wymienionych dni zostaną skierowane 2 dodatkowe składy zestawione z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94, które obsłużą łącznie 20 kursów.
W pierwszym obiegu będą to pociągi o numerach: 110, 403, 402,409, 408, 337, 332, 309, 310, 317, 318, 149.
W drugim obiegu będą to pociągi o numerach: 116, 407, 406, 335, 336, 313, 314, 141.
Jako ostatni do Grodziska Mazowieckiego przybędzie pociąg nr. 149 w relacji Warszawa Śródmieście WKD (odj. 19:05) – Grodzisk Mazowiecki Radońska (przyj. 20:04).
Szczegółowy rozkład jazdy na 27 maja można pobrać ze strony WKD.





Komentarze
Gość | 15:32 poniedziałek, 22 lipca 2019 | linkuj Nie wiem dlaczego, ale w 2008 roku zmieniono adres z Bema 56 na Prądzyńskiego 23. Na pewno na zdjęciu z 1996 roku były jeszcze tabliczki ze starym adresem.
Jakie plany PKP ma wobec tych okolic? Pisał Pan o planach wyszczerbienia osiedli kolejowych.
oelka
| 20:55 wtorek, 28 czerwca 2016 | linkuj Blog nie znika. Będzie działał dalej, wkrótce pojawią się nowe wpisy o ile sprzęt czyli komputer pozwoli bo to ostatnio główne źródło opóźnień. Może uda się budżetowo stworzyć alternatywę, która ułatwi pracę i zabezpieczy przed odcięciem od wirtualnego świata.
Oczywiście współpraca z Tu było, tu stało oraz również stała współpraca w zupełnie innej tematyce z Doliną Biotechnologiczną pochłania sporo czasu, ale tego bloga nie zastąpi.
Gość | 14:33 wtorek, 28 czerwca 2016 | linkuj Śledzenie Twojej działalności na BS było ciekawsze niż śledzenie profilu TBTS na FB.
Wiem, że odbiorcy inni i zasięg publikowanych treści też inny ale fajnie się twojego bs przeglądało.

Czuwaj!
oelka
| 12:37 piątek, 27 maja 2016 | linkuj Duże tłumy mogły chodzić przez osiedle do czasu budowy pobliskiego odcinka alei Rewolucji Październikowej w 1973. Nie było wówczas linii 184 jadącej z Alej Jerozolimskich na Wolę więc jadący do pracy w rejon ulicy Kasprzaka na pewno odbywali przemarsze przez Bema lub Tunelową i Brylowską.
Gość | 07:39 piątek, 27 maja 2016 | linkuj osiedle znają Ci którzy chodzą na Zachodni z Prymasa Tysiąclecia... chociaż ta okolica zmienia się tak dynamicznie, że nie wiadomo jak będą wyglądały tamtejsze szlaki komunikacyjne za kilka lat.

Sądzę, że 35 lat temu to pod tymi oknami przechodziło dziennie kilkaset osób idących do zakładów Kasprzaka i sąsiednich magazynów (Ordona / Gniewkowska). Teraz hula wiatr i zagubieni podróżni szukający mitycznego peronu 8 i 3/4.
oelka
| 18:58 środa, 25 maja 2016 | linkuj Osiedle jest schowane pomiędzy torami.Bardzo mało osób poza mieszkańcami tych trzech budynków zna to miejsce, chociaż od Pałacu Kultury w prostej linii jest koło 4 kilometrów, a tuż obok jest trzecia z najważniejszych stacji kolejowych w Warszawie.
mors
| 09:17 środa, 25 maja 2016 | linkuj Intrygujący tytuł. ;) Osiedle wybitnie depresyjne, aż mi się przypominają "najlepsze" kwiatki w lubuskiem. ;)
oelka
| 19:17 wtorek, 24 maja 2016 | linkuj Najwyraźniej nie jeździłeś z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, Podkowy Leśnej lub Milanówka WKD (ex EKD).
O tej linii lekkiej kolei, czy też podmiejskiego tramwaju pisałem 25 listopada 2012. Prezentując też rys historyczny taboru.
Gdybym miał szukać porównań za granicami Polski to przypomina się budapesztański BHÉV ze specyficznym taborem wyprodukowanym w NRD przez LEW Hennigsdorf. Podobna kolej podmiejska będąca niemal tramwajem funkcjonowała też w Wiedniu - Pressburger Bahn obecnie S7. W Niemczech chyba blisko było Karlsruhe z linią Abtahlbahn.
benasek | 07:52 wtorek, 24 maja 2016 | linkuj Tym wpisem tylko uzmyslowilem sobie, jak jestem do tylu w temacie takich kolejek.
Przedstawiony przez Ciebie model widze pierwszy raz...
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa glebo
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]